Aktualny

Logopeda osób dorosłych. Różnice w terapii logopedycznej dorosłych i dzieci

Malwina Wilczyńska

Autor: Malwina Wilczyńska

Dodano: 19 sierpnia 2025
Terapia logopedyczna dorosłych - osoba dorosła u logopedy

Terapia logopedyczna dzieci i dorosłych różni się pod wieloma względami – od uwarunkowań neurobiologicznych i rozwojowych, poprzez metody pracy, aż po kwestie motywacyjne i organizacyjne. W przypadku dzieci terapia przebiega zazwyczaj w kontekście naturalnego rozwoju mowy, bazując na wysokiej plastyczności mózgu oraz metodach opartych na zabawie. U dorosłych natomiast często chodzi o korektę utrwalonych już wzorców mowy, dlatego proces terapeutyczny musi być dostosowany do ich indywidualnego stylu życia – mowa tu o osobach bez zaburzeń o podłożu neurologicznym.

Z artykułu dowiesz się:

  • Na czym polegają kluczowe różnice w podejściu terapeutycznym do dzieci i dorosłych?
  • Dlaczego zabawa i relacja z rodzicem są tak ważne w terapii logopedycznej dzieci?
  • Jakie są główne wyzwania w diagnozie i terapii dorosłych i jak dostosować metody do ich potrzeb?
  • W jaki sposób logopeda może wspierać rodzica w aktywnym udziale w terapii dziecka?
  • Jak budować zaangażowanie dorosłego pacjenta w proces terapeutyczny?
  • Dlaczego dorośli decydują się na to, by skorzystać z pomocy logopedy?

Pozostało jeszcze 84% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Jeśli nie masz jeszcze dostępu, załóż konto a otrzymasz m.in.:

  • praktyczne wskazówki, które pomogą Ci w prowadzeniu skutecznej terapii logopedycznej, nawet w bardzo skomplikowanych przypadkach
  • atrakcyjne graficznie materiały – gry, historyjki obrazkowe, scenariusze i karty pracy
  • dostęp do E-szkoleń
  • zaproszenia na certyfikowane webinaria
  • dostęp do E- mailowej poradni – konsultacje z doświadczonym logopedą
Sprawdź ofertę »
       
               

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Malwina Wilczyńska

Autor: Malwina Wilczyńska

logopeda, neurologopeda kliniczny, specjalistka wczesnej interwencji logopedycznej, terapeutka miofunkcjonalna, certyfikowana Terapeutka Ortodoncji Funkcjonalnej MFS. Absolwentka Logopedii i Filologii polskiej na Wydziale Polonistyki UW, andragogiki na Wydziale Nauk Pedagogicznych Akademii Pedagogiki oraz Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu. Nauczyciel akademicki ramach współpracy z Wyższą Szkołą Nauk Społecznych Pedagogium oraz Akademią Nauk Stosowanych im. Księcia Mieszka I w Warszawie. Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobyte w prywatnych i państwowych placówkach oświatowych i poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz za granicą. Odbyła staże m.in. w Szpitalu Czerniakowskim, Instytucie Głuchoniemych czy prywatnych ośrodkach opiekuńczo-rehabilitacyjno-leczniczych. W praktyce zawodowej jej zainteresowania skupiają się wokół zagadnień terapii miofunkcjonalnej oraz skutecznej terapii wad artykulacyjnych, w tym prawidłowego toru oddechowego oraz usprawniania funkcji motorycznych aparatu artykulacyjnego. W pracy z pacjentami dorosłymi specjalizuje się dodatkowo w zagadnieniach kultury języka polskiego, retoryki, emisji i higieny głosu.