Aktualny

Usprawnianie pracy aparatu artykulacyjnego – ćwiczenia warg

Dorota Dudzińska

Autor: Dorota Dudzińska

Dodano: 19 września 2025
ćwiczenia warg

Osłabione napięcie mięśnia okrężnego warg najczęściej obserwuje się u dzieci, które oddychają w sposób patologiczny torem ustnym. Za sprawność pracy warg odpowiada nie tylko jeden, najpowszechniej znany mięsień – okrężny ust. Istotna jest także kondycja innych mięśni z grona tzw. mięśni mimicznych, aktywujących się podczas jedzenia, mówienia czy śmiechu.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie mięśnie są odpowiedzialne za pracę warg?
  • Jaki są najczęstsze przyczyny obniżonej sprawności warg?
  • Jakie ćwiczenia – z wykorzystaniem przedmiotów i bez rekwizytów – logopeda może proponować pacjentowi, aby usprawnić wargi?
  • Jakie są konsekwencje niskiej sprawności mięśni mimicznych okolicy warg?

Usprawnianie pracy aparatu artykulacyjnego – ćwiczenia warg

Mięśnie odpowiedzialne za „zamknięte usta”

Do grupy mięśni odpowiedzialnych za sprawną pracę warg zalicza się:

  • mięsień dźwigacz wargi górnej (łac. musculus levator labii superioris),
  • mięsień dźwigacz wargi górnej i skrzydła nosa (łac. musculus levator labii superioris alaeque nasi),
  • mięsień dźwigacz kąta ust (łac. musculus levator anguli oris),
  • mięsień jarzmowy mniejszy (łac. musculus zygomaticus minor),
  • mięsień jarzmowy większy (łac. musculus zygomaticus major),
  • mięsień śmiechowy (łac. musculus risorius),
  • mięsień policzkowy (łac. musculus buccinator),
  • mięsień bródkowy (łac. musculus mentalis),
  • mięsień obniżacz kąta ust (łac. musculus levator anguli oris),
  • mięsień obniżacz wargi dolnej (łac. musculus depressor labii inferioris),
  • mięsień okrężny ust (łac. musculus orbicularis oris) – nazwa „okrężny” może być tu myląca. Nie przebiega on dokoła całej szpary ust. Najdłuższe włókna obejmują nieco więcej niż połowę tej odległości.
  • mięsień szeroki szyi (łac. platysma) [1].

Najczęstsze przyczyny osłabionej sprawności mięśni otoczenia szpary ust

Wśród najczęściej obserwowanych przyczyn obniżonej sprawności okolicy ust należy wymienić między innymi:

  • patologiczny sposób oddychania torem ustnym (będący zarówno konsekwencją, jak i przyczyną obniżenia sprawności otoczenia szpary ust),
  • wada zgryzu,
  • wrodzone/nabyte obniżone napięcie mięśniowe na obwodzie,
  • wada budowy wędzidełek – wargowych lub/i podjęzykowego,
  • rozszczep,
  • nieprawidłowe nawyki ruchowe, szczególnie sposób połykania i ssania,
  • parafunkcje, np. przygryzanie bluzki, ssanie kciuka,
  • porażenie,
  • asymetria ustawienia ciała, np. skolioza.

Najczęstsze konsekwencje niskiej sprawności mięśni odpowiedzialnych za sprawną pracę warg

Niesprawne, niedomknięte wargi przyczyniają się do powstania licznych negatywnych konsekwencji, m.in.:

  • nieprawidłowego sposobu oddychania torem ustnym, co z kolei przyczynia się m.in. do częstszych infekcji dróg oddechowych, nieprawidłowego rozwoju zgryzu i nieprawidłowej pozycji spoczynkowej języka, zmiany wyglądu twarzy, częstszej próchnicy, a nawet zaburzeń snu i pojawienia się wady postawy,
  • braku, niedokładnej lub wadliwej wymowy głosek dwuwargowych [p b m], wargowo-zębowych [f, v], samogłosek i półsamogłoski [u̯],
  • obniżonej jakości pobierania pokarmów i pojawienia się innych zaburzeń funkcji prymarnych narządu żucia.

