• Strefa LogopedyStrefa Logopedy
  • x

    Wyszukaj na stronie:

  • Zaloguj sięZamów »
  • x
  • Kreator
    kart pracy
  • Teoria
  • Certyfikowane
    e-szkolenia
  • Pytania Czytelników
  • Teczka logopedy
    • Wszystkie dokumenty
    • Logopeda w placówce oświatowej
    • Kwestionariusze, badania, testy
    • Kontakt z rodzicem
    • Badania przesiewowe
  • Artykuły

Aktualności

  • Aktualności

Słownictwo dzieci dwujęzycznych – rozwijanie sprawności leksykalnej

  • 14 maja 2024

Sprawność leksykalna jest jedną z ważniejszych sprawności językowych, która umożliwia komunikowanie się w danym języku. Znajomość słów i połączeń wyrazowych pozwala zrozumieć czyjąś wypowiedź oraz sformułować własną. Dzieci dwujęzyczne przyswajają jednocześnie dwa systemy językowe, zatem i dwa podsystemy leksykalne. W artykule znajdują się wskazówki, jak wspierać rozwój sprawności leksykalnej dzieci dwujęzycznych. Z artykułu dowiesz się: Jakiego słownictwa uczyć dzieci dwujęzyczne? W jaki sposób uczyć słownictwa dzieci dwujęzyczne? Jak wprowadzać i utrwalać słownictwo? Z jakich materiałów korzystać w nauczaniu słownictwa? »

  • Artykuły
Więcej

Współpraca logopedy z optometrystą

  • 10 maja 2024
  • Magdalena Kokot-Rybińska

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) około 75% dorosłej populacji świata ma wady lub/i choroby wzroku wymagające korekcji okularowej. Rozpowszechnienie wad lub/i chorób wzroku wśród polskich dzieci w wieku 2 do 10 lat szacuje się na około 8,6%. Niestety tylko 43,5% rodziców chociaż raz przeprowadziło kontrolę wzroku swojego dziecka (Wisłocka, Stożek, Kurzak, Pojda-Wilczek 2015). Z artykułu dowiesz się: Kim jest optometrysta? Dlaczego to optometrysta powinien dobierać okulary? Czym jest badanie wzroku do dali i do bliży? Jaką korzyść przyniesie współpraca logopedy z optometrystą? Co logopeda powinien wiedzieć o odczytywaniu ostrości wzroku swoich pacjentów? Dlaczego ważna jest współpraca logopedy podczas terapii logopedycznej ze specjalistą optometrii? »

  • Artykuły
Więcej

Zapraszamy na szkolenie: Ssanie piersi, smoczka, palca – fakty i mity na temat ssania

  • 7 maja 2024

Zapraszam do obejrzenia i wysłuchania szkolenia pt. „Ssanie piersi, smoczka, palca – fakty i mity na temat ssania” autorstwa Marceliny Przeździęk. W trakcie szkolenia uczestnik dowie się m.in.: Czym różnią się od siebie ssanie odżywcze i ssanie nieodżywcze? Czy dziecko z rozszczepem podniebienia lub wargi zawsze ma problemy ze ssaniem? Czy ssanie kciuka ma jakieś zalety? Czy „dobra” butelka zapewnia te same warunki do ssania odżywczego, co pierś matki? Kiedy warto podać smoczek noworodkowi? »

  • Certyfikowane e-szkolenia
Więcej

Czym są pararotacyzm, mogirotacyzm i rotacyzm właściwy?

  • 6 maja 2024

Rotacyzm to wada wymowy zaliczana do dyslalii – nieprawidłowa wymowa głoski [r]. Pozanormatywne wybrzmiewanie [r] może występować w trzech formach: mogirotacyzmu, pararotacyzmu lub rotacyzmu właściwego, określanego również reraniem właściwym. Z artykułu dowiesz się: Czym jest reranie? Jakie są rodzaje rotacyzmu (rerania)? Jak rozwija się wymowa głoski [r]? Jakie typy mogirotacyzmu wyróżnia się najczęściej? »

