• Strefa LogopedyStrefa Logopedy
  • x

    Wyszukaj na stronie:

  • Zaloguj sięZamów »
  • x
  • Kreator
    kart pracy
  • Teoria
  • Certyfikowane
    e-szkolenia
  • Pytania Czytelników
  • Teczka logopedy
    • Wszystkie dokumenty
    • Logopeda w placówce oświatowej
    • Kwestionariusze, badania, testy
    • Kontakt z rodzicem
    • Badania przesiewowe
  • Artykuły

Aktualności

  • Aktualności

Wspieranie rozwoju mowy w terapii SI. Postawa ciała i rozwój zmysłów a rozwój mowy

  • 14 listopada 2024
  • Anna Gajda

Metoda integracji sensorycznej jest często stosowana w przypadku opóźnionego rozwoju psychoruchowego oraz opóźnionego rozwoju mowy. Proces nabywania mowy jest zależny od zdolności ruchowych dziecka, napięcia mięśniowego oraz umiejętności motoryki małej, które rozwijają się na bazie prawidłowych procesów sensomotorycznych [1]. Wspieranie rozwoju mowy w terapii SI może przyczynić się do zauważalnej poprawy jakości mowy. Z artykułu dowiesz się: Na czym polega wzajemna zależność pomiędzy jakością rozwoju poszczególnych zmysłów a rozwojem mowy dziecka? Czym są łańcuch neuromięśniowe? Jaki wpływ na rozwój mowy ma wada postawy? Jaki wpływ na skuteczność terapii logopedycznej zaburzenia mowy ma współpraca logopedy z terapeutą integracji sensorycznej? »

  • Aktualności
Więcej

Halloweenowe karty pracy - zapraszamy do wspólnej zabawy!

  • 29 października 2024

Już 31 października będziemy obchodzić Halloween. Choć najhuczniej obchodzony jest w USA i Kanadzie, również w Polsce cieszy się coraz większą popularnością. Z okazji zbliżającego się Halloween zapraszamy do wykorzystania naszych strasznych kart pracy :) »

  • Karty pracy i ćwiczenia
Więcej

Współpraca logopedy z osteopatą

  • 23 października 2024

Osteopatia, ze względu na szeroki wachlarz stosowanych narzędzi, zindywidualizowany tor oddziaływania w przypadku pacjenta i postępowanie w oparciu na subiektywną ocenę palpacyjną terapeuty, jest trudna do potwierdzenia badaniami naukowymi. Wielu osteopatów traktuje tę dziedzinie jak sztukę lub filozofię leczenia. Nie sposób mówić o współpracy logopedy z osteopatą bez wstępu filozoficznego i wyjaśnienia trzech podstawowych pojęć: dysfunkcji, allostazy, przepony. Z artykułu dowiesz się: Czym zajmuje się osteopata? Kto i w  jaki sposób może zostać osteopatą? W jakich sytuacjach warto skierować pacjenta będącego w terapii logopedycznej na konsultacje do osteopaty? W jaki sposób w osteopatii rozumie się pojęcie „dysfunkcji”? Czym jest „allostaza”? Na czym polega teoria przepon funkcjonalnych? »

  • Artykuły
Więcej

Teczka ucznia w terapii logopedycznej

  • 17 października 2024
  • Małgorzata Mańkowska-Ponieważ

Większość uczniów kwalifikowanych jest do udziału w terapii logopedycznej w placówce oświatowej na podstawie logopedycznych badań przesiewowych prowadzonych co roku we wrześniu. Niezależnie od tego, czy uczeń ma opinię, orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z poradni psychologiczno-pedagogicznej czy też jedynie wynik badania przesiewowego, obowiązkiem logopedy jest prowadzenie indywidualnej teczki ucznia. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie przepisy prawne obligują logopedów do kompletowania dokumentów w indywidualnych teczkach ucznia? Jakie dokumenty należy lub warto gromadzić w teczce ucznia? Kto, oprócz logopedy, powinien gromadzić dokumentację w teczce ucznia? »

  • Artykuły
Więcej

Terapia logopedyczna pacjenta z zaburzeniem wzroku

  • 10 października 2024

Wśród pacjentów korzystających z terapii logopedycznej pewną grupę stanowią osoby z zaburzeniem wzroku. Wymagają one zindywidualizowanego podejścia, w tym dostosowania materiałów dydaktycznych. Niekiedy to właśnie logopeda jest tym ekspertem, który zauważy nieprawidłowości w sprawności wzroku i zasugeruje konsultację z odpowiednim specjalistą, np. okulistą, optometrystą, terapeutą integracji sensorycznej. »

  • Artykuły
Więcej

Godziny dostępności nauczyciela logopedy

  • 8 października 2024
  • Michał Kowalski

Czy nauczyciel logopeda (pełny etat), pedagog specjalny 1/2 etatu oraz pedagog 1/2 etatu realizują godziny dostępności? »

