• Strefa LogopedyStrefa Logopedy
  • x

    Wyszukaj na stronie:

  • Zaloguj sięZamów »
  • x
  • Kreator
    kart pracy
  • Teoria
  • Certyfikowane
    e-szkolenia
  • Pytania Czytelników
  • Teczka logopedy
    • Kalendarz logopedyczny
    • Wszystkie dokumenty
    • Logopeda w placówce oświatowej
    • Kwestionariusze, badania, testy
    • Kontakt z rodzicem
    • Badania przesiewowe
  • Artykuły

Aktualności

  • Aktualności

Zapraszamy na szkolenie: Ciąć czy nie ciąć? Diagnoza wędzidełka języka

  • 5 września 2025

Zapraszamy do obejrzenia szkolenia pt. "Ciąć czy nie ciąć? Diagnoza wędzidełka języka" autorstwa Anny Jaźwińskiej-Chren. Ekspertka szczegółowo omawia temat wędzidełek języka w oparciu o najnowszą wiedzę. Porusza m.in. takie zagadnienia, jak: budowa anatomiczna wędzidełka języka, mity dotyczące wędzidełka języka, klasyfikacje – E. Coryllos i L. Kotlow’a, wywiad – o co warto zapytać w toku diagnozy, skale oceny ruchomości języka,  procedura badania wędzidełka języka – niemowlęta, dzieci starsze i dorośli.  Szczególnymi atutami szkolenia są liczne analizy sytuacji pacjentów oraz zdjęcia obrazujące najróżniejsze przypadki.   »

  • Certyfikowane e-szkolenia
Więcej

Logopedyczne badania przesiewowe w przedszkolach i szkołach

  • 4 września 2025
  • Dorota Dudzińska

Początek roku szkolnego to w placówkach oświatowych czas logopedycznych badań przesiewowych. Podczas krótkich spotkań z dziećmi logopedzi starają się dostrzec sygnały wskazujące, że wymagana jest dalsza obserwacja i diagnoza logopedyczna, a następnie terapia logopedyczna. Tego typu badania mają charakter działań profilaktycznych. Z artykuły dowiesz się: Czym różni się badanie przesiewowe od diagnozy? Czy istnieje zapis ograniczający czas przeprowadzania badań przesiewowych w danej placówce? Z jakich publikacji warto skorzystać, by sprawnie przeprowadzić logopedyczne badania przesiewowe? Co sprawdzić podczas badania? Jakie grupy wiekowe objąć badaniem w przedszkolu, a jakie w szkole podstawowej? »

  • Artykuły
Więcej

Logopedyczny kalendarz świąt wyjątkowych – wrzesień 2025

  • 2 września 2025

Jest wiele powodów, by świętować! Zapraszamy do zapoznania się z kalendarzem wrześniowych świąt nietypowych i obchodzonych w tzw. kalendarzu przedszkolaka. Podpowiadamy, jak urozmaicić zajęcia z dzieckiem i z których pomocy dostępnych na naszej stronie internetowej warto skorzystać. »

  • Aktualności
Więcej

Dokumentacja logopedy we wrześniu

  • 25 sierpnia 2025

Wrzesień to czas intensywnej pracy logopedów – zarówno w placówkach oświatowych, jak i poradniach oraz gabinetach. W szkołach i przedszkolach początek nowego roku szkolnego zdominowany jest przez badania przesiewowe, obserwacje i konsultacje z rodzicami oraz gronem pedagogicznym. Trwają diagnozy i organizacja nowego planu pracy. Poniżej przedstawiamy obszerną listę przykładowych dokumentów potrzebnych w tym gorącym okresie. Każdy z nich jest dostępny w formie do edycji. Mamy nadzieję, że skorzystanie z naszych gotowych propozycji ułatwi i usprawni pracę logopedy we wrześniu. »

  • Aktualności
Więcej

Rotacyzm (reranie) w terapii logopedycznej. Wywołanie metodami fonetycznymi, substytucyjnymi i fonetyczno-mechanicznymi. Etapy utrwalania  

