Zapraszamy na szkolenie: Dziecko słabo mówiące po polsku w gabinecie logopedy
Zapraszamy do obejrzenia i wysłuchania szkolenia pt. „Dziecko słabo mówiące po polsku w gabinecie logopedy” autorstwa dr Urszuli Ciszewskiej-Psujek. Ekspertka w sposób wyczerpujący omawia kwestie związane z rozwojem mowy oraz diagnozą i terapią logopedyczną dziecka niepolskojęzycznego. Podczas webinaru poruszone zostały między innymi takie kwestie, jak: rodzaje dwujęzyczności, strategie nabywania/uczenia się języków przez osoby dwujęzyczne, korzyści płynące z posługiwania się dwoma lub większą liczbą języków, rozwój dziecka dwujęzycznego i funkcjonowanie osób dwujęzycznych, czynniki wpływające na przebieg dwujęzycznego rozwoju dziecka, diagnoza i terapia logopedyczna dziecka dwujęzycznego, metody, materiały i pomoce dydaktyczne do pracy z dzieckiem dwujęzycznym. »
Wspieranie rozwoju mowy w terapii SI. Postawa ciała i rozwój zmysłów a rozwój mowy
Metoda integracji sensorycznej jest często stosowana w przypadku opóźnionego rozwoju psychoruchowego oraz opóźnionego rozwoju mowy. Proces nabywania mowy jest zależny od zdolności ruchowych dziecka, napięcia mięśniowego oraz umiejętności motoryki małej, które rozwijają się na bazie prawidłowych procesów sensomotorycznych [1]. Wspieranie rozwoju mowy w terapii SI może przyczynić się do zauważalnej poprawy jakości mowy. Z artykułu dowiesz się: Na czym polega wzajemna zależność pomiędzy jakością rozwoju poszczególnych zmysłów a rozwojem mowy dziecka? Czym są łańcuch neuromięśniowe? Jaki wpływ na rozwój mowy ma wada postawy? Jaki wpływ na skuteczność terapii logopedycznej zaburzenia mowy ma współpraca logopedy z terapeutą integracji sensorycznej? »
Halloweenowe karty pracy - zapraszamy do wspólnej zabawy!
Już 31 października będziemy obchodzić Halloween. Choć najhuczniej obchodzony jest w USA i Kanadzie, również w Polsce cieszy się coraz większą popularnością. Z okazji zbliżającego się Halloween zapraszamy do wykorzystania naszych strasznych kart pracy :) »
Współpraca logopedy z osteopatą
Osteopatia, ze względu na szeroki wachlarz stosowanych narzędzi, zindywidualizowany tor oddziaływania w przypadku pacjenta i postępowanie w oparciu na subiektywną ocenę palpacyjną terapeuty, jest trudna do potwierdzenia badaniami naukowymi. Wielu osteopatów traktuje tę dziedzinie jak sztukę lub filozofię leczenia. Nie sposób mówić o współpracy logopedy z osteopatą bez wstępu filozoficznego i wyjaśnienia trzech podstawowych pojęć: dysfunkcji, allostazy, przepony. Z artykułu dowiesz się: Czym zajmuje się osteopata? Kto i w jaki sposób może zostać osteopatą? W jakich sytuacjach warto skierować pacjenta będącego w terapii logopedycznej na konsultacje do osteopaty? W jaki sposób w osteopatii rozumie się pojęcie „dysfunkcji”? Czym jest „allostaza”? Na czym polega teoria przepon funkcjonalnych? »
Teczka ucznia w terapii logopedycznej
Większość uczniów kwalifikowanych jest do udziału w terapii logopedycznej w placówce oświatowej na podstawie logopedycznych badań przesiewowych prowadzonych co roku we wrześniu. Niezależnie od tego, czy uczeń ma opinię, orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z poradni psychologiczno-pedagogicznej czy też jedynie wynik badania przesiewowego, obowiązkiem logopedy jest prowadzenie indywidualnej teczki ucznia. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie przepisy prawne obligują logopedów do kompletowania dokumentów w indywidualnych teczkach ucznia? Jakie dokumenty należy lub warto gromadzić w teczce ucznia? Kto, oprócz logopedy, powinien gromadzić dokumentację w teczce ucznia? »
Terapia logopedyczna pacjenta z zaburzeniem wzroku
Wśród pacjentów korzystających z terapii logopedycznej pewną grupę stanowią osoby z zaburzeniem wzroku. Wymagają one zindywidualizowanego podejścia, w tym dostosowania materiałów dydaktycznych. Niekiedy to właśnie logopeda jest tym ekspertem, który zauważy nieprawidłowości w sprawności wzroku i zasugeruje konsultację z odpowiednim specjalistą, np. okulistą, optometrystą, terapeutą integracji sensorycznej. »
Mowa bierna – definicja, przyczyny zaburzeń i postępowanie terapeutyczne
Mowa bierna to inaczej rozumienie, bierny udział w komunikowaniu się, a zatem jedynie odbieranie komunikatów a nie ich nadawanie (mowa czynna). Rozwój rozumienia w ontogenezie wyprzedza rozwój nadawania. Dzieci, aby zacząć nadawać komunikaty, muszą osiągnąć pewien poziom rozwoju mowy biernej. W wybranych zaburzeniach mowy mowa bierna nie rozwija się prawidłowo lub ulega dezintegracji. Z artykułu dowiesz się: Czym jest mowa bierna? Czym różni się mowa bierna od mowy czynnej? W jakich zaburzeniach mowy rozwój mowy biernej jest zaburzony? W jakich zaburzeniach mowy obserwuje się utratę dolności rozumienia? Jaki model komunikowania się w rodzinie sprzyja rozwojowi mowy u dzieci? Jakie ćwiczenia warto zastosować w logopedii, by wspomagać rozwój słownictwa biernego? »
Wyliczanie stawki za nadgodzinę pracy
Nauczycielka jest zatrudniona jako logopeda w wymiarze 5/20. Ma również kwalifikacje do pracy na stanowisku nauczyciela przedszkola. Jest nauczycielką kontraktową. Jak wyliczyć jej stawkę za nadgodzinę pracy jako nauczycielka przedszkola? W mojej ocenie powinnam liczyć według pensum logopedy z umowy. Przez jaki wskaźnik mam podzielić wynagrodzenie zasadnicze? »