Aktualny

Współpraca logopedy z wychowawcą i nauczycielem ucznia

Malwina Wilczyńska

Autor: Malwina Wilczyńska

Dodano: 14 stycznia 2025
współpraca logopedy

Warunkiem koniecznym dla efektywnego wspierania rozwoju mowy i komunikacji u dzieci jest współpraca logopedy z wychowawcą i specjalistami oraz rodzicami. Logopeda pracujący w szkole lub przedszkolu ma możliwość kontaktowania się nauczycielami dzieci, które uczęszczają na indywidualną terapię logopedyczną. Wychowawca posiada wiele informacji, do których inni specjaliści mogą nie mieć dostępu, m.in. regularnie obserwuje zachowanie dziecka w grupie, zna jego słabsze i mocniejsze strony w przyswajaniu materiału edukacyjnego, ma regularny kontakt z rodzicami, obserwuje trudności ze spożywaniem posiłków. Logopeda pracujący z uczniem indywidualnie nie posiada tak szczegółowego obrazu sposobu funkcjonowania podopiecznego. W ramach omówienia sposobu organizacji współpracy logopedy z nauczycielem warto ująć potrzeby jednej i drugiej strony.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie informacje od wychowawcy o funkcjonowaniu dziecka w wieku przedszkolnym lub ucznia mogą być pomocne w pracy logopedy?
  • Co logopeda może zrobić, aby wesprzeć nauczyciela w pracy z dzieckiem?
  • Jakie wspólne działania logopedy i wychowawcy warto zaplanować w pracy z przedszkolakiem lub uczniem z zaburzeniami mowy?
  • Jak włączyć rodziców i nauczycieli w pomoc psychologiczno-pedagogiczną dziecku korzystającemu z ćwiczeń logopedycznych? 

Współpraca logopedy z wychowawcą i nauczycielem ucznia

Co wychowawca dziecka może zrobić dla logopedy?

Podczas pierwszych dni w szkole bądź w przedszkolu wychowawca dzieci intensywnie obserwuje i dobrze poznaje całą grupę. Często już na tym etapie wie, które dziecko potrzebuje indywidualnej pomocy logopedycznej. W większości placówek na początku roku szkolnego logopedzi przeprowadzają badania przesiewowe, których celem jest wyłonienie dzieci potrzebujących terapii logopedycznej. Badania przesiewowe są zwykle krótkie i nieszczegółowe. Mają na celu jedynie wyodrębnienie dzieci potrzebujących specjalistycznego wsparcia. Na ich podstawie logopeda nie ma możliwości zbudowania pełnego obrazu dziecka. O jego funkcjonowaniu na tle grupy rówieśniczej, sposobie komunikacji z innymi dziećmi i nauczycielami oraz o środowisku rodzinnym może zatem dowiedzieć się od wychowawcy. Nauczyciel, zwłaszcza w grupie przedszkolnej, dysponuje dodatkowo informacjami o sposobie oddychania dzieci podczas snu (ma możliwość obserwowania ich w trakcie drzemki), a także podczas swobodnej zabawy. Wie również, w jaki sposób dziecko gryzie i żuje pokarmy. Takie informacje są cennym uszczegółowieniem diagnozy logopedycznej. Logopeda pracujący w placówkach oświatowych nie zawsze ma możliwość regularnego i bezpośredniego kontaktu z rodzicem dziecka. To właśnie nauczyciel może przekazać opiekunom dziecka istotne informacje o terapii, dalsze zalecenia bądź skontaktować ich z logopedą.

Wychowawca dziecka może także istotnie wpłynąć na efektywność terapii logopedycznej oraz skrócić czas jej trwania. Często na pewnym etapie terapii dzieci kontrolują sposób swojej wymowy tylko w gabinecie logopedy, a poza nim nie skupiają się na zachowaniu wyuczonych prawidłowości. Jeśli logopeda przekaże nauczycielowi wskazówki do pracy z dzieckiem, może on umiejętnie przypominać swoim podopiecznym o prawidłowej artykulacji, torze oddechowym czy innych zaleceniach, wzmacniając tym samym efekt terapeutyczny ćwiczeń. Ważne jest jednak, aby nauczyciel robił to w sposób dyskretny oraz z szacunkiem dla ucznia, nie zwracając uwagi pozostałych dzieci na jego logopedyczne trudności.

Co logopeda może zrobić dla wychowawcy dziecka?

Jak wspomniano, nauczyciele nierzadko na początku roku szkolnego mają świadomość problemów z mową swoich wychowanków, zanim jeszcze logopeda przeprowadzi szczegółową diagnozę. Niezwykle ważne jest, aby dziecko otrzymało specjalistyczną pomoc, a nauczyciel nie podejmował kroków dotyczących terapii mowy ucznia na własną rękę. Logopeda powinien niezwłocznie poinformować wychowawcę o wynikach przeprowadzonych badań logopedycznych oraz udzielić wskazówek na temat zalecanych form pracy z dziećmi, które zostały objęte indywidualną terapią logopedyczną. Terapeuta, przekazując nauczycielom istotne informacje o wadzie wymowy i terapii logopedycznej ucznia, może rzucić nowe światło na problemy edukacyjne dziecka, ułatwić zrozumienie przyczyny występujących trudności w nauce czy też ukierunkować sposób udzielania wsparcie dziecku podczas zajęć lekcyjnych. Wychowawca, wyczulony przez logopedę na specyficzne potrzeby ucznia, będzie wiedział, kiedy i jak interweniować, jeśli wada wymowy zacznie utrudniać dziecku funkcjonowanie w grupie rówieśniczej.

