Wniosek nauczyciela o udzielenie urlopu uzupełniającego
W razie niewykorzystania urlopu wypoczynkowego w całości lub części w okresie ferii szkolnych z powodu niezdolności do pracy wywołanej chorobą lub odosobnieniem w związku z chorobą zakaźną, urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu ojcowskiego, urlopu rodzicielskiego, urlopu dla poratowania zdrowia, odbywania ćwiczeń wojskowych albo krótkotrwałego przeszkolenia wojskowego – nauczycielowi przysługuje urlop w ciągu roku szkolnego, w wymiarze uzupełniającym do 8 tygodni. »
Wymowa tzw. głosek ciszących – zmiany zaobserwowane w języku
Język w szerokim podejściu naukowym definiuje się jako specyficzny środek w procesie komunikacji międzyludzkiej [1]. Różne grupy naukowców zauważają i opisują zachodzące w języku zmiany. W zależności od specjalizacji naukowej obserwują zmiany na wielu płaszczyznach. I tak na przykład socjolingwiści uważają, że „system językowy należy interpretować jako fenomen dynamiczny (…)” [2], czyli taki, który ulega zmianom wynikającym z „kontekstu życia społecznego oraz kultury, gdyż język jest (…) współczynnikiem życia społecznego ludzi” [3]. Pod innym kątem na zmiany w języku patrzą językoznawcy oraz praktycy, czyli logopedzi, i właśnie na artykulacyjnym aspekcie dotyczącym głosek szeregu ciszącego się skupimy. »
Zapraszamy na szkolenie: Ciąć czy nie ciąć? Diagnoza wędzidełka języka
Zapraszamy do obejrzenia szkolenia pt. "Ciąć czy nie ciąć? Diagnoza wędzidełka języka" autorstwa Anny Jaźwińskiej-Chren. Ekspertka szczegółowo omawia temat wędzidełek języka w oparciu o najnowszą wiedzę. Porusza m.in. takie zagadnienia, jak: budowa anatomiczna wędzidełka języka, mity dotyczące wędzidełka języka, klasyfikacje – E. Coryllos i L. Kotlow’a, wywiad – o co warto zapytać w toku diagnozy, skale oceny ruchomości języka, procedura badania wędzidełka języka – niemowlęta, dzieci starsze i dorośli. Szczególnymi atutami szkolenia są liczne analizy sytuacji pacjentów oraz zdjęcia obrazujące najróżniejsze przypadki. »
Logopedyczne badania przesiewowe w przedszkolach i szkołach
Początek roku szkolnego to w placówkach oświatowych czas logopedycznych badań przesiewowych. Podczas krótkich spotkań z dziećmi logopedzi starają się dostrzec sygnały wskazujące, że wymagana jest dalsza obserwacja i diagnoza logopedyczna, a następnie terapia logopedyczna. Tego typu badania mają charakter działań profilaktycznych. Z artykuły dowiesz się: Czym różni się badanie przesiewowe od diagnozy? Czy istnieje zapis ograniczający czas przeprowadzania badań przesiewowych w danej placówce? Z jakich publikacji warto skorzystać, by sprawnie przeprowadzić logopedyczne badania przesiewowe? Co sprawdzić podczas badania? Jakie grupy wiekowe objąć badaniem w przedszkolu, a jakie w szkole podstawowej? »
Logopedyczny kalendarz świąt wyjątkowych – wrzesień 2025
Jest wiele powodów, by świętować! Zapraszamy do zapoznania się z kalendarzem wrześniowych świąt nietypowych i obchodzonych w tzw. kalendarzu przedszkolaka. Podpowiadamy, jak urozmaicić zajęcia z dzieckiem i z których pomocy dostępnych na naszej stronie internetowej warto skorzystać. »
Dokumentacja logopedy we wrześniu
