Zapraszamy na szkolenie: Ciąć czy nie ciąć? Diagnoza wędzidełka języka
Zapraszamy do obejrzenia szkolenia pt. "Ciąć czy nie ciąć? Diagnoza wędzidełka języka" autorstwa Anny Jaźwińskiej-Chren. Ekspertka szczegółowo omawia temat wędzidełek języka w oparciu o najnowszą wiedzę. Porusza m.in. takie zagadnienia, jak: budowa anatomiczna wędzidełka języka, mity dotyczące wędzidełka języka, klasyfikacje – E. Coryllos i L. Kotlow’a, wywiad – o co warto zapytać w toku diagnozy, skale oceny ruchomości języka, procedura badania wędzidełka języka – niemowlęta, dzieci starsze i dorośli. Szczególnymi atutami szkolenia są liczne analizy sytuacji pacjentów oraz zdjęcia obrazujące najróżniejsze przypadki. »
Logopedyczne badania przesiewowe w przedszkolach i szkołach
Początek roku szkolnego to w placówkach oświatowych czas logopedycznych badań przesiewowych. Podczas krótkich spotkań z dziećmi logopedzi starają się dostrzec sygnały wskazujące, że wymagana jest dalsza obserwacja i diagnoza logopedyczna, a następnie terapia logopedyczna. Tego typu badania mają charakter działań profilaktycznych. Z artykuły dowiesz się: Czym różni się badanie przesiewowe od diagnozy? Czy istnieje zapis ograniczający czas przeprowadzania badań przesiewowych w danej placówce? Z jakich publikacji warto skorzystać, by sprawnie przeprowadzić logopedyczne badania przesiewowe? Co sprawdzić podczas badania? Jakie grupy wiekowe objąć badaniem w przedszkolu, a jakie w szkole podstawowej? »
Logopedyczny kalendarz świąt wyjątkowych – wrzesień 2025
Jest wiele powodów, by świętować! Zapraszamy do zapoznania się z kalendarzem wrześniowych świąt nietypowych i obchodzonych w tzw. kalendarzu przedszkolaka. Podpowiadamy, jak urozmaicić zajęcia z dzieckiem i z których pomocy dostępnych na naszej stronie internetowej warto skorzystać. »
Dokumentacja logopedy we wrześniu
Wrzesień to czas intensywnej pracy logopedów – zarówno w placówkach oświatowych, jak i poradniach oraz gabinetach. W szkołach i przedszkolach początek nowego roku szkolnego zdominowany jest przez badania przesiewowe, obserwacje i konsultacje z rodzicami oraz gronem pedagogicznym. Trwają diagnozy i organizacja nowego planu pracy. Poniżej przedstawiamy obszerną listę przykładowych dokumentów potrzebnych w tym gorącym okresie. Każdy z nich jest dostępny w formie do edycji. Mamy nadzieję, że skorzystanie z naszych gotowych propozycji ułatwi i usprawni pracę logopedy we wrześniu. »
Rotacyzm (reranie) w terapii logopedycznej. Wywołanie metodami fonetycznymi, substytucyjnymi i fonetyczno-mechanicznymi. Etapy utrwalania
W pracy terapeutycznej na etapie wywoływania głoski [r] logopedzi zazwyczaj stosują metody polegające na przekształceniu dźwięk ó w pomocniczych (wyjściowych), kt ó re wymawiane są prawidłowo i których pacjent posiada umiejętność przedłużania i odpowiedniego wzmacniania. Metody polegające wyłącznie na przekształcaniu dźwięku wyjściowego w oczekiwany nazywane są metodami fonetycznymi (lub substytucyjnymi). Jeśli natomiast przekształceniu fonetycznemu towarzyszy zewnętrzna ingerencja logopedy w postaci np. przytrzymywania brody, ucisku języka szpatułką czy dotyku sondą miejsc artykulacyjnych, w ó wczas mamy do czynienia z metodami fonetyczno-mechanicznymi [1] . Poznaj etapy terapii rotacyzmu i sposoby wywoływania głoski [r]. Z artykułu dowiesz się m.in.: Czy sposób realizacji głoski i rodzaj rotacyzmu właściwego ma znaczenie przy wyborze postępowania w terapii logopedycznej? W jaki sposób wykorzystać dziąsłową wymowę głoski d do ćwiczeń logopedycznych i wywołania wymowy [r]? Na jakim etapie terapii logopedycznej dyslalii - rotacyzmu - zastosować pracę z wykorzystaniem logotomów? »
