33
RADOSNY CHIŃCZYK
Przygotowanie do gry:• Do gry potrzebne są pionki (od 2 do 9), kostka do gry, kartoniki z obrazkami w ramkach (dostępnena stronie www.strefalogopedy.pl) oraz plansza.• Na początku każdy gracz wybiera pionek/ pionki i ustawia je na okrągłych polach z wybranym oznaczeniem.Jednemu oznaczeniu przypisane są pionki w jednym kolorze. W zależności od czasu, którymdysponujemy, możemy rozegrać grę przy użyciu jednego, dwóch lub trzech pionków dla każdegoz dwóch lub trzech graczy. »
Dlaczego oddychanie jest tak ważne podczas wywoływania głoski [r]?
Głoska [r] jest głoską „wymagającą oddechowo”. Przy artykulacji głoski [r] oddychanie jest ważne przede wszystkim dlatego, że strumień powietrza wydychanego z płuc musi wprawić w drgania – najpierw – więzadła głosowe, a potem – apex. Wynika to z faktu, że dźwięczność głoski [r] powstaje przed wibracją apexu. Zatem, jeżeli pacjent wykona mały objętościowo wdech, może mu nie wystarczyć powietrza, aby rozwibrować apex. »
Kiedy i czy warto zastosować wibrator logopedyczny w terapii rotacyzmu?
Wśród logopedów opinie na temat stosowania wibratora logopedycznego są podzielone. Niektórzy sięgają po to narzędzie bardzo chętnie. Inni używają go w ostateczności. Wibrator logopedyczny najczęściej jest stosowany do stymulacji wibracji języka podczas wywoływania głoski [r]. Rodzaj wibratora, który, moim zdaniem, się sprawdza podczas pracy nad artykulacją głoski [r] to tzw. rerek. Jest to narzędzie składające się z trzonu, którego amplituda wynosi 0,6 cm, oraz miękkiej lub twardej łopatki/ łyżeczki z tworzywa. Zasilane jest baterią 1,5 Volt. Jest skutecznym źródłem rezonansu mechanicznego, dzięki któremu można wywoływać bierne wibracje języka i wywoływać prawidłową artykulację głoski [r]. »
29
WARCABY LOGOPEDYCZNE
Gracze ustawiają na planszy pionki zgodnie z zasadami gry w warcaby. Pionki poruszają się tylko popolach, na których znajdują się obrazki – symbole ćwiczeń. Gracze wykonują ruchy i zbijają pionkiprzeciwnika. Po wykonaniu ruchu każdorazowo wykonują ćwiczenie, które odpowiada obrazkowi,na którym zatrzymał się pionek. »
33. Przygoda na placu zabaw
W sobotę po pysznym śniadaniu (oblizujemy usta) mama Martynki postanowiła zabrać dziewczynkę na plac zabaw (krzyczymy ,,hurrra”). Podczas posiłku dziewczynka często ziewała (otwieramy szeroko buzię i przeciągamy się), ale po takiej radosnej informacji rozbudziła się i zaczęła skakać z radości po kanapie (sięgamy językiem do nosa i na brodę trzykrotnie) i dała mamie buziaka (wysyłamy buziaka dla mamy). »
30
Uważnie oddychaj i zwróć się ku zmysłom - dodatek do nr 30
Cel: Wspieranie koncentracji i uważności dziecka, wspieranie prawidłowego toru oddechowego, uwrażliwienie zmysłów dziecka.Polecenie: Wykonaj wraz z dzieckiem ćwiczenia z poniżej zamieszczonych fiszek. Wcześniej należy je wydrukować, wyciąć i wzmocnić naklejając na sztywny papier. Możesz używać ich losowo. »
28
KARTY NA CZOLE. GRA „CZÓŁKO” DLA 2 – 3 OSÓB
Cel: Utrwalanie głoski [ź] w wyrazach.Polecenie: Wytnij wszystkie elementy. Gracz losuje kartę, a następnie nie patrząc na ilustrację przykleja ją do czoła. Przeciwnik ma za zadanie przekazać informację o ilustracji tak, aby osoba z kartą na czole mogła odgadnąć nazwę przedmiotu na obrazku. »