23
KILKA SŁÓW WSTĘPU DO SPECJALNEGO WYDANIA W FORMIE HISTORYJEK
8- i 10-elementowe historyjki obrazkowe są materiałem edukacyjnym przeznaczonym do pracy z dziećmi zarówno w gabinecie logopedycznym, psychologicznym czy pedagogicznym, jak i do zabawy z dziećmi w warunkach domowych. W numerze 17 Strefy Logopedy zaprezentowaliśmy Państwu pierwszą część historyjek oraz metody korzystania z tej pomocy edukacyjnej, jak również opisaliśmy korzyści z jej stosowania. W aktualnym – numerze 23 naszego czasopisma prezentujemy drugą część historyjek – kolejne 20 sytuacji z życia codziennego dzieci. Zagadnienia obejmują czas spędzany w domu, na wakacjach, w przedszkolu, ale także poruszana jest inna tematyka – dotycząca ochrony środowiska czy emocji. Życzymy wspaniałej zabawy! »
22
Ćwiczenia prawidłowej pozycji spoczynkowej języka
Ćwiczenia prawidłowej pozycji spoczynkowej języka znajdą zastosowanie u pacjentów przygotowujących się do zabiegu korekty wędzidełka, a także po nim, pacjentów oddychających torem ustnym, z parafunkcjami w obrębie narządu żucia, nieprawidłowym połykaniem i innymi zaburzeniami miofunkcjonalnymi. »
19
Karta pracy 16
Ćwiczenie:• Słuchowo-artykulacyjne: słuchowe różnicowanie i wymowa głosek szeregu szumiącego i ciszącego.Polecenie: Posłuchaj wyrazów i powiedz, czy usłyszałeś dwa takie same wyrazy, czy dwa inne. Wstaw dwa takie same symbole, np. kółka, jeśli wyrazy były takie same; jeśli były inne, wstaw dwa różne symbole, np. kółko i krzyżyk. Spróbuj za logopedą powtórzyć wyrazy. »
Karta pracy 18
Ćwiczenie:• Gramatyczne:– słowotwórstwo – tworzenie przymiotników odrzeczownikowych;– związek zgody między rzeczownikiem a przymiotnikiem.Polecenie: Zastanów się, z czego można zrobić zupę, koktajl oraz lody, i dopasuj do siebie obrazki. Powiedz, jaka zupa, jaki koktajl i jakie lody powstaną z wymienionych produktów. Połącz pasujące wyrazy, a następnie wpisz ich nazwy do tabeli pod ilustracją. Zaznacz kolorami końcówki w powstałych wyrazach. »
16
11. Rozmaitości
Cel: Utrwalanie wymowy głosek [š] i [č] w wyrażeniach dwuwyrazowych.1. Przeczytaj lub powtórz słowa zapisane w dwóch kolumnach.2. Zamaluj tym samym kolorem pola, na których napisane są słowa tworzące wyrażenie.3. Następnie znajdź pasujący do wyrażenia obrazek i również zamaluj tym samym kolorem.4. Zagnij kartkę tak, abyś widział tylko obrazki. Czy potrafisz z pamięci wypowiedzieć pasujące do każdego obrazka wyrażenie? »
15
JĘZYKOWE ŁAMIGŁÓWKI DO TRENOWANIA GŁÓWKI - cały numer w wersji elektronicznej
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną funkcjonują na różnych poziomach: część posługuje się językiem całkiem sprawnie, część ma większe trudności komunikacyjne. Niektórzy wykazują wyższe umiejętności społeczne, inni gorzej adaptują się do zmian czy pełnienia ról. W każdym jednak przypadku potrzebują wsparcia terapeutycznego. Niezwykle ważne jest podejmowanie wczesnych działań diagnostycznych i terapeutycznych. Publikacja, którą przekazujemy w Państwa ręce poszerzy wiedzę z zakresu niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym, ale przede wszystkim wyposaży logopedów w bardzo atrakcyjne pomoce do terapii. Ćwiczenia opatrzone są fotografiami, które z pewnością przykują uwagę podopiecznych. »
14
17. ROŚLINY
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ž] w wyrazach.1. Wytnij obrazki wzdłuż linii.2. Gra memory dla 2–3 osób. Potasuj karty i rozłóż na stole obrazkami na dół. Zaczyna najmłodszy gracz. Każdy na przemian odsłania dwie wybrane karty, nazywa i pokazuje. Kto odkryje parę takich samych kart, zabiera je ze stołu. Wygrywa ten, kto zbierze najwięcej par. »
10
1. Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny – gra planszowa
Instrukcja dla logopedy:Do gry potrzebna jest kostka i pionki.Pionki stawiamy na starcie, a celem gry jest jak najszybsze dotarcie zawodników do mety i precyzyjne wykonywanie ćwiczeń aparatu artykulacyjnego. Zatrzymując się na polu, wykonujemy z dzieckiem ćwiczenie aparatu artykulacyjnego oznaczone danym symbolem (za każdym razem ćwiczenie wykonują wszyscy gracze, nie tylko osoba stojąca na danym polu). „Karą” za niepodjęcie próby wykonania zadania lub niewłaściwe odtworzenie układu aparatu artykulacyjnego jest cofnięcie się o 2 pola. Oceniamy się nawzajem i dziecko też ma prawo uznać, że nasze wykonanie było niepoprawne. Dlatego proponujemy, aby logopeda co jakiś czas celowo popełniał błąd (np. robiąc Balonik – zamiast nadymać policzki, wciągał je). »