Aktualny

MOWA OSÓB UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU – 10 PYTAŃ I ODPOWIEDZI

Urszula  Ciszewska-Psujek

Autor: Urszula Ciszewska-Psujek

Dodano: 30 stycznia 2025

Uzależnienie od alkoholu już w XIX w. było uznawane za chorobę1. W połowie XX w. amerykański lekarz E.M. Jellinek w pracy Koncepcja alkoholizmu jako choroby jako pierwszy opisał jego etiologię i patomechanizm, wydzielił fazy choroby alkoholowej2 oraz określił typy alkoholizmu. Choroba alkoholowa była opisywana w Międzynarodowych Klasyfikacjach Chorób (ICD-8, -9, -10) i amerykańskich Klasyfikacjach Chorób Psychicznych (DSM-I, -II, -III, -IV). W najnowszej Klasyfikacji Chorób Psychicznych DSM-V „uzależnienie od alkoholu” – obok „nadużywania alkoholu” – zaliczane jest do „zaburzeń spowodowanych nadużywaniem alkoholu”, charakteryzujących się różnym stopniem nasilenia. Definiowane jest jako grupa objawów behawioralnych i somatycznych (np. alkoholowy zespół odstawienia, głód alkoholu), które występują u osób spożywających alkohol w dużych ilościach. O problemie alkoholowym świadczy pojawienie się 2 z 11 kryteriów diagnostycznych, a dokładnie 2 lub 3 w przypadku łagodnego przebiegu zaburzeń spowodowanych nadużywaniem alkoholu (alcohol use disorders – AUD), 4 lub 5 – umiarkowanego, powyżej 6 – ciężkiego.

Pozostało jeszcze 99% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Jeśli nie masz jeszcze dostępu, załóż konto a otrzymasz m.in.:

  • praktyczne wskazówki, które pomogą Ci w prowadzeniu skutecznej terapii logopedycznej, nawet w bardzo skomplikowanych przypadkach
  • atrakcyjne graficznie materiały – gry, historyjki obrazkowe, scenariusze i karty pracy
  • dostęp do E-szkoleń
  • zaproszenia na certyfikowane webinaria
  • dostęp do E- mailowej poradni – konsultacje z doświadczonym logopedą
Sprawdź ofertę »
       
               

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Urszula  Ciszewska-Psujek

Autor: Urszula Ciszewska-Psujek

doktor nauk humanistycznych w specjalności językoznawstwo, absolwentka filologii polskiej na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim i logopedii z audiologią na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej, glottodydaktyk i logopeda, pracuje w Szkole Języka i Kultury Polskiej KUL, w której zajmuje się nauczaniem języka polskiego jako obcego, drugiego, odziedziczonego oraz szkoleniem nauczycieli języka polskiego jako obcego; jako logopeda prowadzi badania wśród osób, które utraciły kompetencje językowe na skutek uszkodzeń lub chorób OUN; jest autorką kilkunastu publikacji dotyczących zaburzeń mowy, utraty kompetencji językowej i komunikacyjnej, programowania języka i problemów związanych z jego przyswajaniem lub uczeniem się.

TERAPIA LOGOPEDYCZNA DOROSŁYCH W PYTANIACH I ODPOWIEDZIACH

TERAPIA LOGOPEDYCZNA DOROSŁYCH W PYTANIACH I ODPOWIEDZIACH
Sprawdź »