Kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacji językowej dla dziecka z afazją

Dodano: 26 lipca 2022
kwalifikacje nauczyciela logopedy

Czy rewalidację językową dla dziecka z afazją może prowadzić logopeda, który nie posiada uprawnień z żadnej pedagogiki specjalnej?

Kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacji językowej dla dziecka z afazją

Logopeda jest specjalistą, który posiada kwalifikacje odpowiednie do zakresu niepełnosprawności dziecka z afazją. Aby prowadzić zajęcia rewalidacyjne nie musi mieć przygotowania w zakresie innej specjalności na kierunku pedagogika specjalna.

 


Kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, uwzględniających indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych, w przedszkolach, szkołach i placówkach, o których mowa w § 3 i § 4, posiada osoba, która ma kwalifikacje określone w § 15 ust. 3, tj. osoba, która:

  1. ukończyła studia lub zakład kształcenia nauczycieli, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki, o których mowa w § 3-6, lub
  2. posiada wykształcenie na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela
    w danym typie szkoły lub rodzaju placówki oraz przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła studia podyplomowe, zakład kształcenia nauczycieli lub kurs kwalifikacyjny, 
    w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów.

Ponadto, zgodnie z §  7 ust. 10 rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki uczniów niepełnosprawnych, dyrektor powierza prowadzenie zajęć rewalidacyjnych nauczycielom lub specjalistom posiadającym kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności ucznia.



Logopedia jest kierunkiem przygotowującym do pracy z uczniami z różnego rodzaju niepełnosprawnościami, u których występują zaburzenia mowy i języka, w tym do pracy z uczniami z afazją.

 


Podstawa prawna: 

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U.2020.1289 t.j.) - §  2 pkt 13, § 15 ust. 3, § 23 ust. 1 
Autor:   Marzenna Czarnocka

ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ A ROZWÓJ MOWY

ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ A ROZWÓJ MOWY
Sprawdź »