Wywoływanie głoski [s] - wskazówki, praktyczne porady

Dorota Dudzińska

Autor: Dorota Dudzińska

Dodano: 28 lutego 2023
głoska (s)

Mam w terapii od dłuższego czasu chłopca 5cio letniego (ze stwierdzoną afazją), który zamiast [s] mówi [ś]. Trenowaliśmy język, zapewne chodzi o to, że język nie leży cały płasko. Wie jak ma wyglądać wymowa, jak ma być ustawiony język, czasem przytrzymuję go szpatułką, ale jak mówi sam nawet przy przypominaniu to dalej mu to [s] świszczy. Jak mogłabym mu pomoc?

Wywoływanie głoski [s] - wskazówki, praktyczne porady

 

 

Na początku zwrócę uwagę na dwa zwroty: „język (…) cały leży płasko” oraz „przytrzymuję go szpatułką”. Już te dwa stwierdzenia informują, że pacjent nie ma podanego prawidłowego wzorca wymowy, a w mechaniczny sposób ten wzorzec jest deformowany.

W trakcie wymowy głoski [s] brzegi przedniej części języka są przy dolnych zębach, ale środek języka nie zalega na dnie jamy ustnej. Masa języka powinna być napięta i tworzyć na środku charakterystyczny dla głosek [s] oraz [z] rowek w linii środkowej. Zatem przytrzymywanie szpatułką języka spowoduje ucisk na język i brak możliwości stworzenia takiego rowka. Napisała Pani: „dalej mu to [s] świszczy”. Spodziewam się zatem, że wypowiada [s] z płaskim językiem, a więc powietrze nie gromadzi się centralnie i nie ulatuje do przodu ową rynienką w linii środkowej, lecz rozprasza się po całym płaskim języku, czyli powstaje wadliwe [s] obustronnie boczne (bo powietrze leci nie tylko do przodu, ale po powierzchni języka na boki). Stąd charakterystyczne świszczenie.

Jak pomóc stworzyć rowek w linii środkowej?

Popularnym sposobem jest wykorzystanie zapałki. Pacjent trzyma zębami (nie zaciska zębów!) zapałkę, której drewienko układa się na linii środkowej języka i w ten sposób zaznacza miejsce na rynnę.

Drugim dobrym sposobem, z którego korzystałam w praktyce zawodowej i który polecam, jest wykorzystanie cienkiej plastikowej słomki. Ustawiamy ją między górnymi i dolnymi „jedynkami”. Pacjent lekko przygryza słomkę (ale tak, żeby nie zagryźć, nie zamknąć otworu słomki), ok. 1,5-2 cm słomki powinno leżeć na linii środkowej języka. Ta metoda dodatkowo uczy prawidłowego ustawienia szczęki (bo nie można zagryźć słomki, a więc nie można zacisnąć zębów).

W pierwszym etapie pracy tym sposobem należy nauczyć pacjenta wydychania powietrza właśnie w ten otwór (wdech nosem, wydech do słomki bez wypuszczania jej z zębów). Można postawić w linii środkowej przed ustami pacjenta świeczkę (by zmotywować do wydechu do przodu; uwaga, nie chodzi o to by ją zdmuchnąć, bo wydech wcale nie musi być taki mocny, party). Może się okazać, że gdy do wydechu pacjent dołączy jakąś dowolną dla siebie fonację, to niespodziewanie wybrzmi [s] (czasem element zaskoczenia i „niestarania się” jest lepszy). Po opanowaniu umiejętności przytrzymania niezagryzionej słomki oraz utrzymania jej między zębami leżącej w linii środkowej na języku, można wprowadzić właściwy dźwięk mowy.

Pacjent powinien wymawiać [s] tak, żeby strumień powietrza kierować do otworu słomki (na przednią część języka; można uczyć wymowy nie rezygnując z wykorzystania świecy motywującej do wydychania powietrza środkiem do przodu). Istnieją także specjalne zakończenia do szpatułek logopedycznych, które są właśnie stworzone do wykorzystania w tym celu. Np. z walizki logopedycznej Demostenes (ale są i inne, nie tylko w zestawach).

