
Współpraca logopedy z fizjoterapeutą
Jeszcze do niedawna logopedia kojarzyła się tylko z usuwaniem seplenienia, nieprawidłowej artykulacji głoski [r] lub innych wad wymowy, a działania logopedy postrzegano jako ograniczające się do ćwiczeń w obrębie jamy ustnej. Warto pamiętać, że logopedia jest dziedziną interdyscyplinarną, która poza terapią wad wymowy zajmuje się między innymi usprawnianiem komunikacji w obszernym tego słowa znaczeniu, np. programowaniem języka, treningiem umiejętności społecznych, wzbogacaniem słownika biernego i czynnego czy komunikacją alternatywną. Efektywność podjętej terapii logopedycznej zależy jednak od wielu czynników, a właśnie przez swą interdyscyplinarność logopedia wymaga często współpracy z innymi specjalistami. W zależności od potrzeb pacjenta ważne jest, aby jego terapia miała charakter holistyczny, czyli uwzględniała całościowo stan jego zdrowia. Czasem w procesie terapii logopedycznej niezbędna jest również pomoc fizjoterapeuty. Z artykułu dowiesz się: Czym jest fizjoterapia? W jakich zaburzeniach szczególnie istotna jest współpraca logopedy z fizjoterapeutą? Jaki jest związek między zaburzonym napięciem mięśniowym w ciele a wadami wymowy?
- Data: 12.08.2024

Odruch wymiotny dziecka podczas jedzenia - postępowanie
Chciałam zapytać o porady, wskazówki dla mamy dziewczynki w wieku 17 miesięcy. Dziecko przy jedzeniu małych kawałków (~ 1x1 cm) ma odruchy wymiotne – potrafi wymiotować, zwracać to, co zjadła. Dziewczynka jest karmiona butelką, ładnie przybiera na wadze. Jest pod opieką fizjoterapeuty, miała obniżone napięcie mięśniowe. Poród był przez cesarskie cięcie.
- Data: 26.07.2024

Logopedyczne objawy guza mózgu
W wyniku pojawienia się guza mózgu zostaje zachwiana równowaga warunków anatomicznych. Część objawów jest zależna od wzrostu ciśnienia śródczaszkowego. Druga grupa objawów guza mózgu to efekt bezpośrednich uszkodzeń określonych struktur w mózgu, czyli zmian nowotworowych. Do charakterystycznych patologicznych konsekwencji nowotworu mózgu należą między innymi zaburzenia komunikacji werbalnej i pisanej (pisania i czytania). Zmiany w mowie, artykulacji oraz rozumieniu języka mogą być pierwszymi, logopedycznymi objawami guza mózgu i wskazywać na konieczność dalszej diagnostyki neurologicznej. Z artykułu dowiesz się: Jakie zmiany w artykulacji oraz rozumieniu mowy mogą wskazywać na konieczność dalszej diagnostyki neurologicznej? Z czego wynikają określone ogólne oraz logopedyczne objawy guza mózgu? Jaki wpływ na obraz zaburzenia ma lokalizacja guza mózgu? Jaką diagnozę logopedyczną najczęściej stawia się pacjentom z guzem mózgu?
- Data: 22.07.2024

Praksja ręki – planowanie motoryczne w zakresie pracy kończyny górnej
Świadome ruchy kończyn górnych nie tylko warunkują prawidłową manipulację oraz grafomotorykę, ale także wpływają na funkcjonowanie poznawcze oraz sprawności językowe i komunikacyjne. Rozwój motoryczny, w tym rozwój umiejętności planowania ruchu (praksji) ręki, oddziałuje na funkcjonowanie całego organizmu i jest fundamentem rozwoju emocjonalnego i zachowania człowieka. Z artykułu dowiesz się: Czym jest praksja? Jak przebiega rozwój ruchowy kończyn górnych? Jak opóźniony rozwój praksji wpływa na trudności szkolne? Jakie są rodzaje chwytu narzędzia pisarskiego?
- Data: 16.07.2024

Współpraca logopedy z ortodontą
Zarówno logopeda, jaki ortodonta zajmują się dbałością o zdrowe, prawidłowe funkcjonowanie jamy ustnej. Współpraca obu specjalistów pozwala na kompleksową diagnozę i leczenie/terapię pacjenta. Wady anatomiczne w obrębie narządu żucia mogą być przyczyną m.in. trudności w wymowie głosek, nieprawidłowego rozwoju sprawności aparatu żucia czy problemów z oddychaniem. Wspólnie ustalony plan oddziaływań pozwoli na poprawę funkcjonowania i estetyki jamy ustnej oraz skuteczną korekcję zaburzeń mowy. Z artykułu dowiesz się: Jakie są najczęściej spotykane wady zgryzu? Jakie są cele oddziaływań logopedy i ortodonty? Na czym powinna polegać współpraca logopedy z ortodontą? Jakie korzyści przynosi pacjentowi współpraca ortodonty i logopedy? Co zapewni trwałość efektów leczenie nieprawidłowości w budowie anatomicznej w obrębie jamy ustnej?
- Data: 03.07.2024

