19
Karta pracy 16
Ćwiczenie:• Słuchowo-artykulacyjne: słuchowe różnicowanie i wymowa głosek szeregu szumiącego i ciszącego.Polecenie: Posłuchaj wyrazów i powiedz, czy usłyszałeś dwa takie same wyrazy, czy dwa inne. Wstaw dwa takie same symbole, np. kółka, jeśli wyrazy były takie same; jeśli były inne, wstaw dwa różne symbole, np. kółko i krzyżyk. Spróbuj za logopedą powtórzyć wyrazy. »
15
JĘZYKOWE ŁAMIGŁÓWKI DO TRENOWANIA GŁÓWKI - cały numer w wersji elektronicznej
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną funkcjonują na różnych poziomach: część posługuje się językiem całkiem sprawnie, część ma większe trudności komunikacyjne. Niektórzy wykazują wyższe umiejętności społeczne, inni gorzej adaptują się do zmian czy pełnienia ról. W każdym jednak przypadku potrzebują wsparcia terapeutycznego. Niezwykle ważne jest podejmowanie wczesnych działań diagnostycznych i terapeutycznych. Publikacja, którą przekazujemy w Państwa ręce poszerzy wiedzę z zakresu niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym, ale przede wszystkim wyposaży logopedów w bardzo atrakcyjne pomoce do terapii. Ćwiczenia opatrzone są fotografiami, które z pewnością przykują uwagę podopiecznych. »
14
17. ROŚLINY
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ž] w wyrazach.1. Wytnij obrazki wzdłuż linii.2. Gra memory dla 2–3 osób. Potasuj karty i rozłóż na stole obrazkami na dół. Zaczyna najmłodszy gracz. Każdy na przemian odsłania dwie wybrane karty, nazywa i pokazuje. Kto odkryje parę takich samych kart, zabiera je ze stołu. Wygrywa ten, kto zbierze najwięcej par. »
10
1. Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny – gra planszowa
Instrukcja dla logopedy:Do gry potrzebna jest kostka i pionki.Pionki stawiamy na starcie, a celem gry jest jak najszybsze dotarcie zawodników do mety i precyzyjne wykonywanie ćwiczeń aparatu artykulacyjnego. Zatrzymując się na polu, wykonujemy z dzieckiem ćwiczenie aparatu artykulacyjnego oznaczone danym symbolem (za każdym razem ćwiczenie wykonują wszyscy gracze, nie tylko osoba stojąca na danym polu). „Karą” za niepodjęcie próby wykonania zadania lub niewłaściwe odtworzenie układu aparatu artykulacyjnego jest cofnięcie się o 2 pola. Oceniamy się nawzajem i dziecko też ma prawo uznać, że nasze wykonanie było niepoprawne. Dlatego proponujemy, aby logopeda co jakiś czas celowo popełniał błąd (np. robiąc Balonik – zamiast nadymać policzki, wciągał je). »