Dwulatek nie mówi – przyczyny, postępowanie, przykładowy kwestionariusz wywiadu z rodzicem
Przełom końca drugiego i początku trzeciego roku życia to okres burzliwego rozwoju mowy czynnej. W tym okresie w mowie dziecka dwuletniego powinna pojawić się gramatyka. Sposób używania języka zmienia się zatem z jednowyrazowego nazywania czynności, potrzeb lub przedmiotów (np. „buju”, „lala”, „piciu”) na bardziej złożoną i precyzyjną formę (np. „Chcę buju”, „To jest lala”, „Daj piciu”). Niekiedy jednak dwulatek nie mówi.
Z artykułu dowiesz się:
- Jakie mogą być przyczyny różnego tempa rozwoju mowy u dzieci?
- Czy każdy niemówiący dwulatek powinien korzystać z terapii logopedycznej?
- Na co zwrócić uwagę podczas obserwacji niemówiącego dwulatka?
- Jaki zasób słownika czynnego dziecka dwuletniego jest normatywny?
- Z jakich przyczyn niektóre dzieci zaczynają mówić później?
Dwulatek nie mówi – przyczyny, postępowanie, przykładowy kwestionariusz wywiadu z rodzicem
Różne przyczyny odmiennego tempa rozwoju mowy najmłodszych dzieci
Mowa nie jest zdolnością wrodzoną. To umiejętność nabywana poprzez naśladownictwo. Z tej przyczyny duży wpływ na tempo rozwoju mowy dziecka ma środowisko, w którym się wychowuje. Najkorzystniejsza dla rozwoju zdolności językowych dziecka jest responsywna, komunikatywna, otwarta, ale nienarzucająca się postawa rodziców. Dorośli opowiadają o świecie („kąpiel słowna”) i nie zarzucają nadmiarem informacji, zadają pytania i pozostawiają miejsce na odpowiedź na nie (nawet wtedy, gdy wiedzą, że tej odpowiedzi jeszcze nie uzyskają).
Niekiedy jednak rodzice nie dostrzegają w małym dziecku partnera do rozmowy. Mówią o nim w jego obecności w trzeciej osobie lub zarzucają je komunikatami bez pozostawienia miejsca na choćby próby wypowiedzi. Warto pamiętać, że taka postawa rodziców nie wynika zazwyczaj z ich złych intencji, ale między innymi z ich sposobu bycia i wzorców wyniesionych z domu rodzinnego.
I. Kurcz zwraca także uwagę na przyczyny różnego tempa rozwoju mowy wynikające z temperamentu samego dziecka [1]. Energiczny ekstrawertyk szybciej i w sposób bardziej zróżnicowany eksploruje otoczenie, zdobywa doświadczenia. „U dziecka o tym typie temperamentu zdaje się dominować pamięć epizodyczna związana z osobistymi, aktualnymi doświadczeniami” [2]. Dziecko o charakterze introwertycznym, poznaje świat wolniej, ale niejednokrotnie uważniej i dokładniej. Na „uzewnętrznienie się” zdobytej wiedzy w postaci mowy czynnej potrzebuje więcej czasu [3]. „W tym wypadku większy udział w zachodzących zmianach ma pamięć semantyczna” [4].
Umiejętności językowe dwulatka
Wg E.H. Lenneberga 2. rok życia to początek krytycznego okresu rozwoju językowego człowieka [5]. Do około 18. miesiąca życia dziecko uczy się, że symbole językowe są reprezentantami sposobów przyjmowania perspektywy. Zaczyna stopniowo rozumieć, że istnieje wiele różnych sposobów patrzenia na daną sytuację, a dorośli wybierają w danym momencie jeden z nich. „Opanowywanie symboli językowych, gestów symbolicznych i traktowanie przedmiotów jako symbolicznych zastępników przypada na 2. rok życia” [6].
