• Strefa LogopedyStrefa Logopedy
  • x

    Wyszukaj na stronie:

  • Zaloguj sięZamów »
  • x
  • Kreator
    kart pracy
  • Teoria
  • Certyfikowane
    e-szkolenia
  • Pytania Czytelników
  • Teczka logopedy
    • Kalendarz logopedyczny
    • Wszystkie dokumenty
    • Logopeda w placówce oświatowej
    • Kwestionariusze, badania, testy
    • Kontakt z rodzicem
    • Badania przesiewowe
  • Artykuły

Artykuły Zapraszamy do lektury ciekawych treści na blogu stworzonym z myślą o logopedach. Znajdziesz tu między innymi artykuły merytoryczne, materiały przygotowane w nawiązaniu do aktualnych dni z kalendarza świąt nietypowych, ciekawostki logopedyczne oraz zagadki „Fakt czy mit?”.

  • Artykuły
głoski

Utrwalanie wymowy głoski – problemy praktyczne

Wypowiedzi dzieci mogą przybierać bardzo różne formy w zależności od sytuacji stworzonej przez prowadzącego. W momencie przejścia do etapu utrwalania wymowy głoski w mowie zmieniają się oczekiwania terapeuty względem dziecka. Do tej pory logopeda oczekiwał powtarzania: ruchów aparatu mowy, ćwiczeń usprawniających, głoski w izolacji, pojedynczych sylab lub wyrazów. Mimo otwartej po­stawy terapeuty i jego chęci nawiązania relacji ko­munikacyjnej rzadko zależało logopedzie na spon­tanicznej wypowiedzi dziecka. Wszak na wczesnych etapach terapii wymowy podopieczny nie jest w sta­nie stosować zdobytych umiejętności w toku samo­dzielnej mowy. Etap utrwalania głosek w mowie w znacznie większym stopniu angażuje dziecko do samodzielnej, niekierowanej aktywności werbalnej. Czy to jest dla dziecka bardziej komfortowa sytua­cja? Nie zawsze. Z różnych względów uczeń może unikać dłuższych spontanicznych wypowiedzi. Dlaczego?

  • Dorota Dudzińska
  • Data: 05.05.2025
Propriocepcja

Propriocepcja – percepcja informacji o układzie ciała i jego części, w tym aparatu artykulacyjnego

Percepcja „jest procesem twórczym, polegającym na aktywnym odbiorze, analizie oraz interpretacji zjawisk zmysłowych” [1]. Najczęściej mówi się o percepcji wzrokowej i słuchowej. Zaburzenia tej drugiej są przedmiotem szczególnego zainteresowania logopedów. Warto pamiętać, że obecnie terapeuci integracji sensorycznej wyróżniają nawet osiem zmysłów. Poza dwoma już wymienionymi są to: dotyk, powonienie, smak, równowaga, propriocepcja, a także coraz częściej wymieniana interocepcja [2]. Czy zaburzenia propriocepcji mogą wpływać na jakość mowy i zachowania w obrębie narządu żucia? Z artykułu dowiesz się: Czym jest propriocepcja? Jakie mogą być konsekwencji zaburzenia czucia poszczególnych części własnego ciała, istotne z punktu widzenia logopedy? W jaki sposób jakość odbioru informacji ze stawów, ścięgien i mięśni może wpływać na zachowanie dziecka? Jakie mogą być objawy zaburzeń propriocepcji? Jakie aktywności proponować w ramach treningu propriocepcji?

  • Dorota Dudzińska
  • Data: 24.04.2025
dzień głosu

16 kwietnia - Światowy Dzień Głosu

Światowy Dzień Głosu, obchodzony 16 kwietnia, jest doskonałą okazją do przypomnienia o znaczeniu zdrowia głosu w naszym codziennym życiu. Głos odgrywa kluczową rolę w komunikacji, zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Dbałość o zdrowie strun głosowych, ich prawidłowe użytkowanie i odpowiednią regenerację to nie tylko kwestia komfortu, ale także naszego dobrego samopoczucia. Z tego powodu, Światowy Dzień Głosu stanowi ważną okazję do edukacji na temat prewencji problemów głosowych.