Propozycje ćwiczeń usprawniających wargi

Wśród ćwiczeń warg, do wykonania których nie są potrzebne żadne rekwizyty, warto wymienić:

  • parskanie,
  • czesanie warg zębami – górnymi zębami dolnej wargi i dolnymi zębami górnej wargi,
  • automasaż lub masaż okolicy ust,
  • cmokanie – głośne buziaki,
  • napinanie naprzemiennie kącików ust,
  • ryjek świnki – odsłanianie górnych zębów poprzez uniesienie i wywinięcie górnej wargi,
  • króliczek – zasysanie policzków,
  • przesadnie dokładne artykułowanie samogłosek, np. o – i, a – u,
  • naśladowanie odgłosów otoczenia, onomatopeje,
  • naprzemienne uśmiechanie się – z widocznymi i niewidocznymi zębami,
  • naprzemienne uśmiechanie się i wysuwanie zwartych (jak do pocałunku) warg do przodu,
  • okienko – otwieranie i zamykanie zaokrąglonych, wysuniętych do przodu warg,
  • rybka – otwieranie i zamykanie napiętych jak do pocałunku, wysuniętych do przodu warg,
  • zaciskanie ust, silne sklejanie warg dolnej i górnej,
  • sklejanie i głośne odklejanie warg, z odgłosem pykania (jak osiołek ze Shreka),
  • chowanie czerwieni warg do wewnątrz i utrzymywanie napięcia,
  • nakładanie jednej wargi na drugą,
  • ssanie warg,
  • nadymanie policzków (obu lub jednego) i powolne wypuszczanie powietrza,
  • przerzucanie balonika powietrza z jednego policzka do drugiego bez rozszczelniania warg,
  • precyzyjne oblizywanie czubkiem języka warg (przy nieruchomej, stabilnej żuchwie) – uwrażliwianie,
  • przesuwanie warg naprzemiennie na prawo i na lewo,
  • wysyłanie całusów w bok – w prawo i w lewo,
  • robienie okrążeni wargami,
  • wypychanie językiem zamkniętych warg, siłowanie się,
  • wypychanie językiem warg – okrężne ruchy języka,
  • dmuchanie świeczki „na niby” – długi wydech przez niewielki otwór w wysuniętych do przodu, napiętych wargach,
  • rozciąganie palcami warg.

Ćwiczenia warg, do których wykonania potrzebne są przedmioty, to m.in.:

  • zdmuchiwanie – świeczki, papierków, piasku z tacy itp.,
  • malowanie przy pomocy dmuchanych flamastrów,
  • granie na gwizdkach, piszczałkach, fujarkach, kazoo, trąbkach,
  • zabawy oddechowe z użyciem dmuchajki logopedycznej lub słomki,
  • picie przez słomkę (uchwyconą jedynie wargami, a nie zębami),
  • malowanie warg szminką i odciskanie całusów na kartce, lusterku,
  • zbieranie wargami produktów spożywczych, np. ryżu preparowanego, z talerzyka bez pomocy rąk,
  • utrzymywanie wargą pod nosem słomki/ołówka,
  • utrzymywanie wargami szpatułki logopedycznej,
  • utrzymywanie wargami szpatułki logopedycznej z dodatkowym obciążeniem, np. dokładanymi na brzegach kolejnymi groszami, lub utrzymywanie logopedycznych sztang do ćwiczeń ust,
  • utrzymywanie wargami płytki przedsionkowej,
  • zbieranie górną wargą produktu z łyżeczki,
  • wciąganie makaronu,
  • ugniatanie wargami pianek marshmallow,
  • zlizywanie lub zdrapywanie zębami z warg produktu spożywczego, np. miodu,
  • dmuchanie balonów z gumy balonowej,
  • dmuchanie balonów,
  • żucie z wyraźnie zaznaczonym ruchem okrężnym warg,
  • smarowanie warg pomadką, wazeliną lub miodem i intensywne pocieranie nimi,
  • smarowanie warg szminką, produktem spożywczym – uwrażliwianie,
  • dotykanie warg ciepłym lub zimnym przedmiotem (np. kostką lodu) – uwrażliwianie.

Wsparciem w procesie usprawniania pracy warg może być plastrowanie.

Należy pamiętać, że nieprawidłowe jest zarówno zbyt niskie, jak i zbyt wysokie napięcie mięśniowe mięśni mimicznych. Niska sprawność jednej grupy mięśni powoduje zazwyczaj podniesienie obciążenia i napięcia w innym obszarze.

Przypisy:

[1] Portal Fizjoterapeuty, Mięśnie mimiczne, https://fizjoterapeuty.pl/anatomia/miesnie-mimiczne.html [dostęp: 17.09.2025 r.].

Autor: Dorota Dudzińska
Dorota Dudzińska

Autor: Dorota Dudzińska

Neurologopeda, terapeuta ręki, oligofrenopedagog, hipoterapeuta. Pracuje przede wszystkim z dziećmi (w wieku żłobkowym, przedszkolnym i szkolnym). Chętnie łączy formy terapii (np. hipoterapia i logopedia, terapia ręki i logopedia), ceni holistyczne podejście do terapii podopiecznego. Pasjonatka w zawodzie z dużym doświadczeniem w pracy z dziećmi z dyslalią, opóźnionym rozwojem mowy, oligofazją i z całościowym zaburzeniem rozwoju. Redaktor merytoryczna recenzowanego czasopisma Strefa Logopedy.
Słowa kluczowe:
ćwiczenia warg