Warto pamiętać, że do zadań logopedy w placówce edukacyjnej nie należy tylko przeprowadzanie indywidualnej terapii logopedycznej. Specjalista ten, poprzez przeprowadzanie ogólnorozwojowych zabaw i ćwiczeń grupowych (takich jak ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne, słuchowe, logorytmiczne) może pozytywnie wpłynąć na rozwój umiejętności komunikacyjnych dzieci w całej grupie. W ramach swoich działań logopeda może prowadzić także warsztaty bądź szkolenia dla wychowawców, aby zwiększyć ich wiedzę na temat rozwoju mowy, zaburzeń komunikacyjnych oraz sposobów wspierania dzieci z trudnościami językowymi.

Współpraca logopedy z wychowawcą – wspólne działania logopedy oraz nauczyciela przedszkolnego lub szkolnego

Jest wiele obszarów, w których logopeda i wychowawca przedszkolny lub szkolny mogą podjąć wspólne działania. Przykładowe z nich, to:

  • udział logopedy w zebraniach z rodzicami uczniów – logopeda z wychowawcą mogą wspólnie informować rodziców o potrzebach dziecka, proponowanych działaniach i postępach, aby stworzyć zintegrowany system wsparcia w przedszkolu, szkole oraz w domu,
  • wspólne budowanie pozytywnej relacji z dzieckiem – zarówno logopeda jak i wychowawca powinni skupiać swe wysiłki na poprawie zdolności komunikacyjnych dziecka, unikając jednak presji i skupiając się na pozytywnych wzmocnieniach,
  • dostosowanie zajęć z dzieckiem do przedszkolnego/szkolnego planu dnia – logopeda może podpowiedzieć, jak dostosować środowisko edukacyjne w placówce oświatowej, aby wspierać rozwój mowy dziecka (np. organizacja cichego miejsca w sali, udział w zajęciach logopedycznych w innym czasie niż zajęcia edukacyjne). Wychowawca może wdrażać zalecenia logopedy w codziennych sytuacjach, np. w czasie zabawy, posiłków czy zajęć dydaktycznych.

Regularna wymiana informacji między logopedą a wychowawcą, planowanie wspólnych działań, angażowanie środowiska rodzinnego dziecka w terapię oraz budowanie pozytywnej relacji z dzieckiem pozwalają na stworzenie spójnego środowiska, w którym uczeń otrzymuje kompleksowe wsparcie w pokonywaniu swoich trudności komunikacyjnych.

Bibliografia:

Rotyńska J., Jak pracuje logopeda w przedszkolu?, https://www.logopestka.pl/jak-pracuje-logopeda-w-przedszkolu/ [dostęp: 15.12.2024 r.].

Kalicińska B., Logopeda w przedszkolu – regulacje prawne i organizacja pracy, https://livekid.com/pl/blog/logopeda-w-przedszkolu-regulacje-prawne-i-organizacja-pracy/ [dostęp: 15.12.2024 r.].

Autor: Malwina Wilczyńska
Malwina Wilczyńska

Autor: Malwina Wilczyńska

logopeda, neurologopeda kliniczny, specjalistka wczesnej interwencji logopedycznej, terapeutka miofunkcjonalna, certyfikowana Terapeutka Ortodoncji Funkcjonalnej MFS. Absolwentka Logopedii i Filologii polskiej na Wydziale Polonistyki UW, andragogiki na Wydziale Nauk Pedagogicznych Akademii Pedagogiki oraz Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu. Nauczyciel akademicki ramach współpracy z Wyższą Szkołą Nauk Społecznych Pedagogium oraz Akademią Nauk Stosowanych im. Księcia Mieszka I w Warszawie. Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobyte w prywatnych i państwowych placówkach oświatowych i poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz za granicą. Odbyła staże m.in. w Szpitalu Czerniakowskim, Instytucie Głuchoniemych czy prywatnych ośrodkach opiekuńczo-rehabilitacyjno-leczniczych. W praktyce zawodowej jej zainteresowania skupiają się wokół zagadnień terapii miofunkcjonalnej oraz skutecznej terapii wad artykulacyjnych, w tym prawidłowego toru oddechowego oraz usprawniania funkcji motorycznych aparatu artykulacyjnego. W pracy z pacjentami dorosłymi specjalizuje się dodatkowo w zagadnieniach kultury języka polskiego, retoryki, emisji i higieny głosu.

ROLA MUZYKI W ROZWOJU I TERAPII MOWY DZIECKA

ROLA MUZYKI W ROZWOJU I TERAPII MOWY DZIECKA
Sprawdź »