Uzupełnienie diagnozy logopedycznej
Wrzesień i październik to najczęściej, szczególnie w placówkach oświatowych, czas intensywnych badań przesiewowych i diagnoz logopedycznych. Po kilku pierwszych spotkaniach z nowym pacjentem, gdy udało się już zbudować kontakt terapeutyczny i zaobserwować różne zachowania, warto pochylić się jeszcze raz nad wynikiem wstępnej diagnozy. Logopeda ma bowiem teraz szerszy obraz możliwości i trudności dziecka. Z artykułu dowiesz się: Jakie badania logopedyczne warto wykonać, by uzyskać pełniejszy obraz rozwoju mowy i rodzaju zaburzeń językowych pacjenta? Jakie działania w ramach postępowania logopedycznego należy podjąć, by uzyskać najpełniejszy obraz możliwości i trudności pacjenta? Do jakich specjalistów pokierować dziecko, by poznać patogenezę zaburzenia mowy? »
Logopedyczny kalendarz świąt wyjątkowych – listopad 2025
Zachęcamy do tego, by codziennie świętować! Zapraszamy do zapoznania się z kalendarzem październikowych świąt nietypowych i obchodzonych w tzw. kalendarzu przedszkolaka. Podsuwamy pomysły na urozmaicenie zajęć terapeutycznych dla dzieci. Informujemy, z których pomocy dostępnych na naszej stronie internetowej warto skorzystać. »
Szkolenie logopedyczne - czekamy na propozycje tematów!
Po wielkim sukcesie i wielu pozytywnych opiniach dotyczących konferencji "Dyslalia – kompendium wiedzy na temat wad wymowy", planujemy kolejne szkolenie logopedyczne. Aby jak najlepiej odpowiedzieć na Państwa potrzeby, prosimy się z nami podzielić odpowiedzią na pytanie: Jaki temat czterogodzinnego szkolenia Strefy Logopedy na żywo najbardziej by Cię interesował? Odpowiedzi prosimy przesyłać na adres: [email protected] Czekamy na Państwa propozycje! »
Stereotypie ruchowe i inne zaburzenia ruchowe u dzieci
Stereotypie ruchowe definiuje się jako ruchy mimowolne, o określonym wzorcu, powtarzalne, skoordynowane i rytmiczne. Warto wiedzieć, że to czynności nieodruchowe [1]. Wbrew powszechnemu przekonaniu nie zawsze wynikają z zaburzenia lub choroby. Mogą powiać się także u dzieci zdrowych. Z artykułu dowiesz się: Czym są stereotypie ruchowe? U kogo najczęściej obserwuje się stereotypie ruchowe? Jak odróżnić zaburzenia ruchowe, w tym stereotypie, od innych zachowań ruchowych? Czy każda stereotypia ruchowa to zaburzenie? Czy stereotypie mogą towarzyszyć innym zaburzeniom? »
Wczesne objawy spektrum autyzmu u dziecka
Spektrum autyzmu jest zaburzeniem neurorozwojowym, które występuje zarówno u chłopców, jak i u dziewczynek. To zaburzenie ujawnia przede wszystkim trudności w sferze emocjonalno-społecznej i poznawczej, jak również na płaszczyźnie językowej i komunikacyjnej. Nieprawidłowości sensoryczne, towarzyszące zwykle dzieciom z ASD, znacznie wpływają na rozwój ruchowy oraz społeczny i utrudniają komunikację z otoczeniem. »
Zapraszamy na szkolenie: O rozmowie w ujęciu diagnostycznym
Jakie cechy ma prawidłowa rozmowa? Które nieprawidłowości w jakości konwersacji mogą świadczyć o zaburzeniu? Jakie są konsekwencje braków poszczególnych istotnych elementów poprawnej wymiany zdań? Na te i wiele innych pytań odpowiedź można znaleźć w szkoleniu autorstwa dr Anny Zając pt. „O rozmowie w ujęciu diagnostycznym”. Ciekawe rozważania na temat „budowy” prawidłowej rozmowy pozwalają zrozumieć przyczyny dużych trudności komunikacyjnych pacjentów z różnymi zaburzeniami mowy, szczególnie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. »
Karta oceny pracy nauczyciela
Dyrektor szkoły sporządza kartę oceny pracy nauczyciela. Zakres informacji, jakie muszą być w niej zamieszczone określa obecnie Karta Nauczyciela. Przedstawiamy wzór karty oceny pracy nauczyciela obowiązujący od 1 września 2025 r.







