
Stereotypie ruchowe i inne zaburzenia ruchowe u dzieci
Stereotypie ruchowe definiuje się jako ruchy mimowolne, o określonym wzorcu, powtarzalne, skoordynowane i rytmiczne. Warto wiedzieć, że to czynności nieodruchowe [1]. Wbrew powszechnemu przekonaniu nie zawsze wynikają z zaburzenia lub choroby. Mogą powiać się także u dzieci zdrowych. Z artykułu dowiesz się: Czym są stereotypie ruchowe? U kogo najczęściej obserwuje się stereotypie ruchowe? Jak odróżnić zaburzenia ruchowe, w tym stereotypie, od innych zachowań ruchowych? Czy każda stereotypia ruchowa to zaburzenie? Czy stereotypie mogą towarzyszyć innym zaburzeniom?
- Data: 29.10.2025

Światowy Dzień Osób Jąkających – ciekawostki i materiały
22 października obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Świadomości Jąkania (znany także pod nazwą Światowy Dzień Osób Jąkających). Zapraszamy do lektury i wykorzystania materiałów: szkolenia, plakatów, kart pracy związanych z jąkaniem.
- Data: 22.10.2025

Logopedyczna opieka paliatywna – rola i zadania
Opieka paliatywna, zgodnie z definicją WHO, to działania, które mają na celu poprawę jakości życia pacjentów stojących w obliczu problemów związanych z chorobą zagrażającą życiu oraz ich rodzin. Jej celem jest zapobieganie i łagodzenie cierpienia poprzez wczesne rozpoznanie, właściwą ocenę oraz leczenie bólu i innych dolegliwości – zarówno fizycznych, psychospołecznych, jak i duchowych [1]. Działania te pełnione są przez interdyscyplinarny zespół specjalistów, w którym obecność logopedy jest w pełni uzasadniona. Logopedyczną opieką paliatywną obejmowani są także chorzy cierpiący na różne schorzenia utrudniające, a czasami znoszące całkowicie możliwość swobodnego komunikowania się lub połykania. Z artykułu dowiesz się: Jakie są cele opieki paliatywnej? Jaką rolę pełni logopeda w opiece paliatywnej i hospicyjnej? Jak logopeda może wspierać pacjenta z zaburzeniami komunikacji i połykania w zaawansowanych stadiach choroby? Jak wpływ na jakość życia i zdrowie pacjenta w opiece domowej paliatywnej mogą mieć działania i porady podejmowane przez logopedę?
- Data: 10.10.2025

Korzystanie z wysokich technologii przez dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Można spotkać się z poglądem, że dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu nie powinny mieć kontaktu z szeroko rozumianymi wysokimi technologiami. Jaki wpływ wywierają wysokie technologie na rozwój dziecka z ASD? Czy dzieci te nie powinny w ogóle korzystać ze sprzętów wysokiej technologii?
- Data: 03.10.2025

Dysfagia neurogenna – objawy, które powinny zaniepokoić
Dysfagią neurogenną nazywa się wszelkie trudności w przyjmowaniu, rozdrabnianiu i/lub przechodzeniu pokarmów oraz płynów (czasami również śliny) z jamy ustnej do gardła i przełyku, a stamtąd do żołądka, które spowodowane są chorobami ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego lub przewodnictwa nerwowo-mięśniowego [1]. Dysfagia neurogenna jest bardzo częstym i jednocześnie bardzo niebezpiecznym objawem wielu chorób neurologicznych, dlatego tak ważne jest by wiedzieć, w jaki sposób się objawia. Z artykułu dowiesz się: W przebiegu jakich chorób może wystąpić dysfagia neurogenna? Jakie są objawy dysfagii neurogennej? Co robić w przypadku zauważenia objawów dysfagii neurogennej? Czym może skutkować dysfagia?
- Data: 26.09.2025

Usprawnianie pracy aparatu artykulacyjnego – ćwiczenia warg
Osłabione napięcie mięśnia okrężnego warg najczęściej obserwuje się u dzieci, które oddychają w sposób patologiczny torem ustnym. Za sprawność pracy warg odpowiada nie tylko jeden, najpowszechniej znany mięsień – okrężny ust. Istotna jest także kondycja innych mięśni z grona tzw. mięśni mimicznych, aktywujących się podczas jedzenia, mówienia czy śmiechu. Z artykułu dowiesz się: Jakie mięśnie są odpowiedzialne za pracę warg? Jaki są najczęstsze przyczyny obniżonej sprawności warg? Jakie ćwiczenia – z wykorzystaniem przedmiotów i bez rekwizytów – logopeda może proponować pacjentowi, aby usprawnić wargi? Jakie są konsekwencje niskiej sprawności mięśni mimicznych okolicy warg?
- Data: 19.09.2025

Wniosek nauczyciela o udzielenie urlopu uzupełniającego
W razie niewykorzystania urlopu wypoczynkowego w całości lub części w okresie ferii szkolnych z powodu niezdolności do pracy wywołanej chorobą lub odosobnieniem w związku z chorobą zakaźną, urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu ojcowskiego, urlopu rodzicielskiego, urlopu dla poratowania zdrowia, odbywania ćwiczeń wojskowych albo krótkotrwałego przeszkolenia wojskowego – nauczycielowi przysługuje urlop w ciągu roku szkolnego, w wymiarze uzupełniającym do 8 tygodni.
- Data: 16.09.2025

Wymowa tzw. głosek ciszących – zmiany zaobserwowane w języku
Język w szerokim podejściu naukowym definiuje się jako specyficzny środek w procesie komunikacji międzyludzkiej [1]. Różne grupy naukowców zauważają i opisują zachodzące w języku zmiany. W zależności od specjalizacji naukowej obserwują zmiany na wielu płaszczyznach. I tak na przykład socjolingwiści uważają, że „system językowy należy interpretować jako fenomen dynamiczny (…)” [2], czyli taki, który ulega zmianom wynikającym z „kontekstu życia społecznego oraz kultury, gdyż język jest (…) współczynnikiem życia społecznego ludzi” [3]. Pod innym kątem na zmiany w języku patrzą językoznawcy oraz praktycy, czyli logopedzi, i właśnie na artykulacyjnym aspekcie dotyczącym głosek szeregu ciszącego się skupimy.
- Data: 11.09.2025

Logopedyczne badania przesiewowe w przedszkolach i szkołach
Początek roku szkolnego to w placówkach oświatowych czas logopedycznych badań przesiewowych. Podczas krótkich spotkań z dziećmi logopedzi starają się dostrzec sygnały wskazujące, że wymagana jest dalsza obserwacja i diagnoza logopedyczna, a następnie terapia logopedyczna. Tego typu badania mają charakter działań profilaktycznych. Z artykuły dowiesz się: Czym różni się badanie przesiewowe od diagnozy? Czy istnieje zapis ograniczający czas przeprowadzania badań przesiewowych w danej placówce? Z jakich publikacji warto skorzystać, by sprawnie przeprowadzić logopedyczne badania przesiewowe? Co sprawdzić podczas badania? Jakie grupy wiekowe objąć badaniem w przedszkolu, a jakie w szkole podstawowej?
- Data: 04.09.2025








