PACJENT Z ASD W GABINECIE LOGOPEDYCZNYM.
Spektrum autyzmu jest zaburzeniem neurorozwojowym, które występuje zarówno u chłopców, jak i u dziewczynek. To zaburzenie ujawnia przede wszystkim trudności w sferze emocjonalno-społecznej i poznawczej, jak również na płaszczyźnie językowej i komunikacyjnej. Nieprawidłowości sensoryczne, towarzyszące zwykle dzieciom z ASD, znacznie wpływają na rozwój ruchowy oraz społeczny i utrudniają komunikację z otoczeniem. »
DZIECKO DWUJĘZYCZNE W GABINECIE LOGOPEDY
Obserwowane na świecie zmiany społeczno-polityczno-kulturowe sprawiły, że w Polsce częściej niż jeszcze kilkanaście lat temu osiedlają się rodziny migrantów z różnych krajów (głównie z krajów sąsiedzkich, takich jak Ukraina czy Białoruś, ale także z dalekich Chin czy Wietnamu), jak również powracające z zagranicy polskie rodziny reemigrantów. W przedszkolach i szkołach pojawiają się uczniowie, dla których język polski jest językiem obcym, drugim, odziedziczonym. Często polszczyzna jest przyswajana równocześnie z innym językiem w rodzinach mieszanych. Rolą logopedy jest zarówno wspieranie dwujęzycznego rozwoju dzieci rozwijających się normatywnie, jak i pomoc dzieciom wychowującym się w środowisku dwujęzycznym, których rozwój językowo-komunikacyjny jest nieharmonijny, nieprawidłowy, zaburzony. »
DIAGNOZA I TERAPIA ZABURZEŃ GŁOSU U DZIECI.
Prawidłowa emisja głosu jest elementem niezbędnym do zaspokojenia jednej z fundamentalnych potrzeb człowieka – komunikacji1. Rozwój głosu jest ściśle związany z rozwojem umiejętności komunikacyjnych. W trakcie procesu komunikacji ludzie wspierają, inicjują i modyfikują relacje interpersonalne, określają swoje role i pozycje w społeczeństwie, a także definiują własne zainteresowania i kierunki rozwoju2. Poprawna emisja głosu warunkuje sprawność realizacyjną procesu komunikacji werbalnej (w rozumieniu mowy głośnej). Istnieją czynniki, które mogą zakłócać przebieg komunikacji, np. zaburzenia głosu. Podaje się, że częstość występowania dysfonii w populacji pediatrycznej mieści się w szacunkowym zakresie 6–24%3. Zaburzenia głosu wymagają dokładnej i interdyscyplinarnej diagnozy, dzięki której można wybrać skuteczne metody terapii. »
ZAPOZNAJ SIĘ Z WIEDZĄ O GŁOSKACH [z] I [ʒ]
Głoski [z] i [ʒ] pozostają w cieniu swoich bezdźwięcznych odpowiedników z szeregu zwanego potocznie „syczącym”, czyli [s] oraz [c]. W opracowaniach dotyczących wspomnianych głosek zamieszczane są liczne informacje o sposobach wywoływania [s] i [c], głoski [z] i [ʒ] zaś opisywane są mniej dokładnie, z adnotacją, że ich pojawienie się zazwyczaj następuje samoistnie, po opanowaniu głosek pierwszych w szeregu1. I chociaż faktycznie często tak się zdarza, warto tym dwóm dźwiękom mowy poświęcić nieco więcej uwagi. »
PORADY PRAWNE – 5 PYTAŃ I ODPOWIEDZI
Logopedka jest zatrudniona w szkole (8/22 etatu) i przedszkolu publicznym (16/18 etatu). W przedszkolu ma wypłacany dodatek za wysługę lat w wysokości 17%. Czy w naszej szkole ma prawo do dodatku za wysługę lat, czy buduje staż od nowa i dopiero po przepracowaniu 3 lat nabędzie prawo do tego dodatku? »