Aktualny

Autyzm nastolatków. Okres dojrzewania jako wyzwanie dla młodzieży z ASD

Malwina Wilczyńska

Autor: Malwina Wilczyńska

Dodano: 16 września 2024
autyzm

Okres dojrzewania jest wyjątkowo intensywnym etapem w życiu każdego młodego człowieka. Mogą towarzyszyć mu poczucie dezintegracji, trudności z identyfikacją swoich własnych emocji oraz osób wokół, a także nowych oczekiwań, które stawia otoczenie. Dla nastolatka z autyzmem etap ten tym bardziej może wiązać się ze wzmożonym doświadczaniem skutków uzyskanej diagnozy. Autyzm nastolatków zazwyczaj manifestuje się w inny, mniej wyrazisty sposób niż u najmłodszych dzieci.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakich trudności może doświadczać nastolatek z autyzmem?
  • W jaki sposób można zrozumieć i wesprzeć nastolatka z autyzmem?
  • Jak radzić sobie ze zmianami nastroju u osoby w spektrum autyzmu?
  • Jakie są objawy autyzmu u nastolatków?
  • Czym różnią się objawy autyzmu nastolatków od autyzmu młodszych dzieci?
  • Na jakie kwestie warto zwrócić szczególną uwagę w trakcie diagnozy i terapii osoby z autyzmem?
  • Czy nastolatek z ASD nadal potrzebuje rutyny?
  • Jakie strategie terapeutyczne mogą sprawdzić się w pracy z nastolatkiem z ASD?

Uwaga! Na temat terapii logopedycznej dziecka z ASD będziemy pisać w listopadowym wydaniu magazynu „Strefa Logopedy”.

Autyzm nastolatków. Okres dojrzewania jako wyzwanie dla młodzieży z ASD

Autyzm nastolatków – wynikające z niego trudności

Młode osoby wkraczające w etap dojrzewania muszą stawić czoła wielu wyzwaniom. Niestety nastolatki z ASD, w przeciwieństwie do swoich rówieśników, mogą znacznie słabiej radzić sobie z powrotem do równowagi po nieoczekiwanych wydarzeniach czy często niezrozumiałych dla nich sytuacjach. Dodatkowo młodzież ta, z racji swojego niepowtarzalnego zachowania, może być w tym szczególnym czasie narażona na odrzucenie, stać się obiektem drwin, doświadczać manipulacji, a nawet przemocy rówieśniczej. Okres nauki szkolnej jest czasem zdobywania wiedzy, socjalizacji oraz kształtowania samooceny i przekonań na swój temat. Ważna zatem jest, aby zapewnić nastolatkom ze spektrum autyzmu optymalne warunki rozwoju. Niedostosowanie otoczenia szkolnego i sposobów przekazywania wiedzy do funkcjonowania poznawczego i sensorycznego uczniów z diagnozą autyzmu ma często negatywny wpływ na ich doświadczenia szkolne, zwłaszcza w placówkach ogólnodostępnych.

Jedną z cech zaburzeń ze spektrum autyzmu są trudności w zakresie interakcji społecznych, uwzględniające deficyty w komunikacji, odwzajemnianiu emocjonalnym oraz umiejętnościach społecznych. Z powodu tych trudności osoby z ASD często nie potrafią odpowiednio zrozumieć i wykorzystać wskazówek społecznych. Mogą na przykład mieć problem ze zrozumieniem i stosowaniem reguł w grach, nie potrafić uczestniczyć w rozmowach towarzyskich typu „small talk” czy też mieć trudności w rozumieniu żartów, sarkazmu, przenośni. Sprawia to, że młodzi ludzie mogą być mylnie postrzegani jako osoby wycofane, nieuprzejme lub nawet złośliwe. U nastolatków z ASD zdarzają się również problemy w nawiązywaniu i podtrzymywaniu relacji społecznych oraz funkcjonowaniu w grupie rówieśników, mogące prowadzić do wysokiego poczucia osamotnienia. Warto pamiętać, że chociaż młody człowiek z autyzmem może sprawiać wrażenie dobrze funkcjonującego w samotności, nie oznacza to braku potrzeby nawiązywania interakcji społecznych.

W jaki sposób można wspierać nastolatka z autyzmem?

Autystyczne spektrum zaburzeń obejmuje bardzo różnorodną grupę osób, których zaburzenia w to spektrum się wpisujące przejawiają się w zróżnicowany sposób. Trudności w funkcjonowaniu tych osób przejawiają się z różnym nasileniem, ale przeważnie dotyczą trzech obszarów:

  • interakcji społecznych,
  • umiejętności komunikacyjno-językowych,
  • obszarów dotyczących zachowania i działania wyobraźni.

