Czym jest autyzm i jak go zdiagnozować?
Po raz pierwszy terminu „autyzm” (z greckiego: „autos” – sam) na określenie zaburzenia występującego u dzieci użył w roku 1943 Leo Kanner, amerykański psychiatra uznawany za twórcę psychiatrii dziecięcej. Co prawda, termin ten został już wcześniej, bo w roku 1911, zastosowany przez Eugena Bleulera dla określenia jednego z głównych objawów schizofrenii (polegał on na zamykaniu się we własnym świecie i odcięciu od płynącego zeń bodźców), niemniej to dopiero Kanner przypisał mu nowe, obowiązujące w zasadzie po dzień dzisiejszy znaczenie. Na podstawie obserwacji jedenaściorga dzieci Kanner określił występujące u nich zaburzenie właśnie mianem wczesnego autyzmu dziecięcego (ang. early infantile autism). »
Czy istnieje jedna, najlepsza metody wywoływania głosek cz i dż?
Istnieje wiele metod wywoływania prawidłowej artykulacji, a decyzja o wyborze metody i przebiegu terapii należy do logopedy. Logopeda powinien stosować podejście elastyczne, stosując istniejące metody oraz modyfikując je na różnych etapach terapii artykulacji w zależności od potrzeb i możliwości dziecka. »