Logorytmika jako metoda profilaktyczna i terapeutyczna w praktyce logopedy
Logorytmika to holistyczne, czyli całościowe podejście do rozwoju duszy i ciała człowieka. Podczas zajęć logorytmicznych nie rozdziela się ciała na poszczególne układy czy narządy, nie izoluje głowy od barków, klatki piersiowej od kończyn górnych czy dolnych. Wspomniane wyżej układy są ze sobą nierozerwalnie złączone, wpływają na siebie wzajemnie i współdziałają dążąc do zachowania homeostazy. Logorytmika, podobnie jak rytmika, nie poprzestaje jedynie na postrzeganiu ciała w sensie fizycznym. Skupia się również na jego duchowych aspektach, biorąc pod uwagę myśli, emocje i odczucia zmysłowe. »
Dziś Ogólnopolski Dzień Dogoterapii: Dogoterapia w logopedii
Dogoterapia to rodzaj terapii wspomagającej polegająca na różnorodnych oddziaływaniach specjalistycznych z udziałem psów. Z uwagi na wiele korzyści i szeroki wachlarz możliwości ta forma pracy zyskała ostatnio dużą popularność. Wzrosło również zainteresowanie tym podejściem w logopedii. Odpowiednie realizowanie zajęć logopedycznych z elementami dogoterapii może przynieść korzyści zarówno dla dzieci, jak i dorosłych pacjentów z różnymi trudnościami komunikacyjnymi. »
Zapraszamy na szkolenie: Mowa pacjenta z demencją
Terapia logopedyczna skupia się nie tylko na pracy z dziećmi. Coraz częściej z pomocy logopedy korzystają pacjenci w podeszłym wieku. Wśród nich liczna grupa to osoby z zaburzeniem mowy wynikającym z demencji. Zapraszam do obejrzenia i wysłuchania szkolenia autorstwa dr Pauliny Wójcik-Topór pt. Mowa pacjenta z demencją. Obraz choroby, diagnoza i terapia logopedyczna. »
Ten dzień powinien trwać cały rok! Światowy Dzień Środowiska
Światowy Dzień Środowiska (ang. World Environment Day, WED) został ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ na Konferencji Sztokholmskiej w 1972 roku. Obchodzony jest corocznie 5 czerwca w ponad 100 państwach dla przypomnienia głównych haseł konferencji dotyczących zgodności rozwoju cywilizacji z rozwojem ekologicznym otaczającego świata. Z okazji tego świąta zapraszamy do wspólnej zabawy i wykorzystania karty pracy, stworzonej w Kreatorze Kart Pracy. Więcej gotowych kart oraz materiały do samodzielnego opracowywania w Kreatorze Kart Pracy >>
Zapraszamy do wspólnej zabawy z okazji Dnia Dziecka!
1 czerwca to w Polsce najważniejszy dzień w roku :) Międzynarodowy Dzień Dziecka (MDD) został ustanowiony w 1954 przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) dla upowszechniania ideałów i celów dotyczących praw dziecka zawartych w Karcie Narodów Zjednoczonych (1945). Obchodzony jest od 1955 w różne dni roku w różnych krajach członkowskich ONZ. W Polsce Dzień Dziacka obchodzony jest 1 czerwca. »
Czym jest pamięć symultaniczna?
Pamięć odgrywa niezwykle ważną rolę we wszystkich aspektach naszego codziennego funkcjonowania. Ponadto jest bardzo istotna w procesie nauki oraz oddziaływaniach terapeutycznych. Warto podkreślić, iż pamięć jest niezbędna do nauki. Z drugiej strony proces nauki wpływa stymulująco na pamięć oraz na koncentrację uwagi. Pamięć powiązana jest ściśle z postrzeganiem słuchowym i wzrokowym, z uwagą oraz z użyciem systemu językowego. Mózg człowieka dzięki sprawnie funkcjonującej pamięci jest w stanie zakodować wiele informacji: jak coś się nazywa, jak wygląda, jak smakuje, jak pachnie, jakie dźwięki wydaje itd. »
Wada wymowy pochodzenia środowiskowego
Małe dzieci posiadają niezwykłą zdolność do naśladowania i dostosowywania swojej wymowy do wymowy otoczenia. Dzięki temu, dziecko jest w stanie w sposób biegły opanować język ojczysty. Jednak ten sam fenomen sprawia, że oprócz mowy wzorcowej mogą utrwalić się artykulacje nieprawidłowe, niezgodne z normami ortofonicznymi. »
Bzyczki pszczoły i inne wyrażenia dźwiękonaśladowcze. Wykorzystanie onomatopei w terapii logopedycznej
Onomatopeje w sposób naturalny i łatwy potrafią wyrazić otaczające nas zjawiska dźwiękowe. Są pierwszymi, naturalnymi słowami dziecka, powiązanymi z określonym znaczeniem. Dziecko wsłuchuje się w dźwięki otaczającego świata, a następnie próbuje je naśladować. Posługiwanie się wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi stanowi etap rozwoju werbalnych kontaktów dziecka z innymi ludźmi. Zabawy z wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi wyzwalają spontaniczne reakcje dziecka do nadawania sensu dźwiękom językowym. Onomatopeje występują we wszystkich językach świata. Są pierwszymi słowami małego dziecka, które pozwalają na komunikację werbalną z otoczeniem. Przez pewien okres funkcjonują w języku dziecka prawidłowo rozwijającego się. Następnie (około drugiego roku życia) są wypierane przez wyrazy słownikowe. Bardzo ważne i pomocne jest też stosowanie ich w terapii logopedycznej. »
- « pierwsza
- «
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- »
- ostatnia »