• Strefa LogopedyStrefa Logopedy
  • x

    Wyszukaj na stronie:

  • Zaloguj sięZamów »
  • x
  • Kreator
    kart pracy
  • Teoria
  • Certyfikowane
    e-szkolenia
  • Pytania Czytelników
  • Teczka logopedy
    • Wszystkie dokumenty
    • Logopeda w placówce oświatowej
    • Kwestionariusze, badania, testy
    • Kontakt z rodzicem
    • Badania przesiewowe
  • Artykuły

Aktualności

  • Aktualności

Rotacyzm (reranie) w terapii logopedycznej. Wywołanie metodami fonetycznymi, substytucyjnymi i fonetyczno-mechanicznymi. Etapy utrwalania  

  • 13 sierpnia 2025

W pracy terapeutycznej na etapie wywoływania głoski [r] logopedzi zazwyczaj stosują metody polegające na przekształceniu dźwięk ó w pomocniczych (wyjściowych), kt ó re wymawiane są prawidłowo i których pacjent posiada umiejętność przedłużania i odpowiedniego wzmacniania. Metody polegające wyłącznie na przekształcaniu dźwięku wyjściowego w oczekiwany nazywane są metodami fonetycznymi (lub substytucyjnymi). Jeśli natomiast przekształceniu fonetycznemu towarzyszy zewnętrzna ingerencja logopedy w postaci np. przytrzymywania brody, ucisku języka szpatułką czy dotyku sondą miejsc artykulacyjnych, w ó wczas mamy do czynienia z metodami fonetyczno-mechanicznymi [1] . Poznaj etapy terapii rotacyzmu i sposoby wywoływania głoski [r]. Z artykułu dowiesz się m.in.: Czy sposób realizacji głoski i rodzaj rotacyzmu właściwego ma znaczenie przy wyborze postępowania w terapii logopedycznej? W jaki sposób wykorzystać dziąsłową wymowę głoski d do ćwiczeń logopedycznych i wywołania wymowy [r]? Na jakim etapie terapii logopedycznej dyslalii - rotacyzmu - zastosować pracę z wykorzystaniem logotomów? »

  • Artykuły
Więcej

Motoryka ręki i aparatu artykulacyjnego – wspólne podłoże. Ssanie nieodżywcze

  • 7 sierpnia 2025

„To właśnie w ręce ludzkiej natura zawarła wszelką doskonałość. Wyższość ręki nad wszelkimi narzędziami wynika z tego, że łączy ona w sobie siłę z różnorodnością zakresu i szybkością ruchów (…) oraz wrażliwością czuciową, dzięki czemu jest ona w stanie dostosowywać się do utrzymania, pociągania, przędzenia, tkania, budowania. To dzięki ręce człowiek zarabia na życie, rodzice pieszczą swoje dzieci, muzyk gra sonaty, ociemniały czyta, a głuchy mówi” [1]. Słowa te, jakże prawdziwe, pokazują wartość właśnie tej części ciała, której, obok sfery orofacjalnej, dotyczy tematyka opracowania. »

  • Artykuły
Więcej

RODO w gabinecie logopedycznym i prezentacja programu Logopeda+

  • 5 sierpnia 2025

Prowadzisz gabinet logopedyczny? A może przygotowujesz się do otwarcia własnej działalności? Zastanawiasz się, jak zgodnie z prawem zorganizować kwestię zarządzania jednym gabinetem lub całą placówką? Zapraszamy do obejrzenia szkolenia, które składa się z dwóch części: RODO w gabinecie logopedycznym – radca prawny Michał Kowalski wyjaśnia, czym są dane osobowe, w jaki sposób można je przetwarzać oraz jak należy je chronić. Informuje, jakie działania powinien podjąć administrator w sytuacji naruszenia danych osobowych. Treści przygotowane są z myślą o potrzebach logopedów. Prezentacja programu Logopeda+ – Tymoteusz Szczepkowski i Paweł Ziółek, autorzy aplikacji dla logopedów, wyjaśniają, w jaki sposób Logopeda+ usprawnia terapię, organizację pracy i kontakt z pacjentami. Przedstawiają funkcjonalności tego nowego narzędzia: interaktywny kalendarz, przechowywanie i porządkowanie dokumentacji, rezerwacje wizyt online, automatyczne powiadomienia, generowanie faktur, obsługa płatności i inne funkcje. Zarządzaj swoją działalnością logopedyczną z łatwością! »

  • Certyfikowane e-szkolenia
Więcej

Zapraszamy na szkolenie: Oddech jako narzędzie relaksacji w terapii logopedycznej

  • 1 sierpnia 2025

Zapraszamy do udziału w szkoleniu autorstwa Sylwii Zasady, którego tematem jest wykorzystanie oddechu w terapii logopedycznej dzieci, szczególnie w celu relaksacji. Jaki jest wpływ jakości oddechu na układ nerwowy dziecka? Jak dobrać odpowiednie techniki oddechowe do wieku i potrzeb dziecka? Przy pomocy jakich ćwiczeń stymulować całościowy tor oddechowy? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź podczas webinaru.    »

  • Certyfikowane e-szkolenia
Więcej

Urlop nauczyciela w czasie ferii krok po kroku

  • 25 lipca 2025

Ile dni urlopu w czasie ferii przysługuje nauczycielowi szkoły feryjnej w 2025 roku – zgodnie z Kartą Nauczyciela i kalendarzem roku szkolnego? Jak prawidłowo go naliczyć w okresie wakacyjnym? »

