Aktualny

Rozmowa twarzą w twarz – komunikacja bezpośrednia i pośrednia

Dorota Dudzińska

Autor: Dorota Dudzińska

Dodano: 17 grudnia 2024
rozmowa

Ostatnie ok. 30 lat to okres gwałtownej zmiany w sposobie komunikowania się. Jeszcze w latach 90-tych ludzie rozmawiali przede wszystkim podczas spotkań osobistych. Dostępne były (choć jeszcze nie tak powszechne) telefony czy komunikacja listowna, jednak na co dzień człowiek miał częsty bezpośredni kontakt ze współrozmówcą. Obecnie obserwuje się konsekwencje szybkiego rozwoju niebezpośrednich form prowadzenia dialogu. Codziennością stały się bowiem różne formy elektronicznej rozmowy. Dn. 17 grudnia obchodzimy Ogólnopolski Dzień Rozmów Twarzą w Twarz. To nietypowe święto promuje bezpośrednią komunikację.

Z artykułu dowiesz się:

  • Czy różnią się komunikacja bezpośrednia i pośrednia?
  • Dlaczego warto, by logopeda promował komunikację bezpośrednią?
  • Jakie są wady i zalety komunikacji pośredniej?
  • Jakie mogą być konsekwencje znacznego ograniczenia komunikacji twarzą w twarz?

Rozmowa twarzą w twarz – komunikacja bezpośrednia i pośrednia

Komunikacja bezpośrednia vs. pośrednia – rodzaje komunikacji

W celu uporządkowania i opisania wszystkich możliwych form komunikacji stosuje się różne podziały. W psychologii wskazuje się cztery główne rodzaje:

  • komunikację interpersonalną – to wymiana informacji między dwojgiem ludzi, charakteryzująca się bezpośrednim kontaktem, a tym samym możliwością natychmiastowej reakcji. Istotne w niej są informacje płynące z mowy ciała, tonu głosu oraz różnych innych niewerbalnych sygnałów;
  • komunikację intrapersonalną – to rozmowa z samym sobą, monolog wewnętrzny. Obejmuje refleksje, samoocenę, planowanie i analizowanie swoich myśli oraz uczuć. W jej konsekwencji następuje samorozwój i podejmowane są świadome decyzje. Służy także zarządzaniu emocjami;
  • komunikację społeczną – obejmuje formalne i nieformalne spotkania, dyskusje czy negocjacje, a zatem różne formy komunikacji w grupie;
  • komunikację pośrednią – to konwersacja za pośrednictwem mediów, np. telefonów, komputerów, komunikatorów internetowych, która jest pozbawiona fizycznej obecności współrozmówcy.

Trzy pierwsze wymienione formy komunikacji mają charakter bezpośredni. Wymiana informacji odbywa się na bieżąco, przy fizycznym kontakcie z odbiorcą.

Komunikacja pośrednia – zalety

Komunikacja pośrednia zyskała na popularności głównie dzięki swoim licznym zaletom. Wśród nich warto wymienić:

  • znaczne ułatwienie w utrzymywaniu relacji na odległość – ze znajomymi, z którymi kontakt bezpośredni jest niemożliwy lub utrudniony,
  • zasięg tej formy ułatwia nawiązywanie kontaktów z rozmówcami z odległych miejsc w kraju i na świecie. Przyczynia się do globalizacji komunikacji, daje możliwość nawiązywania kontaktu z osobami z innych kultur i posługujących się innym językiem (także dzięki translatorom),
  • dostępność, dzięki której możliwe jest przekazanie informacji na bieżąco, bez potrzeby oczekiwania na spotkanie,
  • możliwość uniknięcia konfrontacji – pośrednia forma zapewnia możliwość zakończenia konwersacji w każdej chwili, może w mniejszym stopniu wpływać na emocje odbiorcy (ze względu na pozbawioną komunikatów niewerbalnych formę pisemną),
  • może być bardziej dyplomatyczna – daje możliwość odroczenia i przemyślenia odpowiedzi,
  • jest bardziej przystępna dla osób nieśmiałych, niepewnych siebie, z lękiem społecznym,
  • porządkuje kolejność wypowiedzi uczestników komunikacji (dymki dialogowe, dokładny czas odbioru informacji),
  • archiwizuje treści, a zatem nie jest tak ulotna, jak komunikacja bezpośrednia.

