Autyzm nastolatków. Okres dojrzewania jako wyzwanie dla młodzieży z ASD
Okres dojrzewania jest wyjątkowo intensywnym etapem w życiu każdego młodego człowieka. Mogą towarzyszyć mu poczucie dezintegracji, trudności z identyfikacją swoich własnych emocji oraz osób wokół, a także nowych oczekiwań, które stawia otoczenie. Dla nastolatka z autyzmem etap ten tym bardziej może wiązać się ze wzmożonym doświadczaniem skutków uzyskanej diagnozy. Autyzm nastolatków zazwyczaj manifestuje się w inny, mniej wyrazisty sposób niż u najmłodszych dzieci.
Z artykułu dowiesz się:
- Jakich trudności może doświadczać nastolatek z autyzmem?
- W jaki sposób można zrozumieć i wesprzeć nastolatka z autyzmem?
- Jak radzić sobie ze zmianami nastroju u osoby w spektrum autyzmu?
- Jakie są objawy autyzmu u nastolatków?
- Czym różnią się objawy autyzmu nastolatków od autyzmu młodszych dzieci?
- Na jakie kwestie warto zwrócić szczególną uwagę w trakcie diagnozy i terapii osoby z autyzmem?
- Czy nastolatek z ASD nadal potrzebuje rutyny?
- Jakie strategie terapeutyczne mogą sprawdzić się w pracy z nastolatkiem z ASD?
Uwaga! Na temat terapii logopedycznej dziecka z ASD będziemy pisać w listopadowym wydaniu magazynu „Strefa Logopedy”.
Autyzm nastolatków. Okres dojrzewania jako wyzwanie dla młodzieży z ASD
Autyzm nastolatków – wynikające z niego trudności
Młode osoby wkraczające w etap dojrzewania muszą stawić czoła wielu wyzwaniom. Niestety nastolatki z ASD, w przeciwieństwie do swoich rówieśników, mogą znacznie słabiej radzić sobie z powrotem do równowagi po nieoczekiwanych wydarzeniach czy często niezrozumiałych dla nich sytuacjach. Dodatkowo młodzież ta, z racji swojego niepowtarzalnego zachowania, może być w tym szczególnym czasie narażona na odrzucenie, stać się obiektem drwin, doświadczać manipulacji, a nawet przemocy rówieśniczej. Okres nauki szkolnej jest czasem zdobywania wiedzy, socjalizacji oraz kształtowania samooceny i przekonań na swój temat. Ważna zatem jest, aby zapewnić nastolatkom ze spektrum autyzmu optymalne warunki rozwoju. Niedostosowanie otoczenia szkolnego i sposobów przekazywania wiedzy do funkcjonowania poznawczego i sensorycznego uczniów z diagnozą autyzmu ma często negatywny wpływ na ich doświadczenia szkolne, zwłaszcza w placówkach ogólnodostępnych.
Jedną z cech zaburzeń ze spektrum autyzmu są trudności w zakresie interakcji społecznych, uwzględniające deficyty w komunikacji, odwzajemnianiu emocjonalnym oraz umiejętnościach społecznych. Z powodu tych trudności osoby z ASD często nie potrafią odpowiednio zrozumieć i wykorzystać wskazówek społecznych. Mogą na przykład mieć problem ze zrozumieniem i stosowaniem reguł w grach, nie potrafić uczestniczyć w rozmowach towarzyskich typu „small talk” czy też mieć trudności w rozumieniu żartów, sarkazmu, przenośni. Sprawia to, że młodzi ludzie mogą być mylnie postrzegani jako osoby wycofane, nieuprzejme lub nawet złośliwe. U nastolatków z ASD zdarzają się również problemy w nawiązywaniu i podtrzymywaniu relacji społecznych oraz funkcjonowaniu w grupie rówieśników, mogące prowadzić do wysokiego poczucia osamotnienia. Warto pamiętać, że chociaż młody człowiek z autyzmem może sprawiać wrażenie dobrze funkcjonującego w samotności, nie oznacza to braku potrzeby nawiązywania interakcji społecznych.
W jaki sposób można wspierać nastolatka z autyzmem?
