• Strefa LogopedyStrefa Logopedy
  • x

    Wyszukaj na stronie:

  • Zaloguj sięZamów »
  • x
  • Kreator
    kart pracy
  • Teoria
  • Certyfikowane
    e-szkolenia
  • Pytania Czytelników
  • Teczka logopedy
    • Wszystkie dokumenty
    • Logopeda w placówce oświatowej
    • Kwestionariusze, badania, testy
    • Kontakt z rodzicem
    • Badania przesiewowe
  • Artykuły

Aktualności

  • Aktualności

Konkursy logopedyczne – pomysły na obchody Światowego Dnia Poezji, (21.03.), Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego (21.02.) i inne święta

  • 21 marca 2025
  • Dorota Dudzińska

W kalendarzu świąt nietypowych występują liczne święta, których obchody mają na celu między innymi promocję i ochronę języków ojczystych oraz podkreślenie znaczenia edukacji językowej – zarówno w języku rodzimym, jak i obcym. Te wyjątkowe dni są okazją do zaangażowania dzieci w ciekawą zabawę edukacyjną, która poszerzy ich wiedzę o językach i literaturze, a także urozmaici terapie logopedyczną. Z artykułu dowiesz się: W jaki sposób można celebrować w placówce oświatowej dni z kalendarza świąt nie typowych? Jakie nietypowe święta mogą być okazja do ogłoszenia konkursu logopedycznego? Jak w ciekawy sposób promować u dzieci dbałość o język polski? »

  • Artykuły
Więcej

Wybrane choroby mózgu, którym towarzyszy zaburzenie mowy

  • 18 marca 2025
  • Dorota Dudzińska

Choroby neurodegeneracyjne wiążą się z postępującym uszkodzeniem komórek układu nerwowego. Są szczególnie groźne, ponieważ dojrzałe komórki nerwowe, z nielicznymi wyjątkami, nie regenerują się ani nie namnażają. W konsekwencji uszkodzenia tej tkanki są trwałe i niemożliwe do naprawienia. Skutki chorób mózgu są najczęściej widoczne pod postacią między innymi zaburzenia mowy. Z artykułu dowiesz się: Jakie rzadkie schorzenia neurologiczne uwidaczniają się w postaci zaburzenia mowy? Jakie choroby zalicza się do grona chorób neurodegeneracyjnych? Jakie rodzaje chorób mózgu można wyróżnić? »

  • Artykuły
Więcej

Czym jest dyslalia? O nieprawidłowej realizacji fonemów

  • 12 marca 2025
  • Dorota Dudzińska

6 marca obchodzony jest Europejski Dzień Logopedy. Pomysłodawcą tego wydarzenia była organizacja CPLOL zrzeszająca logopedów i terapeutów w całej Europie. Nie tylko wiedza logopedów i ich obszar zainteresowań rosną. Zwiększa się także zaufanie pacjentów do nich i świadomość na temat kompetencji logopedy. Wciąż jednak w powszechnej świadomości w pierwszej kolejności praca logopedów kojarzy się z zaburzeniem wymowy głosek, czyli dyslalią. Z artykułu dowiesz się: Czym jest dyslalia? Jakie nazewnictwo obowiązuje w obrębie zagadnienia wad wymowy? Jakie rozwiązanie proponują badacze, by określić wadę wymowy tylko jednej lub wybranych głosek z grupy, np. seplenienie (sz, ż, cz, dż, s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź)? W których numerach „Strefy Logopedy” przeczytasz o konkretnych typach, objawach i przyczynach dyslalii? »

  • Artykuły
Więcej

Diagnoza w kierunku dyslalii - wytyczne

  • 7 marca 2025

W przypadku dyslalii, tak jak i innych zaburzeń  mowy, istnieją wypracowane standardy postępowania  diagnostycznego. Szczegółowo opisują je  m.in. J. Stasiak czy G. Jastrzębowska i O. Pelc-Pękala. Najważniejsze zadanie logopedy – oprócz oczywiście  ustalenia zakresu nieprawidłowo realizowanych  głosek – to poznanie przyczyny takiego stanu,  ponieważ usunięcie jej (jeśli jest to możliwe)  jest fundamentem sukcesu terapeutycznego.  »

  • Artykuły
Więcej

Obowiązkowe zajęcia logopedyczne w szkole – dla kogo?

  • 3 marca 2025
  • Katarzyna Lewandowska-Staroń

Czy istnieją regulacje prawne, dla jakich dzieci należy zapewnić zajęcia logopedyczne w szkole? Jesteśmy publiczną szkołą podstawową z przedszkolem. Największe potrzeby są w przedszkolu i klasach I-III, ale podczas diagnozy klas IV-VII również pojawiły się dzieci, które potrzebują pomocy logopedy. Czy szkoła ma obowiązek prowadzenia zajęć logopedycznych w szkole, jeżeli dzieci nie mają opinii/orzeczenia? »

  • Pytania Czytelników
Więcej

Zapraszamy do udziału w konkursie z okazji Europejskiego Dnia Logopedy!