  • Data: 16.04.2025
dzień książki

Książki i książeczki dla dzieci – logopedyczne, o emocjach, do nauki czytania i pisania. 2 kwietnia - Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci

Każdego roku 2 kwietnia obchodzone jest święto małych czytelników i autorów treści dla najmłodszych – Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci. Rynek publikacji dla dzieci jest rozległy i zróżnicowany. Wszystkie wydania kierowane do nieletnich, od książek obrazkowych dla maluchów po powieści dla nastolatków, cieszą się coraz większym zainteresowaniem [1]. Rośnie zapotrzebowanie na dobrej jakości książki dla dzieci, między innym dzięki promocji czytelnictwa przez nauczycieli i terapeutów. Co roku pojawiają się także nowości wśród książek przydatnych w pracy logopedy. Z artykułu dowiesz się: Które książki edukacyjne dla dzieci warto wykorzystać w terapii opóźnionego rozwoju mowy? Które publikacje traktujące o emocjach dzieci są warte uwagi? Jakie książeczki mogą wesprzeć naukę czytania? Który audiobook wybrać, by ćwiczyć percepcję słuchową (pamięć, rozumienie za słuchu)?

  • Dorota Dudzińska
  • Data: 01.04.2025
gotowość do nauki czytania

Rozwój kompetencji językowych w przedszkolu a gotowość do nauki czytania i pisania

Wiek 3–6 lat to okres intensywnego rozwoju kompetencji językowych przedszkolaka, m.in. artykulacji, dialogu, gramatyki czy świadomości fonologicznej. Harmonijny rozwój kompetencji językowych przedszkolaka z różnych obszarów w wieku ok. sześciu lat procentuje gotowością do nauki czytania i pisania – do nauki w szkole. Z artykułu dowiesz się: Jak wygląda rozwój umiejętności językowych dzieci w wieku przedszkolnym? Jakie aspekty rozwoju sprawności językowej są istotne, by dziecko osiągnęło gotowość do nauki czytania? Jakie ćwiczenia i zabawy warto proponować dziecku, by stymulować rozwój kompetencji językowych w celu uzyskania gotowości do nauki czytania? Jak ocenić gotowość dziecka do czytania? Kiedy warto rozpocząć naukę czytania?

  • Dorota Dudzińska
  • Data: 27.03.2025
konkurs logopedyczny

Konkursy logopedyczne – pomysły na obchody Światowego Dnia Poezji, (21.03.), Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego (21.02.) i inne święta

W kalendarzu świąt nietypowych występują liczne święta, których obchody mają na celu między innymi promocję i ochronę języków ojczystych oraz podkreślenie znaczenia edukacji językowej – zarówno w języku rodzimym, jak i obcym. Te wyjątkowe dni są okazją do zaangażowania dzieci w ciekawą zabawę edukacyjną, która poszerzy ich wiedzę o językach i literaturze, a także urozmaici terapie logopedyczną. Z artykułu dowiesz się: W jaki sposób można celebrować w placówce oświatowej dni z kalendarza świąt nie typowych? Jakie nietypowe święta mogą być okazja do ogłoszenia konkursu logopedycznego? Jak w ciekawy sposób promować u dzieci dbałość o język polski?

  • Dorota Dudzińska
  • Data: 21.03.2025
choroby mózgu

Wybrane choroby mózgu, którym towarzyszy zaburzenie mowy

Choroby neurodegeneracyjne wiążą się z postępującym uszkodzeniem komórek układu nerwowego. Są szczególnie groźne, ponieważ dojrzałe komórki nerwowe, z nielicznymi wyjątkami, nie regenerują się ani nie namnażają. W konsekwencji uszkodzenia tej tkanki są trwałe i niemożliwe do naprawienia. Skutki chorób mózgu są najczęściej widoczne pod postacią między innymi zaburzenia mowy. Z artykułu dowiesz się: Jakie rzadkie schorzenia neurologiczne uwidaczniają się w postaci zaburzenia mowy? Jakie choroby zalicza się do grona chorób neurodegeneracyjnych? Jakie rodzaje chorób mózgu można wyróżnić?

