• Strefa LogopedyStrefa Logopedy
  • x

    Wyszukaj na stronie:

  • Zaloguj sięZamów »
  • x
  • Kreator
    kart pracy
  • Teoria
  • Certyfikowane
    e-szkolenia
  • Pytania Czytelników
  • Teczka logopedy
    • Kalendarz logopedyczny
    • Wszystkie dokumenty
    • Logopeda w placówce oświatowej
    • Kwestionariusze, badania, testy
    • Kontakt z rodzicem
    • Badania przesiewowe
  • Artykuły

Artykuły Zapraszamy do lektury ciekawych treści na blogu stworzonym z myślą o logopedach. Znajdziesz tu między innymi artykuły merytoryczne, materiały przygotowane w nawiązaniu do aktualnych dni z kalendarza świąt nietypowych, ciekawostki logopedyczne oraz zagadki „Fakt czy mit?”.

  • Artykuły
AdobeStock_701618935

Korzystanie z wysokich technologii przez dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Można spotkać się z poglądem, że dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu nie powinny mieć kontaktu z szeroko rozumianymi wysokimi technologiami. Jaki wpływ wywierają wysokie technologie na rozwój dziecka z ASD? Czy dzieci te nie powinny w ogóle korzystać ze sprzętów wysokiej technologii?

  • Data: 03.10.2025
AdobeStock_91116655

Dysfagia neurogenna – objawy, które powinny zaniepokoić

Dysfagią neurogenną nazywa się wszelkie trudności w przyjmowaniu, rozdrabnianiu i/lub przechodzeniu pokarmów oraz płynów (czasami również śliny) z jamy ustnej do gardła i przełyku, a stamtąd do żołądka, które spowodowane są chorobami ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego lub przewodnictwa nerwowo-mięśniowego [1]. Dysfagia neurogenna jest bardzo częstym i jednocześnie bardzo niebezpiecznym objawem wielu chorób neurologicznych, dlatego tak ważne jest by wiedzieć, w jaki sposób się objawia. Z artykułu dowiesz się: W przebiegu jakich chorób może wystąpić dysfagia neurogenna? Jakie są objawy dysfagii neurogennej? Co robić w przypadku zauważenia objawów dysfagii neurogennej? Czym może skutkować dysfagia?

  • Paula Grzeszczuk
  • Data: 26.09.2025
Logopeda plus

Logopeda+ Zarządzaj swoim gabinetem logopedycznym efektywnie i bez stresu!

Wszystko, czego potrzebuje Twój gabinet! Logopeda+ to kompletne narzędzie, które wspiera Cię w pracy terapeutycznej, administracyjnej i finansowej – od A do Z.

  • Data: 22.09.2025
ćwiczenia warg

Usprawnianie pracy aparatu artykulacyjnego – ćwiczenia warg

Osłabione napięcie mięśnia okrężnego warg najczęściej obserwuje się u dzieci, które oddychają w sposób patologiczny torem ustnym. Za sprawność pracy warg odpowiada nie tylko jeden, najpowszechniej znany mięsień – okrężny ust. Istotna jest także kondycja innych mięśni z grona tzw. mięśni mimicznych, aktywujących się podczas jedzenia, mówienia czy śmiechu. Z artykułu dowiesz się: Jakie mięśnie są odpowiedzialne za pracę warg? Jaki są najczęstsze przyczyny obniżonej sprawności warg? Jakie ćwiczenia – z wykorzystaniem przedmiotów i bez rekwizytów – logopeda może proponować pacjentowi, aby usprawnić wargi? Jakie są konsekwencje niskiej sprawności mięśni mimicznych okolicy warg?

  • Dorota Dudzińska
  • Data: 19.09.2025
urlop uzupełniający

Wniosek nauczyciela o udzielenie urlopu uzupełniającego

W razie niewykorzystania urlopu wypoczynkowego w całości lub części w okresie ferii szkolnych z powodu niezdolności do pracy wywołanej chorobą lub odosobnieniem w związku z chorobą zakaźną, urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu ojcowskiego, urlopu rodzicielskiego, urlopu dla poratowania zdrowia, odbywania ćwiczeń wojskowych albo krótkotrwałego przeszkolenia wojskowego – nauczycielowi przysługuje urlop w ciągu roku szkolnego, w wymiarze uzupełniającym do 8 tygodni. 

