Zespół Smitha, Lemliego i Opitza – terapia logopedyczna SLOS
Zespół Smitha, Lemliego i Opitza (SLOS – od ang. Smith-Lemli-Opitz syndrome) to genetycznie uwarunkowana choroba metaboliczna, w wyniku której organizm nie wytwarza potrzebnej ilości cholesterolu. Zaliczana jest do grupy chorób rzadkich [1]. Charakterystyczne cechy choroby powodują konieczność udziału pacjenta w terapii logopedycznej. Z artykułu dowiesz się: Jak inaczej nazywany jest Zespół Smitha, Lemliego i Opitza? Czy SLOS jest chorobą często spotykaną w Polsce? Jakie zaburzenia są charakterystyczne dla zespołu wad wrodzonych choroby Smitha, Lemliego i Opitza? Terapia logopedyczna SLOS – na czym powinny skupić się oddziaływania logopedy w terapii dziecka z diagnozą choroby Smitha, Lemliego i Opitza? »
Zapraszamy na szkolenie: Rola zabawy w terapii dziecka z ASD
Zapraszamy od udziału w szkoleniu autorstwa Agnieszki Stefaniak-Szołygi pt. „Rola zabawy w terapii dziecka z ASD”. Ekspertka zawarła w treści odpowiedzi między innymi na pytania: Czym dla dziecka jest zabawa? Jakie są rodzaje zabawy i jakie są jej cele? Jak wygląda zabawa dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu i z czego wynikają różnice względem zabawy dziecka rozwijającego się neurotypowo? W jakim celu i jak uczyć dziecko bawienia się? »
Słownictwo dzieci dwujęzycznych – rozwijanie sprawności leksykalnej
Sprawność leksykalna jest jedną z ważniejszych sprawności językowych, która umożliwia komunikowanie się w danym języku. Znajomość słów i połączeń wyrazowych pozwala zrozumieć czyjąś wypowiedź oraz sformułować własną. Dzieci dwujęzyczne przyswajają jednocześnie dwa systemy językowe, zatem i dwa podsystemy leksykalne. W artykule znajdują się wskazówki, jak wspierać rozwój sprawności leksykalnej dzieci dwujęzycznych. Z artykułu dowiesz się: Jakiego słownictwa uczyć dzieci dwujęzyczne? W jaki sposób uczyć słownictwa dzieci dwujęzyczne? Jak wprowadzać i utrwalać słownictwo? Z jakich materiałów korzystać w nauczaniu słownictwa? »
Współpraca logopedy z optometrystą
Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) około 75% dorosłej populacji świata ma wady lub/i choroby wzroku wymagające korekcji okularowej. Rozpowszechnienie wad lub/i chorób wzroku wśród polskich dzieci w wieku 2 do 10 lat szacuje się na około 8,6%. Niestety tylko 43,5% rodziców chociaż raz przeprowadziło kontrolę wzroku swojego dziecka (Wisłocka, Stożek, Kurzak, Pojda-Wilczek 2015). Z artykułu dowiesz się: Kim jest optometrysta? Dlaczego to optometrysta powinien dobierać okulary? Czym jest badanie wzroku do dali i do bliży? Jaką korzyść przyniesie współpraca logopedy z optometrystą? Co logopeda powinien wiedzieć o odczytywaniu ostrości wzroku swoich pacjentów? Dlaczego ważna jest współpraca logopedy podczas terapii logopedycznej ze specjalistą optometrii? »
Zapraszamy na szkolenie: Ssanie piersi, smoczka, palca – fakty i mity na temat ssania
Zapraszam do obejrzenia i wysłuchania szkolenia pt. „Ssanie piersi, smoczka, palca – fakty i mity na temat ssania” autorstwa Marceliny Przeździęk. W trakcie szkolenia uczestnik dowie się m.in.: Czym różnią się od siebie ssanie odżywcze i ssanie nieodżywcze? Czy dziecko z rozszczepem podniebienia lub wargi zawsze ma problemy ze ssaniem? Czy ssanie kciuka ma jakieś zalety? Czy „dobra” butelka zapewnia te same warunki do ssania odżywczego, co pierś matki? Kiedy warto podać smoczek noworodkowi? »
Czym są pararotacyzm, mogirotacyzm i rotacyzm właściwy?