Pod koniec 2. roku życia większość dzieci produkuje od 50 do 550 słów (odmienne dane w wynikach pracy różnych badaczy), a tempo opanowywania nowych słów jest bardzo zróżnicowane indywidualnie [7]. Moment opanowania przez dziecko ok. 150 słów uważa się za przełomowy dla rozwoju mowy. Od tej pory znacząco wzrasta tempo przyswajania nowych pojęć [8]. Trzylatek posługuje się już ponad 1500 słowami.
W mowie dziecka w wielu od 12. do 24. miesiąca życia dominują wykrzykniki, rzeczowniki i czasowniki, a jedynie niekiedy w mowie pojawiają się przymiotniki i zaimki. Dwulatek (do 36. m.ż.) oprócz wymienionych części mowy stosuje ponadto przysłówki, liczebniki, przyimki, spójniki i partykuły. Rzadziej niż półtoraroczne dziecko korzysta z wykrzykników [9].
Początek gramatykalizacji wypowiedzi ma zazwyczaj miejsce od wieku ok. 2;6. Do trzecich urodzin dzieci używają zwykle prostych zdań zawierających od 2 do 4 słów (podmiot, orzeczenie, dopełnienie), a w wypowiedziach pojawiają się błędy składniowe i gramatyczne. Niekiedy już dwulatki są zdolne do tworzenia nowych nazw poprzez analogię do znanych sobie form (np. piekarz, lekarz, z więc „buciarz” – osoba sprzedająca buty) [10].
Wymowę głosek dzieci w 3. roku użycia cechuje labilność – to okres intensywnego doskonalenia artykulacji poszczególnych dźwięków mowy [11].
Dwulatek nie mówi – przyczyny opóźnienia w rozwoju mowy
W obserwacji i diagnozie logopedycznej dwuletniego dziecka niemówiącego najistotniejsze wydaję się określenie przyczyny opóźnienia w rozwoju mowy.
Wyróżnia się:
- SORM samoistne opóźnienie rozwoju mowy – mowa czynna pojawia się z pewnym opóźnieniem, jednak zachowane są kolejne etapy rozwoju. Występujące opóźnienie nie ma patologicznego podłoża. Rozwój innych sfer i funkcji psychomotorycznych przebiega z reguły prawidłowo. SORM mogą towarzyszyć dodatkowe trudności, takie jak problemy z utrzymaniem uwagi, słabsza pamięć, niezborność ruchowa, opóźnieni w ustaleniu się lateralizacji. W przyszłości wymienione trudności w uczeniu się mogą skutkować dysleksją.
-
NORM niesamoistne opóźnienie rozwoju mowy– mowa rozwija się z opóźnieniem w wyniku czynników patologicznych. Jej wolne tempo rozwoju lub brak rozwoju może wynikać m.in. z:
- niedosłuchu,
- zaburzeń rozwoju mowy i języka pochodzenia korowego (afazja rozwojowa),
- niepełnosprawności intelektualnej,
- ASD (spektrum autyzmu).
Trafne określenie przyczyny opóźnienia w rozwoju mowy dwulatka pozwoli na wdrożenie odpowiedniego działania diagnostycznego, a w konsekwencji na zaproponowanie potrzebnej dziecku formy terapii logopedycznej.
Obserwacja dwulatka z opóźnionym rozwojem mowy
Podczas oceny niekomunikującego się lub słabo komunikującego się dwulatka warto ocenić wszystkie elementy komunikacji, a więc nie tylko te werbalne, w tym m.in.:
- utrzymywanie kontaktu wzrokowego,
- utrzymywanie wspólnego pola uwagi,
- rozumienie,
- gestykulację, mimikę (kinetyka),
- naśladowanie (zarówno czynności, jak i werbalizowania),
- proksemikę (odległości w przestrzeni, relacje przestrzenne, dystans fizyczny),
- zasób i rodzaj stosowanego w mowie czynnej słownictwa, charakter i cele jego wykorzystywania.
