SLI/ DLD– specyficzne zaburzenia językowe
Specyficzne zaburzenie językowe (Specific Language Impairment, SLI), a właściwie - zaburzenia rozwoju językowego (Developmental Language Disorders, DLD) to samoistne zaburzenie charakteryzujące się ilościowym i jakościowym upośledzeniem zdolności językowych, odnoszącym się do produkcji i/lub rozumienia języka, którego skutkiem mogą być poważne problemy w rozwoju i funkcjonowaniu dzieci.
- Data: 07.06.2022
Rozwój mowy dziecka
Rozwój mowy dziecka uwarunkowany jest wieloczynnikowo. Tak naprawdę rozpoczyna się już w okresie prenatalnym, kiedy to kształtują się narządy mowy i zmysłów, a także dojrzewa układ nerwowy. Podstawowy podział zakłada ważność czynników endo- i egzogennych. Do pierwszej z wymienionych grup zaliczamy: czynnik genetyczny, prawidłowy rozwój narządów zmysłów, szczególnie słuchu i wzroku, prawidłowy rozwój psychoruchowy i poznawczy. Do egzogennych zaliczamy przede wszystkim czynniki środowiskowe, mając na myśli prawidłową opiekę i pielęgnację dziecka w okresie noworodkowo – niemowlęcym oraz prawidłowe wzorce środowiska w zakresie mowy i komunikacji. Rozwój mowy to zatem proces, w którym biorą udział czynniki biologiczne i społeczne. Pojęcie mowa dziecka może dotyczyć okresu, w którym dziecko przyswaja stopniowo sposoby komunikowania się z otoczeniem, ale bywa też określeniem opisującym pewne charakterystyczne sposoby i formy porozumiewania się dynamicznie zmieniające się w zależności od wieku. Podając za J. Porayskim-Pomstą, pod tym pojęciem w ramach tej publikacji będę rozumiała całokształt zjawisk związanych z porozumiewaniem się dziecka.
- Data: 03.06.2022
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA (WWR)
Dziecko niepełnosprawne w rozumieniu oświatowym to dziecko niesłyszące, słabosłyszące, niewidzące, słabowidzące, niepełnosprawne ruchowo - w tym z afazją, niepełnosprawne intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem - w tym z zespołem Aspergera i z niepełnosprawnością sprzężoną, co oznacza, że jednocześnie występują co najmniej dwa typy niepełnosprawności spośród wymienionych powyżej (np. upośledzenie umysłowe i niepełnosprawność ruchowa).
- Data: 13.05.2022
Masaż logopedyczny - do czego służy wibrator logopedyczny
Masaż logopedyczny wykorzystywany jest podczas terapii z szeroką grupą pacjentów m.in. z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, mózgowym porażeniem dziecięcym, zaburzeniami integracji logopedycznej, dyslalią. Uzupełnieniem i uatrakcyjnieniem masażu logopedycznego i prowadzonych zajęć z zakresu stymulacji ustno-twarzowej mogą być wibratory logopedyczne.
- Data: 05.05.2022
Strategie komunikacyjne u osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, tak jak my wszyscy, odczuwają potrzebę komunikowania się z otoczeniem. Punktem wyjścia w ich terapii jest zakładanie kompetencji. Jeśli nie jesteśmy w stanie w danym momencie ocenić możliwości danej osoby, to powinniśmy zaplanować terapię w taki sposób, aby dać jej możliwość rozwoju. W dłuższej perspektywie lepiej jest przeszacować czyjś potencjał, niż go niedoszacować.
- Data: 26.04.2022
Gdy dwulatek nie mówi ... -
Dwuletnie dziecko mówi – jest to wiedza dostępna i coraz bardziej powszechna wśród rodziców maluchów oraz terapeutów. Co należy jednak zrobić, gdy nie mówi? Jakie mogą być objawy tego, że rozwija się nieprawidłowo? Do gabinetu logopedy coraz częściej trafiają małe dzieci – i bardzo dobrze, bo wczesna interwencja lub pomoc logopedy często skutkuje szybkimi i wymiernymi efektami.
