Zastosowanie metody Dobrego Startu Marty Bogdanowicz w logopedii
Metoda Dobrego Startu zaliczana jest do metod wzrokowo-słuchowo-motorycznych. Kluczową rolę odgrywają tu trzy elementy: wzrok (wzory graficzne), słuch (piosenka) i motoryka (odtwarzanie wzorów). Jej główny celem jest jednoczesne usprawnianie analizatorów: wzrokowego, słuchowego, kinestetyczno-ruchowego, a także rozwijanie lateralizacji, orientacji w schemacie ciała oraz przestrzeni. Niezwykle ważną rolę w tej metodzie odgrywa muzyka. Połączenie elementów śpiewu, ruchu, muzyki oraz plastyki aktywizuje cały układ nerwowy. Zrytmizowany zestaw ćwiczeń ma uspokajać uczestnika zajęć oraz wpływać pozytywnie na sferę emocjonalną. Z artykułu dowiesz się: Jakie są założenia metody Dobrego Startu? Do jakiej grupy dzieci adresowana jest metoda Dobrego Startu? Jakie korzyści przynosi stosowanie metody Marty Bogdanowicz? Kto może stosować w praktyce zawodowej tę metodę? Jakie MDS może znajdować zastosowanie w logopedii?
- Data: 14.03.2024
Zaburzenie percepcji słuchowej a zaburzenia ze spektrum autyzmu
Chyba każdy terapeuta czynnie pracujący z małymi dziećmi zwrócił uwagę na fakt, że od dłuższego czasu obserwuje się niemalże stały wzrost liczby pacjentów, u których w diagnozie są słowa „spektrum autyzmu”. Pod tym określeniem kryje się wiele różnorakich zachowań i trudności. Wiele miejsca i energii poświęca się na badania dotyczące tej grupy osób. Warto wiedzieć, że od niedawna pojawiają się koncepcje głoszące, iż problemy z percepcją sensoryczną są główną przyczyną całego bogactwa cech charakterystycznych dla autyzmu. Percepcja sensoryczna to temat nie tylko bardzo ciekawy, lecz także szeroki. Treść niniejszego artykułu skupia się jedynie wokół percepcji słuchowej. Z artykułu dowiesz się: Jaki wpływ na jakość rozwoju komunikacji mają charakterystyczne dla autyzmu zaburzenia przetwarzania słuchowego? Jakie deficyty, oprócz nadwrażliwości czy zaburzenia uwagi słuchowej, towarzyszą najczęściej dzieciom z zaburzeniem ze spektrum autyzmu? Jakie są konsekwencje zaburzeń wyższych funkcji słuchowych?
- Data: 05.03.2024
Zespół Pradera-Williego - opieka logopedyczna nad pacjentem
Zespół Pradera-Williego (PWS) jest bardzo rzadką chorobą genetyczną. Częstość występowania szacuje się na 1 na 20 000 żywych urodzeń. W Polsce rodzi się więc co roku kilkanaścioro dzieci, którym przyjdzie walczyć z wiecznym brakiem uczucia sytości. Zespół Pradera-Williego jest zespołem genetycznym, wynikającym z poważnych zmian w układzie genów znajdujących się na chromosomie 15 [1]. Kluczowymi objawami zespołu są niskorosłość (niedobór hormonu wzrostu), niepełne dojrzewanie płciowe, a także brak uczucia sytości, co powoduje, że chorzy mogą jeść bez końca. W przypadku braku kontroli z zewnątrz może to prowadzić do otyłości. Z artykułu dowiesz się: Czym jest zespół Pradera-Williego? Jakie są osiowe objawy tego syndromu? Jakie problemy logopedyczne pojawiają się w grupie pacjentów z zespołem Pradera-Williego? Jakiej pomocy osobom z zespołem Pradera-Williego powinien udzielać logopeda? Jakie są rokowania terapii dzieci z PWS?
- Data: 06.02.2024
Praksja (planowanie motoryczne) w zakresie pracy ręki
Świadome ruchy kończyn górnych nie tylko warunkują prawidłową manipulację oraz grafomotorykę, ale także wpływają na funkcjonowanie poznawcze oraz sprawności językowe i komunikacyjne. Rozwój motoryczny, w tym rozwój umiejętności planowania ruchu (praksji) ręki, oddziałuje na funkcjonowanie całego organizmu i jest fundamentem rozwoju emocjonalnego i zachowania człowieka.
- Data: 23.01.2024
Tyflologopedia, czyli rola logopedy w pracy z osobami z dysfunkcją narządu wzroku
Wzrok to jeden z telereceptorów (zmysłów działających na odległość), dzięki któremu człowiek otrzymuje przeszło 80% informacji o otaczającym go świecie. Z tego też powodu zaburzeń w obrębie omawianego zmysłu obawia się większość społeczeństwa. Niewielu jednak wie, że według danych GUS w Polsce żyją około 4 miliony osób borykających się z różnego rodzaju deficytami w obrębie funkcjonowania narządu wzroku. W grupie tej znajdują się osoby w każdym wieku, a czas pojawienia się ograniczeń sprawności wzrokowej także jest zróżnicowany. Subdyscyplina logopedii specjalizująca się w terapii logopedycznej osób z niepełnosprawnością wzroku to tyflologopedia. Z artykułu dowiesz się: Czym jest tyflologopedia? Kogo nazywamy osobą niewidomą, a kogo osobą słabowidzącą? Czym są wada wzroku, dysfunkcja wzroku, niepełnosprawność wzroku? Czym charakteryzuje się niepełnosprawność wzroku u dzieci? Z czego wynikają i jaki są najczęstsze zaburzenia widzenia w wieku senioralnym? Na co powinien zwrócić uwagę logopeda pracujący z osobą z uszkodzonym narządem wzroku?
