ROZWÓJ MOWY BLIŹNIAKÓW
W swoim otoczeniu znajduję wspaniałe mamy i tatusiów mocno zaangażowanych w rozwój swoich dzieci. Zaangażowanie to jest w moich obserwacjach coraz bardziej widoczne, nie tylko z powodu świadomego rodzicielstwa (od 90-tych lat mamy rozkwit publikacji z pogranicza pedagogiki i psychologii dziecka) ale niejako mody na odpowiedzialne rodzicielstwo. Jeśli faktycznie moja intuicja jest słuszna, to bardzo lubię tę modę! Gdy porównuję wychowywanie dziecka w latach 80-90-tych i dzisiaj, widzę że zaangażowane, empatyczne rodzicielstwo staje się jednym z poważniejszych wyzwań. Współcześni rodzice niejednokrotnie nie mogą liczyć na wsparcie rodziny czy przyjaciół, a media, zamiast dostarczać rzetelnych informacji, mam wrażenie, wprowadzają chaos.
- Data: 20.05.2021
LIDCOMBE PROGRAM W TERAPII JĄKANIA
Lidcombe Program (LP) jest przykładem jednej z bardziej upowszechnianych behawioralnych form terapii – terapii bezpośredniej, opartej na metodologii warunkowania instrumentalnego (Onslow, Packman, Harri-son, eds., 2003). Program powstał w Australii jako wynik współpracy naukowców z University of Sydney (Australian Stuttering Research Centre) i logopedów praktyków ze Stuttering Unit Bankstone Health Service. Jego nazwa wywodzi się od nazwy dzielnicy Sydney, gdzie znajdował się Lidcombe Hospital.
- Data: 27.04.2021
NARZĘDZIOWNIK LOGOPEDY – czyli jak wykorzystać technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK) w pracy
W codziennym życiu zewsząd otaczają nas wysokie technologie. Coraz częściej sięgamy po nie również w edukacji i terapii. Niejednokrotnie nauczyciele, specjaliści i terapeuci zaczynają poszukiwać nowych dróg i metod prowadzenia zajęć. Chętnie sięgają po nowoczesne technologie po to, aby zajęcia miały bardziej atrakcyjną formę. W ostatnim czasie z konieczności niezwykle popularna stała się terapia logopedyczna w formie spotkań zdalnych. W środowisku logopedycznym zauważa się coraz więcej specjalistów, którzy zaczęli korzystać z technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), aby świadczyć swoje usługi terapeutyczne na odległość, wspomagać rozpoczęte działania czy utrwalać efekty dotychczasowej terapii gabinetowej. Zatem mitem staje się podejście, iż zdalna terapia logopedyczna nie jest możliwa.
- Data: 02.04.2021
Nie mówi, bo nie musi
Czy często do Waszych gabinetów trafiają zaniepokojeni rodzice, bo ich dwulatek nie mówi? DO mnie trafiają dosyć często. Świadomi rodzice mogą podejrzewać opóźnienie mowy, gdy ich półtoraroczne dziecko nie wymawia żadnego ze słów. Zwykło się przyjmować, że pomiędzy 12 a 18-tym miesiącem życia powinny pojawić się u dziecka pierwsze słowa. Tymczasem rozwój mowy u każdego człowieka wygląda zgoła inaczej. Oczywiście bierzmy pod uwagę indywidualne cechy poszczególnych osób, czynniki wewnętrzne i zewnętrzne. Dwulatek może mieć „słownik” od kilku słów do dwóch tysięcy słów, ale nie musi go używać. Może być tak, że do komunikacji wystarczają mu swoiste dźwięki mowy, gesty. Rodzice zaczynają się martwić, bo oni to swoje dziecię rozumieją, ale inni dorośli już nie bardzo. Jeśli wykluczymy wadę słuchu, chorobę umysłową, zaburzenia pracy mózgu, dysfunkcje ruchowe, zaburzenia psychiczne lub uszkodzenia obwodowego narządu mowy, to możemy podejrzewać ORM. Tutaj kluczową jest znajomość tzw. Rozwojówki, bo przecież musimy się do czegoś odnieść. Znajomość norm rozwojowych jest elementem niezbędnym, ale dodam od siebie, że do każdego dziecka musimy podejść indywidualnie.
