Badanie przesiewowe w teorii i praktyce

Dodano: 25 sierpnia 2022
badania przesiewowe

Logopedyczne badania przesiewowe służą wstępnej identyfikacji zaburzeń mowy. Mają na celu wyłonienie w określonej grupie ryzyka zagrożeniem zaburzeniem mowy tych osób, dla których wskazana jest szczegółowa diagnoza logopedyczna. Badania mowy, znane jako badania przesiewowe, przeprowadzane są w Polsce od lat 60. XX wieku. B. Woynarowska przedstawia istotę tych badań, pisząc: „Test przesiewowy według Światowej Organizacji Zdrowia jest wstępną identyfikacją nierozpoznanych dotychczas chorób, zaburzeń lub wad, otrzymaną dzięki zastosowaniu testów i innych szybkich metod badania. Pozwala wyodrębnić w populacji osoby, które prawdopodobnie mają daną chorobę (zaburzenie), i osoby, które prawdopodobnie jej nie mają. Celem testu przesiewowego jest wczesne wykrywanie i leczenie zaburzeń w okresie, gdy można jeszcze odwrócić proces chorobowy lub zahamować tempo jego rozwoju (progresji). Celem testu nie jest ustalenie rozpoznania. Osoby z dodatnim wynikiem testu, czyli podejrzeniem zaburzenia lub choroby, powinny być poddane procesowi diagnozowania w celu wykluczenia lub ustalenia rozpoznania i niezbędnego leczenia. Test przesiewowy jest pierwszą fazą programu przesiewowego”.

Badanie przesiewowe w teorii i praktyce 

Testy przesiewowe

Testy przesiewowe mogą mieć różną formę i być dostosowane do różnych grup docelowych. Dla przykładu neurologopeda pracujący na oddziale neonatologicznym może wykonać badania przesiewowe noworodków. W ramach takiego badania sprawdzi m.in. budowę aparatu artykulacyjnego, ogólną sprawność aparatu żucia (m.in. pozycja spoczynkowa języka, tor oddechowy) czy występowanie i efektywność odruchów neurologicznych sfery orofacjalnej. Logopeda pracujący w żłobku może wykonać badanie przesiewowe dzieci w wieku od około 12;0 do 2;6. W ramach takiego badania obserwuje i ocenia m.in. sposób nawiązywania kontaktu (gestykulacja, kontakt wzrokowy, mimika i inne), rozwój mowy czynnej (od pierwszych słów po początki zdań), ogólne rozumienie mowy, sprawność i budowę aparatu mowy oraz wybrane funkcje prymarne. Najpopularniejsze i wykonywane na największą skalę są logopedyczne badania przesiewowe w przedszkolach i szkołach podstawowych.

Badania w szkole i przedszkolu

Badania przesiewowe w przedszkolach i szkołach zwyczajowo rozpoczynają się we wrześniu (dla dzieci rozpoczynających edukację w nowej placówce, np. w grupie przedszkolnej dzieci trzyletnich, niejednokrotnie odracza się termin badań przesiewowych do października lub listopada, aby pozwolić na adaptację). Na sposób prowadzenia badań przesiewowych w przedszkolu i szkole wpływ ma wiele czynników m.in.:

  • Wymiar czasowy zatrudnienia logopedy w stosunku do liczby dzieci w placówce,
  • Warunki lokalowe, wyposażenie gabinetu
  • Możliwość bezpośredniego kontaktu z rodzicem
  • Możliwość uzupełnienia wyników badania o wyniki obserwacji dziecka (np. w trakcie posiłku, w czasie zabawy w grupie)
  • Wiek dziecka
  • Oczekiwania dyrektora placówki (np. określenie czasu na badania przesiewowe)

Do najczęściej wykorzystywanych gotowych badań przesiewowych, adresowanych do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym należą:

Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym, Michalak-Widera I., Węsierska K.,

Logopedyczny test dla dzieci i młodzieży, Michalak-Widera I.

Logopedyczny kwestionariusz obrazkowy, Krzysztoszek G., Piszczek M.

Doświadczeni logopedzi chętnie tworzą własne formularze testowe, których zakres i forma dostosowane są do warunków miejsca i sposobu pracy. W przedszkolach i szkołach w ramach badania przesiewowego logopeda najczęściej sprawdza artykulację, budowę i sprawność aparatu mowy (w tym wybrane funkcje prymarne jak oddychanie czy połykanie) oraz orientacyjnie rozumienie. Niekiedy badanie jest poszerzone o kontrolę słuchu fonemowego, ocenę narracji i gramatyki, lateralizację.

