Praksja ręki – planowanie motoryczne w zakresie pracy kończyny górnej
Świadome ruchy kończyn górnych nie tylko warunkują prawidłową manipulację oraz grafomotorykę, ale także wpływają na funkcjonowanie poznawcze oraz sprawności językowe i komunikacyjne. Rozwój motoryczny, w tym rozwój umiejętności planowania ruchu (praksji) ręki, oddziałuje na funkcjonowanie całego organizmu i jest fundamentem rozwoju emocjonalnego i zachowania człowieka.
Z artykułu dowiesz się:
- Czym jest praksja?
- Jak przebiega rozwój ruchowy kończyn górnych?
- Jak opóźniony rozwój praksji wpływa na trudności szkolne?
- Jakie są rodzaje chwytu narzędzia pisarskiego?
Praksja ręki – planowanie motoryczne w zakresie pracy kończyny górnej
Praksja/planowanie motoryczne
Współdziałające ze sobą układy nerwowy i ruchowy odpowiedzialne są za planowanie motoryczne, które utożsamiać możemy z pojęciem praksji, czyli zdolności do wykonywania celowych, zamierzonych czynności ruchowych, w tym ruchów precyzyjnych. Jest to także umiejętność wykonania nowej czynności ruchowej, która składać się będzie z wyobrażenia sekwencji ruchów – zaplanowania ich, a następnie wykonania. Adekwatne reakcje ruchowe są wypadkową integracji bodźców proprioceptywnych i przedsionkowych. Związane są także z rozwojem orientacji w schemacie ciała.
Od motoryki dużej do grafomotoryki
Do rozwoju praksji w obrębie dłoni niezbędny jest prawidłowy rozwój motoryki dużej, na którą składają się: ogólna sprawność fizyczna, koordynacja ruchowa, poczucie równowagi oraz obszerne ruchy kończyn górnych i dolnych, tułowia oraz całego ciała [1]. Brak sprawności w zakresie motoryki dużej rzutuje na trudności w zakresie motoryki małej, czyli na sprawność dłoni i palców (manualną), a co za tym idzie – na zdolności manipulacyjne i grafomotoryczne [2].
Fundamenty rozwoju motoryki małej
Do najważniejszych aspektów rozwoju motoryki małej należą:
- kontrolowanie postury ciała – przeciwstawienie się sile grawitacji i poczucie równowagi [3],
- właściwe napięcie mięśniowe,
- odpowiednia ruchomość w zakresie obręczy barkowej, stawu łokciowego, nadgarstka i palców,
- prawidłowa koordynacja wzrokowo-ruchowa,
- właściwie działające zmysły [4],
- umiejętności manipulacyjne.
Praksja w obrębie motoryki małej
Planowanie motoryczne w zakresie pracy ręki wymaga zręczności dłoni i palców. Niezmiernie ważne jest, by dziecko potrafiło poruszać wszystkimi palcami niezależnie od siebie, a także by umiało przyłożyć do kciuka kolejno wszystkie pozostałe palce. Istotny do osiągnięcia tych umiejętności jest rozwój chwytu pęsetowego, pozwalającego niemowlęciu na chwytanie małych przedmiotów za pomocą kciuka i palca wskazującego [5]. Opanowanie wspomnianych umiejętności przyczyni się do rozwoju właściwego chwytu narzędzia pisarskiego.
Chwyt narzędzia pisarskiego
Zanim zostanie on wykształcony, dziecko musi przejść przez wszystkie etapy rozwoju chwytu:
- odruchowe chwytanie,
- chwyt łokciowo-dłoniowy,
- chwyt dłoniowy pierwotny,
- chwyt dłoniowo-promieniowy,
- chwyt grabiący,
- chwyt promieniowo-palcowy,
- chwyt nożycowy,
- chwyt pęsetowy pierwotny,
- chwyt potrójny szczękowy,
- chwyt pęsetowy,
- doskonały chwyt pęsetowy [6].
Również rozwój chwytu narzędzia pisarskiego to proces, który przebiega w kilku etapach – począwszy od chwytów prymitywnych, poprzez przejściowe, aż do chwytów dojrzałych [7].
Prawidłowe trzymanie narzędzia, z zastosowaniem właściwej siły i odpowiedniego nacisku, będzie miało wpływ na jakość i czytelność pisma. Zapobiegnie też szybkiej męczliwości dłoni i palców.
Zaburzenia planowania motorycznego – praksji ręki
Dzieci z zaburzoną praksją w obrębie pracy ręki, a więc z niższą sprawnością nadgarstka i palców, przejawiają różne trudności w zakresie czynności manipulacyjnych. Mają problemy z samodzielnym ubieraniem się, zapinaniem guzików, wiązaniem sznurowadeł, posługiwaniem się sztućcami. Ich sprawność grafomotoryczna również plasuje się na niskim poziomie – rysunki są niestaranne, a pismo może być koślawe i nieczytelne. Czynnościom grafomotorycznym mogą towarzyszyć współruchy.
Deficyty planowania motorycznego [8] mogą występować pod postacią dyspraksji (trudność z wykonaniem sekwencji ruchów) lub apraksji (niezdolność do zapamiętania i wykonania złożonych czynności ruchowych).
Zaburzenia planowania motorycznego w obrębie małej motoryki są częstą przyczyną kierowania pacjenta na:
- diagnozę i terapię logopedyczną – w przypadku zaburzeń praksji aparatu mowy,
- diagnozę i terapię ręki – w przypadku zaburzeń praksji ręki,
- diagnozę i terapię integracji sensorycznej – w przypadku zaburzenia integracji zmysłów wpływającego na zaburzenie lub opóźnienie planowania ruchu.
Przeczytaj także:
- Podstawowe informacje o prawidłowej postawie podczas pisania
- Numer październikowy: Co ma ręka do mówienia – o związku motoryki ręki z motoryką aparatu mowy
- Sygnały ostrzegawcze w zakresie pracy rąk – plakat
- Uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego
- Podstawowe informacje o prawidłowej postawie podczas pisania
Obejrzyj szkolenie:
- Słowne i rytmiczne – ćwiczenia LOGOrytmiczne
- Karta pracy – Warsztat tworzenia materiałów dydaktycznych
- Funkcje prawej i lewej półkuli mózgu
Przypisy:
[1] W zakres motoryki dużej wchodzą takie czynności, jak: bieganie, skakanie, pływanie, rzucanie i łapanie oraz kopanie piłki itp.
[2] A podążając jeszcze dalej, wiązać się może także z brakiem koordynacji ruchów narządów artykulacyjnych.
[3] Istotna jest także orientacja w schemacie własnego ciała.
[4] Bardzo ważne są percepcja czuciowa i wzrokowa.
[5] Umiejętność ta powinna zostać wykształcona do około 9. miesiąca życia.
[6] Piotrowska-Madej K., Żychowicz A. (2019), Smart Hand Model, wyd. Harmonia, Gdańsk, s. 82–92.
[7] Zob. Piotrowska-Madej K., Żychowicz A., dz. cyt., s. 95–109.
[8] Por. Ayres J.A. (2015), Dziecko a integracja sensoryczna, wyd. Harmonia, Gdańsk, s. 101.
Bibliografia:
Ayres A.J. (2015), Dziecko a integracja sensoryczna, wyd. Harmonia, Gdańsk.
Nilidzińska M. (2021), Neuropsychologiczne badania ukierunkowanych ruchów rąk, [w:] „Logopedia”, t. 50/2, Lublin, s. 93–116.
Piotrowska-Madej K., Żychowicz A. (2019), Smart Hand Model, wyd. Harmonia, Gdańsk.