Wybrane choroby mózgu, którym towarzyszy zaburzenie mowy
Choroby neurodegeneracyjne wiążą się z postępującym uszkodzeniem komórek układu nerwowego. Są szczególnie groźne, ponieważ dojrzałe komórki nerwowe, z nielicznymi wyjątkami, nie regenerują się ani nie namnażają. W konsekwencji uszkodzenia tej tkanki są trwałe i niemożliwe do naprawienia. Skutki chorób mózgu są najczęściej widoczne pod postacią między innymi zaburzenia mowy. Z artykułu dowiesz się: Jakie rzadkie schorzenia neurologiczne uwidaczniają się w postaci zaburzenia mowy? Jakie choroby zalicza się do grona chorób neurodegeneracyjnych? Jakie rodzaje chorób mózgu można wyróżnić? »
Czym jest dyslalia? O nieprawidłowej realizacji fonemów
6 marca obchodzony jest Europejski Dzień Logopedy. Pomysłodawcą tego wydarzenia była organizacja CPLOL zrzeszająca logopedów i terapeutów w całej Europie. Nie tylko wiedza logopedów i ich obszar zainteresowań rosną. Zwiększa się także zaufanie pacjentów do nich i świadomość na temat kompetencji logopedy. Wciąż jednak w powszechnej świadomości w pierwszej kolejności praca logopedów kojarzy się z zaburzeniem wymowy głosek, czyli dyslalią. Z artykułu dowiesz się: Czym jest dyslalia? Jakie nazewnictwo obowiązuje w obrębie zagadnienia wad wymowy? Jakie rozwiązanie proponują badacze, by określić wadę wymowy tylko jednej lub wybranych głosek z grupy, np. seplenienie (sz, ż, cz, dż, s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź)? W których numerach „Strefy Logopedy” przeczytasz o konkretnych typach, objawach i przyczynach dyslalii? »
Diagnoza w kierunku dyslalii - wytyczne
W przypadku dyslalii, tak jak i innych zaburzeń mowy, istnieją wypracowane standardy postępowania diagnostycznego. Szczegółowo opisują je m.in. J. Stasiak czy G. Jastrzębowska i O. Pelc-Pękala. Najważniejsze zadanie logopedy – oprócz oczywiście ustalenia zakresu nieprawidłowo realizowanych głosek – to poznanie przyczyny takiego stanu, ponieważ usunięcie jej (jeśli jest to możliwe) jest fundamentem sukcesu terapeutycznego. »
Obowiązkowe zajęcia logopedyczne w szkole – dla kogo?
Czy istnieją regulacje prawne, dla jakich dzieci należy zapewnić zajęcia logopedyczne w szkole? Jesteśmy publiczną szkołą podstawową z przedszkolem. Największe potrzeby są w przedszkolu i klasach I-III, ale podczas diagnozy klas IV-VII również pojawiły się dzieci, które potrzebują pomocy logopedy. Czy szkoła ma obowiązek prowadzenia zajęć logopedycznych w szkole, jeżeli dzieci nie mają opinii/orzeczenia? »
Bon na laptop dla nauczyciela logopedy
Nauczyciel w roku szkolnym 2024/2025 zatrudniony jest na stanowisku: logopeda w wymiarze 11/22, pedagog specjalny w wymiarze 11/22, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w przedszkolu w wymiarze 1/22, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole podstawowej, w klasie VI w wymiarze 1/18. Na dzień 30 września 2023 r. przebywał na urlopie zdrowotnym i nie otrzymał poprzednio bonu na laptop. Czy teraz bon mu się należy? »
Diagnoza i terapia logopedyczna dziecka z padaczką