  • Anna Trochimiuk
  • Data: 16.09.2025
AdobeStock_19857623

Wymowa tzw. głosek ciszących – zmiany zaobserwowane w języku

Język w szerokim podejściu naukowym definiuje się jako specyficzny środek w procesie komunikacji międzyludzkiej [1]. Różne grupy naukowców zauważają i opisują zachodzące w języku zmiany. W zależności od specjalizacji naukowej obserwują zmiany na wielu płaszczyznach. I tak na przykład socjolingwiści uważają, że „system językowy należy interpretować jako fenomen dynamiczny (…)” [2], czyli taki, który ulega zmianom wynikającym z „kontekstu życia społecznego oraz kultury, gdyż język jest (…) współczynnikiem życia społecznego ludzi” [3]. Pod innym kątem na zmiany w języku patrzą językoznawcy oraz praktycy, czyli logopedzi, i właśnie na artykulacyjnym aspekcie dotyczącym głosek szeregu ciszącego się skupimy.

  • Data: 11.09.2025
badania przesiewowe

Logopedyczne badania przesiewowe w przedszkolach i szkołach

Początek roku szkolnego to w placówkach oświatowych czas logopedycznych badań przesiewowych. Podczas krótkich spotkań z dziećmi logopedzi starają się dostrzec sygnały wskazujące, że wymagana jest dalsza obserwacja i diagnoza logopedyczna, a następnie terapia logopedyczna. Tego typu badania mają charakter działań profilaktycznych. Z artykuły dowiesz się: Czym różni się badanie przesiewowe od diagnozy? Czy istnieje zapis ograniczający czas przeprowadzania badań przesiewowych w danej placówce? Z jakich publikacji warto skorzystać, by sprawnie przeprowadzić logopedyczne badania przesiewowe? Co sprawdzić podczas badania? Jakie grupy wiekowe objąć badaniem w przedszkolu, a jakie w szkole podstawowej?

  • Dorota Dudzińska
  • Data: 04.09.2025
Terapia logopedyczna dorosłych - osoba dorosła u logopedy

Logopeda osób dorosłych. Różnice w terapii logopedycznej dorosłych i dzieci

Terapia logopedyczna dzieci i dorosłych różni się pod wieloma względami – od uwarunkowań neurobiologicznych i rozwojowych, poprzez metody pracy, aż po kwestie motywacyjne i organizacyjne. W przypadku dzieci terapia przebiega zazwyczaj w kontekście naturalnego rozwoju mowy, bazując na wysokiej plastyczności mózgu oraz metodach opartych na zabawie. U dorosłych natomiast często chodzi o korektę utrwalonych już wzorców mowy, dlatego proces terapeutyczny musi być dostosowany do ich indywidualnego stylu życia – mowa tu o osobach bez zaburzeń o podłożu neurologicznym. Z artykułu dowiesz się: Na czym polegają kluczowe różnice w podejściu terapeutycznym do dzieci i dorosłych? Dlaczego zabawa i relacja z rodzicem są tak ważne w terapii logopedycznej dzieci? Jakie są główne wyzwania w diagnozie i terapii dorosłych i jak dostosować metody do ich potrzeb? W jaki sposób logopeda może wspierać rodzica w aktywnym udziale w terapii dziecka? Jak budować zaangażowanie dorosłego pacjenta w proces terapeutyczny? Dlaczego dorośli decydują się na to, by skorzystać z pomocy logopedy?

