
Regulamin szkolnego gabinetu logopedycznego
Regulaminy szkolnych gabinetów logopedycznych to dokumenty, które określają między innymi zasady korzystania z gabinetu specjalisty i znajdujących się w nim pomocy terapeutycznych. Ich treść może różnić się w zależności od m.in. przyjętych w placówce zwyczajów i liczby osób, korzystających w pracy z danego pomieszczenia. Poznaj przykład regulaminu szkolnego gabinetu logopedycznego. Z artykułu dowiesz się: Jakie informacje warto zamieścić w prawidłowo sporządzonym regulaminie? Jak może wyglądać regulamin gabinetu do terapii logopedycznej? Czy ten sam regulamin może dotyczyć gabinetów różnych szkolnych specjalistów?
- Data: 19.09.2024

Autyzm nastolatków. Okres dojrzewania jako wyzwanie dla młodzieży z ASD
Okres dojrzewania jest wyjątkowo intensywnym etapem w życiu każdego młodego człowieka. Mogą towarzyszyć mu poczucie dezintegracji, trudności z identyfikacją swoich własnych emocji oraz osób wokół, a także nowych oczekiwań, które stawia otoczenie. Dla nastolatka z autyzmem etap ten tym bardziej może wiązać się ze wzmożonym doświadczaniem skutków uzyskanej diagnozy. Autyzm nastolatków zazwyczaj manifestuje się w inny, mniej wyrazisty sposób niż u najmłodszych dzieci. Z artykułu dowiesz się: Jakich trudności może doświadczać nastolatek z autyzmem? W jaki sposób można zrozumieć i wesprzeć nastolatka z autyzmem? Jak radzić sobie ze zmianami nastroju u osoby w spektrum autyzmu? Jakie są objawy autyzmu u nastolatków? Czym różnią się objawy autyzmu nastolatków od autyzmu młodszych dzieci? Na jakie kwestie warto zwrócić szczególną uwagę w trakcie diagnozy i terapii osoby z autyzmem? Czy nastolatek z ASD nadal potrzebuje rutyny? Jakie strategie terapeutyczne mogą sprawdzić się w pracy z nastolatkiem z ASD? Uwaga! Na temat terapii logopedycznej dziecka z ASD będziemy pisać w listopadowym wydaniu magazynu „Strefa Logopedy”.
- Data: 16.09.2024

Organizacja i przebieg logopedycznych badań przesiewowych w szkole i przedszkolu – dokumenty i źródła wiedzy
Początek roku szkolnego to czas intensywnych logopedycznych badań przesiewowych. Ich celem nie jest diagnoza, ale ocena czy dziecko wymaga dalszej obserwacji, pogłębionej diagnostyki i wsparcia terapeutycznego. Organizacja badań wiąże się z koniecznością przygotowanie licznych dokumentów. Z artykułu dowiesz się: Jakie dokumenty będą potrzebne w trakcie organizacji badania logopedycznego we wrześniu? Gdzie znaleźć na stronie www.strefalogopedy.pl arkusze diagnostyczne, wywiady, informacje dla rodziców, szkolenia, artykuły na temat przebiegu badania mowy – wszystkie dokumenty i informacje potrzebne do organizacji logopedycznych badań przesiewowych? Kiedy i w jaki sposób przeprowadzać badania przesiewowe mowy w przedszkolu i szkole? Z jakich kwestionariuszy i dokumentacji warto skorzystać?
- Data: 11.09.2024