  • 13 sierpnia 2025

W pracy terapeutycznej na etapie wywoływania głoski [r] logopedzi zazwyczaj stosują metody polegające na przekształceniu dźwięk ó w pomocniczych (wyjściowych), kt ó re wymawiane są prawidłowo i których pacjent posiada umiejętność przedłużania i odpowiedniego wzmacniania. Metody polegające wyłącznie na przekształcaniu dźwięku wyjściowego w oczekiwany nazywane są metodami fonetycznymi (lub substytucyjnymi). Jeśli natomiast przekształceniu fonetycznemu towarzyszy zewnętrzna ingerencja logopedy w postaci np. przytrzymywania brody, ucisku języka szpatułką czy dotyku sondą miejsc artykulacyjnych, w ó wczas mamy do czynienia z metodami fonetyczno-mechanicznymi [1] . Poznaj etapy terapii rotacyzmu i sposoby wywoływania głoski [r]. Z artykułu dowiesz się m.in.: Czy sposób realizacji głoski i rodzaj rotacyzmu właściwego ma znaczenie przy wyborze postępowania w terapii logopedycznej? W jaki sposób wykorzystać dziąsłową wymowę głoski d do ćwiczeń logopedycznych i wywołania wymowy [r]? Na jakim etapie terapii logopedycznej dyslalii - rotacyzmu - zastosować pracę z wykorzystaniem logotomów? »

  • Artykuły
Więcej

Motoryka ręki i aparatu artykulacyjnego – wspólne podłoże. Ssanie nieodżywcze

  • 7 sierpnia 2025

„To właśnie w ręce ludzkiej natura zawarła wszelką doskonałość. Wyższość ręki nad wszelkimi narzędziami wynika z tego, że łączy ona w sobie siłę z różnorodnością zakresu i szybkością ruchów (…) oraz wrażliwością czuciową, dzięki czemu jest ona w stanie dostosowywać się do utrzymania, pociągania, przędzenia, tkania, budowania. To dzięki ręce człowiek zarabia na życie, rodzice pieszczą swoje dzieci, muzyk gra sonaty, ociemniały czyta, a głuchy mówi” [1]. Słowa te, jakże prawdziwe, pokazują wartość właśnie tej części ciała, której, obok sfery orofacjalnej, dotyczy tematyka opracowania. »

  • Artykuły
Więcej

RODO w gabinecie logopedycznym i prezentacja programu Logopeda+

  • 5 sierpnia 2025

Prowadzisz gabinet logopedyczny? A może przygotowujesz się do otwarcia własnej działalności? Zastanawiasz się, jak zgodnie z prawem zorganizować kwestię zarządzania jednym gabinetem lub całą placówką? Zapraszamy do obejrzenia szkolenia, które składa się z dwóch części: RODO w gabinecie logopedycznym – radca prawny Michał Kowalski wyjaśnia, czym są dane osobowe, w jaki sposób można je przetwarzać oraz jak należy je chronić. Informuje, jakie działania powinien podjąć administrator w sytuacji naruszenia danych osobowych. Treści przygotowane są z myślą o potrzebach logopedów. Prezentacja programu Logopeda+ – Tymoteusz Szczepkowski i Paweł Ziółek, autorzy aplikacji dla logopedów, wyjaśniają, w jaki sposób Logopeda+ usprawnia terapię, organizację pracy i kontakt z pacjentami. Przedstawiają funkcjonalności tego nowego narzędzia: interaktywny kalendarz, przechowywanie i porządkowanie dokumentacji, rezerwacje wizyt online, automatyczne powiadomienia, generowanie faktur, obsługa płatności i inne funkcje. Zarządzaj swoją działalnością logopedyczną z łatwością! »

  • Certyfikowane e-szkolenia
Więcej

Zapraszamy na szkolenie: Oddech jako narzędzie relaksacji w terapii logopedycznej

