Afazja motoryczna (afazja ruchowa) – przyczyny, objawy, postępowanie terapeutyczne
Afazja motoryczna to zespół objawów, mających przyczyny neurologiczne. Charakteryzuje się zaburzeniem nadawania mowy przy zachowaniu jej rozumienia. Polega na całkowitej lub częściowej utracie zdolności wypowiadania się – w najgłębszej postaci do niemożności wydania z siebie jakiegokolwiek dźwięku. Z artykułu dowiesz się: W wyniku uszkodzeń których obszarów mózgu może wystąpić afazja motoryczna? Jakie są najczęstsze, obok udaru mózgu, przyczyny afazji? Czym różni się afazja dziecięca od afazji u dorosłego? Czym charakteryzuje się każdy rodzaj afazji motorycznej? »
Zespół Pradera-Williego - opieka logopedyczna nad pacjentem
Zespół Pradera-Williego (PWS) jest bardzo rzadką chorobą genetyczną. Częstość występowania szacuje się na 1 na 20 000 żywych urodzeń. W Polsce rodzi się więc co roku kilkanaścioro dzieci, którym przyjdzie walczyć z wiecznym brakiem uczucia sytości. Zespół Pradera-Williego jest zespołem genetycznym, wynikającym z poważnych zmian w układzie genów znajdujących się na chromosomie 15 [1]. Kluczowymi objawami zespołu są niskorosłość (niedobór hormonu wzrostu), niepełne dojrzewanie płciowe, a także brak uczucia sytości, co powoduje, że chorzy mogą jeść bez końca. W przypadku braku kontroli z zewnątrz może to prowadzić do otyłości. Z artykułu dowiesz się: Czym jest zespół Pradera-Williego? Jakie są osiowe objawy tego syndromu? Jakie problemy logopedyczne pojawiają się w grupie pacjentów z zespołem Pradera-Williego? Jakiej pomocy osobom z zespołem Pradera-Williego powinien udzielać logopeda? Jakie są rokowania terapii dzieci z PWS? »
Opinia logopedyczna dla dziecka z podejrzeniem lub diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu
Opinia logopedyczna dotycząca stanu rozwoju mowy, języka i komunikacji dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD - ang. autism spectrum disorder) powinna być poprzedzona rzetelną oceną funkcjonalną stanu mowy podopiecznego. Wskazuje to na konieczność ścisłej współpracy z rodzicami dziecka i, jeśli to możliwe, konsultacji z innymi specjalistami (np. wchodzącymi w skład zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, powołanego w placówce oświatowej na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego). Ważne, aby logopeda tworzący dokument, pamiętał o holistycznym spojrzeniu na pacjenta, ale bez wychodzenia poza zakres swoich kompetencji zawodowych. »
Zapraszamy na szkolenie! Czas pracy i urlop wypoczynkowy nauczyciela logopedy
Zapraszamy do wysłuchania szkolenia pt. „Czas pracy i urlop wypoczynkowy nauczyciela logopedy” autorstwa radcy prawnego, specjalisty prawa oświatowego Michała Kowalski. Specjalista wyjaśnia m.in.: Ile wynosi pensum nauczyciela logopedy? Jakie zadania statutowe szkoły może realizować logopeda i czy może otrzymywać za nie dodatkowe wynagrodzenie? W jaki sposób ustala się wysokość pensum łączonego? Czy i kiedy logopeda może pełnić godziny ponadwymiarowe i doraźne zastępstwa? Czy nauczyciel logopeda może „odebrać” dzień wolny ze święto przypadające w weekend? »
Praksja (planowanie motoryczne) w zakresie pracy ręki
Świadome ruchy kończyn górnych nie tylko warunkują prawidłową manipulację oraz grafomotorykę, ale także wpływają na funkcjonowanie poznawcze oraz sprawności językowe i komunikacyjne. Rozwój motoryczny, w tym rozwój umiejętności planowania ruchu (praksji) ręki, oddziałuje na funkcjonowanie całego organizmu i jest fundamentem rozwoju emocjonalnego i zachowania człowieka. »
Tyflologopedia, czyli rola logopedy w pracy z osobami z dysfunkcją narządu wzroku
Wzrok to jeden z telereceptorów (zmysłów działających na odległość), dzięki któremu człowiek otrzymuje przeszło 80% informacji o otaczającym go świecie. Z tego też powodu zaburzeń w obrębie omawianego zmysłu obawia się większość społeczeństwa. Niewielu jednak wie, że według danych GUS w Polsce żyją około 4 miliony osób borykających się z różnego rodzaju deficytami w obrębie funkcjonowania narządu wzroku. W grupie tej znajdują się osoby w każdym wieku, a czas pojawienia się ograniczeń sprawności wzrokowej także jest zróżnicowany. Subdyscyplina logopedii specjalizująca się w terapii logopedycznej osób z niepełnosprawnością wzroku to tyflologopedia. Z artykułu dowiesz się: Czym jest tyflologopedia? Kogo nazywamy osobą niewidomą, a kogo osobą słabowidzącą? Czym są wada wzroku, dysfunkcja wzroku, niepełnosprawność wzroku? Czym charakteryzuje się niepełnosprawność wzroku u dzieci? Z czego wynikają i jaki są najczęstsze zaburzenia widzenia w wieku senioralnym? Na co powinien zwrócić uwagę logopeda pracujący z osobą z uszkodzonym narządem wzroku? »
Zapraszamy na szkolenie: Pacjent z zaburzeniem funkcjonowania stawu żuchwowo-skroniowego u logopedy
Zapraszamy do udziału w szkoleniu pt. „Pacjent z zaburzeniem funkcjonowania stawu żuchwowo-skroniowego u logopedy” autorstwa Anny Karaś. Specjalistka szczegółowo omawia następujące zagadnienia: budowa stawu skroniowo-żuchwowego; mechanika ruchów mięśni żujących; narząd żucia i układ stomatognatyczny; wady zgryzu; wpływ zgryzu na narząd żucia; bruksizm, clenching; objawy dysfunkcji w obszarze czaszkowo-żuchwowo-kręgosłupowym. »
- « pierwsza
- «
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- »
- ostatnia »