Aktualny

Uzupełnienie diagnozy logopedycznej

Dorota Dudzińska

Autor: Dorota Dudzińska

Dodano: 7 listopada 2025
AdobeStock_204851297

Wrzesień i październik to najczęściej, szczególnie w placówkach oświatowych, czas intensywnych badań przesiewowych i diagnoz logopedycznych. Po kilku pierwszych spotkaniach z nowym pacjentem, gdy udało się już zbudować kontakt terapeutyczny i zaobserwować różne zachowania, warto pochylić się jeszcze raz nad wynikiem wstępnej diagnozy. Logopeda ma bowiem teraz szerszy obraz możliwości i trudności dziecka.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie badania logopedyczne warto wykonać, by uzyskać pełniejszy obraz rozwoju mowy i rodzaju zaburzeń językowych pacjenta?
  • Jakie działania w ramach postępowania logopedycznego należy podjąć, by uzyskać najpełniejszy obraz możliwości i trudności pacjenta?
  • Do jakich specjalistów pokierować dziecko, by poznać patogenezę zaburzenia mowy?

Uzupełnienie diagnozy logopedycznej

Na czym może polegać uzupełnienie diagnozy logopedycznej?

Uzupełnienie diagnozy logopedycznej polega na dokończeniu rozpoczętych i przeprowadzeniu kolejnych badań oraz zebraniu dodatkowych informacji w celu postawienia pełnej oceny i opracowania indywidualnego planu terapii. Po nawiązaniu bliższej relacji z dzieckiem i spędzeniu z nim więcej czasu terapeuta może zaobserwować to, co niedostrzegalne podczas pierwszych spotkań diagnostycznych – zarówno nieprawidłowości, które być może wymagają dalszej diagnostyki, jak i mocne strony, które mogą być punktem wyjścia do dalszej pracy terapeutycznej.

Zalecenie konsultacji i badań specjalistycznych

Logopeda, mając szerszy obraz sposobu funkcjonowania małego pacjenta, może zwrócić się do rodziców z zaleceniem wykonania określonych rodzajów badań specjalistycznych lub konsultacji. Najczęściej są to:

  • konsultacja z laryngologiem, audiologiem – w przypadku m.in. zauważenia problemów oddechowych, częstej niedrożności nosa, problemów słuchowych, zgłoszonych w wywiadzie częstych stanów zapalnych ucha środkowego;
  • konsultacja z alergologiem – w przypadku m.in. zaobserwowania przewlekłej niedrożności nosa, obrzęku śluzówek;
  • konsultacja z psychologiem – w przypadku zauważenia nietypowych zachowań, problemów  z regulacją emocji, ograniczonej sprawności intelektualnej;
  • konsultacja z fizjoterapeutą, fizjoterapeutą stomatologicznym, osteopatą – w sytuacji dostrzeżenia nieznormalizowanego napięcia mięśniowego, asymetrii;
  • konsultacja ze stomatologiem, ortodontą – w przypadku podejrzenia m.in. nieprawidłowości w budowie narządu żucia, braków w uzębieniu, próchnicy.

Warto pamiętać, że logopeda nie jest uprawniony do wystawienia skierowania. Może jedynie (w formie pisemnej lub ustnej) wystosować zalecenie konsultacji lub wykonania określonego badania.

W tym celu warto skorzystać z formularza:

Rozszerzenie zakresu badań w gabinecie logopedycznym

Po pogłębionej obserwacji możliwości i trudności prezentowanych przez pacjenta może pojawić się potrzeba wykonania określonych badań uzupełniających. Najczęściej są to: 

  • badanie słuchu, np. orientacyjne badania słuchu fizycznego lub badanie słuchu fonematycznego,
  • badanie wydolności oddechowej,
  • badanie sposobu połykania,
  • badanie budowy narządu żucia, w tym także ocena budowy wędzidełka języka,
  • badanie sposobu funkcjonowania wzrokowego,
  • badanie lateralizacji.

Uzupełnienie informacji o pacjencie w ramach pogłębionego wywiadu

Po dłuższej obserwacji sposobu funkcjonowania dziecka mogą pojawić się wątpliwości i pytania. Najlepszym źródłem informacji o dziecku są jego opiekunowie. Logopeda może zapytać rodziców m.in. o:

  • historię rozwoju dziecka (np. kiedy pojawiło się gaworzenie, pierwsze słowa, czy zaobserwowano regres w rozwoju komunikacji),
  • historię przebytych chorób i hospitalizacji,
  • historię terapii, nie tylko logopedycznej,
  • sposób funkcjonowania dziecka na co dzień.

Pomocne mogą być poniższe kwestionariusze:

Uzupełnienie diagnozy logopedycznej – klucz do możliwie najlepszej terapii logopedycznej

Uzupełnianie diagnozy ma na celu weryfikację wstępnych hipotez, potwierdzenie ich rodzaju i przyczyn. Umożliwia dokładne zidentyfikowanie nie tylko wszystkich deficytów, ale także mocnych stron pacjenta. Jest fundamentem do stworzenia indywidualnego planu terapii. Pozwala spojrzeć na pacjenta w sposób holistyczny, z uwzględnieniem wszystkich aspektów jego rozwoju. 

Autor: Dorota Dudzińska
Dorota Dudzińska

Autor: Dorota Dudzińska

Neurologopeda, terapeuta ręki, oligofrenopedagog, hipoterapeuta. Pracuje przede wszystkim z dziećmi (w wieku żłobkowym, przedszkolnym i szkolnym). Chętnie łączy formy terapii (np. hipoterapia i logopedia, terapia ręki i logopedia), ceni holistyczne podejście do terapii podopiecznego. Pasjonatka w zawodzie z dużym doświadczeniem w pracy z dziećmi z dyslalią, opóźnionym rozwojem mowy, oligofazją i z całościowym zaburzeniem rozwoju. Redaktor merytoryczna recenzowanego czasopisma Strefa Logopedy.