Motoryka ręki i aparatu artykulacyjnego – wspólne podłoże. Ssanie nieodżywcze
„To właśnie w ręce ludzkiej natura zawarła wszelką doskonałość. Wyższość ręki nad wszelkimi narzędziami wynika z tego, że łączy ona w sobie siłę z różnorodnością zakresu i szybkością ruchów (…) oraz wrażliwością czuciową, dzięki czemu jest ona w stanie dostosowywać się do utrzymania, pociągania, przędzenia, tkania, budowania. To dzięki ręce człowiek zarabia na życie, rodzice pieszczą swoje dzieci, muzyk gra sonaty, ociemniały czyta, a głuchy mówi” [1]. Słowa te, jakże prawdziwe, pokazują wartość właśnie tej części ciała, której, obok sfery orofacjalnej, dotyczy tematyka opracowania. »
RODO w gabinecie logopedycznym i prezentacja programu Logopeda+
Prowadzisz gabinet logopedyczny? A może przygotowujesz się do otwarcia własnej działalności? Zastanawiasz się, jak zgodnie z prawem zorganizować kwestię zarządzania jednym gabinetem lub całą placówką? Zapraszamy do obejrzenia szkolenia, które składa się z dwóch części: RODO w gabinecie logopedycznym – radca prawny Michał Kowalski wyjaśnia, czym są dane osobowe, w jaki sposób można je przetwarzać oraz jak należy je chronić. Informuje, jakie działania powinien podjąć administrator w sytuacji naruszenia danych osobowych. Treści przygotowane są z myślą o potrzebach logopedów. Prezentacja programu Logopeda+ – Tymoteusz Szczepkowski i Paweł Ziółek, autorzy aplikacji dla logopedów, wyjaśniają, w jaki sposób Logopeda+ usprawnia terapię, organizację pracy i kontakt z pacjentami. Przedstawiają funkcjonalności tego nowego narzędzia: interaktywny kalendarz, przechowywanie i porządkowanie dokumentacji, rezerwacje wizyt online, automatyczne powiadomienia, generowanie faktur, obsługa płatności i inne funkcje. Zarządzaj swoją działalnością logopedyczną z łatwością! »
Zapraszamy na szkolenie: Oddech jako narzędzie relaksacji w terapii logopedycznej
Zapraszamy do udziału w szkoleniu autorstwa Sylwii Zasady, którego tematem jest wykorzystanie oddechu w terapii logopedycznej dzieci, szczególnie w celu relaksacji. Jaki jest wpływ jakości oddechu na układ nerwowy dziecka? Jak dobrać odpowiednie techniki oddechowe do wieku i potrzeb dziecka? Przy pomocy jakich ćwiczeń stymulować całościowy tor oddechowy? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź podczas webinaru. »
Mowa osób z chorobą Parkinsona
Mowa jako funkcja ludzkiego mózgu nie może być oderwana od jego rozwoju, który paradoksalnie jest równocześnie starzeniem. Wyniki wielodyscyplinarnych badań z ostatnich 30 lat potwierdzają, że proces starzenia dotyczy również mowy. W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie rozwija się w Polsce gerontologopedia. Po chorobie Alzheimera drugim co do częstości występowania ok. 60 r.ż. schorzeniem neurozwyrodnieniowym jest choroba Parkinsona (ang. Parkinson’s disease, PD). PD jest także najczęstszą przyczynę zespołu parkinsonowskiego, czyli objawów ruchowych (w tym związanych z mową) i pozaruchowych. Z artykułu dowiesz się Czym charakteryzuje się mowa osób z chorobą Parkinsona? Z czego wynikają zaburzenia mowy w chorobie Parkinsona? Na czym polega terapia mowy pacjentów z chorobą Parkinsona? Jak zmieniają się w czasie objawy PD? »
- « pierwsza
- «
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- »
- ostatnia »







