• Strefa LogopedyStrefa Logopedy
  • x

    Wyszukaj na stronie:

  • Zaloguj sięZamów »
  • x
  • Kreator
    kart pracy
  • Teoria
  • Certyfikowane
    e-szkolenia
  • Pytania Czytelników
  • Teczka logopedy
    • Kalendarz logopedyczny
    • Wszystkie dokumenty
    • Logopeda w placówce oświatowej
    • Kwestionariusze, badania, testy
    • Kontakt z rodzicem
    • Badania przesiewowe
  • Artykuły

Artykuły Zapraszamy do lektury ciekawych treści na blogu stworzonym z myślą o logopedach. Znajdziesz tu między innymi artykuły merytoryczne, materiały przygotowane w nawiązaniu do aktualnych dni z kalendarza świąt nietypowych, ciekawostki logopedyczne oraz zagadki „Fakt czy mit?”.

  • Artykuły
AdobeStock_805462930

Stereotypie ruchowe i inne zaburzenia ruchowe u dzieci

Stereotypie ruchowe definiuje się jako ruchy mimowolne, o określonym wzorcu, powtarzalne, skoordynowane i rytmiczne. Warto wiedzieć, że to czynności nieodruchowe [1]. Wbrew powszechnemu przekonaniu nie zawsze wynikają z zaburzenia lub choroby. Mogą powiać się także u dzieci zdrowych. Z artykułu dowiesz się: Czym są stereotypie ruchowe? U kogo najczęściej obserwuje się stereotypie ruchowe? Jak odróżnić zaburzenia ruchowe, w tym stereotypie, od innych zachowań ruchowych? Czy każda stereotypia ruchowa to zaburzenie? Czy stereotypie mogą towarzyszyć innym zaburzeniom?

  • Dorota Dudzińska
  • Data: 29.10.2025
jąkanie

Światowy Dzień Osób Jąkających – ciekawostki i materiały

22 października obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Świadomości Jąkania (znany także pod nazwą Światowy Dzień Osób Jąkających). Zapraszamy do lektury i wykorzystania materiałów: szkolenia, plakatów, kart pracy związanych z jąkaniem. 

  • Data: 22.10.2025
AdobeStock_495375061

Logopedyczna opieka paliatywna – rola i zadania

Opieka paliatywna, zgodnie z definicją WHO, to działania, które mają na celu poprawę jakości życia pacjentów stojących w obliczu problemów związanych z chorobą zagrażającą życiu oraz ich rodzin. Jej celem jest zapobieganie i łagodzenie cierpienia poprzez wczesne rozpoznanie, właściwą ocenę oraz leczenie bólu i innych dolegliwości – zarówno fizycznych, psychospołecznych, jak i duchowych [1]. Działania te pełnione są przez interdyscyplinarny zespół specjalistów, w którym obecność logopedy jest w pełni uzasadniona. Logopedyczną opieką paliatywną obejmowani są także chorzy cierpiący na różne schorzenia utrudniające, a czasami znoszące całkowicie możliwość swobodnego komunikowania się lub połykania. Z artykułu dowiesz się: Jakie są cele opieki paliatywnej? Jaką rolę pełni logopeda w opiece paliatywnej i hospicyjnej? Jak logopeda może wspierać pacjenta z zaburzeniami komunikacji i połykania w zaawansowanych stadiach choroby? Jak wpływ na jakość życia i zdrowie pacjenta w opiece domowej paliatywnej mogą mieć działania i porady podejmowane przez logopedę?

  • Paula Grzeszczuk
  • Data: 10.10.2025
AdobeStock_701618935

Korzystanie z wysokich technologii przez dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Można spotkać się z poglądem, że dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu nie powinny mieć kontaktu z szeroko rozumianymi wysokimi technologiami. Jaki wpływ wywierają wysokie technologie na rozwój dziecka z ASD? Czy dzieci te nie powinny w ogóle korzystać ze sprzętów wysokiej technologii?

  • Data: 03.10.2025
AdobeStock_91116655

Dysfagia neurogenna – objawy, które powinny zaniepokoić

Dysfagią neurogenną nazywa się wszelkie trudności w przyjmowaniu, rozdrabnianiu i/lub przechodzeniu pokarmów oraz płynów (czasami również śliny) z jamy ustnej do gardła i przełyku, a stamtąd do żołądka, które spowodowane są chorobami ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego lub przewodnictwa nerwowo-mięśniowego [1]. Dysfagia neurogenna jest bardzo częstym i jednocześnie bardzo niebezpiecznym objawem wielu chorób neurologicznych, dlatego tak ważne jest by wiedzieć, w jaki sposób się objawia. Z artykułu dowiesz się: W przebiegu jakich chorób może wystąpić dysfagia neurogenna? Jakie są objawy dysfagii neurogennej? Co robić w przypadku zauważenia objawów dysfagii neurogennej? Czym może skutkować dysfagia?

  • Paula Grzeszczuk
  • Data: 26.09.2025
Logopeda plus

Logopeda+ Zarządzaj swoim gabinetem logopedycznym efektywnie i bez stresu!

Wszystko, czego potrzebuje Twój gabinet! Logopeda+ to kompletne narzędzie, które wspiera Cię w pracy terapeutycznej, administracyjnej i finansowej – od A do Z.

