Rozwój kompetencji językowych w przedszkolu a gotowość do nauki czytania i pisania
Wiek 3–6 lat to okres intensywnego rozwoju kompetencji językowych przedszkolaka, m.in. artykulacji, dialogu, gramatyki czy świadomości fonologicznej. Harmonijny rozwój kompetencji językowych przedszkolaka z różnych obszarów w wieku ok. sześciu lat procentuje gotowością do nauki czytania i pisania – do nauki w szkole. Z artykułu dowiesz się: Jak wygląda rozwój umiejętności językowych dzieci w wieku przedszkolnym? Jakie aspekty rozwoju sprawności językowej są istotne, by dziecko osiągnęło gotowość do nauki czytania? Jakie ćwiczenia i zabawy warto proponować dziecku, by stymulować rozwój kompetencji językowych w celu uzyskania gotowości do nauki czytania? Jak ocenić gotowość dziecka do czytania? Kiedy warto rozpocząć naukę czytania? »
Konkursy logopedyczne – pomysły na obchody Światowego Dnia Poezji, (21.03.), Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego (21.02.) i inne święta
W kalendarzu świąt nietypowych występują liczne święta, których obchody mają na celu między innymi promocję i ochronę języków ojczystych oraz podkreślenie znaczenia edukacji językowej – zarówno w języku rodzimym, jak i obcym. Te wyjątkowe dni są okazją do zaangażowania dzieci w ciekawą zabawę edukacyjną, która poszerzy ich wiedzę o językach i literaturze, a także urozmaici terapie logopedyczną. Z artykułu dowiesz się: W jaki sposób można celebrować w placówce oświatowej dni z kalendarza świąt nie typowych? Jakie nietypowe święta mogą być okazja do ogłoszenia konkursu logopedycznego? Jak w ciekawy sposób promować u dzieci dbałość o język polski? »
Wybrane choroby mózgu, którym towarzyszy zaburzenie mowy
Choroby neurodegeneracyjne wiążą się z postępującym uszkodzeniem komórek układu nerwowego. Są szczególnie groźne, ponieważ dojrzałe komórki nerwowe, z nielicznymi wyjątkami, nie regenerują się ani nie namnażają. W konsekwencji uszkodzenia tej tkanki są trwałe i niemożliwe do naprawienia. Skutki chorób mózgu są najczęściej widoczne pod postacią między innymi zaburzenia mowy. Z artykułu dowiesz się: Jakie rzadkie schorzenia neurologiczne uwidaczniają się w postaci zaburzenia mowy? Jakie choroby zalicza się do grona chorób neurodegeneracyjnych? Jakie rodzaje chorób mózgu można wyróżnić? »
Czym jest dyslalia? O nieprawidłowej realizacji fonemów
6 marca obchodzony jest Europejski Dzień Logopedy. Pomysłodawcą tego wydarzenia była organizacja CPLOL zrzeszająca logopedów i terapeutów w całej Europie. Nie tylko wiedza logopedów i ich obszar zainteresowań rosną. Zwiększa się także zaufanie pacjentów do nich i świadomość na temat kompetencji logopedy. Wciąż jednak w powszechnej świadomości w pierwszej kolejności praca logopedów kojarzy się z zaburzeniem wymowy głosek, czyli dyslalią. Z artykułu dowiesz się: Czym jest dyslalia? Jakie nazewnictwo obowiązuje w obrębie zagadnienia wad wymowy? Jakie rozwiązanie proponują badacze, by określić wadę wymowy tylko jednej lub wybranych głosek z grupy, np. seplenienie (sz, ż, cz, dż, s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź)? W których numerach „Strefy Logopedy” przeczytasz o konkretnych typach, objawach i przyczynach dyslalii? »
Diagnoza w kierunku dyslalii - wytyczne
W przypadku dyslalii, tak jak i innych zaburzeń mowy, istnieją wypracowane standardy postępowania diagnostycznego. Szczegółowo opisują je m.in. J. Stasiak czy G. Jastrzębowska i O. Pelc-Pękala. Najważniejsze zadanie logopedy – oprócz oczywiście ustalenia zakresu nieprawidłowo realizowanych głosek – to poznanie przyczyny takiego stanu, ponieważ usunięcie jej (jeśli jest to możliwe) jest fundamentem sukcesu terapeutycznego. »
Obowiązkowe zajęcia logopedyczne w szkole – dla kogo?
Czy istnieją regulacje prawne, dla jakich dzieci należy zapewnić zajęcia logopedyczne w szkole? Jesteśmy publiczną szkołą podstawową z przedszkolem. Największe potrzeby są w przedszkolu i klasach I-III, ale podczas diagnozy klas IV-VII również pojawiły się dzieci, które potrzebują pomocy logopedy. Czy szkoła ma obowiązek prowadzenia zajęć logopedycznych w szkole, jeżeli dzieci nie mają opinii/orzeczenia? »
Bon na laptop dla nauczyciela logopedy
Nauczyciel w roku szkolnym 2024/2025 zatrudniony jest na stanowisku: logopeda w wymiarze 11/22, pedagog specjalny w wymiarze 11/22, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w przedszkolu w wymiarze 1/22, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole podstawowej, w klasie VI w wymiarze 1/18. Na dzień 30 września 2023 r. przebywał na urlopie zdrowotnym i nie otrzymał poprzednio bonu na laptop. Czy teraz bon mu się należy? »
Diagnoza i terapia logopedyczna dziecka z padaczką
Padaczka jest jedną z najczęściej występujących przewlekłych chorób układu nerwowego u dzieci i młodzieży [Steinborn, 2017]. To choroba mózgu charakteryzująca się skłonnością do generowania napadów padaczkowych, które wynikają z zaburzonej czynności bioelektrycznej mózgu. Terapia logopedyczna dziecka z padaczką ma na celu niwelowanie problemów z komunikacją, stymulowanie rozwoju językowego i funkcji poznawczych. Kluczowe jest wczesne rozpoznanie trudności oraz dostosowanie metod terapeutycznych do indywidualnych potrzeb dziecka. Z artykułu dowiesz się: Czy czas wystąpienia pierwszego ataku padaczki ma wpływ na jakość rozwoju mowy dziecka? Czy leki na epilepsję mogą spowodować zaburzenia funkcji poznawczych? Z jakimi specjalistami powinien najczęściej współpracować logopeda, który prowadzi terapię logopedyczną dziecka z padaczką? »
Jak być usłyszanym i słuchanym? Sztuka wystąpień publicznych
Nie każdy człowiek potrafi w pełni wykorzystywać możliwości swojego głosu i komfortowo czuje się podczas mówienia. Logopeda ma wiedzę i narzędzia, które pozwalają mu w skuteczny sposób doskonalić jakość komunikacji. Praca nie zawsze musi mieć wymiar terapeutyczny, a w dobie social mediów i powszechnego dostępu do narzędzi utrwalających wizerunek i głos wiele osób szuka odpowiedzi na pytania: Jak być usłyszanym? Jak mówić zrozumiale? Jak mówić interesująco? Zapraszamy do udziału w szkoleniu autorstwa Ewy Kozickiej pt. „Jak być usłyszanym i słuchanym? Sztuka wystąpień publicznych”. Ekspertka w przystępny sposób wyjaśnia, w jaki sposób i nad czym pracować, by poprawić jakość swojej komunikacji. »