Współpraca logopedy z psychologiem
Z artykułu dowiesz się: Jakie korzyści dla pacjenta i terapeutów przynosi terapia w zespole interdyscyplinarnym? W jakich sytuacjach konsultacja i współpraca logopedy z psychologiem może być konieczna? W terapii których zaburzeń mowy potrzebne jest wsparcie w postaci terapii psychologicznej?
- Data: 13.06.2024

Podsumowanie terapii logopedycznej przed wakacjami - opinia dotycząca zajęć krok po kroku
Zakończenie roku edukacji w przedszkolu czy szkole to okres podsumowania pracy dziecka, także w czasie zajęć logopedycznych. Opinia logopedy powinna zawierać podstawowe informacje na temat spotkań z logopedą. Przed wakacyjną przerwą w terapii warto przygotować dokument zawierający przyczyny, przebieg i rezultaty terapii, sugestię dalszej pracy, propozycję wartych zastosowania działań. Niniejszy dokument ma na celu przede wszystkim zaznajomić rodzica i/lub nauczycieli z aktualnym stanem mowy dziecka. Z artykułu dowiesz się: Jakie informacje dotyczące zajęć warto zawrzeć w opinii logopedycznej? W jaki sposób zaplanować rozmieszczenie treści w opinii logopedycznej? W jakim celu przygotować podsumowanie terapii logopedycznej? Jakie dodatkowe informacje na temat przeprowadzonych ćwiczeń logopedycznych warto zawrzeć w piśmie?
- Data: 05.06.2024

Zespół Smitha, Lemliego i Opitza – terapia logopedyczna SLOS
Zespół Smitha, Lemliego i Opitza (SLOS – od ang. Smith-Lemli-Opitz syndrome) to genetycznie uwarunkowana choroba metaboliczna, w wyniku której organizm nie wytwarza potrzebnej ilości cholesterolu. Zaliczana jest do grupy chorób rzadkich [1]. Charakterystyczne cechy choroby powodują konieczność udziału pacjenta w terapii logopedycznej. Z artykułu dowiesz się: Jak inaczej nazywany jest Zespół Smitha, Lemliego i Opitza? Czy SLOS jest chorobą często spotykaną w Polsce? Jakie zaburzenia są charakterystyczne dla zespołu wad wrodzonych choroby Smitha, Lemliego i Opitza? Terapia logopedyczna SLOS – na czym powinny skupić się oddziaływania logopedy w terapii dziecka z diagnozą choroby Smitha, Lemliego i Opitza?
- Data: 22.05.2024

Słownictwo dzieci dwujęzycznych – rozwijanie sprawności leksykalnej
Sprawność leksykalna jest jedną z ważniejszych sprawności językowych, która umożliwia komunikowanie się w danym języku. Znajomość słów i połączeń wyrazowych pozwala zrozumieć czyjąś wypowiedź oraz sformułować własną. Dzieci dwujęzyczne przyswajają jednocześnie dwa systemy językowe, zatem i dwa podsystemy leksykalne. W artykule znajdują się wskazówki, jak wspierać rozwój sprawności leksykalnej dzieci dwujęzycznych. Z artykułu dowiesz się: Jakiego słownictwa uczyć dzieci dwujęzyczne? W jaki sposób uczyć słownictwa dzieci dwujęzyczne? Jak wprowadzać i utrwalać słownictwo? Z jakich materiałów korzystać w nauczaniu słownictwa?
- Data: 14.05.2024

Współpraca logopedy z optometrystą
Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) około 75% dorosłej populacji świata ma wady lub/i choroby wzroku wymagające korekcji okularowej. Rozpowszechnienie wad lub/i chorób wzroku wśród polskich dzieci w wieku 2 do 10 lat szacuje się na około 8,6%. Niestety tylko 43,5% rodziców chociaż raz przeprowadziło kontrolę wzroku swojego dziecka (Wisłocka, Stożek, Kurzak, Pojda-Wilczek 2015). Z artykułu dowiesz się: Kim jest optometrysta? Dlaczego to optometrysta powinien dobierać okulary? Czym jest badanie wzroku do dali i do bliży? Jaką korzyść przyniesie współpraca logopedy z optometrystą? Co logopeda powinien wiedzieć o odczytywaniu ostrości wzroku swoich pacjentów? Dlaczego ważna jest współpraca logopedy podczas terapii logopedycznej ze specjalistą optometrii?
- Data: 10.05.2024
- « pierwsza
- «
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- »
- ostatnia »