  • Artykuły
Więcej

Współpraca logopedy z okulistą

  • 17 kwietnia 2024
  • Magdalena Kokot-Rybińska

Większość logopedów w praktyce zawodowej spotka się z dylematem dotyczącym sprawności narządu wzroku pacjenta. Czasami jego zachowanie nie będzie budziło wątpliwości – terapeuta bez wahania uzna za stosowne zasugerowanie konsultacji z okulistą. Niekiedy jednak (szczególnie podczas diagnozy) obserwowane specyficzne zachowania postawią logopedę przed zagwozdką – pacjent wie, ale nie umie nazwać, czy może wie, ale nie widzi? Z artykułu dowiesz się: W jakich sytuacjach logopeda może zaobserwować trudności wzrokowe swoich pacjentów podczas zajęć logopedycznych? O jakie zachowania dziecka warto zapytać w razie podejrzenia pogorszenia widzenia pacjenta? Jakie zachowania pacjenta mogą wskazywać na konieczność odbycia przez niego konsultacji okulistycznej? Na czym powinna polegać współpraca logopedy z okulistą? Czy każdy okulista jest specjalistą w leczeniu dzieci? Jakie schorzenia okulistyczne wymagają zachowania szczególnej ostrożności w trakcie terapii logopedycznej? »

  • Artykuły
Więcej

Współpraca logopedy z terapeutą integracji sensorycznej

  • 10 kwietnia 2024
  • dr Marta Kazienko-Szczerbak

Logopedia jest nauką interdyscyplinarną, co oznacza, że korzysta z wiedzy zaczerpniętej z innych nauk, takich jak np.: językoznawstwo, psychologia, ortodoncja, audiologia, laryngologia, foniatria, neurologia, chirurgia szczękowo-twarzowa, a także integracja sensoryczna. Z artykułu dowiesz się: W jaki sposób zaburzenia integracji sensorycznej mogą wpływać na kształtowanie się językowego rozwoju dziecka? Jakie działania terapeutyczne, m.in. mające na celu integrację zmysłów, może podejmować logopeda? W jakich sytuacjach warto zalecić konsultację z terapeutą SI? Na czym powinna polegać współpraca logopedy z terapeutą integracji sensorycznej? »

  • Artykuły
Więcej

Ocena funkcjonowania językowego dziecka z autyzmem – jak i co obserwować, by odpowiednio pomóc?

  • 28 marca 2024
  • Justyna Cabała

Warto dowiedzieć się, w jaki sposób obserwować dziecko z autyzmem, by uzyskać najistotniejsze z perspektywy logopedy informacje na temat sposobu jego funkcjonowania, niezbędne do opracowania skutecznego planu terapii. Skuteczność podjętej terapii logopedycznej w znacznej mierze zależy od planu, według którego jest realizowana – ten zaś nie może zostać właściwie sformułowany bez odpowiednio wnikliwej i rzetelnej analizy wszelkich dostępnych informacji na temat sposobu funkcjonowania i komunikowania się dziecka. Z artykułu dowiesz się: Jak zaplanować przebieg obserwacji diagnostycznej dziecka z zaburzeniem rozwoju mowy i podejrzeniem autyzmu? Na jakie kluczowe elementy mowy i komunikacji zwrócić szczególną uwagę podczas obserwacji? Które cechy zaburzenia mowy obserwuje się u większości dzieci z zaburzeniem ze spektrum autyzmu? »

  • Artykuły
Więcej

Mowa osób z zespołem Downa

  • 21 marca 2024
  • Dorota Dudzińska

Osoby z zespołem Downa niekiedy już od pierwszych chwil życia wymagają wsparcie terapeutycznego logopedy. Wady anatomiczne, obniżone napięcie mięśniowe i niepełnosprawność intelektualna typowe do omawianego zaburzenia skutkują istotnymi zaburzeniami w rozwoju mowy.  Z artykułu dowiesz się: Jakiego rodzaju zaburzenia mowy obserwuje się na częściej u pacjentów z dodatkowym chromosomem? Jakie są priorytety w pracy logopedycznej z większością dzieci z zespołem Downa? Jakie zaburzenia i opóźnienia rozwoju mowy są zauważalne już w pierwszym roku dziecka z omawianym zespołem genetycznym? Jak niepełnosprawność intelektualna wpływa na rozwój poznawczy, komunikacji werbalnej i rozwój psychofizyczny osoby z trisomią 21. chromosomu? Jakie wady anatomiczne twarzoczaszki mogą wystąpić u dzieci z zespołem Downa i w jaki sposób wpływają one na komunikacyjny rozwój dziecka? W jaki sposób określać cele w terapii dzieci z zespołem Downa? »

