Aktualny

Pierwsza wizyta pacjenta z afazją w gabinecie logopedy – jak się do niej przygotować?

Paula Grzeszczuk

Autor: Paula Grzeszczuk

Dodano: 19 listopada 2025
AdobeStock_1208619625

Afazja sprawia, że codzienne porozumiewanie się staje się wyzwaniem, a osoba nią dotknięta odczuwa jej skutki w życiu osobistym i zawodowym. Z perspektywy pacjenta rozpoczęcie terapii to nadzieja na poprawę jakości życia, ale również zmierzenie się z własnymi ograniczeniami oraz obawami przed nieznanym procesem terapeutycznym. Z tego powodu tak ważne jest, by podczas pierwszej wizyty pacjenta z afazją logopeda nie tylko ocenił funkcje językowe, ale również poznał potrzeby chorego i stworzył bezpieczną, pełną zrozumienia przestrzeń, sprzyjającą zaangażowaniu i stopniowemu odzyskiwaniu pewności w komunikacji.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak przeprowadzić wywiad z osobą z afazją?
  • Co jest ważne w diagnostyce afazji?
  • Jak ocenić funkcje językowe?
  • Jak komunikować się z osobą z afazją?
  • Udar mózgu, uraz, inna przyczyna afazji – czy to ważne?

Pierwsza wizyta pacjenta z afazją w gabinecie logopedy – jak się do niej przygotować?

Wywiad – informacje istotne dla diagnozy i terapii mowy chorego z afazją 

Celem wywiadu i testu językowego powinno być uzyskanie pełnego zrozumienia, w jaki sposób deficyty ograniczają codzienne życie i aktywność społeczną pacjenta [1]. W zależności od stanu i możliwości pacjenta należy starać się przeprowadzić wywiad logopedyczny z samym pacjentem. Jeśli zaistnieje potrzeba, należy uzupełnić go lub zweryfikować trafność jego wyników z osobą bliską pacjentowi, która jest upoważniona do udzielania informacji.
Gromadzone informacje powinny dotyczyć kwestii istotnych dla sposobu przeprowadzenia diagnozy i planowania terapii. Warto zatem zapytać o:

  • wiek pacjenta,
  • datę incydentu, w wyniku którego pacjent doznał afazji,
  • krótką historię choroby – objawy zachorowania, stan tuż po zachorowaniu, dotychczasowa historia terapii zaburzeń językowych itp.,
  • sposób funkcjonowania przed zachorowaniem – aktywność zawodowa, występowanie objawów zaburzeń poznawczych,
  • dodatkowe schorzenia, które mogą wpływać na komunikację – np. choroby neurodegeneracyjne, napady padaczkowe, wcześniej przebyte udary, niedosłuch, niedowidzenie, choroba Alzheimera,
  • wykształcenie i zawód,
  • znajomość języków obcych,
  • lateralizację.

Jeśli istnieje taka możliwość, warto zapoznać się z wynikami badań neuroobrazowych i tym samym uzupełnić wywiad o informacje dotyczące rodzaju i rozległości uszkodzenia mózgu, które wywołało afazję.

Nie należy również zapomnieć o zapytaniu pacjenta o jego cele. Zdarza się bowiem, że osobie z afazją bardzo zależy na powrocie do szczególnych, wybranych form aktywności, np. rozwiązywania krzyżówek, czytania lub kontynuowania wykonywania specyficznych czynności wynikających z charakteru pracy zawodowej. Informacje na ten temat będą istotne w procesie programowania terapii. Aby proponowane pacjentowi indywidualne pomoce terapeutyczne były atrakcyjne, a tym samym motywujące do ćwiczeń, ważne jest pytanie o jego zainteresowania lub hobby – zwłaszcza w przypadku występowania głębokich zaburzeń, wycofania w terapii lub niskiej motywacji.

Ocena funkcji językowych – nie tylko zaburzeń mowy

Wstępne szacowanie głębokości zaburzeń powinno rozpocząć się już w momencie naturalnej rozmowy z pacjentem [2]. Poprzez obserwację można ocenić prozodię, długość i poprawność wypowiedzi, poprawność artykulacji, tempo aktualizacji wyrazów, a także adekwatność odpowiedzi na zadawane pytania. Poza powyższym istotne jest przeprowadzenie odpowiednich prób [3]:

  • rozumienia – od pojedynczych słów, przez zdania syntaktycznie proste a następnie złożone, po skomplikowane polecenia i metafory,
  • nazywania – realnych przedmiotów lub obrazków przedstawiających przedmioty, czynności, kolory, liczby, zjawiska,
  • powtarzania,
  • czytania – w tym możliwości czytania globalnego,
  • pisania – pod dyktando i od siebie,
  • mowy dialogowej i narracji,
  • znajomości ciągów zautomatyzowanych (np. liczby, nazwy dni tygodnia, nazwy miesięcy).

Narzędziem, które może być wykorzystane w procesie oceny funkcji językowych, to „Bostoński Test do Diagnozy Afazji (BTDA)”. Jest to jeden z popularniejszych testów do badania afazji, a przeprowadzenie jego skróconej wersji zajmuje około 30–45 minut.

Po przeprowadzeniu wywiadu i oceny językowej kolejnym krokiem powinno być:

  • postawienie diagnozy – określenie typu i głębokości afazji, bez pominięcia „mocnych stron” pacjenta,
  • określenie planu terapii i realnych celów.

Co ułatwi komunikację podczas pierwszej wizyty pacjenta z afazją?

Podczas pierwszego spotkania bardzo ważne jest, by pacjent poczuł się rozumiany i miał poczucie sprawczości. Przed przeprowadzeniem badania należy wyjaśnić jego cel oraz uczulić, że niektóre próby mogą sprawiać trudność. Logopeda powinien zwracać się do pacjenta używając prostych komunikatów, weryfikować, czy obie strony prawidłowo się zrozumiały, a w razie potrzeby wspomagać się gestem, podpisami i obrazkami lub zapisywaniem kluczowych słów. Pomocne może być także stosowanie komunikacji wspomagającej i alternatywnej w prostych formach, np. tablic komunikacyjnych.

Pierwsza wizyta osoby z afazją w gabinecie logopedy obejmuje znacznie więcej niż tylko test językowy. To moment, w którym logopeda poznaje osobę z zaburzeniem, jej potrzeby i priorytety, a także tworzy ramy dla przyszłej terapii.  

Przypisy:

[1] Sheppard S.M., Sebastian R. (2021), Diagnosing and managing post-stroke aphasia, [w:] „Expert Review of Neurotherapeutics”, nr 21(2), s. 221–234.

[2] Seniów J., Mazurkiewicz P. (2012), Poudarowe ogniskowe zespoły poznawczo-behawioralne i proste zadania kliniczne do ich wykrywania, [w:] „Neurologia po Dyplomie”, nr 7(6), s. 44.

[3] Krajewska M., Wójcik-Topór P. (2025), Terapia osób z afazją, Harmonia Universalis, Gdańsk, s. 37–84.

Autor: Paula Grzeszczuk
Paula Grzeszczuk

Autor: Paula Grzeszczuk

logopeda ogólny i kliniczny. Na co dzień pracuje w klinice neurologii jednego z warszawskich szpitali, obejmując opieką logopedyczną dorosłych pacjentów z chorobami neurologicznymi. Zajmuje się diagnostyką i terapią zaburzeń mowy, języka i połykania. Autorka publikacji dotyczących terapii afazji, dyzartrii oraz dysfagii neurogennej. Szczególnie zainteresowana różnymi metodami terapii afazji poudarowej