- Data: 30.12.2020
Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci - organizacja krok po kroku
Przedszkole, w którym ma być prowadzone wczesne wspomaganie rozwoju dzieci musi spełniać dwa podstawowe warunki. Po pierwsze: konieczne jest zatrudnienie wykwalifikowanej kadry; po drugie: dysponowanie odpowiednimi pomieszczeniami. Przedstawiamy szczegółowe zasady organizowania WWR w przedszkolu.
- Data: 07.10.2020
Autyzm i epilepsja
Laura zdiagnozowana została w wieku 3 lat. Była pod opieką specjalistycznych fundacji, stowarzyszeń, terapeutów. Walka mamy o Laurę była godna podziwu. Walka niestety mało skuteczna… dziewczynka rosła, a wraz ze wzrostem, rosło oczekiwania na choćby maleńkie postępy w terapii. Niestety tych postępów nie było… Praca z Laurą była bardzo trudna. Dziewczynka w wieku 8 lat, duża, silna, uciekająca z sali (o siedzeniu przy stoliku nie było mowy), gryząca terapeutów… Była propozycja pracy na każdych zajęciach po dwóch terapeutów. Z zaplanowanych 30 minut zajęć, jeśli udawało się że zrealizowałyśmy 7 – uważałyśmy za sukces. Laura rosła… zamiast poprawy, pojawiły się nowe trudności. Jakby tego autyzmu, tak ciężkiego zresztą, było mało doszła epilepsja.
- Data: 24.09.2020
Wrzesień przesiewówki niesie
Miesiąc wrzesień zbliża się do nas wielkimi krokami. Choć jeszcze dowiadujemy się jak będzie wyglądać organizacja nowego roku szkolnego, z jakimi obostrzeniami będziemy musieli sobie poradzić, prowadząc szkolną czy przedszkolną terapię logopedyczną, wiemy już dziś, że niechybnie czekają nas badania przesiewowe uczniów.
- Data: 31.08.2020
Trening audiogenny Schultza w terapii logopedycznej
Ponad połowa wakacji za nami. Niektórzy zaczęli już myśleć o powrocie do szkoły, poradni PP czy własnych gabinetów. Niektórzy jeszcze w ogóle nie zaczęli rozmyślać nad planem na kolejny rok szkolny. Niezmiennie jednak towarzyszą nam doniesienia o nowych zakażeniach Covid-19 i to powoduje, że ciężko nam zrelaksować się wakacyjnie.
- Data: 17.08.2020
W tym domowym szaleństwie jest metoda
W domu bywa różnie. Są dni lepsze i gorsze jeśli chodzi o pracę z dzieckiem. Rodzice naszych pacjentów, uczniów, doświadczają przeróżnych trudności w związku z realizacją edukacji w domu. Praca terapeutyczna też nie należy do najłatwiejszych, stąd pomysł na krótki zbiór, propozycję metod pracy, które sprawdziłam ze swoimi logodzieciakami. Wiadomo, zawsze metoda do dziecka, a nie dziecko do metody! Co dla mnie okazało się skuteczne i jak poprowadziłam rodziców w realizacji terapii?
- Data: 08.07.2020
Propozycje do ćwiczeń rotacyzmu
Gdy świat stanął na głowie, okazało się, że taka sytuacja ma swoje dobre strony. Oglądamy na zdjęciach przejrzyste kanały Wenecji, gdzie powróciły ryby, a nasze rodzime sarny i jelenie postanowiły wyjadać skrzętnie posadzone na miejskich skwerach bratki i stokrotki :)
- Data: 08.06.2020
- « pierwsza
- «
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- »
- ostatnia »