Szkolenie logopedyczne - czekamy na propozycje tematów!
Po wielkim sukcesie i wielu pozytywnych opiniach dotyczących konferencji "Dyslalia – kompendium wiedzy na temat wad wymowy", planujemy kolejne szkolenie logopedyczne. Aby jak najlepiej odpowiedzieć na Państwa potrzeby, prosimy się z nami podzielić odpowiedzią na pytanie: Jaki temat czterogodzinnego szkolenia Strefy Logopedy na żywo najbardziej by Cię interesował? Odpowiedzi prosimy przesyłać na adres: [email protected] Czekamy na Państwa propozycje! »
Stereotypie ruchowe i inne zaburzenia ruchowe u dzieci
Stereotypie ruchowe definiuje się jako ruchy mimowolne, o określonym wzorcu, powtarzalne, skoordynowane i rytmiczne. Warto wiedzieć, że to czynności nieodruchowe [1]. Wbrew powszechnemu przekonaniu nie zawsze wynikają z zaburzenia lub choroby. Mogą powiać się także u dzieci zdrowych. Z artykułu dowiesz się: Czym są stereotypie ruchowe? U kogo najczęściej obserwuje się stereotypie ruchowe? Jak odróżnić zaburzenia ruchowe, w tym stereotypie, od innych zachowań ruchowych? Czy każda stereotypia ruchowa to zaburzenie? Czy stereotypie mogą towarzyszyć innym zaburzeniom? »
Wczesne objawy spektrum autyzmu u dziecka
Spektrum autyzmu jest zaburzeniem neurorozwojowym, które występuje zarówno u chłopców, jak i u dziewczynek. To zaburzenie ujawnia przede wszystkim trudności w sferze emocjonalno-społecznej i poznawczej, jak również na płaszczyźnie językowej i komunikacyjnej. Nieprawidłowości sensoryczne, towarzyszące zwykle dzieciom z ASD, znacznie wpływają na rozwój ruchowy oraz społeczny i utrudniają komunikację z otoczeniem. »
Zapraszamy na szkolenie: O rozmowie w ujęciu diagnostycznym
Jakie cechy ma prawidłowa rozmowa? Które nieprawidłowości w jakości konwersacji mogą świadczyć o zaburzeniu? Jakie są konsekwencje braków poszczególnych istotnych elementów poprawnej wymiany zdań? Na te i wiele innych pytań odpowiedź można znaleźć w szkoleniu autorstwa dr Anny Zając pt. „O rozmowie w ujęciu diagnostycznym”. Ciekawe rozważania na temat „budowy” prawidłowej rozmowy pozwalają zrozumieć przyczyny dużych trudności komunikacyjnych pacjentów z różnymi zaburzeniami mowy, szczególnie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. »
Karta oceny pracy nauczyciela
Dyrektor szkoły sporządza kartę oceny pracy nauczyciela. Zakres informacji, jakie muszą być w niej zamieszczone określa obecnie Karta Nauczyciela. Przedstawiamy wzór karty oceny pracy nauczyciela obowiązujący od 1 września 2025 r.
Logopedyczna opieka paliatywna – rola i zadania
Opieka paliatywna, zgodnie z definicją WHO, to działania, które mają na celu poprawę jakości życia pacjentów stojących w obliczu problemów związanych z chorobą zagrażającą życiu oraz ich rodzin. Jej celem jest zapobieganie i łagodzenie cierpienia poprzez wczesne rozpoznanie, właściwą ocenę oraz leczenie bólu i innych dolegliwości – zarówno fizycznych, psychospołecznych, jak i duchowych [1]. Działania te pełnione są przez interdyscyplinarny zespół specjalistów, w którym obecność logopedy jest w pełni uzasadniona. Logopedyczną opieką paliatywną obejmowani są także chorzy cierpiący na różne schorzenia utrudniające, a czasami znoszące całkowicie możliwość swobodnego komunikowania się lub połykania. Z artykułu dowiesz się: Jakie są cele opieki paliatywnej? Jaką rolę pełni logopeda w opiece paliatywnej i hospicyjnej? Jak logopeda może wspierać pacjenta z zaburzeniami komunikacji i połykania w zaawansowanych stadiach choroby? Jak wpływ na jakość życia i zdrowie pacjenta w opiece domowej paliatywnej mogą mieć działania i porady podejmowane przez logopedę? »
Program terapii logopedycznej - kiedy, jak i dla kogo go opracować?
Czy logopeda musi przygotować oddzielny program terapii dla każdego dziecka lub grupy w przedszkolu? Czy przepisy określają konkretny termin na opracowanie programu zajęć? Jakie informacje powinna zawierać pisemna informacja dla rodziców o objęciu dziecka pomocą logopedyczną? Czy obowiązki logopedy różnią się w zależności od tego, czy wykonuje je w placówce publicznej, czy niepublicznej? Rozwiewamy te wątpliwości i podpowiadamy jak, zgodnie z prawem, opracować program terapii logopedycznej. »
Korzystanie z wysokich technologii przez dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Można spotkać się z poglądem, że dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu nie powinny mieć kontaktu z szeroko rozumianymi wysokimi technologiami. Jaki wpływ wywierają wysokie technologie na rozwój dziecka z ASD? Czy dzieci te nie powinny w ogóle korzystać ze sprzętów wysokiej technologii? »
Logopedyczny kalendarz świąt wyjątkowych – październik 2025
Zachęcamy do tego, by codziennie świętować! Zapraszamy do zapoznania się z kalendarzem październikowych świąt nietypowych i obchodzonych w tzw. kalendarzu przedszkolaka. Podsuwamy pomysły na urozmaicenie zajęć terapeutycznych dla dzieci. Informujemy, z których pomocy dostępnych na naszej stronie internetowej, warto skorzystać. »




 
 
 
 