Autystyczne spektrum zaburzeń obejmuje bardzo różnorodną grupę osób, których zaburzenia w to spektrum się wpisujące przejawiają się w zróżnicowany sposób. Trudności w funkcjonowaniu tych osób przejawiają się z różnym nasileniem, ale przeważnie dotyczą trzech obszarów:
- interakcji społecznych,
- umiejętności komunikacyjno-językowych,
- obszarów dotyczących zachowania i działania wyobraźni.
Różnorodne nasilenie trudności oraz inny poziom funkcjonowania społecznego, poznawczego i emocjonalnego nastolatków z ASD będzie oznaczał ich inne, indywidualne potrzeby oraz warunkował potrzebne wsparcie. Należy jednak pamiętać o podstawowych zasadach, które mogą okazać się istotne dla nastolatków w tym trudnym okresie:
- przede wszystkim należy zapewnić dziecku pomoc i wsparcie psychologiczne. Jest to priorytet, gdyż dzięki odpowiedniej specjalistycznej terapii i świadomości rodziców (wynikającej ze współpracy ze specjalistą) nastolatek z autyzmem ma szansę na rozwój w sprzyjających warunkach;
- dzieciom i młodzieży należy zapewnić przewidywalne i zawsze bezpieczne otoczenie. W miarę możliwości należy unikać wprowadzania nagłych zmian i niespodzianek;
- warto zadbać o podstawy, czyli regularny rytm dnia, pory posiłków, odpowiednią długość snu;
- warto zadbać o dostęp do zajęć sportowych bez dodatkowego współzawodnictwa;
- w przypadku starszych nastolatków nieodzowne jest prowadzenie wsparcia w zaplanowaniu dalszych kroków w dorosłość, w tym odpowiedniego kształcenia umożliwiającego zdobycie umiejętności zawodowych oraz trening samodzielności we wszystkich dziedzinach życia;
- konieczne jest zapewnienie możliwości korzystania z różnorodnych form życia społecznego;
- w obszarze edukacji nastolatek może potrzebować spersonalizowanego planu nauczania, który uwzględni jego indywidualne potrzeby i styl uczenia się;
- u wielu nastolatków z autyzmem można zaobserwować wyjątkowe zdolności, na przykład muzyczne, artystyczne czy lingwistyczne. Dobrze, jeśli otoczenie zauważa i rozwija te talenty, gdyż wpływa to pozytywnie na samoocenę młodego człowieka;
- niezwykle ważne jest prowadzenie otwartych rozmów z nastolatkami o dojrzewaniu i płciowości. Edukacja na temat zdrowiej komunikacji, rozumienia granic innych osób oraz przestrzegania własnych jest kluczowa, aby zapewnić bezpieczeństwo w relacjach interpersonalnych. Taka edukacja pomaga również uniknąć sytuacji, w których młode osoby stają się ofiarami nadużyć;
- poza wsparciem samego nastolatka niezmiernie istotne jest edukowanie i uświadamianie otoczenia, w jaki sposób może ono aktywnie wspierać i łatwiej zrozumieć młodzież z autyzmem w okresie dojrzewania.
Zmiany nastroju u nastolatka w spektrum autyzmu
Nastolatki ze spektrum autyzmu mogą doświadczać różnorodnych zmian nastroju wywołanych zarówno czynnikami wewnętrznymi, jak i zewnętrznymi. Mogą one obejmować uczucia lęku, frustracji, niepokoju czy przytłoczenia. Te intensywne emocje są trudniejsze do zrozumienia i kontrolowania u osób z ASD. Istnieją pomocne strategie terapeutyczne, np.
- kształtowanie świadomości emocjonalnej nastolatka,
- stosowanie technik relaksacyjnych,
- ustalenie stałego planu dnia codziennego
- stosowanie komunikacji alternatywnej w przypadku utrudnionej możliwości komunikacji werbalnej.
Warto pamiętać, że przez specyfikę funkcjonowania osoby ze spektrum autyzmu są poważnie zagrożone występowaniem zaburzeń emocjonalnych i psychicznych, takich jak depresja, zaburzenia obsesyjno-kompulsywne, lęk.
Bibliografia:
Lindyberg I., Woynarowska A., Wsparcie dorosłości osób z Autystycznego Spektrum Zaburzeń w Polsce. Rozwiązania systemowe, możliwości i ograniczenia, [w:] „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej”, nr 26/2016, s. 80–95.
Siedler A., Waligórska A., Poczucie samotności u nastolatków z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, [w:] „Psychologia Wychowawcza”, nr 17/2020, s. 41–50.