  • 1 sierpnia 2025

Zapraszamy do udziału w szkoleniu autorstwa Sylwii Zasady, którego tematem jest wykorzystanie oddechu w terapii logopedycznej dzieci, szczególnie w celu relaksacji. Jaki jest wpływ jakości oddechu na układ nerwowy dziecka? Jak dobrać odpowiednie techniki oddechowe do wieku i potrzeb dziecka? Przy pomocy jakich ćwiczeń stymulować całościowy tor oddechowy? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź podczas webinaru.    »

  • Certyfikowane e-szkolenia
Więcej

Urlop nauczyciela w czasie ferii krok po kroku

  • 25 lipca 2025

Ile dni urlopu w czasie ferii przysługuje nauczycielowi szkoły feryjnej w 2025 roku – zgodnie z Kartą Nauczyciela i kalendarzem roku szkolnego? Jak prawidłowo go naliczyć w okresie wakacyjnym? »

  • Artykuły
Więcej

Mowa osób z chorobą Parkinsona

  • 21 lipca 2025

Mowa jako funkcja ludzkiego mózgu nie może być oderwana od jego rozwoju, który paradoksalnie jest równocześnie starzeniem. Wyniki wielodyscyplinarnych badań z ostatnich 30 lat potwierdzają, że proces starzenia dotyczy również mowy. W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie rozwija się w Polsce gerontologopedia. Po chorobie Alzheimera drugim co do częstości występowania ok. 60 r.ż. schorzeniem neurozwyrodnieniowym jest choroba Parkinsona (ang. Parkinson’s disease, PD). PD jest także najczęstszą przyczynę zespołu parkinsonowskiego, czyli objawów ruchowych (w tym związanych z mową) i pozaruchowych. Z artykułu dowiesz się Czym charakteryzuje się mowa osób z chorobą Parkinsona? Z czego wynikają zaburzenia mowy w chorobie Parkinsona? Na czym polega terapia mowy pacjentów z chorobą Parkinsona? Jak zmieniają się w czasie objawy PD? »

  • Artykuły
Więcej
  • « pierwsza
  • «
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • »
  • ostatnia »
3034303230312991298929882987298529402929

Karty Pracy i ćwiczenia

Plakaty i broszury

Gry i dodatki

Aktualny numer Pokaż listę wydań »

WĘDZIDEŁKA JAMY USTNEJ W PRAKTYCE LOGOPEDYCZNEJ. UTRWALANIE WYMOWY GŁOSEK TRZECH SZEREGÓW LOGOPEDYCZNYCH

WĘDZIDEŁKA JAMY USTNEJ W PRAKTYCE LOGOPEDYCZNEJ. UTRWALANIE WYMOWY GŁOSEK TRZECH SZEREGÓW LOGOPEDYCZNYCH
Sprawdź »
Bądź na bieżąco z nowościami dotyczącymi pracy logopedy. Zapisz się na bezpłatny newsletter „Strefa logopedy”

Odbierz e-book w
prezencie!

Terapia miofunkcjonalna – 8 pytań i odpowiedzi

Wideo Pokaż więcej »

Zapraszamy na szkolenie: O rozmowie w ujęciu diagnostycznym

Zapraszamy na szkolenie: O rozmowie w ujęciu diagnostycznym

Więcej »
Zapraszamy na szkolenie: Ciąć czy nie ciąć? Diagnoza wędzidełka języka

Zapraszamy na szkolenie: Ciąć czy nie ciąć? Diagnoza wędzidełka języka

Więcej »
RODO w gabinecie logopedycznym i prezentacja programu Logopeda+

RODO w gabinecie logopedycznym i prezentacja programu Logopeda+

Więcej »

Informacje

  • Oferta
  • Redakcja
  • Prezent powitalny
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Pomoc
  • Kontakt
  • Współpraca

Partnerzy

Kontakt

  • Wiedza i Praktyka
    ul. Łotewska 9a
    03-918 Warszawa
  • Centrum Obsługi Klienta
    Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
    Telefon: 22 518 29 29
    Fax: 22 617 60 10
  • Email: [email protected]

© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka

Logo WiP

Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?

Włącz powiadomienia

Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.