Ocena efektywności pracy dokonywana przez logopedę

Jak często powinna być dokonywana ocena efektywności udzielanej pomocy przez logopedę i czy powinien prowadzić dla nich indywidualne teczki?
Ocena efektywności pracy dokonywana przez logopedę
Przepisy nie wskazują, jak często powinna być dokonywana ocena efektywności udzielanej pomocy. Wzorując się na rozwiązaniach dotyczących oceny efektywności wsparcia udzielanego uczniom posiadającym orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, można przyjąć, że taka ocena powinna być dokonywana co najmniej dwa razy w roku. Tak organizowany proces koreluje z organizacją pracy szkoły w zakresie semestralnej analizy postępów w realizacji podstawy programowej i oceniania, co pozwala powiązać efekty udzielanej pomocy z efektami w nauce.
Częstotliwość oceny
Możliwe jest też przyjęcie krótszej lub dłuższej perspektywy czasowej, odpowiednio do przyjętych celów działań terapeutycznych np. w sytuacji, gdy zależy nam na opanowaniu określonej umiejętności i jej zautomatyzowaniu w określonym czasie, jako bazie dla rozwijania dalszych kompetencji i poszerzania doświadczeń/wymagań.
W świetle wiedzy o zachowaniach można zakładać, że ewentualnych zmian można oczekiwać po około 2-3 miesiącach do 8 miesięcy, co oznacza, że każda zmiana może przebiegać indywidualnie.
Przyjęcie co najmniej 2-krotnej w ciągu roku oceny efektów pozwoli monitorować bieżące postępy i ewentualnie modyfikować oddziaływania, odpowiednio do zmieniających się potrzeb.
Dokumentacja logopedy
Logopeda prowadzi dziennik swoich czynności i dzienniki prowadzonych zajęć, w których ocenia postępy dzieci. W indywidualnej teczce gromadzi się dokumentację badań i czynności uzupełniających. Jeśli więc takie działania były prowadzone przez logopedę np. ocena rozwoju mowy i języka, to dokumentacja w tym zakresie powinna być przechowywana w indywidualnej teczce danego dziecka, gdzie dokumentowane są działania wszystkich specjalistów. Logopeda nie prowadzi takich teczek odrębnie.
Logopeda prowadzący zajęcia z dziećmi wpisuje do dziennika zajęć ocenę postępów i wnioski dotyczące dalszej pracy z dzieckiem/dziećmi objętymi pomocą w formie tych zajęć. Częstotliwość dokonywania oceny efektywności nie jest określona w przepisach. Może ona zostać określona w szkole np. z uwagi na planowanie pracy szkoły i organizacji zajęć. Może także wynikać z przebiegu terapii i zakładanych przez logopedę celów.
Przeczytaj więcej:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2023 r. poz. 1798) - § 20 ust. 9.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2024 r. poz. 50) - § 11 ust. 3.