Terminologia dotycząca specyficznych zaburzeń językowych SLI w środowisku logopedycznym wydaje się być niejasna. Występują trudności z interpretacją zbliżonych, ale różniących się pod względem znaczenia terminów:
Specyficzne zaburzenia językowe DLD/ SLI
Zapraszam do zapoznania się z artykułem na temat specyficznych zaburzeń językowych. Wyjaśniamy pojęcia, definiujemy czym jest SLI/DLD. Artykuł opisuje też kryteria diagnostyczne oraz przyczyny zaburzeń.
Specyficzne zaburzenia językowe DLD/ SLI
Czym są specyficzne zaburzenia językowe SLI/ DLD?
- specyficzne zaburzenia językowe – SLI,
- specyficzne zaburzenia rozwoju mowy i języka,
- afazja rozwojowa,
Powyższe często postrzegane są jako synonimy.
SLI to skrót od pierwszych liter nazwy w języku angielskim Specific Language Impairment. Podstawowym podręcznikiem opisującym to zaburzenie jest wyczerpujące kompendium wiedzy – książka amerykańskiego logopedy, wybitnego badacza dzieci z zaburzeniami językowymi, profesora Pordue University w Lafayette w stanie Indiana Laurence’a Leo-narda „SLI – specyficzne zaburzenia językowe” wydana przez Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne w 2006 r.
W 2017 roku międzynarodowe konsorcjum CATALISE podjęło temat braku porozumienia odnośnie do istniejącej terminologii i kryteriów związanych z SLI. Aby porzucić powodujące trudności w interpretacji zjawiska określenie „specyficzne”, przyjęto termin Developmental Language Disorder (DLD). Zmiana ta została uwzględniona w klasyfikacji chorób ICD-11, w której DLD znajdziemy w ramach kodu 6A01, czyli w grupie zaburzeń neurorozwojowych (Neurodevelopmental disorders) – rozwojowe zaburzenia mowy lub języka (Developmental speech or language disorders).
Jakie są kryteria diagnostyczne dla DLD/ SLI?
Najczęściej stosowane są następujące kryteria, które wyróżniają DLD (SLI):
- wyniki testów językowych w wystandaryzowanych testach są znacznie poniżej normy,
- wyniki testów inteligencji mierzone narzędziami niewerbalnymi w normie lub powyżej normy,
- słuch fizyczny jest prawidłowy,
- w ostatnim czasie pacjent nie chorował na zapalenie ucha środkowego,
- budowa i funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego – prawidłowe,
- brak dysfunkcji i/lub uszkodzenia w obszarze mózgu,
- całościowe zaburzenia rozwojowe, w tym autyzmu – wykluczone,
- wykazywana chęć i gotowość do komunikowania się z otoczeniem, dążenie do interakcji społecznych,
- zasób słów poniżej normy wiekowej.
Jakie są przyczyny DLD/ SLI?
Przyczyny oraz patomechanizmy wpływające na zaburzenia rozwoju mowy mogą być różne. Według Jastrzębowskiej (1998b, 1999, 2001) można wymienić trzy kierunki wskazujące na przyczyny:
1) uwarunkowania konstytucjonalne lub genetyczne,
2) opóźnienia w zakresie dojrzewania ośrodków korowych oraz wynik zaburzeń funkcjonalnych – dysfunkcje OUN,
3) organiczne uszkodzenia OUN – mikrouszkodzenia mózgu.
Dilling-Ostrowska (1990) natomiast podaje wrodzone przyczyny zaburzeń mowy:
1) spowolnienie lub zaburzenie mielinizacji włókien nerwowych,
2) nieprawidłowy rozwój dróg nerwowych odpowiedzialnych za mowę,
3) nieprawidłowości, do których doszło w pierwszym trymestrze ciąży.
Według Daniluk (2006) specyficzne zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się w wyniku patologii mózgowej wrodzonej, okołoporodowej lub występującej w pierwszych miesiącach życia dziecka.