Rotacyzm to wada wymowy zaliczana do dyslalii – nieprawidłowa wymowa głoski [r]. Pozanormatywne wybrzmiewanie [r] może występować w trzech formach: mogirotacyzmu, pararotacyzmu lub rotacyzmu właściwego, określanego również reraniem właściwym. Z artykułu dowiesz się: Czym jest reranie? Jakie są rodzaje rotacyzmu (rerania)? Jak rozwija się wymowa głoski [r]? Jakie typy mogirotacyzmu wyróżnia się najczęściej? »
Współpraca logopedy z okulistą
Większość logopedów w praktyce zawodowej spotka się z dylematem dotyczącym sprawności narządu wzroku pacjenta. Czasami jego zachowanie nie będzie budziło wątpliwości – terapeuta bez wahania uzna za stosowne zasugerowanie konsultacji z okulistą. Niekiedy jednak (szczególnie podczas diagnozy) obserwowane specyficzne zachowania postawią logopedę przed zagwozdką – pacjent wie, ale nie umie nazwać, czy może wie, ale nie widzi? Z artykułu dowiesz się: W jakich sytuacjach logopeda może zaobserwować trudności wzrokowe swoich pacjentów podczas zajęć logopedycznych? O jakie zachowania dziecka warto zapytać w razie podejrzenia pogorszenia widzenia pacjenta? Jakie zachowania pacjenta mogą wskazywać na konieczność odbycia przez niego konsultacji okulistycznej? Na czym powinna polegać współpraca logopedy z okulistą? Czy każdy okulista jest specjalistą w leczeniu dzieci? Jakie schorzenia okulistyczne wymagają zachowania szczególnej ostrożności w trakcie terapii logopedycznej? »
Współpraca logopedy z terapeutą integracji sensorycznej
Logopedia jest nauką interdyscyplinarną, co oznacza, że korzysta z wiedzy zaczerpniętej z innych nauk, takich jak np.: językoznawstwo, psychologia, ortodoncja, audiologia, laryngologia, foniatria, neurologia, chirurgia szczękowo-twarzowa, a także integracja sensoryczna. Z artykułu dowiesz się: W jaki sposób zaburzenia integracji sensorycznej mogą wpływać na kształtowanie się językowego rozwoju dziecka? Jakie działania terapeutyczne, m.in. mające na celu integrację zmysłów, może podejmować logopeda? W jakich sytuacjach warto zalecić konsultację z terapeutą SI? Na czym powinna polegać współpraca logopedy z terapeutą integracji sensorycznej? »
Ocena funkcjonowania językowego dziecka z autyzmem – jak i co obserwować, by odpowiednio pomóc?
Warto dowiedzieć się, w jaki sposób obserwować dziecko z autyzmem, by uzyskać najistotniejsze z perspektywy logopedy informacje na temat sposobu jego funkcjonowania, niezbędne do opracowania skutecznego planu terapii. Skuteczność podjętej terapii logopedycznej w znacznej mierze zależy od planu, według którego jest realizowana – ten zaś nie może zostać właściwie sformułowany bez odpowiednio wnikliwej i rzetelnej analizy wszelkich dostępnych informacji na temat sposobu funkcjonowania i komunikowania się dziecka. Z artykułu dowiesz się: Jak zaplanować przebieg obserwacji diagnostycznej dziecka z zaburzeniem rozwoju mowy i podejrzeniem autyzmu? Na jakie kluczowe elementy mowy i komunikacji zwrócić szczególną uwagę podczas obserwacji? Które cechy zaburzenia mowy obserwuje się u większości dzieci z zaburzeniem ze spektrum autyzmu? »
Mowa osób z zespołem Downa
Osoby z zespołem Downa niekiedy już od pierwszych chwil życia wymagają wsparcie terapeutycznego logopedy. Wady anatomiczne, obniżone napięcie mięśniowe i niepełnosprawność intelektualna typowe do omawianego zaburzenia skutkują istotnymi zaburzeniami w rozwoju mowy. Z artykułu dowiesz się: Jakiego rodzaju zaburzenia mowy obserwuje się na częściej u pacjentów z dodatkowym chromosomem? Jakie są priorytety w pracy logopedycznej z większością dzieci z zespołem Downa? Jakie zaburzenia i opóźnienia rozwoju mowy są zauważalne już w pierwszym roku dziecka z omawianym zespołem genetycznym? Jak niepełnosprawność intelektualna wpływa na rozwój poznawczy, komunikacji werbalnej i rozwój psychofizyczny osoby z trisomią 21. chromosomu? Jakie wady anatomiczne twarzoczaszki mogą wystąpić u dzieci z zespołem Downa i w jaki sposób wpływają one na komunikacyjny rozwój dziecka? W jaki sposób określać cele w terapii dzieci z zespołem Downa? »
- « pierwsza
- «
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- »
- ostatnia »