Czym jest dyslalia? O nieprawidłowej realizacji fonemów

6 marca obchodzony jest Europejski Dzień Logopedy. Pomysłodawcą tego wydarzenia była organizacja CPLOL zrzeszająca logopedów i terapeutów w całej Europie. Nie tylko wiedza logopedów i ich obszar zainteresowań rosną. Zwiększa się także zaufanie pacjentów do nich i świadomość na temat kompetencji logopedy. Wciąż jednak w powszechnej świadomości w pierwszej kolejności praca logopedów kojarzy się z zaburzeniem wymowy głosek, czyli dyslalią.
Z artykułu dowiesz się:
- Czym jest dyslalia?
- Jakie nazewnictwo obowiązuje w obrębie zagadnienia wad wymowy?
- Jakie rozwiązanie proponują badacze, by określić wadę wymowy tylko jednej lub wybranych głosek z grupy, np. seplenienie (sz, ż, cz, dż, s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź)?
- W których numerach „Strefy Logopedy” przeczytasz o konkretnych typach, objawach i przyczynach dyslalii?
Czym jest dyslalia? O nieprawidłowej realizacji fonemów
Czym jest dyslalia? Trzy formy dyslalii
W obrębie dyslalii wyróżnia się:
- dyslalię właściwą, deformację – polega ona na wadliwej wymowie głosek. Nieprawidłowe miejsce artykulacji danej głoski powoduje zniekształcenie jej brzmienia. W efekcie deformacji występują dźwięk i układy aparatu artykulacyjnego, które nie mieszczą się w systemie fonologicznym języka polskiego;
- paralalia, substytucja – polega na zastępowaniu jednych głosek innymi, które są wymawiane prawidłowo, np. głoska [r] jest zastępowana [l]. Substytucje są zjawiskiem charakterystycznym dla rozwoju artykulacji. O nieprawidłowości można mówić wtedy, gdy:
- dana głoska zastępowana jest w nietypowy dla rozwoju mowy sposób, np. [r] zastępowane jest głoską [s]. W typowym rozwoju artykulacji substytucje ewoluują. Pojawiające się kolejno głoski, zastępujące głoskę docelową, mają np. coraz więcej jej cech artykulacyjnych (np. [j] -> [l] –> [r]) lub coraz bliższe celu miejsce artykulacji ([ś] -> [s] -> [š]). Wraz z rozwojem słuchu fonemowego i sprawności aparatu mowy dziecko dąży do wzorowej wymowy wszystkich głosek występujących w mowie.
- czas trwania substytucji wykracza poza normy rozwoju artykulacji, np. dziewięcioletnie dziecko zastępuje głoskę [r] głoską [l].
- mogilalia, elizja – polega na opuszczaniu głoski. O mogilalii mówimy wtedy, kiedy jakaś głoska bądź głoski z grupy (np. dentalizowanych) w ogóle nie są realizowane, np. but – ut. Zjawisko fonetyczne w przypadku mogilalii jest tożsame z elizją. O elizji mówi się jednak w czasie rozwoju mowy dziecka, a o mogilalii wtedy, gdy dziecko w danym wieku powinno już wymawiać opuszczaną głoskę [1].
Dyslalia – słowniczek logopedyczny. Terminologia ze względu na nazwę zaburzonej głoski lub grupy głosek
W polskiej literaturze logopedycznej powszechnie stosuje się nazwy odnoszące się do nieprawidłowej realizacji określonych fonemów lub grup fonemów (np. rotacyzm, sygmatyzm).
- rotacyzm/reranie [r],
- seplenienie/sygmatyzm
- tzw. szeregu ciszącego [ś], [ź], [ć], [ʒ́],
- tzw. szeregu syczącego [s], [z], [c], [ʒ],
- tzw. szeregu szumiącego [š], [ž], [č], [ǯ],
- kappacyzm [k],
- gammacyzm [g],
- lambdacyzm/lelanie [l],
- betacyzm [p], [b],
- hittacyzm [x],
- tetacyzm [t], [d], [n],
Dudzińska D., Wilczyńska M., Trasa głoski [t], Strefa Logopedy, nr 73/2025 (publikacja – kwiecień 2025).
Brakuje określeń tego typu dla niektórych głosek, m.in.:
- samogłosek
- ustnych,
- nosowych,
- głosek [i̯], [u̯],
- głosek [f], [v],
- głoski [m].
Niektóre nazwy odnoszą się do wybranej cechy głosek, np.:
- rynolalia (nosowanie) – zakłócenie w realizacji ustność-nosowość,
- mowa bezdźwięczna – nieprawidłowa realizacja cechy dźwięczności,
Terminologia ze względu na występowanie cech nienormatywnych
Wielu współczesnych badaczy nie zgadza się z funkcjonującymi w teorii i praktyce terminami m.in. seplenienie międzyzębowe, rotacyzm boczny. Pierwszy człon terminu wskazuje na fonem lub grupę fonemów, której dotyczy zagadnienie, drugi określa cechę, która stanowi głoskową realizację będącą poza normą. Jednak taka nomenklatura nie dostarcza między innymi wystarczającej informacji o tym, jakiego konkretnie fonemu z grupy fonemów (np. w przypadku seplenienia) dotyczy. Dodatkowo wskazuje tylko na jedną cechę, która jest niezgodna z normą, a może być ich więcej, np. międzyzębowość może współwystępować z boczną realizacją fonemu [2].
„Danuta Pluta-Wojciechowska (2017) proponuje rezygnację z terminów typu lelanie, seplenienie itd. Zwraca uwagę, by podczas badania sposobu realizacji fonemów wyszczególniać zaobserwowane cechy nienormatywne w postaci i konwencji, jaką oferuje fonetyka. Dzięki temu łatwiej będzie określić przyczynę zakłóceń dźwięków mowy, a co za tym idzie, efektywniej zaplanować i przeprowadzić terapię. Aby właściwie nazwać cechy nienormatywne fonemów, należy je zestawić z cechami fonetycznymi stosowanymi w fonetyce normatywnej [3]”[4].
Przypisy:
[1] Mogilalia, https://www.komlogo.pl/encyklopedia/127-a/961-mogilalia [dostęp: 5.03.2025 r.].
[2] Trzaskalik J. (2021), Diagnoza i terapia sygmatyzmu (seplenienia), [w:] A. Domagała, U. Mirecka (red.), Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. Diagnozowanie i terapia zaburzeń mowy, t.2, Harmonia Universalis, Gdańsk, s. 172.
[3] Pluta-Wojciechowska D. (2017), Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna wybranych form zaburzeń, Wydawnictwo Ergo-Sum, Bytom, s. 127.
[4] Kadej M., Kornaś K., Same sukcesy z głoską [s], [w:] „Strefa Logopedy”, nr 72, marzec 2025.
Serdecznie zapraszamy na Konferencję „Mów wyraźnie – o diagnozie i terapii wad wymowy”, planowanej na 30 maja. To wydarzenie, podczas którego Uczestnicy mają szansę zdobyć wiedzę i skorzystać z porad praktycznych doświadczonych specjalistów, których wyróżnia nowoczesne podejście do logopedii. To przestrzeń dla terapeutów, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę i wzbogacić warsztat pracy. Zapisz się już dzisiaj! »