Padaczka jest jedną z najczęściej występujących przewlekłych chorób układu nerwowego u dzieci i młodzieży [Steinborn, 2017]. To choroba mózgu charakteryzująca się skłonnością do generowania napadów padaczkowych, które wynikają z zaburzonej czynności bioelektrycznej mózgu. Terapia logopedyczna dziecka z padaczką ma na celu niwelowanie problemów z komunikacją, stymulowanie rozwoju językowego i funkcji poznawczych. Kluczowe jest wczesne rozpoznanie trudności oraz dostosowanie metod terapeutycznych do indywidualnych potrzeb dziecka. Z artykułu dowiesz się: Czy czas wystąpienia pierwszego ataku padaczki ma wpływ na jakość rozwoju mowy dziecka? Czy leki na epilepsję mogą spowodować zaburzenia funkcji poznawczych? Z jakimi specjalistami powinien najczęściej współpracować logopeda, który prowadzi terapię logopedyczną dziecka z padaczką? »
Jak być usłyszanym i słuchanym? Sztuka wystąpień publicznych
Nie każdy człowiek potrafi w pełni wykorzystywać możliwości swojego głosu i komfortowo czuje się podczas mówienia. Logopeda ma wiedzę i narzędzia, które pozwalają mu w skuteczny sposób doskonalić jakość komunikacji. Praca nie zawsze musi mieć wymiar terapeutyczny, a w dobie social mediów i powszechnego dostępu do narzędzi utrwalających wizerunek i głos wiele osób szuka odpowiedzi na pytania: Jak być usłyszanym? Jak mówić zrozumiale? Jak mówić interesująco? Zapraszamy do udziału w szkoleniu autorstwa Ewy Kozickiej pt. „Jak być usłyszanym i słuchanym? Sztuka wystąpień publicznych”. Ekspertka w przystępny sposób wyjaśnia, w jaki sposób i nad czym pracować, by poprawić jakość swojej komunikacji. »
Podsumowanie pracy logopedy w I półroczu roku szkolnego w placówce oświatowej – przykładowy arkusz sprawozdania z zajęć logopedycznych
Koniec pierwszego półrocza roku szkolnego w przedszkolu lub szkole podstawowej to czas podsumowań. Także logopedzi przygotowują wtedy dokument, w którym opisują po krótce przebieg swojej dotychczasowej pracy. Podsumowanie pracy logopedy w I połowie roku szkolnego powinno zawierać podstawowe informacje na temat podejmowanych działań, sposobu organizacji pracy z uczniami oraz jej efektów. Z artykułu dowiesz się: Jak może wyglądać dokument „Podsumowanie pracy logopedy w I półroczu roku szkolnego”? Jakie informacje warto zawrzeć w podsumowaniu półrocznym? »
Współpraca logopedy z wychowawcą i nauczycielem ucznia
Warunkiem koniecznym dla efektywnego wspierania rozwoju mowy i komunikacji u dzieci jest współpraca logopedy z wychowawcą i specjalistami oraz rodzicami. Logopeda pracujący w szkole lub przedszkolu ma możliwość kontaktowania się nauczycielami dzieci, które uczęszczają na indywidualną terapię logopedyczną. Wychowawca posiada wiele informacji, do których inni specjaliści mogą nie mieć dostępu, m.in. regularnie obserwuje zachowanie dziecka w grupie, zna jego słabsze i mocniejsze strony w przyswajaniu materiału edukacyjnego, ma regularny kontakt z rodzicami, obserwuje trudności ze spożywaniem posiłków. Logopeda pracujący z uczniem indywidualnie nie posiada tak szczegółowego obrazu sposobu funkcjonowania podopiecznego. W ramach omówienia sposobu organizacji współpracy logopedy z nauczycielem warto ująć potrzeby jednej i drugiej strony. Z artykułu dowiesz się: Jakie informacje od wychowawcy o funkcjonowaniu dziecka w wieku przedszkolnym lub ucznia mogą być pomocne w pracy logopedy? Co logopeda może zrobić, aby wesprzeć nauczyciela w pracy z dzieckiem? Jakie wspólne działania logopedy i wychowawcy warto zaplanować w pracy z przedszkolakiem lub uczniem z zaburzeniami mowy? Jak włączyć rodziców i nauczycieli w pomoc psychologiczno-pedagogiczną dziecku korzystającemu z ćwiczeń logopedycznych? »
- « pierwsza
- «
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- »
- ostatnia »