  • Dorota Dudzińska
  • Data: 18.03.2025
dyslalia

Czym jest dyslalia? O nieprawidłowej realizacji fonemów

6 marca obchodzony jest Europejski Dzień Logopedy. Pomysłodawcą tego wydarzenia była organizacja CPLOL zrzeszająca logopedów i terapeutów w całej Europie. Nie tylko wiedza logopedów i ich obszar zainteresowań rosną. Zwiększa się także zaufanie pacjentów do nich i świadomość na temat kompetencji logopedy. Wciąż jednak w powszechnej świadomości w pierwszej kolejności praca logopedów kojarzy się z zaburzeniem wymowy głosek, czyli dyslalią. Z artykułu dowiesz się: Czym jest dyslalia? Jakie nazewnictwo obowiązuje w obrębie zagadnienia wad wymowy? Jakie rozwiązanie proponują badacze, by określić wadę wymowy tylko jednej lub wybranych głosek z grupy, np. seplenienie (sz, ż, cz, dż, s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź)? W których numerach „Strefy Logopedy” przeczytasz o konkretnych typach, objawach i przyczynach dyslalii?

  • Dorota Dudzińska
  • Data: 12.03.2025
dyslalia

Diagnoza w kierunku dyslalii - wytyczne

W przypadku dyslalii, tak jak i innych zaburzeń  mowy, istnieją wypracowane standardy postępowania  diagnostycznego. Szczegółowo opisują je  m.in. J. Stasiak czy G. Jastrzębowska i O. Pelc-Pękala. Najważniejsze zadanie logopedy – oprócz oczywiście  ustalenia zakresu nieprawidłowo realizowanych  głosek – to poznanie przyczyny takiego stanu,  ponieważ usunięcie jej (jeśli jest to możliwe)  jest fundamentem sukcesu terapeutycznego. 

  • Data: 07.03.2025
Sprawozdanie po I półroczu

Podsumowanie pracy logopedy w I półroczu roku szkolnego w placówce oświatowej – przykładowy arkusz sprawozdania z zajęć logopedycznych

Koniec pierwszego półrocza roku szkolnego w przedszkolu lub szkole podstawowej to czas podsumowań. Także logopedzi przygotowują wtedy dokument, w którym opisują po krótce przebieg swojej dotychczasowej pracy. Podsumowanie pracy logopedy w I połowie roku szkolnego powinno zawierać podstawowe informacje na temat podejmowanych działań, sposobu organizacji pracy z uczniami oraz jej efektów. Z artykułu dowiesz się: Jak może wyglądać dokument „Podsumowanie pracy logopedy w I półroczu roku szkolnego”? Jakie informacje warto zawrzeć w podsumowaniu półrocznym?

  • Dorota Dudzińska
  • Data: 15.01.2025
  • « pierwsza
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • »
  • ostatnia »
2801277727732767275727282727272627252660

Karty Pracy i ćwiczenia

Plakaty i broszury

Gry i dodatki

Aktualny numer Pokaż listę wydań »

INTERWENCJA LOGOPEDYCZNA W AFAZJI. Od diagnozy do terapii

INTERWENCJA LOGOPEDYCZNA W AFAZJI. Od diagnozy do terapii
Sprawdź »
Bądź na bieżąco z nowościami dotyczącymi pracy logopedy. Zapisz się na bezpłatny newsletter „Strefa logopedy”

Odbierz e-book w
prezencie!

Terapia miofunkcjonalna – 8 pytań i odpowiedzi

Wideo Pokaż więcej »

Zapraszamy na szkolenie: Ciąć czy nie ciąć? Diagnoza wędzidełka języka

Zapraszamy na szkolenie: Ciąć czy nie ciąć? Diagnoza wędzidełka języka

Więcej »
RODO w gabinecie logopedycznym i prezentacja programu Logopeda+

RODO w gabinecie logopedycznym i prezentacja programu Logopeda+

Więcej »
Zapraszamy na szkolenie: Oddech jako narzędzie relaksacji w terapii logopedycznej

Zapraszamy na szkolenie: Oddech jako narzędzie relaksacji w terapii logopedycznej

Więcej »

Informacje

  • Oferta
  • Redakcja
  • Prezent powitalny
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Pomoc
  • Kontakt
  • Współpraca

Partnerzy

Kontakt

  • Wiedza i Praktyka
    ul. Łotewska 9a
    03-918 Warszawa
  • Centrum Obsługi Klienta
    Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
    Telefon: 22 518 29 29
    Fax: 22 617 60 10
  • Email: [email protected]

© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka

Logo WiP

Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?

Włącz powiadomienia

Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.