Niebagatelne znaczenie dla trafnej diagnozy logopedycznej mają między innymi wszelkie informacje dotyczące:
- przebiegu ciąży i porodu,
- rozwoju psychomotorycznego dziecka od narodzin do dnia badania logopedycznego,
- przebytych chorób, zabiegów i operacji,
- obciążeń genetycznych,
- stosowanych dotychczas form terapii i leczenia,
- zachowań dziecka, które budziły niepokój innych specjalistów, lekarzy oraz rodziców lub opiekunów.
Wywiad logopedyczny z rodzicem/opiekunem dwulatka
Nie sposób uzyskać pełen obraz rozwoju dziecka podczas jednego lub kilku parominutowych spotkań. Zazwyczaj małe dzieci nie zachowują się w naturalny dla siebie sposób w nieznanym, nowym otoczeniu gabinetu logopedycznego i w towarzystwie nieznanej sobie wcześniej osoby – logopedy. Najważniejszym i najbardziej rzetelnym źródłem wiedzy o małym pacjencie są jego rodzice. Ci jednak często nie mają specjalistycznej wiedzy, która pozwoli im na trafną i obiektywną ocenę jakości rozwoju własnego dziecka. Nie znają również możliwych konsekwencji dla jakości rozwoju mowy danych zdarzeń i zachowań występujących w pierwszych 24 miesiącach życia dziecka. Szczegółowy wywiad z rodzicem, którego dwulatek nie mówi, jest zatem niezwykle ważny.
Zaproponowany jako załącznik do niniejszego artykułu kwestionariusz ma charakter wywiadu logopedycznego dla rodzica/opiekuna. Zawiera pytania dotyczące najważniejszych kwestii związanych z rozwojem dziecka w wieku do 24 miesięcy. Z pewnością nie zawiera wszystkich możliwych i potrzebnych pytań. Może, a nawet powinien być uzupełniony o pytania, które nasuwają się logopedzie po pierwszej obserwacji niemówiącego dwulatka.
Przypisy:
[1] Kurcz I. (1992), Pamięć. Uczenie się. Język, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
[2] Porayski-Pomsta J. (2023), Nasze dziecko mówi, Rozważania o rozwoju mowy dziecka, wyd. Harmonia, Gdańsk, s. 145.
[3] Tamże.
[4] Tamże (Por. Kurcz I., 2007; Berko Gleason J., Bernstein Ratner N., 2005).
[5] Lenneberg E.H. (1967), Biological foundations of language, Willey, New York.
[6] Kielar-Turska M. (2015), Rozwój sprawności językowych i komunikacyjnych, [w:] E. Czaplewska, S. Milewski (red.), Diagnoza logopedyczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot, s. 21.
[7] Z badań przy użyciu kwestionariusza McArthur-Bates wynika, że w 24. miesiącu życia, przy wyłączeniu 15% najwyższych i najniższych wyników, zasób słownikowy waha się w graniach 50–550 słów. Za: Fenson L. i in. (1994), Variability in early communicative development, [w:] „Monographs of the Society for Reserch in Child Development, nr 59(5).
[8] Kielar-Turska M. (2015), Rozwój sprawności językowych i komunikacyjnych, [w:] E. Czaplewska, S. Milewski (red.), Diagnoza logopedyczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot, s. 29. Warto zaznaczyć, że nie wszyscy badacze podzielają sąd o występowaniu tzw. momentu erupcji słownej.
[9] Porayski-Pomsta J. (2023), Nasze dziecko mówi, Rozważania o rozwoju mowy dziecka, wyd. Harmonia, Gdańsk, s. 151.
[10] Kielar-Turska M. (2015), Rozwój sprawności językowych i komunikacyjnych, [w:] E. Czaplewska, S. Milewski (red.), Diagnoza logopedyczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot, s. 32, 36–37.
[11] Łobacz P. (1996), Polska fonologia dziecięca, Wydawnictwo Energeia, Warszawa.