Komunikacja pośrednia – wady i zagrożenia

Coraz więcej mówi się o negatywnych skutkach pośredniej formy kontaktowania się. Jej dominacja widoczna jest zwłaszcza wśród młodzieży i osób pracujących zdalnie (szczególnie w i po okresie pandemii). Są to między innymi:

  • brak bezpośredniego kontaktu ogranicza możliwość korzystania z pełni sygnałów niewerbalnych. Niedostępność informacji płynących z gestów, mimiki, postawy ciała czy kontaktu wzrokowego może prowadzić do nieporozumień. Według Raya Birdwhistella za pomocą mowy niewerbalnej człowiek przekazuje aż 65% komunikatów, a zdaniem Albert Mehrabian – nawet do 93% [2]. Komunikacja niewerbalna pozwala na lepsze zrozumienie intencji i emocji rozmówcy.
  • pośrednia forma ułatwia nadawanie komunikatów nieautentycznych, nieuczciwych. W bezpośrednim kontakcie niekiedy niemożliwe jest ukrycie swoich prawdziwych intencji lub opinii, ponieważ zdradzają je komunikaty pozawerbalne,
  • pisemny komunikat pośredni jest zazwyczaj zwięźlejszy i uboższy treściowo, niż komunikat mówiony. Stąd łatwiej o nieporozumienia i niedomówienia.
  • pomimo komunikowania się, rozmówca pozostaje w poczuciu osamotnienia i odczuwa brak fizycznej obecności drugiego człowieka,
  • ze względu na swoje wady komunikacja pośrednia nie w każdej sytuacji jest akceptowana. Rezygnuje się z niej np. podczas rozmowy o pracę, konwersacji w szczególnie ważnych lub doniosłych sprawach,
  • częste komunikowanie się za pośrednictwem elektroniki i przy ekspozycji na ekrany grozi uzależnieniem, tzw. siecioholizmem,
  • nawyk częstego komunikowania się za pomocą wysokich technologii może skutkować, nie tylko u dzieci, między innymi problemami ze skupieniem uwagi (m.in. ze względu na stały dostęp do nadawanych przez znajomych komunikatów), problemami ze snem (niebieskie światło hamuje uwalnianie melatoniny z organizmu, co następnie przyczynia się do problemów z zaśnięciem), przemęczeniem [3].

„Dzieci urodzone w epoce wysokich technologii (od końca lat dziewięćdziesiątych XX w.) w odmienny sposób kształtują swoje relacje ze światem, z ludźmi i z językiem [4]”. Ci, którzy ograniczają kontakty bezpośrednie, z czasem tracą subtelne, ale niezwykle ważne kompetencje społeczne, w tym sprawność w odczytywaniu komunikatów niewerbalnych, pewność siebie w rozmowach bezpośrednich i kontaktach grupowych, błyskotliwość w reagowaniu na odbierane komunikaty werbalne. Kompetencje językowe człowieka są wynikiem uczenia się poprzez naśladowanie. Brak wzorców i sytuacji dających możliwość „trenowania” komunikowania się twarzą w twarz z drugim człowiekiem powoduje obniżenie umiejętności w tym zakresie.

Promocja wiedzy na temat komunikacji bezpośredniej i pośredniej przez logopedów – propozycje działań

W Ogólnopolskim Dniu Rozmów Twarzą w Twarz warto rozpowszechniać wiedzę na temat różnic pomiędzy pośrednią a bezpośrednią formą komunikacji. W ramach działań na rzecz promocji tego nietypowego święta logopeda może zaproponować w swoim miejscu pracy (szczególnie w placówkach oświatowych) różne wydarzenia:

  • gazetki informacyjne,
  • konkursy mające na celu promocję komunikacji bezpośredniej,
  • grupowe zajęcia profilaktyczne lub warsztaty, podczas których prowadzący przekazuje informacje na temat możliwych skutków nadmiernego korzystania z mediów,
  • prelekcje skierowane do rodziców dzieci.

Przypisy:

[1] Sergiel L., Psychologia komunikacji, https://witalni.pl/baza_wiedzy/psychologia-komunikacji/ [dostęp: 16.12.2024 r.].

[2] Komunikacja niewerbalna, czyli o gestach, które mają znaczenie, https://mtc.pl/blog/komunikacja-niewerbalna/ [dostęp: 16.12.2024 r.].

[3] Liczne skutki częstej ekspozycji dzieci na stymulacje wysokimi technologiami zostały podane m.in. w artykule: Wpływ wysokich technologii na rozwój dziecka, https://centrummetodykrakowskiej.pl/blog/wplyw-wysokich-technologii-na-rozwoj-dziecka/ [dostęp: 16.12.2024 r.].

[4] Tamże.

Autor: Dorota Dudzińska
Dorota Dudzińska

Autor: Dorota Dudzińska

Neurologopeda, terapeuta ręki, oligofrenopedagog, hipoterapeuta. Pracuje przede wszystkim z dziećmi (w wieku żłobkowym, przedszkolnym i szkolnym). Chętnie łączy formy terapii (np. hipoterapia i logopedia, terapia ręki i logopedia), ceni holistyczne podejście do terapii podopiecznego. Pasjonatka w zawodzie z dużym doświadczeniem w pracy z dziećmi z dyslalią, opóźnionym rozwojem mowy, oligofazją i z całościowym zaburzeniem rozwoju. Redaktor merytoryczna recenzowanego czasopisma Strefa Logopedy.

ROLA MUZYKI W ROZWOJU I TERAPII MOWY DZIECKA

ROLA MUZYKI W ROZWOJU I TERAPII MOWY DZIECKA
Sprawdź »