WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA (WWR)

Dodano: 13 maja 2022
WWR

Dziecko niepełnosprawne w rozumieniu oświatowym to dziecko niesłyszące, słabosłyszące, niewidzące, słabowidzące, niepełnosprawne ruchowo - w tym z afazją, niepełnosprawne intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem - w tym z zespołem Aspergera i z niepełnosprawnością sprzężoną, co oznacza, że jednocześnie występują co najmniej  dwa typy niepełnosprawności spośród wymienionych powyżej (np. upośledzenie umysłowe i niepełnosprawność ruchowa).

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA (WWR)

Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju

Dzieci, u których wykryto niepełnosprawność mogą otrzymać Opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Zalecenia zawarte w tym dokumencie realizowane są przez Zespół WWRD, do chwili rozpoczęcia przez dziecko edukacji szkolnej.

Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydawana jest przez rejonową, publiczną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną. Dla dzieci pozostających w opiece domowej (przed rozpoczęciem edukacji przedszkolnej) opinie wydawane są przez poradnie właściwe ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.

Jak uzyskać opinię

We właściwej poradni należy złożyć następujące dokumenty lub ich kopie:

  1. Wniosek o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (formularz można odebrać zwykle w sekretariacie lub pobrać ze strony internetowej poradni);
  2. Zaświadczenie lekarskie informujące o sytuacji zdrowotnej dziecka, wydane przez specjalistę np.: lekarza rehabilitacji medycznej, neurologa, psychiatrę, pediatrę (formularz zwykle do pobrania w sekretariacie ze strony internetowej poradni);
  3. Opinia ze żłobka/przedszkola o funkcjonowaniu poznawczym i emocjonalno-społecznym dziecka (jeśli dziecko uczęszcza do placówki);
  4. Wyniki dotychczas przeprowadzanych badań psychologicznych i pedagogicznych, logopedycznych, SI - wykonanych w innych poradniach bądź gabinetach terapeutycznych;
  5. Inna dokumentacja (np. orzeczenie o niepełnosprawności dziecka).

Po zakończeniu postępowania diagnostycznego, na posiedzeniu Zespołu Orzekającego w poradni, w skład którego wchodzą lekarz, psycholog, pedagog, logopeda, zapada decyzja
o przyznaniu dziecku opinii.

Zespoły wydają opinię w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia lub przedstawienia dokumentacji. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, uwarunkowanych stanem zdrowia dziecka lub złożonością procesu diagnostycznego, opinia może być wydana w terminie nie dłuższym niż 60 dni od dnia złożenia wniosku. 

Wsparcie jakie dziecko może uzyskać na podstawie opinii o potrzebie WWR

Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju mogą być organizowane w publicznych i niepublicznych przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego, szkołach podstawowych specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych oraz poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych.

W skład zespołu wczesnego wspomagania rozwoju wchodzą: psycholog, (neuro)logopeda, pedagog oraz, zależnie od potrzeb i możliwości placówki - inni specjaliści, np. terapeuci integracji sensorycznej lub fizjoterapeuci. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu.

Bez względu na miejsce realizacji zajęcia zawsze są bezpłatne, w pełni finansowane przez samorządy. 

Rodzice mogą wybrać placówkę dogodną ze względu na miejsce zamieszkania, dostępność specjalistów, czy ofertę zajęć, ponieważ Zespoły nie są objęte rejonizacją.

Podstawa prawna

Rozporządzenie MEN z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii.

Adresy wszystkich placówek dostępne są na stronie biura edukacji. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka | Serwis Biura Edukacji m.st. Warszawy (edukacja.warszawa.pl)

Autor: Beata Mierzejewska

ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ A ROZWÓJ MOWY

ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ A ROZWÓJ MOWY
Sprawdź »