Wywoływanie głoski [s] - wskazówki, praktyczne porady
Mam w terapii od dłuższego czasu chłopca 5cio letniego (ze stwierdzoną afazją), który zamiast [s] mówi [ś]. Trenowaliśmy język, zapewne chodzi o to, że język nie leży cały płasko. Wie jak ma wyglądać wymowa, jak ma być ustawiony język, czasem przytrzymuję go szpatułką, ale jak mówi sam nawet przy przypominaniu to dalej mu to [s] świszczy. Jak mogłabym mu pomoc? »
Czy [r] gardłowe może być uznawane za normatywne?
Jestem wychowawcą w oddziale przedszkolnym i jednocześnie logopedą po studiach podyplomowych. Ostatnio mama mojego ucznia powiedziała mi, że syn jest po terapii logopedycznej, ale "r" będzie wymawiał gardłowo. Pani logopeda powiedziała, że taki będzie jego urok, ponieważ trudno było im wywołać dziąsłowo. Moja koleżanka z pracy, również logopeda powiedziała mi, że teraz jest to dopuszczalne, mnie uczono inaczej. Chyba, że coś mi umknęło, ale jestem po studiach podyplomowych, a to nie to samo co pięcioletnie studia logopedyczne. Proszę o odpowiedź w tej kwestii, czy zachęcać mamę do ćwiczeń czy rzeczywiście zostawić tak jak jest realizowane? »
Wynagrodzenie za nadgodziny z logopedii
Nauczyciel zatrudniony w szkole podstawowej realizuje pensum 18/18. Dodatkowo realizuje godziny specjalistyczne w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej z logopedii, z pensum 22 jako nadgodziny. Z jakiego pensum powinnam wypłacać stawkę za nadgodzinę - z 18 takich jak ma cały etat czy z 22 ponieważ nadgodziny realizuje typowo z logopedii? »
Dodatek funkcyjny za wychowawstwo dla nauczyciela logopedy
Czy nauczyciel logopeda mający łączone pensum 16 h logopedii i 7,5 h z wychowania przedszkolnego jest uprawniony do dodatku funkcyjnego za wychowawstwo? Czy dodatek takowy przysługuje również nauczycielowi współorganizującemu kształcenie w grupie przedszkolnej? »
Jak sposób mówienia rodziców wpływa na naukę języka przez dziecko
To zagadnienie jest rozpatrywane głównie pod kątem nabywania i nauki języka przez dzieci. Sposób mówienia dorosłych, osób zajmujących się pielęgnacją i wychowywaniem małych dzieci w okresie niemowlęcym i wczesnym poniemowlęcym, jest zdecydowanie inny niż do starszych dzieci. Mowa skierowana do maluchów jest mniej skomplikowana, komunikaty są prostsze, przez co i łatwiejsze w odbiorze. Co ciekawe, niektóre elementy takiego sposobu mówienia nie są zarezerwowane tylko i wyłącznie dla małych dzieci. Dorośli w podobny sposób komunikują się z: osobami w podeszłym wieku, niedosłyszącymi. Mówią do nich wolniej i głośniej; obcokrajowcami niedostatecznie znającymi język. Proste i krótkie formy; osobami chorymi, z niepełnosprawnością intelektualną; ze zwierzętami domowymi. »
POSTĘPOWANIE LOGOPEDYCZNE W PRZYPADKU OPÓŹNIONEGO ROZWOJU MOWY
Terapia logopedyczna bezpośrednio wiąże się nie tylko z kształtowaniem mowy dziecka, ale całej jego osobowości. Logopeda powinien uwzględniać całościowo przebiegający rozwój dziecka. Efekty terapii w dużej mierze zależeć będą od jego zaangażowania i podejścia do dziecka. Praca z dziećmi wymaga od logopedy umiejętności organizacyjnych, a ponadto życzliwości, taktu, umiejętności nawiązywania kontaktu werbalnego i emocjonalnego oraz rozumienia potrzeb dziecka. Nie bez znaczenia będą również konsekwencja terapeuty, jego wytrwałość i systematyczność. »
- « pierwsza
- «
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- »
- ostatnia »