Współpraca logopedy z foniatrą
Częstość występowania dysfonii (zaburzeń głosu) na świecie zależy od wielu czynników, zwłaszcza populacji, w jakiej prowadzone były badania. Dane amerykańskie szacują, że w USA w 2022 r. dysfonia dotykała jednej osoby na ok. 8–9 dorosłych (Hong i in., 2024). Badania populacji pediatrycznej wskazują natomiast, że dysfonia dotyka 6–24% dzieci w wieku szkolnym (Hron i in., 2019), a zmiany organiczne fałdów głosowych występują nawet u 17–30% z nich (Wu i in., 2023). Dokładne dane epidemiologiczne dotyczące jakości głosu dzieci w Polsce są nieznane. W przypadku pacjentów z zaburzeniami głosu konieczna jest współpraca logopedy z foniatrą, która umożliwia interdyscyplinarną i kompleksową opiekę, co jest kluczowe w procesie rehabilitacji. Z artykułu dowiesz się: Czym zajmują się foniatrzy? Jakich narzędzi do diagnozy zaburzeń głosu używa się w logopedii? Którzy specjaliści zajmują się diagnozą zaburzeń głosu? Kiedy potrzebna jest współpraca logopedy z foniatrą? Z jakich metod korzysta się w logopedycznej terapii osób z zaburzeniem głosu? Czy ankyloglosja – wada anatomiczna w obrębie jamy ustnej – może przyczyniać się do powstania dysfonii? Jak jest podział ról w wielospecjalistycznej współpracy logopeda – foniatra?
- Data: 09.09.2024

Dokumentacja logopedy w placówce oświatowej – profilaktyka, badania przesiewowe, diagnoza, wywiad, organizacja logopedii
Prowadzenie dokumentacji w praktyce zawodowej niejednokrotnie przysparza logopedzie problemu i zabiera cenny czas. Niektóre arkusze mają stałą formę, a zatem warto ułatwić sobie zadanie i skorzystać z gotowych, edytowalnych wzorów. Inne dokumenty wymagają szczegółowej indywidualizacji. W artykule zebrano liczne wzory i przykłady dokumentacji, wykorzystywanej w trakcie diagnozy, badań przesiewowych i wywiadów logopedycznych oraz w trakcie organizacji pracy gabinetu logopedycznego w szkole lub przedszkolu. Logopeda znajdzie tu praktyczne wskazówki, jak prawidłowo zorganizować i prowadzić dokumentację logopedyczną. Z artykułu dowiesz się: Jakiego rodzaju dokumenty należy lub warto przekazać rodzicom w przebiegu badań przesiewowych? W jaki sposób napisać regulamin gabinetu logopedycznego? Jakie informacje zawrzeć w wywiadzie z rodzicem dziecka zakwalifikowanego na zajęcia logopedyczne w placówce oświatowej? Jakie dokumenty powinien przygotować w ciągu roku szkolnego logopeda pracujący w szkole? Jakie wzory dokumentów, kwestionariuszy, arkuszy diagnostycznych, wywiadów i innych, dostępne są dla prenumeratorów „Strefy Logopedy”?
- Data: 23.08.2024

Współpraca logopedy z fizjoterapeutą
Jeszcze do niedawna logopedia kojarzyła się tylko z usuwaniem seplenienia, nieprawidłowej artykulacji głoski [r] lub innych wad wymowy, a działania logopedy postrzegano jako ograniczające się do ćwiczeń w obrębie jamy ustnej. Warto pamiętać, że logopedia jest dziedziną interdyscyplinarną, która poza terapią wad wymowy zajmuje się między innymi usprawnianiem komunikacji w obszernym tego słowa znaczeniu, np. programowaniem języka, treningiem umiejętności społecznych, wzbogacaniem słownika biernego i czynnego czy komunikacją alternatywną. Efektywność podjętej terapii logopedycznej zależy jednak od wielu czynników, a właśnie przez swą interdyscyplinarność logopedia wymaga często współpracy z innymi specjalistami. W zależności od potrzeb pacjenta ważne jest, aby jego terapia miała charakter holistyczny, czyli uwzględniała całościowo stan jego zdrowia. Czasem w procesie terapii logopedycznej niezbędna jest również pomoc fizjoterapeuty. Z artykułu dowiesz się: Czym jest fizjoterapia? W jakich zaburzeniach szczególnie istotna jest współpraca logopedy z fizjoterapeutą? Jaki jest związek między zaburzonym napięciem mięśniowym w ciele a wadami wymowy?
- Data: 12.08.2024

