Badanie przesiewowe w teorii i praktyce
Logopedyczne badania przesiewowe służą wstępnej identyfikacji zaburzeń mowy. Mają na celu wyłonienie w określonej grupie ryzyka zagrożeniem zaburzeniem mowy tych osób, dla których wskazana jest szczegółowa diagnoza logopedyczna. Badania mowy, znane jako badania przesiewowe, przeprowadzane są w Polsce od lat 60. XX wieku. B. Woynarowska przedstawia istotę tych badań, pisząc: „Test przesiewowy według Światowej Organizacji Zdrowia jest wstępną identyfikacją nierozpoznanych dotychczas chorób, zaburzeń lub wad, otrzymaną dzięki zastosowaniu testów i innych szybkich metod badania. Pozwala wyodrębnić w populacji osoby, które prawdopodobnie mają daną chorobę (zaburzenie), i osoby, które prawdopodobnie jej nie mają. Celem testu przesiewowego jest wczesne wykrywanie i leczenie zaburzeń w okresie, gdy można jeszcze odwrócić proces chorobowy lub zahamować tempo jego rozwoju (progresji). Celem testu nie jest ustalenie rozpoznania. Osoby z dodatnim wynikiem testu, czyli podejrzeniem zaburzenia lub choroby, powinny być poddane procesowi diagnozowania w celu wykluczenia lub ustalenia rozpoznania i niezbędnego leczenia. Test przesiewowy jest pierwszą fazą programu przesiewowego”.
- Data: 25.08.2022
Międzynarodowy Dzień Osób Leworęcznych – Okiem osoby leworęcznej (wywiad)
13 sierpnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Osób Leworęcznych. Organizuje je od 1992 roku międzynarodowa organizacja „Klub Leworęcznych” (ang. The Left Handers Club), powstała w 1990, której siedziba znajduje się w Wielkiej Brytanii. W Polsce po raz pierwszy obchodzone w 2006 roku. Zapraszam do zapoznania się z wywiadem z osoba leworęczną.
- Data: 11.08.2022
Skąd się bierze leworęczność?
Dziecko nie rodzi się prawo- lub leworęczne. Ustalanie dominacji określonej ręki w czynnościach precyzyjnych takich jak pisanie czy posługiwanie się łyżką, to proces, którego początek jest w łonie matki, a jego rozwój możemy obserwować już w pierwszych tygodniach życia niemowlęcia.
- Data: 11.08.2022
Karmienie piersią a wczesna interwencja logopedyczna
Każdy niepokojący objaw w zakresie realizacji przez dziecko funkcji ssania powinien zostać szczegółowo przeanalizowany, aby móc rodzicowi zaproponować strategię interwencji. Odnosząc się do moich doświadczeń jako terapeuty do najczęstszych strategii interwencji należą: zmiana pozycji do karmienia i/ lub zmiana smoczka od butelki, włączenie w opiekę nad dzieckiem fizjoterapeuty, eliminacja czynnika anatomicznego np. poprzez skierowanie na zabieg frenotomii.
- Data: 03.08.2022
Mózgowe przyczyny zaburzeń mowy
Mózg jest najbardziej złożonym narządem człowieka oraz częścią ośrodkowego układu nerwowego. W lewej półkuli mózgowej znajduje się ośrodek mowy. W płacie czołowym mózgu zlokalizowany jest ośrodek ruchowy mowy (ośrodek Broki), natomiast w płacie skroniowym ośrodek czuciowy mowy (ośrodek Wernickego). W artykule: Rodzaje afazji Diagnostyka i postępowanie
- Data: 08.07.2022
Zaburzenia ośrodkowego układu nerwowego OUN
W układzie nerwowym człowieka ze względu na budowę wyróżniamy ośrodkowy (centralny) układ nerwowy i obwodowy układ nerwowy. Na ośrodkowy układ nerwowy składa się mózg i rdzeń kręgowy. Jest to centrum kontroli całego organizmu, które odbiera informacje, a potem wysyła odpowiedzi do narządów wykonawczych. W skład układu nerwowego znajdującego się na obwodzie wchodzą nerwy czuciowe i ruchowe, odchodzące od mózgowia i rdzenia kręgowego.
- Data: 20.06.2022
- « pierwsza
- «
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- »
- ostatnia »