Z kim współpracuje logopeda?

Dodano: 22 czerwca 2022
współpraca logopedów ze specjalistami

Najkorzystniejsze, pozwalające zaopiekować wszystkie potrzeby pacjenta, jest spojrzenie na jego opóźnienie rozwojowe lub zaburzenia w sposób holistyczny. Logopeda niejednokrotnie zaleca zatem diagnozę wielospecjalistyczną.

Czy można wystawić skierowanie?

Ponieważ logopeda nie jest lekarzem, nie może wystawić skierowania na badanie lub diagnozę. Jako terapeuta sugeruje pacjentowi lub jego rodzicom wykonanie badań specjalistycznych. Może w tym celu przygotować np. pisemne zalecenie konsultacji z określonym specjalistą.

Do kogo kierować na konsultacje?

Do grupy specjalistów, z którymi najczęściej współpracują logopedzi należą:

• Psycholodzy – np. w przypadku podejrzenia niepełnosprawności intelektualnej, zaburzeń zachowania, zaburzeń ze spektrum autyzmu, zaburzeń mowy o przyczynach emocjonalnych (m.in. niepłynność mowy, mutyzm);
  • Laryngolodzy i otolaryngolodzy – np. w przypadku podejrzenia przerostu migdałków, krzywej przegrody nosowej, alergii, astmy;
  • Chirurdzy – np. w przypadku skróconego wędzidełka języka, obserwowanych zmian w okolicy jamy ustnej i nosowej;
  • Fizjoterapeuci (także fizjoterapeuci stomatologiczni) i rehabilitanci – np. w przypadku podejrzenia nieznormalizowanego napięcia mięśniowego, asymetrii, nieprawidłowego toru ruchu (np. żuchwy);
  • Ortodonci – np. w przypadku podejrzenia wady zgryzu, parafunkcji (m.in. bruksizmu);
  • Stomatolodzy – np. w przypadku próchnicy i wynikających z choroby zębów braków w uzębieniu, które przyczyniają się do wady wymowy;
  • Osteopaci – np. w przypadku dolegliwości bólowych w okolicy aparatu mowy, głowy i odcinka szyjnego kręgosłupa, w przypadku obserwowanego nieprawidłowego toru ruchu;
  • Neurolodzy – np. w przypadku podejrzenia neurologicznych przyczyn wystąpienia zaburzenia mowy (m.in. afazja, dyzartria);
  • Foniatrzy – np. w przypadku nieprawidłowej jakości głosu (m.in. chrypka, zanik głosu);
  • Audiolodzy – w przypadku podejrzenia niedosłuchu;
  • Terapeuci integracji sensorycznej – w przypadku podejrzenia zaburzeń odbioru zmysłowego;
  • Ortopedzi – w przypadku podejrzenia wady postawy (mogącej wpływać na jakość wymowy);

Niejednokrotnie ma miejsce współpraca dwóch logopedów np. w sytuacji, gdy dziecko korzysta z terapii logopedycznej w placówce oświatowej, a rodzice, chcąc zintensyfikować działania terapeutyczne, decydują się na dodatkową terapię prywatną. W terapii logopedycznej realizowanej przez kilku logopedów najważniejszy jest wspólny plan pracy. Niezwykle ważne jest, by działania terapeutów obejmowały ten sam etap pracy terapeutycznej i nie były prowadzone różnymi (czasami wręcz wzajemnie wykluczającymi się) metodami. W takim wypadku logopedzi zobowiązani są do nawiązania kontaktu i uwspólnienia przyjętych form działań terapeutycznych.