
Rozwój kompetencji językowych w przedszkolu a gotowość do nauki czytania i pisania
Wiek 3–6 lat to okres intensywnego rozwoju kompetencji językowych przedszkolaka, m.in. artykulacji, dialogu, gramatyki czy świadomości fonologicznej. Harmonijny rozwój kompetencji językowych przedszkolaka z różnych obszarów w wieku ok. sześciu lat procentuje gotowością do nauki czytania i pisania – do nauki w szkole. Z artykułu dowiesz się: Jak wygląda rozwój umiejętności językowych dzieci w wieku przedszkolnym? Jakie aspekty rozwoju sprawności językowej są istotne, by dziecko osiągnęło gotowość do nauki czytania? Jakie ćwiczenia i zabawy warto proponować dziecku, by stymulować rozwój kompetencji językowych w celu uzyskania gotowości do nauki czytania? Jak ocenić gotowość dziecka do czytania? Kiedy warto rozpocząć naukę czytania?
- Data: 27.03.2025

Konkursy logopedyczne – pomysły na obchody Światowego Dnia Poezji, (21.03.), Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego (21.02.) i inne święta
W kalendarzu świąt nietypowych występują liczne święta, których obchody mają na celu między innymi promocję i ochronę języków ojczystych oraz podkreślenie znaczenia edukacji językowej – zarówno w języku rodzimym, jak i obcym. Te wyjątkowe dni są okazją do zaangażowania dzieci w ciekawą zabawę edukacyjną, która poszerzy ich wiedzę o językach i literaturze, a także urozmaici terapie logopedyczną. Z artykułu dowiesz się: W jaki sposób można celebrować w placówce oświatowej dni z kalendarza świąt nie typowych? Jakie nietypowe święta mogą być okazja do ogłoszenia konkursu logopedycznego? Jak w ciekawy sposób promować u dzieci dbałość o język polski?
- Data: 21.03.2025

Wybrane choroby mózgu, którym towarzyszy zaburzenie mowy
Choroby neurodegeneracyjne wiążą się z postępującym uszkodzeniem komórek układu nerwowego. Są szczególnie groźne, ponieważ dojrzałe komórki nerwowe, z nielicznymi wyjątkami, nie regenerują się ani nie namnażają. W konsekwencji uszkodzenia tej tkanki są trwałe i niemożliwe do naprawienia. Skutki chorób mózgu są najczęściej widoczne pod postacią między innymi zaburzenia mowy. Z artykułu dowiesz się: Jakie rzadkie schorzenia neurologiczne uwidaczniają się w postaci zaburzenia mowy? Jakie choroby zalicza się do grona chorób neurodegeneracyjnych? Jakie rodzaje chorób mózgu można wyróżnić?
- Data: 18.03.2025

Czym jest dyslalia? O nieprawidłowej realizacji fonemów
6 marca obchodzony jest Europejski Dzień Logopedy. Pomysłodawcą tego wydarzenia była organizacja CPLOL zrzeszająca logopedów i terapeutów w całej Europie. Nie tylko wiedza logopedów i ich obszar zainteresowań rosną. Zwiększa się także zaufanie pacjentów do nich i świadomość na temat kompetencji logopedy. Wciąż jednak w powszechnej świadomości w pierwszej kolejności praca logopedów kojarzy się z zaburzeniem wymowy głosek, czyli dyslalią. Z artykułu dowiesz się: Czym jest dyslalia? Jakie nazewnictwo obowiązuje w obrębie zagadnienia wad wymowy? Jakie rozwiązanie proponują badacze, by określić wadę wymowy tylko jednej lub wybranych głosek z grupy, np. seplenienie (sz, ż, cz, dż, s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź)? W których numerach „Strefy Logopedy” przeczytasz o konkretnych typach, objawach i przyczynach dyslalii?
- Data: 12.03.2025

