TERAPIA DWULATKA
Dzieci nabywają mowę w interakcji – kiedy doświadczają, porównują, poznają – w kontakcie z drugim człowiekiem. Terapia dwulatka powinna być przede wszystkim skupiona wokół zabawy. W pracy z dwulatkiem trzeba wykazywać się dużą kreatywnością, elastycznością i ogromną uwagą. Każda zabawa powinna mieć swój cel. Warto proponować dziecku aktywności w różnych miejscach, na dywanie, na spacerze czy w piaskownicy (takie możliwości otwiera praca logopedy w żłobku lub przedszkolu), i kreować sytuacje motywujące do mówienia i komunikacji. »
DWULATEK MÓWI. A KIEDY NIE MÓWI… ANALIZA PRZYPADKU
W gabinecie pojawiają się rodzice z 24-miesięcznym Jasiem. Są zaniepokojeni, ponieważ Jaś nie mówi. Zasób czynnego słownika Jasia, który udaje nam się spisać wraz z rodzicami, to dokładnie 24 wyrazy. Chłopiec używa ich adekwatnie do kontekstu. Są to głównie wyrażenia dźwiękonaśladowcze, duplikacje sylab („mama”, „tata”), pojawia się sylaba „da” w znaczeniu „daj” oraz jedno słowo zbudowane z dwóch różnych sylab – „buła” w znaczeniu „piłka”. Kompetencja komunikacyjna jest bardzo dobra. Chłopiec reaguje na imię, pokazuje palcem, tworzy wspólne pole uwagi i relację naprzemienną, używa gestów w komunikacji. Wywiad chłopca jest obciążony: obecność zielonych wód płodowych, 8 punktów w skali Apgar (po jednym punkcie mniej za kolor skóry i oddech). Dziecko miało badany słuch – wynik nie wykazał nieprawidłowości. W trakcie spotkania Jaś powtarzał po diagnoście w zabawie sylaby, których wcześniej w jego słowniku nie było, „tu tu”, „pi pi”, a także „op”. Z relacji rodziców wynikało, że chłopiec w ostatnim czasie zaczął wydawać z siebie więcej dźwięków. Czy Jaś ma mowę zaburzoną, czy opóźnioną? Od wstępnej diagnozy zależy dalsze postępowanie terapeutyczne. »
- « pierwsza
- «
- 1
- 2
- 3