  • Pytania Czytelników
Więcej

Mowa bierna – definicja, przyczyny zaburzeń i postępowanie terapeutyczne

  • 3 października 2024
  • Dorota Dudzińska

Mowa bierna to inaczej rozumienie, bierny udział w komunikowaniu się, a zatem jedynie odbieranie komunikatów a nie ich nadawanie (mowa czynna). Rozwój rozumienia w ontogenezie wyprzedza rozwój nadawania. Dzieci, aby zacząć nadawać komunikaty, muszą osiągnąć pewien poziom rozwoju mowy biernej. W wybranych zaburzeniach mowy mowa bierna nie rozwija się prawidłowo lub ulega dezintegracji. Z artykułu dowiesz się: Czym jest mowa bierna? Czym różni się mowa bierna od mowy czynnej? W jakich zaburzeniach mowy rozwój mowy biernej jest zaburzony? W jakich zaburzeniach mowy obserwuje się utratę dolności rozumienia? Jaki model komunikowania się w rodzinie sprzyja rozwojowi mowy u dzieci? Jakie ćwiczenia warto zastosować w logopedii, by wspomagać rozwój słownictwa biernego? »

  • Artykuły
Więcej

Wyliczanie stawki za nadgodzinę pracy

  • 27 września 2024
  • Agnieszka Rumik-Smolarz

Nauczycielka jest zatrudniona jako logopeda w wymiarze 5/20. Ma również kwalifikacje do pracy na stanowisku nauczyciela przedszkola. Jest nauczycielką kontraktową. Jak wyliczyć jej stawkę za nadgodzinę pracy jako nauczycielka przedszkola? W mojej ocenie powinnam liczyć według pensum logopedy z umowy. Przez jaki wskaźnik mam podzielić wynagrodzenie zasadnicze? »

  • Pytania Czytelników
Więcej

Roczny plan pracy logopedy w placówce oświatowej – przykład

  • 25 września 2024
  • Małgorzata Mańkowska-Ponieważ

Dobrze napisany roczny plan pracy logopedy ułatwia terapeucie działanie w sposób systematyczny i uporządkowany. Zawiera spis wszystkich rodzajów podejmowanych w roku szkolnym czynności – zarówno związanych z diagnozą i terapią, jak i profilaktyką logopedyczną. Dzięki dobrze przemyślanemu harmonogramowi logopeda może w sposób uporządkowany realizować badania przesiewowe i zajęcia terapeutyczne, a także współpracować z nauczycielami i rodzicami. Z artykułu dowiesz się: Jakie elementy warto zawrzeć w rocznym planie pracy logopedy? Jakie korzyści przynosi terapeucie dobrze napisany roczny plan pracy? Jak wygląda przykładowy roczny plan pracy logopedy? »

  • Artykuły
Więcej

Regulamin szkolnego gabinetu logopedycznego

  • 19 września 2024
  • Małgorzata Mańkowska-Ponieważ

Regulaminy szkolnych gabinetów logopedycznych to dokumenty, które określają między innymi zasady korzystania z gabinetu specjalisty i znajdujących się w nim pomocy terapeutycznych. Ich treść może różnić się w zależności od m.in. przyjętych w placówce zwyczajów i liczby osób, korzystających w pracy z danego pomieszczenia. Poznaj przykład regulaminu szkolnego gabinetu logopedycznego. Z artykułu dowiesz się: Jakie informacje warto zamieścić w prawidłowo sporządzonym regulaminie? Jak może wyglądać regulamin gabinetu do terapii logopedycznej? Czy ten sam regulamin może dotyczyć gabinetów różnych szkolnych specjalistów? »

  • Artykuły
Więcej
  • « pierwsza
  • «
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • »
  • ostatnia »
2595257925602559255825572547252225072506

Karty Pracy i ćwiczenia

Plakaty i broszury

Gry i dodatki

Aktualny numer Pokaż listę wydań »

ĆWICZENIA SŁUCHU FONEMATYCZNEGO

ĆWICZENIA SŁUCHU FONEMATYCZNEGO
Sprawdź »
Bądź na bieżąco z nowościami dotyczącymi pracy logopedy. Zapisz się na bezpłatny newsletter „Strefa logopedy”

Odbierz e-book w
prezencie!

Terapia miofunkcjonalna – 8 pytań i odpowiedzi

Wideo Pokaż więcej »

Jak być usłyszanym i słuchanym? Sztuka wystąpień publicznych

Jak być usłyszanym i słuchanym? Sztuka wystąpień publicznych

Więcej »
Zapraszamy na szkolenie: Dziecko słabo mówiące po polsku w gabinecie logopedy

Zapraszamy na szkolenie: Dziecko słabo mówiące po polsku w gabinecie logopedy

Więcej »
Zapraszamy na szkolenie: Dysfonia – cechy świadczące o nieprawidłowości w pracy głosem. Propozycje postępowania terapeutycznego

Zapraszamy na szkolenie: Dysfonia – cechy świadczące o nieprawidłowości w pracy głosem. Propozycje postępowania terapeutycznego

Więcej »

Informacje

  • Oferta
  • Redakcja
  • Prezent powitalny
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Pomoc
  • Kontakt
  • Współpraca

Partnerzy

Kontakt

  • Wiedza i Praktyka
    ul. Łotewska 9a
    03-918 Warszawa
  • Centrum Obsługi Klienta
    Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
    Telefon: 22 518 29 29
    Fax: 22 617 60 10
  • Email: [email protected]

© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka

Logo WiP

Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?

Włącz powiadomienia

Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.