Odruch wymiotny dziecka podczas jedzenia - postępowanie
Chciałam zapytać o porady, wskazówki dla mamy dziewczynki w wieku 17 miesięcy. Dziecko przy jedzeniu małych kawałków (~ 1x1 cm) ma odruchy wymiotne – potrafi wymiotować, zwracać to, co zjadła. Dziewczynka jest karmiona butelką, ładnie przybiera na wadze. Jest pod opieką fizjoterapeuty, miała obniżone napięcie mięśniowe. Poród był przez cesarskie cięcie.
- Data: 26.07.2024

Logopedyczne objawy guza mózgu
W wyniku pojawienia się guza mózgu zostaje zachwiana równowaga warunków anatomicznych. Część objawów jest zależna od wzrostu ciśnienia śródczaszkowego. Druga grupa objawów guza mózgu to efekt bezpośrednich uszkodzeń określonych struktur w mózgu, czyli zmian nowotworowych. Do charakterystycznych patologicznych konsekwencji nowotworu mózgu należą między innymi zaburzenia komunikacji werbalnej i pisanej (pisania i czytania). Zmiany w mowie, artykulacji oraz rozumieniu języka mogą być pierwszymi, logopedycznymi objawami guza mózgu i wskazywać na konieczność dalszej diagnostyki neurologicznej. Z artykułu dowiesz się: Jakie zmiany w artykulacji oraz rozumieniu mowy mogą wskazywać na konieczność dalszej diagnostyki neurologicznej? Z czego wynikają określone ogólne oraz logopedyczne objawy guza mózgu? Jaki wpływ na obraz zaburzenia ma lokalizacja guza mózgu? Jaką diagnozę logopedyczną najczęściej stawia się pacjentom z guzem mózgu?
- Data: 22.07.2024

Praksja ręki – planowanie motoryczne w zakresie pracy kończyny górnej
Świadome ruchy kończyn górnych nie tylko warunkują prawidłową manipulację oraz grafomotorykę, ale także wpływają na funkcjonowanie poznawcze oraz sprawności językowe i komunikacyjne. Rozwój motoryczny, w tym rozwój umiejętności planowania ruchu (praksji) ręki, oddziałuje na funkcjonowanie całego organizmu i jest fundamentem rozwoju emocjonalnego i zachowania człowieka. Z artykułu dowiesz się: Czym jest praksja? Jak przebiega rozwój ruchowy kończyn górnych? Jak opóźniony rozwój praksji wpływa na trudności szkolne? Jakie są rodzaje chwytu narzędzia pisarskiego?
- Data: 16.07.2024

Współpraca logopedy z ortodontą
Zarówno logopeda, jaki ortodonta zajmują się dbałością o zdrowe, prawidłowe funkcjonowanie jamy ustnej. Współpraca obu specjalistów pozwala na kompleksową diagnozę i leczenie/terapię pacjenta. Wady anatomiczne w obrębie narządu żucia mogą być przyczyną m.in. trudności w wymowie głosek, nieprawidłowego rozwoju sprawności aparatu żucia czy problemów z oddychaniem. Wspólnie ustalony plan oddziaływań pozwoli na poprawę funkcjonowania i estetyki jamy ustnej oraz skuteczną korekcję zaburzeń mowy. Z artykułu dowiesz się: Jakie są najczęściej spotykane wady zgryzu? Jakie są cele oddziaływań logopedy i ortodonty? Na czym powinna polegać współpraca logopedy z ortodontą? Jakie korzyści przynosi pacjentowi współpraca ortodonty i logopedy? Co zapewni trwałość efektów leczenie nieprawidłowości w budowie anatomicznej w obrębie jamy ustnej?
- Data: 03.07.2024
- « pierwsza
- «
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- »
- ostatnia »