Aktualny

Dwulatek nie mówi – przyczyny, postępowanie, przykładowy kwestionariusz wywiadu z rodzicem

Dorota Dudzińska

Autor: Dorota Dudzińska

Dodano: 26 listopada 2024
mowa

Przełom końca drugiego i początku trzeciego roku życia to okres burzliwego rozwoju mowy czynnej. W tym okresie w mowie dziecka dwuletniego powinna pojawić się gramatyka. Sposób używania języka zmienia się zatem z jednowyrazowego nazywania czynności, potrzeb lub przedmiotów (np. „buju”, „lala”, „piciu”) na bardziej złożoną i precyzyjną formę (np. „Chcę buju”, „To jest lala”, „Daj piciu”). Niekiedy jednak dwulatek nie mówi.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie mogą być przyczyny różnego tempa rozwoju mowy u dzieci?
  • Czy każdy niemówiący dwulatek powinien korzystać z terapii logopedycznej?
  • Na co zwrócić uwagę podczas obserwacji niemówiącego dwulatka?
  • Jaki zasób słownika czynnego dziecka dwuletniego jest normatywny?
  • Z jakich przyczyn niektóre dzieci zaczynają mówić później?

Dwulatek nie mówi – przyczyny, postępowanie, przykładowy kwestionariusz wywiadu z rodzicem

Różne przyczyny odmiennego tempa rozwoju mowy najmłodszych dzieci

Mowa nie jest zdolnością wrodzoną. To umiejętność nabywana poprzez naśladownictwo. Z tej przyczyny duży wpływ na tempo rozwoju mowy dziecka ma środowisko, w którym się wychowuje. Najkorzystniejsza dla rozwoju zdolności językowych dziecka jest responsywna, komunikatywna, otwarta, ale nienarzucająca się postawa rodziców. Dorośli opowiadają o świecie („kąpiel słowna”) i nie zarzucają nadmiarem informacji, zadają pytania i pozostawiają miejsce na odpowiedź na nie (nawet wtedy, gdy wiedzą, że tej odpowiedzi jeszcze nie uzyskają).

Niekiedy jednak rodzice nie dostrzegają w małym dziecku partnera do rozmowy. Mówią o nim w jego obecności w trzeciej osobie lub zarzucają je komunikatami bez pozostawienia miejsca na choćby próby wypowiedzi. Warto pamiętać, że taka postawa rodziców nie wynika zazwyczaj z ich złych intencji, ale między innymi z ich sposobu bycia i wzorców wyniesionych z domu rodzinnego.

I. Kurcz zwraca także uwagę na przyczyny różnego tempa rozwoju mowy wynikające z temperamentu samego dziecka [1]. Energiczny ekstrawertyk szybciej i w sposób bardziej zróżnicowany eksploruje otoczenie, zdobywa doświadczenia. „U dziecka o tym typie temperamentu zdaje się dominować pamięć epizodyczna związana z osobistymi, aktualnymi doświadczeniami” [2]. Dziecko o charakterze introwertycznym, poznaje świat wolniej, ale niejednokrotnie uważniej i dokładniej. Na „uzewnętrznienie się” zdobytej wiedzy w postaci mowy czynnej potrzebuje więcej czasu [3]. „W tym wypadku większy udział w zachodzących zmianach ma pamięć semantyczna” [4].

Umiejętności językowe dwulatka

Wg E.H. Lenneberga 2. rok życia to początek krytycznego okresu rozwoju językowego człowieka [5]. Do około 18. miesiąca życia dziecko uczy się, że symbole językowe są reprezentantami sposobów przyjmowania perspektywy. Zaczyna stopniowo rozumieć, że istnieje wiele różnych sposobów patrzenia na daną sytuację, a dorośli wybierają w danym momencie jeden z nich. „Opanowywanie symboli językowych, gestów symbolicznych i traktowanie przedmiotów jako symbolicznych zastępników przypada na 2. rok życia” [6].

Pod koniec 2. roku życia większość dzieci produkuje od 50 do 550 słów (odmienne dane w wynikach pracy różnych badaczy), a tempo opanowywania nowych słów jest bardzo zróżnicowane indywidualnie [7]. Moment opanowania przez dziecko ok. 150 słów uważa się za przełomowy dla rozwoju mowy. Od tej pory znacząco wzrasta tempo przyswajania nowych pojęć [8]. Trzylatek posługuje się już ponad 1500 słowami.