Diagnoza w kierunku dyslalii - wytyczne
W przypadku dyslalii, tak jak i innych zaburzeń mowy, istnieją wypracowane standardy postępowania diagnostycznego. Szczegółowo opisują je m.in. J. Stasiak czy G. Jastrzębowska i O. Pelc-Pękala. Najważniejsze zadanie logopedy – oprócz oczywiście ustalenia zakresu nieprawidłowo realizowanych głosek – to poznanie przyczyny takiego stanu, ponieważ usunięcie jej (jeśli jest to możliwe) jest fundamentem sukcesu terapeutycznego.
- Data: 07.03.2025

Podsumowanie pracy logopedy w I półroczu roku szkolnego w placówce oświatowej – przykładowy arkusz sprawozdania z zajęć logopedycznych
Koniec pierwszego półrocza roku szkolnego w przedszkolu lub szkole podstawowej to czas podsumowań. Także logopedzi przygotowują wtedy dokument, w którym opisują po krótce przebieg swojej dotychczasowej pracy. Podsumowanie pracy logopedy w I połowie roku szkolnego powinno zawierać podstawowe informacje na temat podejmowanych działań, sposobu organizacji pracy z uczniami oraz jej efektów. Z artykułu dowiesz się: Jak może wyglądać dokument „Podsumowanie pracy logopedy w I półroczu roku szkolnego”? Jakie informacje warto zawrzeć w podsumowaniu półrocznym?
- Data: 15.01.2025

Współpraca logopedy z wychowawcą i nauczycielem ucznia
Warunkiem koniecznym dla efektywnego wspierania rozwoju mowy i komunikacji u dzieci jest współpraca logopedy z wychowawcą i specjalistami oraz rodzicami. Logopeda pracujący w szkole lub przedszkolu ma możliwość kontaktowania się nauczycielami dzieci, które uczęszczają na indywidualną terapię logopedyczną. Wychowawca posiada wiele informacji, do których inni specjaliści mogą nie mieć dostępu, m.in. regularnie obserwuje zachowanie dziecka w grupie, zna jego słabsze i mocniejsze strony w przyswajaniu materiału edukacyjnego, ma regularny kontakt z rodzicami, obserwuje trudności ze spożywaniem posiłków. Logopeda pracujący z uczniem indywidualnie nie posiada tak szczegółowego obrazu sposobu funkcjonowania podopiecznego. W ramach omówienia sposobu organizacji współpracy logopedy z nauczycielem warto ująć potrzeby jednej i drugiej strony. Z artykułu dowiesz się: Jakie informacje od wychowawcy o funkcjonowaniu dziecka w wieku przedszkolnym lub ucznia mogą być pomocne w pracy logopedy? Co logopeda może zrobić, aby wesprzeć nauczyciela w pracy z dzieckiem? Jakie wspólne działania logopedy i wychowawcy warto zaplanować w pracy z przedszkolakiem lub uczniem z zaburzeniami mowy? Jak włączyć rodziców i nauczycieli w pomoc psychologiczno-pedagogiczną dziecku korzystającemu z ćwiczeń logopedycznych?
- Data: 14.01.2025

Rozmowa twarzą w twarz – komunikacja bezpośrednia i pośrednia
Ostatnie ok. 30 lat to okres gwałtownej zmiany w sposobie komunikowania się. Jeszcze w latach 90-tych ludzie rozmawiali przede wszystkim podczas spotkań osobistych. Dostępne były (choć jeszcze nie tak powszechne) telefony czy komunikacja listowna, jednak na co dzień człowiek miał częsty bezpośredni kontakt ze współrozmówcą. Obecnie obserwuje się konsekwencje szybkiego rozwoju niebezpośrednich form prowadzenia dialogu. Codziennością stały się bowiem różne formy elektronicznej rozmowy. Dn. 17 grudnia obchodzimy Ogólnopolski Dzień Rozmów Twarzą w Twarz. To nietypowe święto promuje bezpośrednią komunikację. Z artykułu dowiesz się: Czy różnią się komunikacja bezpośrednia i pośrednia? Dlaczego warto, by logopeda promował komunikację bezpośrednią? Jakie są wady i zalety komunikacji pośredniej? Jakie mogą być konsekwencje znacznego ograniczenia komunikacji twarzą w twarz?
- Data: 17.12.2024