Dokumentowanie obserwacji 

Badaniu przesiewowemu towarzyszy szereg czynności związanych z dokumentowaniem, porządkowaniem wyników obserwacji czy kontaktowaniem się z opiekunami prawnymi i nauczycielami dziecka:

  • Zgoda na wykonanie logopedycznego badania przesiewowego – w swojej praktyce zawodowej spotkałam się z różnym postępowaniem organów prowadzących placówkę oświatową. W większości miejsc wymagane było uzyskanie pisemnej zgody na wykonanie badania przesiewowego. W niektórych placówkach dyrektor uznał, że wystarczający jest podpis rodzica na dokumentach potwierdzających zapisanie dziecka do placówki (tu m.in. zgoda na sprawowanie opieki pedagogiczno-psychologicznej). 
  • Informacja dla rodzica o wyniku badania przesiewowego – Rodzice powinni zostać poinformowani o tym, czy mowa ich dziecka rozwija się prawidłowo i z jakiej przyczyny dziecko zostało (lub nie) skierowane na terapię logopedyczną. Na karcie z opisem wyniku powinny znaleźć się także istotne sugestie i wyniki obserwacji terapeuty (np. sugestie wykonania określonych badań, informacje o zaobserwowaniu występowania parafunkcji aparatu żucia). Jednocześnie warto zaznaczyć, że badanie przesiewowe nie jest jednoznaczne z diagnozą. 
  • Zgoda na objęcie dziecka terapią logopedyczną – Opiekun prawny wyraża pisemnie zgodę na udział dziecka w terapii. Zostaje poinformowany o wymiarze czasowym spotkań terapeutycznych, a także: o ich charakterze (indywidualnie, w parze, w grupie), czasie (dzień tygodnia, godzina), miejscu (np. numer sali szkolnej – gabinetu logopedycznego), cenie (w przypadku placówek prywatnych, w których opłata za terapię logopedyczną nie jest wliczona w czynsz). 
  • Regulamin terapii logopedycznej – opiekun prawny zostaje poinformowany o zasadach współpracy. W regulaminie określone są podstawowe prawa i obowiązki terapeuty oraz opiekuna, który jest odpowiedzialny za dziecko. 
  • Wywiad z rodzicem – w placówkach oświatowych kontakt z rodzicem jest utrudniony. W przeciwieństwie do terapii w poradni, do której osoba dorosła przyprowadza każdorazowo dziecko, w przedszkolu i szkole logopeda nie widuje się regularnie z rodzicem. Dobrym sposobem na uzyskanie podstawowych informacji o dziecku jest przekazanie formularza wywiadu. W razie dodatkowych pytań logopeda może skontaktować się z rodzicem za pośrednictwem telefonu lub poczty mailowej, oraz zaprosić rodzica na spotkanie w placówce. 
  • Naklejka na zeszyt/ teczkę – Warto zadbać o sposób porządkowania i przechowywania materiałów dydaktycznych, które dziecko otrzymuje w trakcie spotkań terapeutycznych. Zeszyt pozwala na notowanie przebiegu terapii i informowanie rodzica o rodzajach wykonywanych ćwiczeń, poleceniach pracy w domu czy poczynionych postępach. Teczka pomaga gromadzić i porządkować dowody pracy dziecka (m.in. karty pracy, drobne rekwizyty tj. piórka czy wielorazowe słomki). Proponowana naklejka pomaga oznaczyć materiały do pracy, określić cel ich gromadzenia i rolę rodzica w procesie terapeutycznym. Karta do wydrukowania na papierze samoprzylepnym i pocięcia. 

Rodzaj i forma stosowanej dokumentacji powinna być dostosowana do miejsca i sposobu pracy terapeuty.

Bibliografia:


Styczek I. (1979), Logopedia, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. 

Woynarowska B. (red.) (2000), Zdrowie i szkoła, PZWL, Warszawa, s. 536 – 537.

 

Autor: Dorota Dudzińska 
Słowa kluczowe:
badania przesiewowe

ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ A ROZWÓJ MOWY

ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ A ROZWÓJ MOWY
Sprawdź »