  • Artykuły
Więcej

Mowa osób z chorobą Parkinsona

  • 21 lipca 2025

Mowa jako funkcja ludzkiego mózgu nie może być oderwana od jego rozwoju, który paradoksalnie jest równocześnie starzeniem. Wyniki wielodyscyplinarnych badań z ostatnich 30 lat potwierdzają, że proces starzenia dotyczy również mowy. W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie rozwija się w Polsce gerontologopedia. Po chorobie Alzheimera drugim co do częstości występowania ok. 60 r.ż. schorzeniem neurozwyrodnieniowym jest choroba Parkinsona (ang. Parkinson’s disease, PD). PD jest także najczęstszą przyczynę zespołu parkinsonowskiego, czyli objawów ruchowych (w tym związanych z mową) i pozaruchowych. Z artykułu dowiesz się Czym charakteryzuje się mowa osób z chorobą Parkinsona? Z czego wynikają zaburzenia mowy w chorobie Parkinsona? Na czym polega terapia mowy pacjentów z chorobą Parkinsona? Jak zmieniają się w czasie objawy PD? »

  • Artykuły
Więcej

Słuch a słuchanie. 18 lipca - Światowy Dzień Słuchania

  • 18 lipca 2025

Co roku od 2016 roku 18 lipca, w dniu, w którym urodził się R. Murray Schafer, kompozytor i pedagog muzyczny, obchodzony jest Światowy Dzień Słuchania. Natomiast Światowy Dzień Słuchu wypada 3 marca. Dlaczego wyznaczono dwie daty? Ponieważ słuch i słuchanie to nie to samo. Słuch to zmysł umożliwiający odbieranie (percepcję) fal dźwiękowych. Słuchanie to natomiast świadome odbieranie wrażeń dźwiękowych, odkodowywanie ich, rozumienie i interpretowanie. »

  • Artykuły
Więcej

16 lipca - Światowy Dzień Węża

  • 16 lipca 2025

Święto węża przypada corocznie 16 lipca. Z tej okazji zapraszamy do zapoznania się z faktami i mitami dotyczącymi tych gadów oraz do wspólnej zabawy z naszymi kartami pracy! »

  • Karty pracy i ćwiczenia
Więcej

O ciszących, dźwięcznych głoskach [ź] i [ʒ́]

  • 14 lipca 2025

Głoski [ź] i [ʒ́], tuż obok głosek [ś] oraz [ć], należą do szeregu tzw. głosek ciszących. Są jednym z trzech szeregów głosek dentalizowanych. Głoski [ź] i [ʒ́] powinny pojawić się w procesie rozwoju mowy dziecka w okresie żłobkowym do końca trzeciego roku życia [1]. Jedną z cech artykulacyjnych powyższych głosek jest miękkość, spowodowana wzniesieniem środkowej części języka ku podniebieniu. »

  • Artykuły
Więcej

Tematyczny słownik wyrażeń logopedycznych związanych z wadą wymowy – seplenieniem

  • 7 lipca 2025

Seplenienie, inaczej sygmatyzm, to wada wymowy obejmująca aż do 12 głosek. W ramach tego typu dyslalii istnieją liczne formy deformacji. Warto znać pojęcia, dzięki którym logopedzi mogą precyzyjnie i profesjonalnie opisać wyniki swojej obserwacji i diagnozy. Niżej prezentujemy najważniejsze hasła związane ściśle z tematem seplenienia. Z artykułu dowiesz się: Jak inaczej nazywa się seplenienie międzyzębowe? Jakie wyróżnia się zaburzenia wymowy głosek trzech szeregów logopedycznych?  Do jakich grup spółgłosek można zaliczyć spółgłoski s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź, sz, ż, cz, dż? Czy diastema to wada zgryzu? W jakich przypadkach zamiana w obrębie głosek trzech szeregów to forma dialektyczna a nie problem wymagający terapii logopedycznej? »

  • Artykuły
Więcej
  • « pierwsza
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • »
  • ostatnia »
2989298829872985294029292928292729252908

Karty Pracy i ćwiczenia

Plakaty i broszury

Gry i dodatki

Aktualny numer Pokaż listę wydań »

CIEKAWE WIERSZYKI PLĄCZĄCE JĘZYKI. LOGOPEDYCZNE WIERSZE DYKCYJNE

CIEKAWE WIERSZYKI PLĄCZĄCE JĘZYKI. LOGOPEDYCZNE WIERSZE DYKCYJNE
Sprawdź »
Bądź na bieżąco z nowościami dotyczącymi pracy logopedy. Zapisz się na bezpłatny newsletter „Strefa logopedy”

Odbierz e-book w
prezencie!

Terapia miofunkcjonalna – 8 pytań i odpowiedzi

Wideo Pokaż więcej »

RODO w gabinecie logopedycznym i prezentacja programu Logopeda+

RODO w gabinecie logopedycznym i prezentacja programu Logopeda+

Więcej »
Zapraszamy na szkolenie: Oddech jako narzędzie relaksacji w terapii logopedycznej

Zapraszamy na szkolenie: Oddech jako narzędzie relaksacji w terapii logopedycznej

Więcej »
Jak być usłyszanym i słuchanym? Sztuka wystąpień publicznych

Jak być usłyszanym i słuchanym? Sztuka wystąpień publicznych

Więcej »

Informacje

  • Oferta
  • Redakcja
  • Prezent powitalny
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Pomoc
  • Kontakt
  • Współpraca

Partnerzy

Kontakt

  • Wiedza i Praktyka
    ul. Łotewska 9a
    03-918 Warszawa
  • Centrum Obsługi Klienta
    Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
    Telefon: 22 518 29 29
    Fax: 22 617 60 10
  • Email: [email protected]

© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka

Logo WiP

Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?

Włącz powiadomienia

Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.