  • Artykuły
Więcej

Zastosowanie metody Dobrego Startu Marty Bogdanowicz w logopedii

  • 14 marca 2024

Metoda Dobrego Startu zaliczana jest do metod wzrokowo-słuchowo-motorycznych. Kluczową rolę odgrywają tu trzy elementy: wzrok (wzory graficzne), słuch (piosenka) i motoryka (odtwarzanie wzorów). Jej główny celem jest jednoczesne usprawnianie analizatorów: wzrokowego, słuchowego, kinestetyczno-ruchowego, a także rozwijanie lateralizacji, orientacji w schemacie ciała oraz przestrzeni. Niezwykle ważną rolę w tej metodzie odgrywa muzyka. Połączenie elementów śpiewu, ruchu, muzyki oraz plastyki aktywizuje cały układ nerwowy. Zrytmizowany zestaw ćwiczeń ma uspokajać uczestnika zajęć oraz wpływać pozytywnie na sferę emocjonalną.  Z artykułu dowiesz się: Jakie są założenia metody Dobrego Startu? Do jakiej grupy dzieci adresowana jest metoda Dobrego Startu? Jakie korzyści przynosi stosowanie metody Marty Bogdanowicz? Kto może stosować w praktyce zawodowej tę metodę? Jakie MDS może znajdować zastosowanie w logopedii? »

  • Artykuły
Więcej

Wszystkiego Najlepszego z okazji Dnia Kobiet!

  • 8 marca 2024

Składamy najserdeczniejsze, pełne kwiatów życzenia i zapraszamy do wykorzystania naszych kwiecistych kart pracy: »

  • Aktualności
Więcej
  • « pierwsza
  • «
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • »
  • ostatnia »
2393239223912390236623652348234723452344

Karty Pracy i ćwiczenia

Plakaty i broszury

Gry i dodatki

Aktualny numer Pokaż listę wydań »

ĆWICZENIA SŁUCHU FONEMATYCZNEGO

ĆWICZENIA SŁUCHU FONEMATYCZNEGO
Sprawdź »
Bądź na bieżąco z nowościami dotyczącymi pracy logopedy. Zapisz się na bezpłatny newsletter „Strefa logopedy”

Odbierz e-book w
prezencie!

Terapia miofunkcjonalna – 8 pytań i odpowiedzi

Wideo Pokaż więcej »

Jak być usłyszanym i słuchanym? Sztuka wystąpień publicznych

Jak być usłyszanym i słuchanym? Sztuka wystąpień publicznych

Więcej »
Zapraszamy na szkolenie: Dziecko słabo mówiące po polsku w gabinecie logopedy

Zapraszamy na szkolenie: Dziecko słabo mówiące po polsku w gabinecie logopedy

Więcej »
Zapraszamy na szkolenie: Dysfonia – cechy świadczące o nieprawidłowości w pracy głosem. Propozycje postępowania terapeutycznego

Zapraszamy na szkolenie: Dysfonia – cechy świadczące o nieprawidłowości w pracy głosem. Propozycje postępowania terapeutycznego

Więcej »

Informacje

  • Oferta
  • Redakcja
  • Prezent powitalny
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Pomoc
  • Kontakt
  • Współpraca

Partnerzy

Kontakt

  • Wiedza i Praktyka
    ul. Łotewska 9a
    03-918 Warszawa
  • Centrum Obsługi Klienta
    Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
    Telefon: 22 518 29 29
    Fax: 22 617 60 10
  • Email: [email protected]

© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka

Logo WiP

Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?

Włącz powiadomienia

Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.