- Data: 03.01.2024
Rodzaje rotacyzmu
Głoska [r] pojawia się w rozwoju mowy najczęściej w 5.–6. roku życia dziecka. Często uznawana jest przez logopedów za jedną z trudniejszych, jeśli nie najtrudniejszą do wywołania. Niekiedy jednak już pierwsza próba uzyskania tego dźwięku mowy kończy się powodzeniem. Jest to zależne między innymi od sprawności aparatu artykulacyjnego i dopasowania metody wywoływania do potrzeb i możliwości pacjenta. Z artykułu dowiesz się: Jakie są możliwe wadliwe formy realizacji głoski [r]? Jakie rodzaje rotacyzmu (reranie) właściwego wyróżniają różni badacze? Czym są reranie trwałe i nietrwałe? Jakie jest możliwa nieprawidłowa wymowa głoski [r]?
- Data: 18.12.2023
Diagnoza dziecka z mutyzmem wybiórczym
Dzieci z mutyzmem wybiórczym często przejawiają dwoistą naturę, tzn. w miejscu występowania zaburzenia są przygaszone, zalęknione, wycofane, niekiedy wręcz zamrożone, natomiast w środowisku, w którym czują się bezpiecznie, stają się głośne, rozgadane. Różnica w funkcjonowaniu dzieci nierzadko jest powodem, dla którego rodzicowi trudno uwierzyć w zgłaszane przez nauczycieli i specjalistów trudności komunikacyjne dziecka. W diagnozie pacjenta z mutyzmem wybiórczym bierze udział szereg specjalistów, w tym psycholog, logopeda, nauczyciele dziecka oraz psychiatra dziecięcy, który stawia ostateczną diagnozę. Z artykułu dowiesz się: Jak skonstruować plan terapii dziecka z mutyzmem wybiórczym? Co dogrywa kluczową rolę w diagnozie? Jaki jest cel diagnozy formalnej dziecka z mutyzmem wybiórczym? Z jakich etapów powinna się składać diagnoza formalna?
- Data: 13.12.2023
Zespół Retta — przyczyny, objawy, leczenie
Zespół Retta to rzadkie i ciężkie zaburzenie neurorozwojowe o podłożu genetycznym. Powoduje u chorego zaburzenia psychiczne, behawioralne i fizyczne. To choroba, która dotyczy głównie dziewczynek. Jej pierwsze subtelne symptomy pojawiają się dopiero po ok. 6. miesiącu życia dziecka i z czasem zaczynają przybierać na sile. U osób z zespołem Retta (RTT) zaburzone jest funkcjonowanie mózgu, rdzenia kręgowego oraz systemu nerwów i komórek, które są odpowiedzialne za przekazywanie wiadomości między nimi a resztą ciała. Z artykułu dowiesz się: Czym jest zespół Retta? W jaki sposób zmienia się obraz choroby? Jaka jest epidemiologia występowania zespołu Retta? Jak rozwija się mowa u osób z zespołem Retta? Czy zespół Retta diagnozuje się głównie u dziewczynek? W jakim stopniu RTT wpływa na jakość życia chorego?
- Data: 08.12.2023
Niepełnosprawność intelektualna. Trochę wiedzy teoretycznej
Niepełnosprawność intelektualna objawia się obniżonymi możliwościami przystosowawczymi, adaptacyjnymi do środowiska, poznawczymi, a także komunikacyjnymi. Nie stanowi żadnej określonej jednostki chorobowej, ale jest niejednorodną grupą zaburzeń o różnej etiologii, obrazie klinicznym i przebiegu [1]. Z artykułu dowiesz się: Czym jest niepełnosprawność intelektualna? Jakie są przyczyny niepełnosprawności intelektualnej? W jaki sposób diagnozuje się niepełnosprawność intelektualną? W jaki sposób niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym wpływa na rozwój komunikacji?
- Data: 01.12.2023
Emocje a komunikacja pozawerbalna
Komunikowanie to proces, który polega na wymianie myśli oraz na dzieleniu się informacjami, wiedzą i ideami. Poprzez użycie różnych środków, wywołuje określone skutki [1]. Istnieje kilka kategorii podziału komunikacji, jednak najbardziej popularnym jest rozróżnienie komunikacji werbalnej i pozawerbalnej. Obie formy nadawania komunikatów zazwyczaj występują razem i wzajemnie się uzupełniają [2]. Z artykułu dowiesz się: Co to jest komunikacja pozawerbalna? Jakie rodzaje komunikatów niewerbalnych wysyła człowiek? Jakie podstawowe emocje wyrażane są w sposób niewerbalny? W jaki sposób przeżywane emocje uwidaczniają się w wyrazie twarzy?
- Data: 28.11.2023