W mowie dziecka w wielu od 12. do 24. miesiąca życia dominują wykrzykniki, rzeczowniki i czasowniki, a jedynie niekiedy w mowie pojawiają się przymiotniki i zaimki. Dwulatek (do 36. m.ż.) oprócz wymienionych części mowy stosuje ponadto przysłówki, liczebniki, przyimki, spójniki i partykuły. Rzadziej niż półtoraroczne dziecko korzysta z wykrzykników [9].

Początek gramatykalizacji wypowiedzi ma zazwyczaj miejsce od wieku ok. 2;6. Do trzecich urodzin dzieci używają zwykle prostych zdań zawierających od 2 do 4 słów (podmiot, orzeczenie, dopełnienie), a w wypowiedziach pojawiają się błędy składniowe i gramatyczne. Niekiedy już dwulatki są zdolne do tworzenia nowych nazw poprzez analogię do znanych sobie form (np. piekarz, lekarz, z więc „buciarz” – osoba sprzedająca buty) [10].

Wymowę głosek dzieci w 3. roku użycia cechuje labilność – to okres intensywnego doskonalenia artykulacji poszczególnych dźwięków mowy [11].

Dwulatek nie mówi – przyczyny opóźnienia w rozwoju mowy

W obserwacji i diagnozie logopedycznej dwuletniego dziecka niemówiącego najistotniejsze wydaję się określenie przyczyny opóźnienia w rozwoju mowy.

Wyróżnia się:

  • SORM samoistne opóźnienie rozwoju mowy – mowa czynna pojawia się z pewnym opóźnieniem, jednak zachowane są kolejne etapy rozwoju. Występujące opóźnienie nie ma patologicznego podłoża. Rozwój innych sfer i funkcji psychomotorycznych przebiega z reguły prawidłowo. SORM mogą towarzyszyć dodatkowe trudności, takie jak problemy z utrzymaniem uwagi, słabsza pamięć, niezborność ruchowa, opóźnieni w ustaleniu się lateralizacji. W przyszłości wymienione trudności w uczeniu się mogą skutkować dysleksją.
  • NORM niesamoistne opóźnienie rozwoju mowy– mowa rozwija się z opóźnieniem w wyniku czynników patologicznych. Jej wolne tempo rozwoju lub brak rozwoju może wynikać m.in. z:
    • niedosłuchu,
    • zaburzeń rozwoju mowy i języka pochodzenia korowego (afazja rozwojowa),
    • niepełnosprawności intelektualnej,
    • ASD (spektrum autyzmu).

Trafne określenie przyczyny opóźnienia w rozwoju mowy dwulatka pozwoli na wdrożenie odpowiedniego działania diagnostycznego, a w konsekwencji na zaproponowanie potrzebnej dziecku formy terapii logopedycznej.

Obserwacja dwulatka z opóźnionym rozwojem mowy

Podczas oceny niekomunikującego się lub słabo komunikującego się dwulatka warto ocenić wszystkie elementy komunikacji, a więc nie tylko te werbalne, w tym m.in.:

  • utrzymywanie kontaktu wzrokowego,
  • utrzymywanie wspólnego pola uwagi,
  • rozumienie,
  • gestykulację, mimikę (kinetyka),
  • naśladowanie (zarówno czynności, jak i werbalizowania),
  • proksemikę (odległości w przestrzeni, relacje przestrzenne, dystans fizyczny),
  • zasób i rodzaj stosowanego w mowie czynnej słownictwa, charakter i cele jego wykorzystywania.

Niebagatelne znaczenie dla trafnej diagnozy logopedycznej mają między innymi wszelkie informacje dotyczące:

  • przebiegu ciąży i porodu,
  • rozwoju psychomotorycznego dziecka od narodzin do dnia badania logopedycznego,
  • przebytych chorób, zabiegów i operacji,
  • obciążeń genetycznych,
  • stosowanych dotychczas form terapii i leczenia,
  • zachowań dziecka, które budziły niepokój innych specjalistów, lekarzy oraz rodziców lub opiekunów.