Wrzesień to czas intensywnej pracy logopedów – zarówno w placówkach oświatowych, jak i poradniach oraz gabinetach. W szkołach i przedszkolach początek nowego roku szkolnego zdominowany jest przez badania przesiewowe, obserwacje i konsultacje z rodzicami oraz gronem pedagogicznym. Trwają diagnozy i organizacja nowego planu pracy. Poniżej przedstawiamy obszerną listę przykładowych dokumentów potrzebnych w tym gorącym okresie. Każdy z nich jest dostępny w formie do edycji. Mamy nadzieję, że skorzystanie z naszych gotowych propozycji ułatwi i usprawni pracę logopedy we wrześniu. »
Rotacyzm (reranie) w terapii logopedycznej. Wywołanie metodami fonetycznymi, substytucyjnymi i fonetyczno-mechanicznymi. Etapy utrwalania
W pracy terapeutycznej na etapie wywoływania głoski [r] logopedzi zazwyczaj stosują metody polegające na przekształceniu dźwięk ó w pomocniczych (wyjściowych), kt ó re wymawiane są prawidłowo i których pacjent posiada umiejętność przedłużania i odpowiedniego wzmacniania. Metody polegające wyłącznie na przekształcaniu dźwięku wyjściowego w oczekiwany nazywane są metodami fonetycznymi (lub substytucyjnymi). Jeśli natomiast przekształceniu fonetycznemu towarzyszy zewnętrzna ingerencja logopedy w postaci np. przytrzymywania brody, ucisku języka szpatułką czy dotyku sondą miejsc artykulacyjnych, w ó wczas mamy do czynienia z metodami fonetyczno-mechanicznymi [1] . Poznaj etapy terapii rotacyzmu i sposoby wywoływania głoski [r]. Z artykułu dowiesz się m.in.: Czy sposób realizacji głoski i rodzaj rotacyzmu właściwego ma znaczenie przy wyborze postępowania w terapii logopedycznej? W jaki sposób wykorzystać dziąsłową wymowę głoski d do ćwiczeń logopedycznych i wywołania wymowy [r]? Na jakim etapie terapii logopedycznej dyslalii - rotacyzmu - zastosować pracę z wykorzystaniem logotomów? »
Motoryka ręki i aparatu artykulacyjnego – wspólne podłoże. Ssanie nieodżywcze
„To właśnie w ręce ludzkiej natura zawarła wszelką doskonałość. Wyższość ręki nad wszelkimi narzędziami wynika z tego, że łączy ona w sobie siłę z różnorodnością zakresu i szybkością ruchów (…) oraz wrażliwością czuciową, dzięki czemu jest ona w stanie dostosowywać się do utrzymania, pociągania, przędzenia, tkania, budowania. To dzięki ręce człowiek zarabia na życie, rodzice pieszczą swoje dzieci, muzyk gra sonaty, ociemniały czyta, a głuchy mówi” [1]. Słowa te, jakże prawdziwe, pokazują wartość właśnie tej części ciała, której, obok sfery orofacjalnej, dotyczy tematyka opracowania. »
RODO w gabinecie logopedycznym i prezentacja programu Logopeda+
Prowadzisz gabinet logopedyczny? A może przygotowujesz się do otwarcia własnej działalności? Zastanawiasz się, jak zgodnie z prawem zorganizować kwestię zarządzania jednym gabinetem lub całą placówką? Zapraszamy do obejrzenia szkolenia, które składa się z dwóch części: RODO w gabinecie logopedycznym – radca prawny Michał Kowalski wyjaśnia, czym są dane osobowe, w jaki sposób można je przetwarzać oraz jak należy je chronić. Informuje, jakie działania powinien podjąć administrator w sytuacji naruszenia danych osobowych. Treści przygotowane są z myślą o potrzebach logopedów. Prezentacja programu Logopeda+ – Tymoteusz Szczepkowski i Paweł Ziółek, autorzy aplikacji dla logopedów, wyjaśniają, w jaki sposób Logopeda+ usprawnia terapię, organizację pracy i kontakt z pacjentami. Przedstawiają funkcjonalności tego nowego narzędzia: interaktywny kalendarz, przechowywanie i porządkowanie dokumentacji, rezerwacje wizyt online, automatyczne powiadomienia, generowanie faktur, obsługa płatności i inne funkcje. Zarządzaj swoją działalnością logopedyczną z łatwością! »