A może zająć się inną głoską?

Czy pacjent wymawia już głoskę [c]? W większości publikacji pracę nad wywołanie głosek tzw. szeregu syczącego sugeruje się rozpocząć od nauki wymowy głoski [c]. Między innymi z dwóch powodów: [c] jest krótsze i łatwiejsze oraz z przedłużonej emisji [c] można od razu uzyskać [s]. A czy są jeszcze jakieś inne głoski, których nie wymawia pacjent? Nawet pozornie trudniejsze (np. [r]) mogą okazać się łatwiejsze do wywołania. W ten sposób pacjent „zapomni” na chwilę o tych nieprawidłowych nawykach prezentowanych przy próbach wymowy [s] oraz zdobędzie motywację do pracy, gdy odniesie sukces (pojawi się w mowie nowa, nieistniejąca dotąd głoska).

D. Pluta-Wojciechowska „Dyslalii obwodowej. Diagnoza i terapia…” podaje, że do wywołania głoski [s] można wykorzystać w metodzie przekształceń fonemowych głoski [c, f, š, ś, n].  W przypadku rodzaju zaburzenia opisanego jako Niepośrodkowy przepływ powietrza przy realizacji fonemów dentalizowanych Pani Profesor sugeruje zachowanie następującej kolejności pracy terapeutycznej:

  1. spółgłoski zębowe dentalizowane, rozpoczynając od [c] w izolacji i następnie w sylabie zamkniętej,
  2. spółgłoski dziąsłowe, rozpoczynając od [č] w sylabie otwartej lub w izolacji, a potem w wygłosie,
  3. spółgłoski itowe, rozpoczynając od [ci] lub głoski [ć] w izolacji (potem [ć] w wygłosie).

Do wywołania prawidłowej wymowy [c] sugeruje wykorzystać (prawidłowo wymawiane!) [t] (za: Pluta-Wojciechowska D. (2019), Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia…, wyd. Ergo-Sum, Bytom, s. 317).

Typ afazji

Jaki typ afazji rozwojowej stwierdzono u pacjenta? Ekspresyjny? Jeśli tak, to być może tak precyzyjne ułożenie języka nie jest jeszcze (lub nawet nigdy nie będzie) w zasięgu możliwości pacjenta. Mogą pojawić się problemy w artykulacji i zapamiętywaniu wzorca ruchowego wymowy głoski. Percepcyjny? To może największym i najistotniejszym problemem mowy dziecka jest nie artykulacja, ale ogólne rozumienie mowy…

A może pacjent nie mówi jeszcze głosek tzw. szeregu szumiącego? „Syczki” uważa się za najtrudniejszy z szeregów logopedycznych. Przy zaburzeniu wszystkich trzech szeregów proponuje się zostawienie pracy z [s, z, c, ʒ] na koniec (najpierw „szumiące”, potem wywołujemy „ciszące”, a na końcu „syczące”) (za: Pluta-Wojciechowska (2019), s. 316).

To wyjątkowo trudna do wywołania głoska, a w pracy z pacjentem z afazją jej pojawienie się może wymagać wielu ćwiczeń, cierpliwości i czasu.

Autor: Dorota Dudzińska
Dorota Dudzińska

Autor: Dorota Dudzińska

Neurologopeda, terapeuta ręki, oligofrenopedagog, hipoterapeuta. Pracuje przede wszystkim z dziećmi (w wieku żłobkowym, przedszkolnym i szkolnym). Chętnie łączy formy terapii (np. hipoterapia i logopedia, terapia ręki i logopedia), ceni holistyczne podejście do terapii podopiecznego. Pasjonatka w zawodzie z dużym doświadczeniem w pracy z dziećmi z dyslalią, opóźnionym rozwojem mowy, oligofazją i z całościowym zaburzeniem rozwoju. Redaktor merytoryczna recenzowanego czasopisma Strefa Logopedy.
Słowa kluczowe:
głoska "ś"

ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ A ROZWÓJ MOWY

ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ A ROZWÓJ MOWY
Sprawdź »