Autyzm i epilepsja
Laura zdiagnozowana została w wieku 3 lat. Była pod opieką specjalistycznych fundacji, stowarzyszeń, terapeutów. Walka mamy o Laurę była godna podziwu. Walka niestety mało skuteczna… dziewczynka rosła, a wraz ze wzrostem, rosło oczekiwania na choćby maleńkie postępy w terapii. Niestety tych postępów nie było… Praca z Laurą była bardzo trudna. Dziewczynka w wieku 8 lat, duża, silna, uciekająca z sali (o siedzeniu przy stoliku nie było mowy), gryząca terapeutów… Była propozycja pracy na każdych zajęciach po dwóch terapeutów. Z zaplanowanych 30 minut zajęć, jeśli udawało się że zrealizowałyśmy 7 – uważałyśmy za sukces. Laura rosła… zamiast poprawy, pojawiły się nowe trudności. Jakby tego autyzmu, tak ciężkiego zresztą, było mało doszła epilepsja.
- Data: 24.09.2020
Wrzesień przesiewówki niesie
Miesiąc wrzesień zbliża się do nas wielkimi krokami. Choć jeszcze dowiadujemy się jak będzie wyglądać organizacja nowego roku szkolnego, z jakimi obostrzeniami będziemy musieli sobie poradzić, prowadząc szkolną czy przedszkolną terapię logopedyczną, wiemy już dziś, że niechybnie czekają nas badania przesiewowe uczniów.
- Data: 31.08.2020
Trening audiogenny Schultza w terapii logopedycznej
Ponad połowa wakacji za nami. Niektórzy zaczęli już myśleć o powrocie do szkoły, poradni PP czy własnych gabinetów. Niektórzy jeszcze w ogóle nie zaczęli rozmyślać nad planem na kolejny rok szkolny. Niezmiennie jednak towarzyszą nam doniesienia o nowych zakażeniach Covid-19 i to powoduje, że ciężko nam zrelaksować się wakacyjnie.
- Data: 17.08.2020
W tym domowym szaleństwie jest metoda
W domu bywa różnie. Są dni lepsze i gorsze jeśli chodzi o pracę z dzieckiem. Rodzice naszych pacjentów, uczniów, doświadczają przeróżnych trudności w związku z realizacją edukacji w domu. Praca terapeutyczna też nie należy do najłatwiejszych, stąd pomysł na krótki zbiór, propozycję metod pracy, które sprawdziłam ze swoimi logodzieciakami. Wiadomo, zawsze metoda do dziecka, a nie dziecko do metody! Co dla mnie okazało się skuteczne i jak poprowadziłam rodziców w realizacji terapii?
- Data: 08.07.2020
Propozycje do ćwiczeń rotacyzmu
Gdy świat stanął na głowie, okazało się, że taka sytuacja ma swoje dobre strony. Oglądamy na zdjęciach przejrzyste kanały Wenecji, gdzie powróciły ryby, a nasze rodzime sarny i jelenie postanowiły wyjadać skrzętnie posadzone na miejskich skwerach bratki i stokrotki :)
- Data: 08.06.2020
Logopedia online – to możliwe!
Drodzy moi, wiemy doskonale jaką mamy sytuację w kraju i co dzieję się na świecie, nie ma co tu zastanawiać się czy warto otwierać w tym czasie gabinety, odpowiedź myślę że każdy z nas zna doskonale i wie co robić. Sytuacja jest niewesoła (eufemistycznie rzecz ujmując) i dlatego wymusza ona na wszystkich szukanie nowych rozwiązań, by kolejne tygodnie nie były „stracone” dla terapii logopedycznych, zajęć pedagogicznych etc.
- Data: 18.05.2020
Plastyka i logopedia naprawdę się lubią
Lubicie rysować, malować, wyklejać, wydzierać itd.? Ja bardzo! Chociaż to nie jest moja najmocniejsza strona, to zawsze gdy robię coś z moimi osobistymi pociechami w domu, mam niebywałą frajdę z takich zajęć. Zwykłe lepienie z plasteliny to już super zabawa, rozwijająca wyobraźnię i kreatywność, a przy okazji umiejętności manualne. Równocześnie jednak to świetna sposobność, by dzieci poćwiczyły prawidłową wymowę głosek, które być może sprawiają im problemy. Wielki potencjał tkwi w nazewnictwie kolorów i narzędzi naszych małych artystów.
- Data: 31.01.2020
Na granicy - terapia dzieci bilingwalnych
Nie będę się dzisiaj skupiać nad wyjaśnianiem czym jest bilingwinizm, ale spróbuję opowiedzieć o swoich terapiach prowadzonych z dziećmi biinwalnymi, tzn. posługującymi się w zrównoważony sposób w dwóch lub więcej językach. Zacznijmy od tego, że według szacunkowych danych, ponad połowa ludzi na świecie jest dwujęzyczna. Generalnie osoby bilingwalne stanowią większość populacji świata i czy nam (logopedom) podoba się to czy nie, musimy myśleć o tym, by sami być dwujęzycznymi. Zastanówmy się chwilę nad tym tylko, że gro z naszych dzieci szkolnych już w wieku kilku lat uczęszcza na szereg zajęć z chociażby języka angielskiego. Ja w swojej praktyce spotkałam mnóstwo dzieci z rodzin dwunarodowościowych, np. mama jest Polką, Tata – Niemcem. Dziecko uczęszcza do przedszkola polskiego, ale do szkoły podstawowej już niemieckiej czy też na odwrót. Czasem mama jest Niemką, Tata – Polakiem, dziecko korzysta z edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w systemie polskim, ale w domu posługuje się językiem niemieckim.
- Data: 27.12.2019
Przekłuty balonik – dlaczego moje dziecko traci głos?
Pamiętam jeszcze z dzieciństwa, jak w nerwowych sytuacjach od dorosłych słyszałam „dzieci i ryby głosu nie mają”. Nie bardzo rozumiałam, co ci dorośli mieli na myśli, ale dziś jako dorosła i w dodatku logopeda częściej spotykam „dzieci i ryby które głos tracą” – niestety.
- Data: 27.12.2019
- « pierwsza
- «
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- »
- ostatnia »