44
1. Oddychanie do ręki – ćwiczenie relaksacyjno-oddechowe
Cel: Relaksacja ciała i umysłu, głębokie rozluźnienie mięśni w obszarze tułowia, pogłębienie oddechu, zwiększenie świadomości w zakresie ruchów oddechowych oraz kontroli nad mięśniami oddechowymi, poprawa umiejętności koncentracji na sygnałach płynących z ciała, wypracowanie świadomej koordynacji różnych grup mięśni oddechowych (co jest przydatne w pracy nad podparciem oddechowym). »
2. Bańki mydlane – ćwiczenie pomagające w uzyskaniu miękkiego ataku dźwięku
Cel: Wypracowanie miękkiego nastawienia głosowego, utrwalenie swobody gardła i krtani podczas fonacji, zwiększanie stopnia otwarcia toru głosowego podczas mówienia, zwolnienie tempa mowy, wzbogacanie barwy głosu, rozwijanie umiejętności wykorzystywania rezonansu toru głosowego do nieobciążającego krtani wzmacniania dźwięku. »
42
Teoria: Percepcja słuchowa. Słuchanie innych jest trudną sztuką i mało kto to potrafi
Mowa, muzyka, hałasy… przeróżne dźwięki to wrażenia słuchowe, które możemy codziennie odbierać funkcjonując w świecie. Dźwięk można definiować w kategoriach fizycznych lub psychofizjologicznych. Z punktu widzenia fizyki dźwięk to zaburzenie mechaniczne rozchodzące się w ośrodku sprężystym. Zaburzenie to wiąże się ze zmianą pewnych właściwości ośrodka np. ciśnienia. Jeśli zmiany te są stosunkowo szybkie, to wywołują wrażenie dźwięku. Z fizycznym pojęciem dźwięku wiążą się wielkości takie jak amplituda, częstotliwość i faza. »
41
Karciana potyczka – głoski [š ž č ǯ] w wyrazach trudnych - dodatek do numeru 41
Instrukcja: W grze bierze udział dwóch graczy. Talia jest tasowana, po czym karty są rozdawane do chwili wyczerpania liczby kart w talii. Gracze kładą przed siebie swoje karty rewersem do góry (nie patrzą na obrazki) i równocześnie odwracają (lub wykładają na blat stołu) karty znajdujące się na wierzchu stosu ich kart. Gracz, który odkrył kartę o wyższej wartości zabiera odkryte karty i chowa je na spód swojego stosu. Jeśli obie odkryte karty są tej samej wartości, następuje „wojna”. »
39
Smoczek uspokajacz. Kilka rad dla terapeutów - dodatek do numeru 39
Terapeutyczna rola smoczka uspokajacza została udowodniona naukowo. Wprowadzenia smoczka uspokajacza u dzieci przedwcześnie urodzonych i długotrwale hospitalizowanych ma przede wszystkim pozytywne znaczenie. Przede wszystkim wpływa na skrócenie czasu hospitalizacji i szybsze przejście z karmienia przez sondę nosowo-żołądkową na karmienie doustne. »
37
Kostki z ą i ę - dodatek do numeru 37
Cel: Doskonalenie wymowy ą i ę.Polecenie: Szablony kostek należy wydrukować na sztywnym papierze, wyciąć, zagiąć po liniach i skleić ich skrzydełka tak, by powstał sześcian. Zabawa polega na rzucaniu kostką (lub dwiema) i wymyślaniu zdań lub dłuższych opowieści z użyciem nazwy przedmiotu na obrazku, który został wylosowany. »
36
Co oni mogli powiedzieć? - dodatek do numeru 36
Cel: Doskonalenie umiejętności organizacji wypowiedzi, wyodrębnienia głównego wątku.Polecenie: Przyjrzyj się ilustracjom i zastanów się, co mogłyby powiedzieć osoby w przedstawionych sytuacjach. Wpisz w pustych dymkach ich prawdopodobne słowa. Nadaj tytuły ilustracjom. »
Teoria: Mowa bezładna, czyli giełkot
Temat giełkotu zajmuje niewiele miejsca w programach studiów i szkoleń logopedycznych. Zjawisko tego zaburzenia mowy w dalszym ciągu nie jest do końca poznane i nadal jest przedmiotem badań. Na przestrzeni lat wielokrotnie zajmowano się próbą scharakteryzowania giełkotu. Nadal do końca nie wiadomo, jakie cechy charakterystyczne musi zawierać jego definicja. Z tego powodu zaburzenie to stanowi w dalszym ciągu wyzwanie dla logopedów zajmujących się terapią zaburzeń płynności mowy. Danych na temat rozpowszechnienia mowy bezładnej w dalszym ciągu brakuje. Ostatnie badania wskazują, że giełkot może być znacznie bardziej rozpowszechniony od innych niepłynności mowy i może dotyczyć nawet 2,3% młodzieży i osób dorosłych1.W tej publikacji postaram się przedstawić jak najwięcej informacji dotyczących tego wciąż zagadkowego zaburzenia płynności mowy. W części teoretycznej skupimy się na opowiedzeniu o tym, czym jest giełkot, o jego diagnozie, a także na diagnozie różnicowej z innymi zaburzeniami mowy, mającymi podobną charakterystykę. Przedstawię także kroki postępowania terapeutycznego. »
34
W poszukiwaniu dźwięków - dodatek do numeru 34
Cel: Utrwalanie wyrażeń dźwiękonaśladowczych.Polecenie: Przeczytaj podpowiedzi pod wykreślanką. Litery, z których składają się odgadnięte hasła, wykreśl z poziomych rzędów diagramu. Pozostałe litery czytane poziomo utworzą rozwiązanie. Zapisz je w miejscu do tego przeznaczonym. »