Jak sposób mówienia rodziców wpływa na naukę języka przez dziecko
To zagadnienie jest rozpatrywane głównie pod kątem nabywania i nauki języka przez dzieci. Sposób mówienia dorosłych, osób zajmujących się pielęgnacją i wychowywaniem małych dzieci w okresie niemowlęcym i wczesnym poniemowlęcym, jest zdecydowanie inny niż do starszych dzieci. Mowa skierowana do maluchów jest mniej skomplikowana, komunikaty są prostsze, przez co i łatwiejsze w odbiorze. Co ciekawe, niektóre elementy takiego sposobu mówienia nie są zarezerwowane tylko i wyłącznie dla małych dzieci. Dorośli w podobny sposób komunikują się z: osobami w podeszłym wieku, niedosłyszącymi. Mówią do nich wolniej i głośniej; obcokrajowcami niedostatecznie znającymi język. Proste i krótkie formy; osobami chorymi, z niepełnosprawnością intelektualną; ze zwierzętami domowymi. »
POSTĘPOWANIE LOGOPEDYCZNE W PRZYPADKU OPÓŹNIONEGO ROZWOJU MOWY
Terapia logopedyczna bezpośrednio wiąże się nie tylko z kształtowaniem mowy dziecka, ale całej jego osobowości. Logopeda powinien uwzględniać całościowo przebiegający rozwój dziecka. Efekty terapii w dużej mierze zależeć będą od jego zaangażowania i podejścia do dziecka. Praca z dziećmi wymaga od logopedy umiejętności organizacyjnych, a ponadto życzliwości, taktu, umiejętności nawiązywania kontaktu werbalnego i emocjonalnego oraz rozumienia potrzeb dziecka. Nie bez znaczenia będą również konsekwencja terapeuty, jego wytrwałość i systematyczność. »
Dlaczego oddychanie jest tak ważne podczas wywoływania głoski [r]?
Głoska [r] jest głoską „wymagającą oddechowo”. Przy artykulacji głoski [r] oddychanie jest ważne przede wszystkim dlatego, że strumień powietrza wydychanego z płuc musi wprawić w drgania – najpierw – więzadła głosowe, a potem – apex. Wynika to z faktu, że dźwięczność głoski [r] powstaje przed wibracją apexu. Zatem, jeżeli pacjent wykona mały objętościowo wdech, może mu nie wystarczyć powietrza, aby rozwibrować apex. »
Kiedy i czy warto zastosować wibrator logopedyczny w terapii rotacyzmu?
Wśród logopedów opinie na temat stosowania wibratora logopedycznego są podzielone. Niektórzy sięgają po to narzędzie bardzo chętnie. Inni używają go w ostateczności. Wibrator logopedyczny najczęściej jest stosowany do stymulacji wibracji języka podczas wywoływania głoski [r]. Rodzaj wibratora, który, moim zdaniem, się sprawdza podczas pracy nad artykulacją głoski [r] to tzw. rerek. Jest to narzędzie składające się z trzonu, którego amplituda wynosi 0,6 cm, oraz miękkiej lub twardej łopatki/ łyżeczki z tworzywa. Zasilane jest baterią 1,5 Volt. Jest skutecznym źródłem rezonansu mechanicznego, dzięki któremu można wywoływać bierne wibracje języka i wywoływać prawidłową artykulację głoski [r]. »
Jakie korzyści niosą ćwiczenia kodowania? Czy warto je wprowadzać do, niekiedy już i tak bardzo napiętego, programu terapeutycznego dziecka?
Kodowanie niesie ze sobą wiele korzyści rozwojowych, dlatego warto, aby ćwiczenia te znalazły swoje miejsce w programie pracy z dzieckiem. Wśród korzyści płynących z tej formy ćwiczeń można wymienić m.in.: »
Czy we wzmacnianiu pracy lewej półkuli mózgu ćwiczenia pamięci mają jakieś znaczenie? Czym jest pamięć symultaniczna a czym pamięć sekwencyjna?
Sprawne funkcjonowanie pamięci przekłada się nie tylko na efektywność prowadzonych oddziaływań terapeutycznych, ale również na jakość funkcjonowania codziennego. Warto więc wzmacniać pamięć poprzez różne ćwiczenia. Wśród wielu podziałów pamięci rzeczywiście możemy wyróżnić także pamięć symultaniczną i sekwencyjną. »
Czym są ćwiczenia kodowania? W jaki sposób ćwiczyć z dziećmi kodowanie?
Kodowanie to innymi słowy cechowanie znakami umownymi. Umożliwia dziecku zrozumienie, że dany znak może przedstawiać osobę, przedmiot, zwierzę, literę, czy też działanie. Ćwiczenia kodowania wymagają od dziecka umiejętności dokonywania wyboru ze zbioru symboli jakiegoś znaku, który ma zastępować dany obrazek. »
Wczesne wspomaganie rozwoju - logopeda ze szkoły czy z poradni
Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju wymaga powołania stosownego zespołu, w skład którego wchodzi m.in. logopeda. Czy jednak musi być to logopeda zatrudniony w przedszkolu? A może wystarczy specjalista oddelegowany ze współpracującej z przedszkolem poradni psychologiczno-pedagogicznej? Sprawdzamy, jakie rozwiązania w tym zakresie obowiązują w przedszkolach publicznych i niepublicznych. »
- « pierwsza
- «
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- »
- ostatnia »