Aktualny

Dodatkowe godziny pracy na stanowisku logopedy

Agnieszka Rumik-Smolarz

Autor: Agnieszka Rumik-Smolarz

Dodano: 12 grudnia 2024
etat logopedy

W poradni psychologiczno-pedagogicznej jest zatrudniony na pełny etat psycholog. Osoba te ma również kwalifikacje do pracy jako logopeda. Czy można taką osobę zatrudnić na 0,5 etatu logopedy, kiedy ma już w placówce 1 etat psychologa?

Dodatkowe godziny pracy na stanowisku logopedy

W poradni psychologiczno-pedagogicznej jest zatrudniony na pełny etat psycholog. Osoba te ma również kwalifikacje do pracy jako logopeda. Czy można taką osobę zatrudnić na 0,5 etatu logopedy, kiedy ma już w placówce 1 etat psychologa?

W poradni psychologiczno-pedagogicznej jest zatrudniony na pełny etat psycholog. Osoba te ma również kwalifikacje do pracy jako logopeda. Czy można taką osobę zatrudnić na 0,5 etatu logopedy, kiedy ma już w placówce 1 etat psychologa?

W poradni psychologiczno-pedagogicznej jest zatrudniony na pełny etat psycholog. Osoba te ma również kwalifikacje do pracy jako logopeda. Czy można taką osobę zatrudnić na 0,5 etatu logopedy, kiedy ma już w placówce 1 etat psychologa?

W poradni psychologiczno-pedagogicznej jest zatrudniony na pełny etat psycholog. Osoba te ma również kwalifikacje do pracy jako logopeda. Czy można taką osobę zatrudnić na 0,5 etatu logopedy, kiedy ma już w placówce 1 etat psychologa?

W omawianym przypadku nie należy zawierać z pracownikiem dodatkowej umowy o pracę a dodatkowe godziny na stanowisku logopedy przydzielamy jako godziny ponadwymiarowe w ramach istniejącego stosunku pracy.

Akt mianowania i umowa o pracę określają strony umowy, adres siedziby pracodawcy, a w przypadku pracodawcy będącego osobą fizyczną nieposiadającego siedziby - adres zamieszkania, a także rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności (art. 14 ust. 1 KN, art. 29 § 1 kp):

  1. rodzaj pracy/stanowisko pracy;
  2. miejsce lub miejsca wykonywania pracy;
  3. wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia;
  4. wymiar czasu pracy;
  5. dzień rozpoczęcia pracy;
  6. w przypadku umowy o pracę na okres próbny:
  7. przedłużeniu umowy o czas urlopu, a także o czas innej usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy, jeżeli wystąpią takie nieobecności,
  8. okres, na który strony mają zamiar zawrzeć umowę o pracę na czas określony w przypadku, o którym mowa w art. 25 § 22, a także postanowienie o wydłużeniu umowy w przypadku, o którym mowa w art. 25 § 23;
  9. w przypadku umowy o pracę na czas określony - czas jej trwania lub dzień jej zakończenia.

Stanowisko pracy należy rozumieć zgodnie z art. 42 ust. 3 KN, który zawiera kategorie stanowisk pracy nauczycieli np. nauczyciel szkoły, nauczyciel przedszkola, wychowawca świetlicy, nauczyciel bibliotekarz itd. Natomiast art. 42 ust. 7 pkt 3 wymienia stanowiska nauczycieli specjalistów: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych, doradców zawodowych, z wyjątkiem nauczycieli zatrudnionych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i wskazuje, że wymiar ich zatrudnienia nie może przekraczać 22 godzin. Oznacza to, że praca na stanowisku specjalisty bez względu na to, czy będzie to logopeda czy pedagog jest pracą tego samego rodzaju i powinna być realizowana w ramach jednego stosunku pracy.

Zgodnie z orzecznictwem z tym samym pracodawcą, w zakresie wykonywania pracy tego samego rodzaju, pracownik może pozostawać tylko w jednym stosunku pracy (wyrok Sądu Najwyższego z 13 marca 1997 r., I PKN 43/97). Zawieranie z własnym pracownikiem dodatkowej (drugiej) umowy o pracę za normalnym wynagrodzeniem judykatura dopuszcza tylko wyjątkowo, gdy chodzi o rodzaj pracy wyraźnie inny niż uzgodniony w podstawowym czasie pracy (uchwała SN z 12 marca 1969 r., III PZP 1/69, OSN 1969 nr 11, poz. 197). Zasada ta ma także zastosowanie do nauczycielskich stosunków pracy.

Oznacza to, że przydział dodatkowych godzin już zatrudnionemu nauczycielowi powinien odbywać się w ramach istniejącego stosunku pracy jako:

  • uzupełnienie pensum (dotyczy nauczycieli zatrudnionych na część etatu),
  • przydział godzin ponadwymiarowych (dotyczy nauczycieli zatrudnionych na pełen etat).

W szczególnych wypadkach, podyktowanych wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania, nauczyciel może być obowiązany do odpłatnej pracy w godzinach ponadwymiarowych zgodnie z posiadaną specjalnością, których liczba nie może przekroczyć 1/4 tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć. Przydzielenie nauczycielowi większej liczby godzin ponadwymiarowych może nastąpić wyłącznie za jego zgodą, jednak w wymiarze nieprzekraczającym 1/2 tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć (art. 35 ust. 1 KN). Przez godzinę ponadwymiarową rozumie się przydzieloną nauczycielowi godzinę zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych powyżej tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych. (art. 35 ust. 2 KN). Przydzielenie nauczycielowi takich godzin w wymiarze do połowy pensum następuje na zasadzie polecenia służbowego (art. 100 § 1 kp).

Podstawa prawna:

  • Ustawa z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 986) – art. 14, art. 35, art. 42 ust. 3, ust. 7 pkt 3.
  • Ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r., poz. 1465) - art. 29 § 1, art. 100 § 1.

 

Autor: Agnieszka Rumik-Smolarz

ROLA MUZYKI W ROZWOJU I TERAPII MOWY DZIECKA

ROLA MUZYKI W ROZWOJU I TERAPII MOWY DZIECKA
Sprawdź »