  • Data: 22.09.2025
ćwiczenia warg

Usprawnianie pracy aparatu artykulacyjnego – ćwiczenia warg

Osłabione napięcie mięśnia okrężnego warg najczęściej obserwuje się u dzieci, które oddychają w sposób patologiczny torem ustnym. Za sprawność pracy warg odpowiada nie tylko jeden, najpowszechniej znany mięsień – okrężny ust. Istotna jest także kondycja innych mięśni z grona tzw. mięśni mimicznych, aktywujących się podczas jedzenia, mówienia czy śmiechu. Z artykułu dowiesz się: Jakie mięśnie są odpowiedzialne za pracę warg? Jaki są najczęstsze przyczyny obniżonej sprawności warg? Jakie ćwiczenia – z wykorzystaniem przedmiotów i bez rekwizytów – logopeda może proponować pacjentowi, aby usprawnić wargi? Jakie są konsekwencje niskiej sprawności mięśni mimicznych okolicy warg?

  • Dorota Dudzińska
  • Data: 19.09.2025
urlop uzupełniający

Wniosek nauczyciela o udzielenie urlopu uzupełniającego

W razie niewykorzystania urlopu wypoczynkowego w całości lub części w okresie ferii szkolnych z powodu niezdolności do pracy wywołanej chorobą lub odosobnieniem w związku z chorobą zakaźną, urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu ojcowskiego, urlopu rodzicielskiego, urlopu dla poratowania zdrowia, odbywania ćwiczeń wojskowych albo krótkotrwałego przeszkolenia wojskowego – nauczycielowi przysługuje urlop w ciągu roku szkolnego, w wymiarze uzupełniającym do 8 tygodni. 

  • Anna Trochimiuk
  • Data: 16.09.2025
AdobeStock_19857623

Wymowa tzw. głosek ciszących – zmiany zaobserwowane w języku

Język w szerokim podejściu naukowym definiuje się jako specyficzny środek w procesie komunikacji międzyludzkiej [1]. Różne grupy naukowców zauważają i opisują zachodzące w języku zmiany. W zależności od specjalizacji naukowej obserwują zmiany na wielu płaszczyznach. I tak na przykład socjolingwiści uważają, że „system językowy należy interpretować jako fenomen dynamiczny (…)” [2], czyli taki, który ulega zmianom wynikającym z „kontekstu życia społecznego oraz kultury, gdyż język jest (…) współczynnikiem życia społecznego ludzi” [3]. Pod innym kątem na zmiany w języku patrzą językoznawcy oraz praktycy, czyli logopedzi, i właśnie na artykulacyjnym aspekcie dotyczącym głosek szeregu ciszącego się skupimy.

  • Data: 11.09.2025
badania przesiewowe

Logopedyczne badania przesiewowe w przedszkolach i szkołach

Początek roku szkolnego to w placówkach oświatowych czas logopedycznych badań przesiewowych. Podczas krótkich spotkań z dziećmi logopedzi starają się dostrzec sygnały wskazujące, że wymagana jest dalsza obserwacja i diagnoza logopedyczna, a następnie terapia logopedyczna. Tego typu badania mają charakter działań profilaktycznych. Z artykuły dowiesz się: Czym różni się badanie przesiewowe od diagnozy? Czy istnieje zapis ograniczający czas przeprowadzania badań przesiewowych w danej placówce? Z jakich publikacji warto skorzystać, by sprawnie przeprowadzić logopedyczne badania przesiewowe? Co sprawdzić podczas badania? Jakie grupy wiekowe objąć badaniem w przedszkolu, a jakie w szkole podstawowej?

  • Dorota Dudzińska
  • Data: 04.09.2025
  • « pierwsza
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • »
  • ostatnia »
3094308930853083304130403039303830363032

Karty Pracy i ćwiczenia

Plakaty i broszury

Gry i dodatki

Aktualny numer Pokaż listę wydań »

EMOCJE DZIECKA A ROZWÓJ MOWY I KOMUNIKACJI – PRZEWODNIK DLA LOGOPEDÓW

EMOCJE DZIECKA A ROZWÓJ MOWY I KOMUNIKACJI – PRZEWODNIK DLA LOGOPEDÓW
Sprawdź »
Bądź na bieżąco z nowościami dotyczącymi pracy logopedy. Zapisz się na bezpłatny newsletter „Strefa logopedy”

Odbierz e-book w
prezencie!

Terapia miofunkcjonalna – 8 pytań i odpowiedzi

Wideo Pokaż więcej »

Zapraszamy na szkolenie: O rozmowie w ujęciu diagnostycznym

Zapraszamy na szkolenie: O rozmowie w ujęciu diagnostycznym

Więcej »
Zapraszamy na szkolenie: Ciąć czy nie ciąć? Diagnoza wędzidełka języka

Zapraszamy na szkolenie: Ciąć czy nie ciąć? Diagnoza wędzidełka języka

Więcej »
RODO w gabinecie logopedycznym i prezentacja programu Logopeda+

RODO w gabinecie logopedycznym i prezentacja programu Logopeda+

Więcej »

Informacje

  • Oferta
  • Redakcja
  • Prezent powitalny
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Pomoc
  • Kontakt
  • Współpraca

Partnerzy

Kontakt

  • Wiedza i Praktyka
    ul. Łotewska 9a
    03-918 Warszawa
  • Centrum Obsługi Klienta
    Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
    Telefon: 22 518 29 29
    Fax: 22 617 60 10
  • Email: [email protected]

© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka

Logo WiP

Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?

Włącz powiadomienia

Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.