
Diagnoza w kierunku dyslalii - wytyczne
W przypadku dyslalii, tak jak i innych zaburzeń mowy, istnieją wypracowane standardy postępowania diagnostycznego. Szczegółowo opisują je m.in. J. Stasiak czy G. Jastrzębowska i O. Pelc-Pękala. Najważniejsze zadanie logopedy – oprócz oczywiście ustalenia zakresu nieprawidłowo realizowanych głosek – to poznanie przyczyny takiego stanu, ponieważ usunięcie jej (jeśli jest to możliwe) jest fundamentem sukcesu terapeutycznego.
- Data: 07.03.2025

Podsumowanie pracy logopedy w I półroczu roku szkolnego w placówce oświatowej – przykładowy arkusz sprawozdania z zajęć logopedycznych
Koniec pierwszego półrocza roku szkolnego w przedszkolu lub szkole podstawowej to czas podsumowań. Także logopedzi przygotowują wtedy dokument, w którym opisują po krótce przebieg swojej dotychczasowej pracy. Podsumowanie pracy logopedy w I połowie roku szkolnego powinno zawierać podstawowe informacje na temat podejmowanych działań, sposobu organizacji pracy z uczniami oraz jej efektów. Z artykułu dowiesz się: Jak może wyglądać dokument „Podsumowanie pracy logopedy w I półroczu roku szkolnego”? Jakie informacje warto zawrzeć w podsumowaniu półrocznym?
- Data: 15.01.2025

Współpraca logopedy z wychowawcą i nauczycielem ucznia
Warunkiem koniecznym dla efektywnego wspierania rozwoju mowy i komunikacji u dzieci jest współpraca logopedy z wychowawcą i specjalistami oraz rodzicami. Logopeda pracujący w szkole lub przedszkolu ma możliwość kontaktowania się nauczycielami dzieci, które uczęszczają na indywidualną terapię logopedyczną. Wychowawca posiada wiele informacji, do których inni specjaliści mogą nie mieć dostępu, m.in. regularnie obserwuje zachowanie dziecka w grupie, zna jego słabsze i mocniejsze strony w przyswajaniu materiału edukacyjnego, ma regularny kontakt z rodzicami, obserwuje trudności ze spożywaniem posiłków. Logopeda pracujący z uczniem indywidualnie nie posiada tak szczegółowego obrazu sposobu funkcjonowania podopiecznego. W ramach omówienia sposobu organizacji współpracy logopedy z nauczycielem warto ująć potrzeby jednej i drugiej strony. Z artykułu dowiesz się: Jakie informacje od wychowawcy o funkcjonowaniu dziecka w wieku przedszkolnym lub ucznia mogą być pomocne w pracy logopedy? Co logopeda może zrobić, aby wesprzeć nauczyciela w pracy z dzieckiem? Jakie wspólne działania logopedy i wychowawcy warto zaplanować w pracy z przedszkolakiem lub uczniem z zaburzeniami mowy? Jak włączyć rodziców i nauczycieli w pomoc psychologiczno-pedagogiczną dziecku korzystającemu z ćwiczeń logopedycznych?
- Data: 14.01.2025

Rozmowa twarzą w twarz – komunikacja bezpośrednia i pośrednia
Ostatnie ok. 30 lat to okres gwałtownej zmiany w sposobie komunikowania się. Jeszcze w latach 90-tych ludzie rozmawiali przede wszystkim podczas spotkań osobistych. Dostępne były (choć jeszcze nie tak powszechne) telefony czy komunikacja listowna, jednak na co dzień człowiek miał częsty bezpośredni kontakt ze współrozmówcą. Obecnie obserwuje się konsekwencje szybkiego rozwoju niebezpośrednich form prowadzenia dialogu. Codziennością stały się bowiem różne formy elektronicznej rozmowy. Dn. 17 grudnia obchodzimy Ogólnopolski Dzień Rozmów Twarzą w Twarz. To nietypowe święto promuje bezpośrednią komunikację. Z artykułu dowiesz się: Czy różnią się komunikacja bezpośrednia i pośrednia? Dlaczego warto, by logopeda promował komunikację bezpośrednią? Jakie są wady i zalety komunikacji pośredniej? Jakie mogą być konsekwencje znacznego ograniczenia komunikacji twarzą w twarz?
- Data: 17.12.2024

