Uzupełnienie diagnozy logopedycznej

Wrzesień i październik to najczęściej, szczególnie w placówkach oświatowych, czas intensywnych badań przesiewowych i diagnoz logopedycznych. Po kilku pierwszych spotkaniach z nowym pacjentem, gdy udało się już zbudować kontakt terapeutyczny i zaobserwować różne zachowania, warto pochylić się jeszcze raz nad wynikiem wstępnej diagnozy. Logopeda ma bowiem teraz szerszy obraz możliwości i trudności dziecka.
Z artykułu dowiesz się:
- Jakie badania logopedyczne warto wykonać, by uzyskać pełniejszy obraz rozwoju mowy i rodzaju zaburzeń językowych pacjenta?
- Jakie działania w ramach postępowania logopedycznego należy podjąć, by uzyskać najpełniejszy obraz możliwości i trudności pacjenta?
- Do jakich specjalistów pokierować dziecko, by poznać patogenezę zaburzenia mowy?
Uzupełnienie diagnozy logopedycznej
Na czym może polegać uzupełnienie diagnozy logopedycznej?
Uzupełnienie diagnozy logopedycznej polega na dokończeniu rozpoczętych i przeprowadzeniu kolejnych badań oraz zebraniu dodatkowych informacji w celu postawienia pełnej oceny i opracowania indywidualnego planu terapii. Po nawiązaniu bliższej relacji z dzieckiem i spędzeniu z nim więcej czasu terapeuta może zaobserwować to, co niedostrzegalne podczas pierwszych spotkań diagnostycznych – zarówno nieprawidłowości, które być może wymagają dalszej diagnostyki, jak i mocne strony, które mogą być punktem wyjścia do dalszej pracy terapeutycznej.
Zalecenie konsultacji i badań specjalistycznych
Logopeda, mając szerszy obraz sposobu funkcjonowania małego pacjenta, może zwrócić się do rodziców z zaleceniem wykonania określonych rodzajów badań specjalistycznych lub konsultacji. Najczęściej są to:
- konsultacja z laryngologiem, audiologiem – w przypadku m.in. zauważenia problemów oddechowych, częstej niedrożności nosa, problemów słuchowych, zgłoszonych w wywiadzie częstych stanów zapalnych ucha środkowego;
- konsultacja z alergologiem – w przypadku m.in. zaobserwowania przewlekłej niedrożności nosa, obrzęku śluzówek;
- konsultacja z psychologiem – w przypadku zauważenia nietypowych zachowań, problemów z regulacją emocji, ograniczonej sprawności intelektualnej;
- konsultacja z fizjoterapeutą, fizjoterapeutą stomatologicznym, osteopatą – w sytuacji dostrzeżenia nieznormalizowanego napięcia mięśniowego, asymetrii;
- konsultacja ze stomatologiem, ortodontą – w przypadku podejrzenia m.in. nieprawidłowości w budowie narządu żucia, braków w uzębieniu, próchnicy.
Warto pamiętać, że logopeda nie jest uprawniony do wystawienia skierowania. Może jedynie (w formie pisemnej lub ustnej) wystosować zalecenie konsultacji lub wykonania określonego badania.
W tym celu warto skorzystać z formularza:
Rozszerzenie zakresu badań w gabinecie logopedycznym
Po pogłębionej obserwacji możliwości i trudności prezentowanych przez pacjenta może pojawić się potrzeba wykonania określonych badań uzupełniających. Najczęściej są to:
- badanie słuchu, np. orientacyjne badania słuchu fizycznego lub badanie słuchu fonematycznego,
- badanie wydolności oddechowej,
- badanie sposobu połykania,
- badanie budowy narządu żucia, w tym także ocena budowy wędzidełka języka,
- badanie sposobu funkcjonowania wzrokowego,
- badanie lateralizacji.
Uzupełnienie informacji o pacjencie w ramach pogłębionego wywiadu
Po dłuższej obserwacji sposobu funkcjonowania dziecka mogą pojawić się wątpliwości i pytania. Najlepszym źródłem informacji o dziecku są jego opiekunowie. Logopeda może zapytać rodziców m.in. o:
- historię rozwoju dziecka (np. kiedy pojawiło się gaworzenie, pierwsze słowa, czy zaobserwowano regres w rozwoju komunikacji),
- historię przebytych chorób i hospitalizacji,
- historię terapii, nie tylko logopedycznej,
- sposób funkcjonowania dziecka na co dzień.
Pomocne mogą być poniższe kwestionariusze:
Uzupełnienie diagnozy logopedycznej – klucz do możliwie najlepszej terapii logopedycznej
Uzupełnianie diagnozy ma na celu weryfikację wstępnych hipotez, potwierdzenie ich rodzaju i przyczyn. Umożliwia dokładne zidentyfikowanie nie tylko wszystkich deficytów, ale także mocnych stron pacjenta. Jest fundamentem do stworzenia indywidualnego planu terapii. Pozwala spojrzeć na pacjenta w sposób holistyczny, z uwzględnieniem wszystkich aspektów jego rozwoju.