  • 26 lutego 2025

Z okazji obchodzonego dnia 6 marca Europejskiego Dnia Logopedy, zapraszamy do zabawy.  »

  • Gry i dodatki
Więcej

Bon na laptop dla nauczyciela logopedy

  • 19 lutego 2025
  • Robert Górniak

Nauczyciel w roku szkolnym 2024/2025 zatrudniony jest na stanowisku: logopeda w wymiarze 11/22, pedagog specjalny w wymiarze 11/22, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w przedszkolu w wymiarze 1/22, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole podstawowej, w klasie VI w wymiarze 1/18. Na dzień 30 września 2023 r. przebywał na urlopie zdrowotnym i nie otrzymał poprzednio bonu na laptop. Czy teraz bon mu się należy? »

  • Pytania Czytelników
Więcej

Diagnoza i terapia logopedyczna dziecka z padaczką

  • 18 lutego 2025
  • Marcelina Przeździęk

Padaczka jest jedną z najczęściej występujących przewlekłych chorób układu nerwowego u dzieci i młodzieży [Steinborn, 2017]. To choroba mózgu charakteryzująca się skłonnością do generowania napadów padaczkowych, które wynikają z zaburzonej czynności bioelektrycznej mózgu. Terapia logopedyczna dziecka z padaczką ma na celu niwelowanie problemów z komunikacją, stymulowanie rozwoju językowego i funkcji poznawczych. Kluczowe jest wczesne rozpoznanie trudności oraz dostosowanie metod terapeutycznych do indywidualnych potrzeb dziecka. Z artykułu dowiesz się: Czy czas wystąpienia pierwszego ataku padaczki ma wpływ na jakość rozwoju mowy dziecka? Czy leki na epilepsję mogą spowodować zaburzenia funkcji poznawczych? Z jakimi specjalistami powinien najczęściej współpracować logopeda, który prowadzi terapię logopedyczną dziecka z padaczką? »

  • Aktualności
Więcej

Jak być usłyszanym i słuchanym? Sztuka wystąpień publicznych

  • 4 lutego 2025
  • Ewa Kozicka

Nie każdy człowiek potrafi w pełni wykorzystywać możliwości swojego głosu i komfortowo czuje się podczas mówienia. Logopeda ma wiedzę i narzędzia, które pozwalają mu w skuteczny sposób doskonalić jakość komunikacji. Praca nie zawsze musi mieć wymiar terapeutyczny, a w dobie social mediów i powszechnego dostępu do narzędzi utrwalających wizerunek i głos wiele osób szuka odpowiedzi na pytania: Jak być usłyszanym? Jak mówić zrozumiale? Jak mówić interesująco? Zapraszamy do udziału w szkoleniu autorstwa Ewy Kozickiej pt. „Jak być usłyszanym i słuchanym? Sztuka wystąpień publicznych”. Ekspertka w przystępny sposób wyjaśnia, w jaki sposób i nad czym pracować, by poprawić jakość swojej komunikacji.   »

  • Certyfikowane e-szkolenia
Więcej

Podsumowanie pracy logopedy w I półroczu roku szkolnego w placówce oświatowej – przykładowy arkusz sprawozdania z zajęć logopedycznych

  • 15 stycznia 2025
  • Dorota Dudzińska

Koniec pierwszego półrocza roku szkolnego w przedszkolu lub szkole podstawowej to czas podsumowań. Także logopedzi przygotowują wtedy dokument, w którym opisują po krótce przebieg swojej dotychczasowej pracy. Podsumowanie pracy logopedy w I połowie roku szkolnego powinno zawierać podstawowe informacje na temat podejmowanych działań, sposobu organizacji pracy z uczniami oraz jej efektów. Z artykułu dowiesz się: Jak może wyglądać dokument „Podsumowanie pracy logopedy w I półroczu roku szkolnego”? Jakie informacje warto zawrzeć w podsumowaniu półrocznym? »

  • Artykuły
Więcej
  • « pierwsza
  • «
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • »
  • ostatnia »
2728272727262725270126822681267926782660

Karty Pracy i ćwiczenia

Plakaty i broszury

Gry i dodatki

Aktualny numer Pokaż listę wydań »

CIEKAWE WIERSZYKI PLĄCZĄCE JĘZYKI. LOGOPEDYCZNE WIERSZE DYKCYJNE

CIEKAWE WIERSZYKI PLĄCZĄCE JĘZYKI. LOGOPEDYCZNE WIERSZE DYKCYJNE
Sprawdź »
Bądź na bieżąco z nowościami dotyczącymi pracy logopedy. Zapisz się na bezpłatny newsletter „Strefa logopedy”

Odbierz e-book w
prezencie!

Terapia miofunkcjonalna – 8 pytań i odpowiedzi

Wideo Pokaż więcej »

RODO w gabinecie logopedycznym i prezentacja programu Logopeda+

RODO w gabinecie logopedycznym i prezentacja programu Logopeda+

Więcej »
Zapraszamy na szkolenie: Oddech jako narzędzie relaksacji w terapii logopedycznej

Zapraszamy na szkolenie: Oddech jako narzędzie relaksacji w terapii logopedycznej

Więcej »
Jak być usłyszanym i słuchanym? Sztuka wystąpień publicznych

Jak być usłyszanym i słuchanym? Sztuka wystąpień publicznych

Więcej »

Informacje

  • Oferta
  • Redakcja
  • Prezent powitalny
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Pomoc
  • Kontakt
  • Współpraca

Partnerzy

Kontakt

  • Wiedza i Praktyka
    ul. Łotewska 9a
    03-918 Warszawa
  • Centrum Obsługi Klienta
    Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
    Telefon: 22 518 29 29
    Fax: 22 617 60 10
  • Email: [email protected]

© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka

Logo WiP

Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?

Włącz powiadomienia

Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.