Rozwojowe zaburzenia mowy lub języka w najnowszej klasyfikacji ICD-11
W opisie danych zaburzeń w ICD-11 znajdziemy informacje: Rozwojowe zaburzenia mowy lub języka pojawiają się w okresie rozwojowym i charakteryzują się trudnościami w rozumieniu lub wytwarzaniu mowy i języka lub w używaniu języka w kontekście do celów komunikacyjnych, które wykraczają poza granice normalnej zmienności oczekiwanej dla wieku i poziomu funkcjonowania intelektualnego. Zaobserwowane problemy z mową i językiem nie są związane z regionalnymi, społecznymi lub kulturowymi/etnicznymi różnicami językowymi i nie są w pełni wyjaśnione przez anomalie anatomiczne lub neurologiczne. Przypuszczalna etiologia rozwojowych zaburzeń mowy lub języka jest złożona iw wielu indywidualnych przypadkach nieznana.
Wymagania diagnostyczne:
Rozwojowe zaburzenia mowy lub języka charakteryzują się trudnościami w rozumieniu lub wytwarzaniu mowy i języka lub w używaniu języka w kontekście do celów komunikacji. Rozwojowe zaburzenia mowy językowej obejmują:
6A01.0 Rozwojowe zaburzenie dźwięku mowy
6A01.1 Rozwojowe zaburzenie płynności mowy
6A01.2 Rozwojowe zaburzenie językowe
6A01.Y Inne określone rozwojowe zaburzenia mowy lub języka
Regionalne, społeczne lub kulturowe/etniczne różnice językowe (np. dialekty) muszą być brane pod uwagę podczas oceny umiejętności językowych danej osoby. Na przykład zadania pamięci fonologicznej mogą oferować mniej stronniczą ocenę w porównaniu z zadaniami leksykalnymi. Historia języka, dokumentująca wszystkie języki, z którymi dziecko miało kontakt od urodzenia, może pomóc w ustaleniu, czy poszczególne różnice językowe można lepiej wytłumaczyć kontaktem z wieloma językami, a nie patologią mowy lub języka per se .
W przypadku prezentacji charakteryzujących się znacznymi trudnościami w rozumieniu lub wytwarzaniu mowy i języka lub w używaniu języka w kontekście do celów komunikacji, które nie spełniają wymagań diagnostycznych dla jakiegokolwiek innego zaburzenia z grupy Rozwojowych Zaburzeń Mowy lub Języka, odpowiednia może być następująca diagnoza :
Inne określone rozwojowe zaburzenia mowy lub języka (6A01.Y)
W ICD-11 wyrózniona została podgrupa dla innych rozwojowych zaburzeń mowy lub języka
Ich cechy to: Uporczywe trudności w rozumieniu lub produkowaniu mowy lub języka lub w używaniu języka w kontekście do celów komunikacji, które nie są lepiej wyjaśnione przez rozwojowe zaburzenie mowy i dźwięk, rozwojowe zaburzenie płynności mowy, rozwojowe zaburzenie językowe lub zaburzenie ze spektrum autyzmu.
Trudności w mowie lub języku utrzymują się z czasem.
Początek trudności w mowie lub języku występuje w okresie rozwojowym, a zdolności mowy lub języka w dotkniętych obszarach są znacznie poniżej tego, czego można by się spodziewać dla wieku.
Trudności w mowie lub języku powodują znaczne upośledzenie komunikacji społecznej lub osobistej, rodzinnej, społecznej, edukacyjnej, zawodowej lub innych ważnych obszarów funkcjonowania.
Trudności w mowie lub języku nie są lepiej wytłumaczone przez zaburzenie rozwoju intelektualnego, chorobę układu nerwowego, upośledzenie zmysłów lub nieprawidłowości strukturalne.
Na podstawie:
Melon A., Gramatyka nie z podręcznika. Zbiór ćwiczeń do terapii dziecka ze specyficznymi zaburzeniami językowymi – SLI (klasy IV-VI szkoły podstawowej), [w:] Strefa Logopedy nr 1/2019.
ICD-11 (icd.who.int)