Wywiad logopedyczny z rodzicem/opiekunem dwulatka

Nie sposób uzyskać pełen obraz rozwoju dziecka podczas jednego lub kilku parominutowych spotkań. Zazwyczaj małe dzieci nie zachowują się w naturalny dla siebie sposób w nieznanym, nowym otoczeniu gabinetu logopedycznego i w towarzystwie nieznanej sobie wcześniej osoby – logopedy. Najważniejszym i najbardziej rzetelnym źródłem wiedzy o małym pacjencie są jego rodzice. Ci jednak często nie mają specjalistycznej wiedzy, która pozwoli im na trafną i obiektywną ocenę jakości rozwoju własnego dziecka. Nie znają również możliwych konsekwencji dla jakości rozwoju mowy danych zdarzeń i zachowań występujących w pierwszych 24 miesiącach życia dziecka. Szczegółowy wywiad z rodzicem, którego dwulatek nie mówi, jest zatem niezwykle ważny.

Zaproponowany jako załącznik do niniejszego artykułu kwestionariusz ma charakter wywiadu logopedycznego dla rodzica/opiekuna. Zawiera pytania dotyczące najważniejszych kwestii związanych z rozwojem dziecka w wieku do 24 miesięcy. Z pewnością nie zawiera wszystkich możliwych i potrzebnych pytań. Może, a nawet powinien być uzupełniony o pytania, które nasuwają się logopedzie po pierwszej obserwacji niemówiącego dwulatka.

Przypisy:

[1] Kurcz I. (1992), Pamięć. Uczenie się. Język, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

[2] Porayski-Pomsta J. (2023), Nasze dziecko mówi, Rozważania o rozwoju mowy dziecka, wyd. Harmonia, Gdańsk, s. 145.

[3] Tamże.

[4] Tamże (Por. Kurcz I., 2007; Berko Gleason J., Bernstein Ratner N., 2005).

[5] Lenneberg E.H. (1967), Biological foundations of language, Willey, New York.

[6] Kielar-Turska M. (2015), Rozwój sprawności językowych i komunikacyjnych, [w:] E. Czaplewska, S. Milewski (red.), Diagnoza logopedyczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot, s. 21.

[7] Z badań przy użyciu kwestionariusza McArthur-Bates wynika, że w 24. miesiącu życia, przy wyłączeniu 15% najwyższych i najniższych wyników, zasób słownikowy waha się w graniach 50–550 słów. Za: Fenson L. i in. (1994), Variability in early communicative development, [w:] „Monographs of the Society for Reserch in Child Development, nr 59(5).

[8] Kielar-Turska M. (2015), Rozwój sprawności językowych i komunikacyjnych, [w:] E. Czaplewska, S. Milewski (red.), Diagnoza logopedyczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot, s. 29. Warto zaznaczyć, że nie wszyscy badacze podzielają sąd o występowaniu tzw. momentu erupcji słownej.

[9] Porayski-Pomsta J. (2023), Nasze dziecko mówi, Rozważania o rozwoju mowy dziecka, wyd. Harmonia, Gdańsk, s. 151.

[10] Kielar-Turska M. (2015), Rozwój sprawności językowych i komunikacyjnych, [w:] E. Czaplewska, S. Milewski (red.), Diagnoza logopedyczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot, s. 32, 36–37.

[11] Łobacz P. (1996), Polska fonologia dziecięca, Wydawnictwo Energeia, Warszawa.

Autor: Dorota Dudzińska
Dorota Dudzińska

Autor: Dorota Dudzińska

Neurologopeda, terapeuta ręki, oligofrenopedagog, hipoterapeuta. Pracuje przede wszystkim z dziećmi (w wieku żłobkowym, przedszkolnym i szkolnym). Chętnie łączy formy terapii (np. hipoterapia i logopedia, terapia ręki i logopedia), ceni holistyczne podejście do terapii podopiecznego. Pasjonatka w zawodzie z dużym doświadczeniem w pracy z dziećmi z dyslalią, opóźnionym rozwojem mowy, oligofazją i z całościowym zaburzeniem rozwoju. Redaktor merytoryczna recenzowanego czasopisma Strefa Logopedy.
Słowa kluczowe:
dwulatekmowa dziecka

PACJENT Z ASD W GABINECIE LOGOPEDYCZNYM

PACJENT Z ASD W GABINECIE LOGOPEDYCZNYM
Sprawdź »