  • Malwina Wilczyńska
  • Data: 19.08.2025
głoska r

Rotacyzm (reranie) w terapii logopedycznej. Wywołanie metodami fonetycznymi, substytucyjnymi i fonetyczno-mechanicznymi. Etapy utrwalania  

W pracy terapeutycznej na etapie wywoływania głoski [r] logopedzi zazwyczaj stosują metody polegające na przekształceniu dźwięk ó w pomocniczych (wyjściowych), kt ó re wymawiane są prawidłowo i których pacjent posiada umiejętność przedłużania i odpowiedniego wzmacniania. Metody polegające wyłącznie na przekształcaniu dźwięku wyjściowego w oczekiwany nazywane są metodami fonetycznymi (lub substytucyjnymi). Jeśli natomiast przekształceniu fonetycznemu towarzyszy zewnętrzna ingerencja logopedy w postaci np. przytrzymywania brody, ucisku języka szpatułką czy dotyku sondą miejsc artykulacyjnych, w ó wczas mamy do czynienia z metodami fonetyczno-mechanicznymi [1] . Poznaj etapy terapii rotacyzmu i sposoby wywoływania głoski [r]. Z artykułu dowiesz się m.in.: Czy sposób realizacji głoski i rodzaj rotacyzmu właściwego ma znaczenie przy wyborze postępowania w terapii logopedycznej? W jaki sposób wykorzystać dziąsłową wymowę głoski d do ćwiczeń logopedycznych i wywołania wymowy [r]? Na jakim etapie terapii logopedycznej dyslalii - rotacyzmu - zastosować pracę z wykorzystaniem logotomów?

  • Data: 13.08.2025
terapia ręki

Motoryka ręki i aparatu artykulacyjnego – wspólne podłoże. Ssanie nieodżywcze

„To właśnie w ręce ludzkiej natura zawarła wszelką doskonałość. Wyższość ręki nad wszelkimi narzędziami wynika z tego, że łączy ona w sobie siłę z różnorodnością zakresu i szybkością ruchów (…) oraz wrażliwością czuciową, dzięki czemu jest ona w stanie dostosowywać się do utrzymania, pociągania, przędzenia, tkania, budowania. To dzięki ręce człowiek zarabia na życie, rodzice pieszczą swoje dzieci, muzyk gra sonaty, ociemniały czyta, a głuchy mówi” [1]. Słowa te, jakże prawdziwe, pokazują wartość właśnie tej części ciała, której, obok sfery orofacjalnej, dotyczy tematyka opracowania.

  • Data: 07.08.2025
  • « pierwsza
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • »
  • ostatnia »
3083304130403039303830363032299029892988

Karty Pracy i ćwiczenia

Plakaty i broszury

Gry i dodatki

Aktualny numer Pokaż listę wydań »

INTERWENCJA LOGOPEDYCZNA W AFAZJI. Od diagnozy do terapii

INTERWENCJA LOGOPEDYCZNA W AFAZJI. Od diagnozy do terapii
Sprawdź »
Bądź na bieżąco z nowościami dotyczącymi pracy logopedy. Zapisz się na bezpłatny newsletter „Strefa logopedy”

Odbierz e-book w
prezencie!

Terapia miofunkcjonalna – 8 pytań i odpowiedzi

Wideo Pokaż więcej »

Zapraszamy na szkolenie: Ciąć czy nie ciąć? Diagnoza wędzidełka języka

Zapraszamy na szkolenie: Ciąć czy nie ciąć? Diagnoza wędzidełka języka

Więcej »
RODO w gabinecie logopedycznym i prezentacja programu Logopeda+

RODO w gabinecie logopedycznym i prezentacja programu Logopeda+

Więcej »
Zapraszamy na szkolenie: Oddech jako narzędzie relaksacji w terapii logopedycznej

Zapraszamy na szkolenie: Oddech jako narzędzie relaksacji w terapii logopedycznej

Więcej »

Informacje

  • Oferta
  • Redakcja
  • Prezent powitalny
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Pomoc
  • Kontakt
  • Współpraca

Partnerzy

Kontakt

  • Wiedza i Praktyka
    ul. Łotewska 9a
    03-918 Warszawa
  • Centrum Obsługi Klienta
    Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
    Telefon: 22 518 29 29
    Fax: 22 617 60 10
  • Email: [email protected]

© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka

Logo WiP

Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?

Włącz powiadomienia

Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.