Warto wspomnieć o tym, że pierwsze trzy miesiące życia dziecka to czas kiedy rodzice uczą się bycia rodzicami. Często problemy ze ssaniem bywają przejściowe, a mama potrzebuje po prostu wsparcia i asystowania w tym procesie. Znacząca w procesie nauki karmienia piersią jest opieka Certyfikowanego Doradcy Laktacyjnego.
Karmienie piersią a wczesna interwencja logopedyczna
Każdy niepokojący objaw w zakresie realizacji przez dziecko funkcji ssania powinien zostać szczegółowo przeanalizowany, aby móc rodzicowi zaproponować strategię interwencji. Odnosząc się do moich doświadczeń jako terapeuty do najczęstszych strategii interwencji należą: zmiana pozycji do karmienia i/ lub zmiana smoczka od butelki, włączenie w opiekę nad dzieckiem fizjoterapeuty, eliminacja czynnika anatomicznego np. poprzez skierowanie na zabieg frenotomii.
Karmienie piersią a wczesna interwencja logopedyczna
W przypadku oceny ssania u dzieci urodzonych przedwcześnie, z chorobami neurologicznymi czy genetycznymi zwracamy szczególną uwagę na to czy karmienie doustne zabezpiecza potrzeby żywieniowe dziecka. W ramach wczesnej interwencji powinniśmy w tym przypadku ściśle współpracować z lekarzem pediatrą i/ lub gastroenterologiem dziecięcym. Stan odżywienia dziecka może bowiem odgrywać kluczową rolę w całej opiece nad dzieckiem z wyzwaniami rozwojowymi. Jak pisze T. Kaczan
„Bardzo ważne jest rozpatrywanie pomocy logopedycznej jako kompleksowej opieki i wspomagania rozwoju, realizowanych z całym zespołem specjalistów”[1].
Cechą dobrej diagnozy logopedycznej jest przede wszystkim jej szczegółowość. Najważniejszym jednak jest uważność diagnosty, a także umiejętność zbierania danych i ich późniejsza analiza.
Diagnoza logopedyczna to rodzaj układanki, której ułożenie może nie być ani łatwe, ani oczywiste. Badając niemowlę rekomenduję, aby nie skupiać się tylko wokół badania anatomii jamy ustnej i odruchowych reakcji oralnych. Szersze spojrzenie na dziecko pozwoli dostrzegać zależność pomiędzy poszczególnymi sferami rozwoju na przykład rozwojem psychoruchowym, a rozwojem funkcji pokarmowych.
[1] Kaczan T. (2015), Codzienność życia dziecka z rzadką chorobą genetyczną i rola triady: rodzic – dziecko – terapeuta, [w:] Błeszyński J., Baczała D., Wczesna interwencja w logopedii, Wydawnictwo Harmonia Universalis.