- Data: 25.04.2022
Para uszu nie od parady
Czy zastanawiałeś się kiedyś, po co właściwie mamy dwoje uszu? Może z jednym uchem byłoby łatwiej, wygodniej? Czy w ogóle istnieją organizmy, które posiadałyby tylko jedno ucho…? Jak to zwykle bywa w naturze - nic nie jest przypadkowe. Dla człowieka słyszenie obuuszne ma kluczowe znaczenie w wielu aspektach. Dlaczego?
- Data: 14.04.2022
Tematy zajęć logopedycznych – pomysły na ciekawe zajęcia
W pracy z dziećmi ogromne znaczenie ma zainteresowanie i zmotywowanie małego pacjenta do wykonywania ćwiczeń. Zaangażowanie w pracę skutkuje zazwyczaj zadowalającym postępem w terapii. Regularne spotkania z logopedą to doskonała okazja nie tylko do kształtowania i korekcji mowy, ale też do poszerzania ogólnej wiedzy o otaczającym świecie. W praktyce terapeutycznej doskonale sprawdza się pomysł zajęć tematycznych. To zajęcia, których cele terapeutyczne są realizowane w trakcie różnych ćwiczeń, które łączy wspólny temat. Przedstawiamy pomysły na tematy zajęć logopedycznych dla dzieci! W artykule m.in.: Gdzie szukać pomysłów, aby zajęcia logopedyczne były ciekawe? Przykładowe tematy zajęc logopedycznych
- Data: 11.04.2022
Dziecko dwujęzyczne - wyzwania i postępowanie
Jeszcze do niedawna temat dwu i wielojęzyczności był w naszym kraju marginalny. Dziś praktycznie w każdym przedszkolu i szkole możemy spotkać uczniów cudzoziemskich oraz dzieci, które powróciły do Polski po dłuższym pobycie zagranicznym. Dodatkowo, od marca, w związku z konfliktem zbrojnym, do placówek oświatowych napływają dzieci z Ukrainy. Z perspektywy dyrektorów szkół, najważniejsze kwestie związane z obecnością takich uczniów w szkole to brak znajomości języka, a w konsekwencji bariery kulturowo-językowej – problemy z adaptacją. Dzieci dwujęzyczne, w takim samym stopniu jak ich jednojęzyczni rówieśnicy, narażone na różnego rodzaju zaburzenia rozwojowe, które mogą stanowić wskazanie do rozpoczęcia terapii logopedycznej. W takim oto kontekście logopedzi stoją przed nowym wyzwaniem: konieczności adekwatnej diagnozy i terapii dzieci dwu i wielojęzycznych o różnym poziomie znajomości języka polskiego oraz w każdym przypadku całkowicie odmiennych okolicznościach jego nabywania. W artykule: Kim jest osoba dwujęzyczna? Definicja osoby dwujęzycznej Diagnoza logopedyczna dziecka dwujęzycznego
- Data: 04.04.2022
Zaburzenie percepcji słuchowej a zaburzenia ze spektrum autyzmu
Chyba każdy terapeuta czynnie pracujący z małymi dziećmi zwrócił uwagę na fakt, że od dłuższego czasu obserwuje się niemalże stały wzrost liczby pacjentów, u których w diagnozie są słowa „spektrum autyzmu”. Pod tym określeniem kryje się wiele różnorakich zachowań i trudności. Wiele miejsca i energii poświęca się na badania dotyczące tej grupy osób. Warto wiedzieć, że od niedawna pojawiają się koncepcje głoszące, iż problemy z percepcją sensoryczną są główną przyczyną całego bogactwa cech charakterystycznych dla autyzmu. Percepcja sensoryczna to temat nie tylko bardzo ciekawy, lecz także szeroki. Treść niniejszego artykułu skupia się jedynie wokół percepcji słuchowej. Z artykułu dowiesz się: Jaki wpływ na jakość rozwoju komunikacji mają charakterystyczne dla autyzmu zaburzenia przetwarzania słuchowego? Jakie deficyty, oprócz nadwrażliwości czy zaburzenia uwagi słuchowej, towarzyszą najczęściej dzieciom z zaburzeniem ze spektrum autyzmu? Jakie są konsekwencje zaburzeń wyższych funkcji słuchowych?
- Data: 01.04.2022
- « pierwsza
- «
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- »
- ostatnia »