Jaka jest komunikacja dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim?
Mowa dzieci z niepełnosprawnością intelektualną rozwija się w sposób odmienny od typowego, a tempo i zakres nabywania umiejętności językowych mogą być zróżnicowane. Trudności w komunikacji werbalnej często wpływają nie tylko na funkcjonowanie dziecka w środowisku rodzinnym i szkolnym, lecz także na jego relacje społeczne oraz samodzielność. »
Logopedyczny kalendarz świąt wyjątkowych – grudzień 2025
Celebrujmy każdy dzień! Przygotowaliśmy dla Was zestawienie grudniowych świąt nietypowych oraz wydarzeń z kalendarza przedszkolaka, które mogą stać się inspiracją do twórczych aktywności. Znajdziecie w nim propozycje, jak wzbogacić zajęcia terapeutyczne z dziećmi o nowe pomysły i ciekawe tematy. Wskazujemy wartościowe materiały i pomoce, dostępne na naszej stronie, które mogą wesprzeć Was w codziennej pracy. »
Wcześniactwo okiem logopedy
Coraz częściej do gabinetów logopedów/neurologopedów trafiają dzieci przedwcześnie urodzone. Według danych GUS w roku 2019 na świat przyszło prawie 28 tyś. dzieci urodzonych przed 37. tygodniem ciąży [1]. Dzięki rozwojowi medycyny nawet te najmniejsze, urodzone przed 28. Hbd, mają coraz większe szanse na przeżycie. Szeroko zatem w środowisku specjalistów omawia się kwestie związane z tym, jak wspierać i monitorować rozwój tej grupy dzieci. »
Pierwsza wizyta pacjenta z afazją w gabinecie logopedy – jak się do niej przygotować?
Afazja sprawia, że codzienne porozumiewanie się staje się wyzwaniem, a osoba nią dotknięta odczuwa jej skutki w życiu osobistym i zawodowym. Z perspektywy pacjenta rozpoczęcie terapii to nadzieja na poprawę jakości życia, ale również zmierzenie się z własnymi ograniczeniami oraz obawami przed nieznanym procesem terapeutycznym. Z tego powodu tak ważne jest, by podczas pierwszej wizyty pacjenta z afazją logopeda nie tylko ocenił funkcje językowe, ale również poznał potrzeby chorego i stworzył bezpieczną, pełną zrozumienia przestrzeń, sprzyjającą zaangażowaniu i stopniowemu odzyskiwaniu pewności w komunikacji. Z artykułu dowiesz się: Jak przeprowadzić wywiad z osobą z afazją? Co jest ważne w diagnostyce afazji? Jak ocenić funkcje językowe? Jak komunikować się z osobą z afazją? Udar mózgu, uraz, inna przyczyna afazji – czy to ważne? »
Uzupełnienie diagnozy logopedycznej
Wrzesień i październik to najczęściej, szczególnie w placówkach oświatowych, czas intensywnych badań przesiewowych i diagnoz logopedycznych. Po kilku pierwszych spotkaniach z nowym pacjentem, gdy udało się już zbudować kontakt terapeutyczny i zaobserwować różne zachowania, warto pochylić się jeszcze raz nad wynikiem wstępnej diagnozy. Logopeda ma bowiem teraz szerszy obraz możliwości i trudności dziecka. Z artykułu dowiesz się: Jakie badania logopedyczne warto wykonać, by uzyskać pełniejszy obraz rozwoju mowy i rodzaju zaburzeń językowych pacjenta? Jakie działania w ramach postępowania logopedycznego należy podjąć, by uzyskać najpełniejszy obraz możliwości i trudności pacjenta? Do jakich specjalistów pokierować dziecko, by poznać patogenezę zaburzenia mowy? »