Nieprawidłowe nawyki głosowe oraz nieprzestrzeganie zasad higieny głosu. Lista chorób stanowiących przeciwwskazania do pracy głosem
Warto już przed podjęciem kształcenia logopedycznego poznać listę schorzeń będących przeciwwskazaniem do zawodowego wykorzystywania głosu, aby – w wypadku takiej diagnozy – nie inwestować czasu i energii w szkolenie do zawodu, którego nie da się bezpiecznie i efektywnie wykonywać. Przeciwwskazania do pracy głosem mogą mieć charakter względny lub bezwzględny. Mogą pojawić się w trakcie pracy zawodowej i być konsekwencją między innymi nieprawidłowych nawyków głosowych oraz nieprzestrzegania zasad higieny głosu. Z artykułu dowiesz się: Jakie zaburzenia głosu wymagają rehabilitacji i są bezwzględnym przeciwwskazaniem do pracy głosem, np. w roli logopedy? Jakie czynniki mogą przyczynić się do zaburzenia prawidłowej emisji głosu? Na czym powinna polegać profilaktyka zdrowia głosu? Jakie mogą być konsekwencje nieprzestrzegania zasad higieny głosu u osób pracujących głosem? W jakiej sytuacji można uznać dysfunkcję narządu głosu za chorobę zawodową?
- Data: 09.12.2024

Współpraca logopedy z rodzicem ucznia
Terapia logopedyczna to proces, na którego końcowy sukces składa się wiele czynników. Zadowalające efekty oddziaływań logopedycznych zależą w przeważającej mierze od wiedzy i umiejętności logopedy. Niezwykle istotne są także częstotliwość spotkań, rodzaj i zakres zaburzenia pacjenta oraz zaangażowanie w terapię opiekunów dziecka. Postawy rodzica wobec terapii logopedycznej bywają różne – od biernej i wycofanej, nie wykazującej szczególnego zainteresowania, po wręcz nadmiernie zaangażowaną, a nawet wymuszającą na dziecku niemal natychmiastowe efekty. Niezależnie od tego, czy logopeda akceptuje nastawienie rodziców, czy też uważa je za trudne, nie powinien go oceniać. Często za nadgorliwością lub niechęcią do współpracy stoi strach rodzica przed popełnieniem błędu, świadomość własnych ograniczeń albo niewiedza na temat skutecznych form pomocy dziecku. Z artykułu dowiesz się: Jak skutecznie uświadomić rodzicowi jego rolę w terapii logopedycznej? Na czym powinna polegać współpraca z rodzicami dziecka będącego w terapii logopedycznej? Jakie postępowanie logopedy skutecznie motywuje rodzica do pracy z dzieckiem w domu? Czy warto dawać dziecku prace domowe z logopedii? W jaki sposób można zaangażować rodzica do wsparcia terapii logopedycznej, jeśli odbywa się ona w przedszkolu?
- Data: 03.12.2024

Dwulatek nie mówi – przyczyny, postępowanie, przykładowy kwestionariusz wywiadu z rodzicem
Przełom końca drugiego i początku trzeciego roku życia to okres burzliwego rozwoju mowy czynnej. W tym okresie w mowie dziecka dwuletniego powinna pojawić się gramatyka. Sposób używania języka zmienia się zatem z jednowyrazowego nazywania czynności, potrzeb lub przedmiotów (np. „buju”, „lala”, „piciu”) na bardziej złożoną i precyzyjną formę (np. „Chcę buju”, „To jest lala”, „Daj piciu”). Niekiedy jednak dwulatek nie mówi. Z artykułu dowiesz się: Jakie mogą być przyczyny różnego tempa rozwoju mowy u dzieci? Czy każdy niemówiący dwulatek powinien korzystać z terapii logopedycznej? Na co zwrócić uwagę podczas obserwacji niemówiącego dwulatka? Jaki zasób słownika czynnego dziecka dwuletniego jest normatywny? Z jakich przyczyn niektóre dzieci zaczynają mówić później?
- Data: 26.11.2024
- « pierwsza
- «
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- »
- ostatnia »