Różnorodne nasilenie trudności oraz inny poziom funkcjonowania społecznego, poznawczego i emocjonalnego nastolatków z ASD będzie oznaczał ich inne, indywidualne potrzeby oraz warunkował potrzebne wsparcie. Należy jednak pamiętać o podstawowych zasadach, które mogą okazać się istotne dla nastolatków w tym trudnym okresie:

  • przede wszystkim należy zapewnić dziecku pomoc i wsparcie psychologiczne. Jest to priorytet, gdyż dzięki odpowiedniej specjalistycznej terapii i świadomości rodziców (wynikającej ze współpracy ze specjalistą) nastolatek z autyzmem ma szansę na rozwój w sprzyjających warunkach;
  • dzieciom i młodzieży należy zapewnić przewidywalne i zawsze bezpieczne otoczenie. W miarę możliwości należy unikać wprowadzania nagłych zmian i niespodzianek;
  • warto zadbać o podstawy, czyli regularny rytm dnia, pory posiłków, odpowiednią długość snu;
  • warto zadbać o dostęp do zajęć sportowych bez dodatkowego współzawodnictwa;
  • w przypadku starszych nastolatków nieodzowne jest prowadzenie wsparcia w zaplanowaniu dalszych kroków w dorosłość, w tym odpowiedniego kształcenia umożliwiającego zdobycie umiejętności zawodowych oraz trening samodzielności we wszystkich dziedzinach życia;
  • konieczne jest zapewnienie możliwości korzystania z różnorodnych form życia społecznego;
  • w obszarze edukacji nastolatek może potrzebować spersonalizowanego planu nauczania, który uwzględni jego indywidualne potrzeby i styl uczenia się;
  • u wielu nastolatków z autyzmem można zaobserwować wyjątkowe zdolności, na przykład muzyczne, artystyczne czy lingwistyczne. Dobrze, jeśli otoczenie zauważa i rozwija te talenty, gdyż wpływa to pozytywnie na samoocenę młodego człowieka;
  • niezwykle ważne jest prowadzenie otwartych rozmów z nastolatkami o dojrzewaniu i płciowości. Edukacja na temat zdrowiej komunikacji, rozumienia granic innych osób oraz przestrzegania własnych jest kluczowa, aby zapewnić bezpieczeństwo w relacjach interpersonalnych. Taka edukacja pomaga również uniknąć sytuacji, w których młode osoby stają się ofiarami nadużyć;
  • poza wsparciem samego nastolatka niezmiernie istotne jest edukowanie i uświadamianie otoczenia, w jaki sposób może ono aktywnie wspierać i łatwiej zrozumieć młodzież z autyzmem w okresie dojrzewania.

Zmiany nastroju u nastolatka w spektrum autyzmu

Nastolatki ze spektrum autyzmu mogą doświadczać różnorodnych zmian nastroju wywołanych zarówno czynnikami wewnętrznymi, jak i zewnętrznymi. Mogą one obejmować uczucia lęku, frustracji, niepokoju czy przytłoczenia. Te intensywne emocje są trudniejsze do zrozumienia i kontrolowania u osób z ASD. Istnieją pomocne strategie terapeutyczne, np.

  • kształtowanie świadomości emocjonalnej nastolatka,
  • stosowanie technik relaksacyjnych,
  • ustalenie stałego planu dnia codziennego
  • stosowanie komunikacji alternatywnej w przypadku utrudnionej możliwości komunikacji werbalnej.

Warto pamiętać, że przez specyfikę funkcjonowania osoby ze spektrum autyzmu są poważnie zagrożone występowaniem zaburzeń emocjonalnych i psychicznych, takich jak depresja, zaburzenia obsesyjno-kompulsywne, lęk.

Bibliografia:

Lindyberg I., Woynarowska A., Wsparcie dorosłości osób z Autystycznego Spektrum Zaburzeń w Polsce. Rozwiązania systemowe, możliwości i ograniczenia, [w:] „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej”, nr 26/2016, s. 80–95.

Siedler A., Waligórska A., Poczucie samotności u nastolatków z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, [w:] „Psychologia Wychowawcza”, nr 17/2020, s. 41–50.


Autor: Malwina Wilczyńska
Malwina Wilczyńska

Autor: Malwina Wilczyńska

logopeda, neurologopeda kliniczny, specjalistka wczesnej interwencji logopedycznej, terapeutka miofunkcjonalna, certyfikowana Terapeutka Ortodoncji Funkcjonalnej MFS. Absolwentka Logopedii i Filologii polskiej na Wydziale Polonistyki UW, andragogiki na Wydziale Nauk Pedagogicznych Akademii Pedagogiki oraz Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu. Nauczyciel akademicki ramach współpracy z Wyższą Szkołą Nauk Społecznych Pedagogium oraz Akademią Nauk Stosowanych im. Księcia Mieszka I w Warszawie. Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobyte w prywatnych i państwowych placówkach oświatowych i poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz za granicą. Odbyła staże m.in. w Szpitalu Czerniakowskim, Instytucie Głuchoniemych czy prywatnych ośrodkach opiekuńczo-rehabilitacyjno-leczniczych. W praktyce zawodowej jej zainteresowania skupiają się wokół zagadnień terapii miofunkcjonalnej oraz skutecznej terapii wad artykulacyjnych, w tym prawidłowego toru oddechowego oraz usprawniania funkcji motorycznych aparatu artykulacyjnego. W pracy z pacjentami dorosłymi specjalizuje się dodatkowo w zagadnieniach kultury języka polskiego, retoryki, emisji i higieny głosu.

DIAGNOZA I TERAPIA ZABURZEŃ GŁOSU U DZIECI

DIAGNOZA I TERAPIA ZABURZEŃ GŁOSU U DZIECI
Sprawdź »