• Strefa LogopedyStrefa Logopedy
  • x

    Wyszukaj na stronie:

  • Zaloguj sięZamów »
  • x
  • Kreator
    kart pracy
  • Teoria
  • Certyfikowane
    e-szkolenia
  • Pytania Czytelników
  • Teczka logopedy
    • Kalendarz logopedyczny
    • Wszystkie dokumenty
    • Logopeda w placówce oświatowej
    • Kwestionariusze, badania, testy
    • Kontakt z rodzicem
    • Badania przesiewowe
  • Artykuły

Aktualności

  • Aktualności

Terapia logopedyczna pacjenta z zaburzeniem wzroku

  • 10 października 2024

Wśród pacjentów korzystających z terapii logopedycznej pewną grupę stanowią osoby z zaburzeniem wzroku. Wymagają one zindywidualizowanego podejścia, w tym dostosowania materiałów dydaktycznych. Niekiedy to właśnie logopeda jest tym ekspertem, który zauważy nieprawidłowości w sprawności wzroku i zasugeruje konsultację z odpowiednim specjalistą, np. okulistą, optometrystą, terapeutą integracji sensorycznej. »

  • Artykuły
Więcej

Godziny dostępności nauczyciela logopedy

  • 8 października 2024
  • Michał Kowalski

Czy nauczyciel logopeda (pełny etat), pedagog specjalny 1/2 etatu oraz pedagog 1/2 etatu realizują godziny dostępności? »

  • Pytania Czytelników
Więcej

Mowa bierna – definicja, przyczyny zaburzeń i postępowanie terapeutyczne

  • 3 października 2024
  • Dorota Dudzińska

Mowa bierna to inaczej rozumienie, bierny udział w komunikowaniu się, a zatem jedynie odbieranie komunikatów a nie ich nadawanie (mowa czynna). Rozwój rozumienia w ontogenezie wyprzedza rozwój nadawania. Dzieci, aby zacząć nadawać komunikaty, muszą osiągnąć pewien poziom rozwoju mowy biernej. W wybranych zaburzeniach mowy mowa bierna nie rozwija się prawidłowo lub ulega dezintegracji. Z artykułu dowiesz się: Czym jest mowa bierna? Czym różni się mowa bierna od mowy czynnej? W jakich zaburzeniach mowy rozwój mowy biernej jest zaburzony? W jakich zaburzeniach mowy obserwuje się utratę dolności rozumienia? Jaki model komunikowania się w rodzinie sprzyja rozwojowi mowy u dzieci? Jakie ćwiczenia warto zastosować w logopedii, by wspomagać rozwój słownictwa biernego? »

  • Artykuły
Więcej

Wyliczanie stawki za nadgodzinę pracy

  • 27 września 2024
  • Agnieszka Rumik-Smolarz

Nauczycielka jest zatrudniona jako logopeda w wymiarze 5/20. Ma również kwalifikacje do pracy na stanowisku nauczyciela przedszkola. Jest nauczycielką kontraktową. Jak wyliczyć jej stawkę za nadgodzinę pracy jako nauczycielka przedszkola? W mojej ocenie powinnam liczyć według pensum logopedy z umowy. Przez jaki wskaźnik mam podzielić wynagrodzenie zasadnicze? »

  • Pytania Czytelników
Więcej

Roczny plan pracy logopedy w placówce oświatowej – przykład

  • 25 września 2024
  • Małgorzata Mańkowska-Ponieważ

Dobrze napisany roczny plan pracy logopedy ułatwia terapeucie działanie w sposób systematyczny i uporządkowany. Zawiera spis wszystkich rodzajów podejmowanych w roku szkolnym czynności – zarówno związanych z diagnozą i terapią, jak i profilaktyką logopedyczną. Dzięki dobrze przemyślanemu harmonogramowi logopeda może w sposób uporządkowany realizować badania przesiewowe i zajęcia terapeutyczne, a także współpracować z nauczycielami i rodzicami. Z artykułu dowiesz się: Jakie elementy warto zawrzeć w rocznym planie pracy logopedy? Jakie korzyści przynosi terapeucie dobrze napisany roczny plan pracy? Jak wygląda przykładowy roczny plan pracy logopedy? »

  • Artykuły
Więcej

Regulamin szkolnego gabinetu logopedycznego

  • 19 września 2024
  • Małgorzata Mańkowska-Ponieważ

Regulaminy szkolnych gabinetów logopedycznych to dokumenty, które określają między innymi zasady korzystania z gabinetu specjalisty i znajdujących się w nim pomocy terapeutycznych. Ich treść może różnić się w zależności od m.in. przyjętych w placówce zwyczajów i liczby osób, korzystających w pracy z danego pomieszczenia. Poznaj przykład regulaminu szkolnego gabinetu logopedycznego. Z artykułu dowiesz się: Jakie informacje warto zamieścić w prawidłowo sporządzonym regulaminie? Jak może wyglądać regulamin gabinetu do terapii logopedycznej? Czy ten sam regulamin może dotyczyć gabinetów różnych szkolnych specjalistów? »

  • Artykuły
Więcej

Zapraszamy na szkolenie: Dysfonia – cechy świadczące o nieprawidłowości w pracy głosem. Propozycje postępowania terapeutycznego

  • 17 września 2024
  • Jagna Trawniczek

Podczas dedykowanego logopedom szkolenia pt. „Dysfonia – cechy świadczące o nieprawidłowości w pracy głosem. Propozycja postępowania terapeutycznego” ekspertka Jagna Trawniczek przedstawia najważniejsze informacje na temat głosu.  Słuchacz: Dowie się, jakie są cechy głosu zdrowego i głosu zaburzonego; Pozna zalecenia postępowania profilaktycznego w przypadku ryzyka zaburzeń głosu; Pozna możliwe sposoby diagnozy jakości głosu; Dowie się, jakie mogą być przyczyny dysfonii; Zapozna się z propozycjami różnych metod i technik oddziaływań terapeutycznych w pracy z pacjentem z zaburzeniem emisji głosu.  Do wideo dołączono wartościowe materiały dodatkowe, przydatne w pracy diagnostycznej: Kwestionariusz samooceny głosu, Kwestionariusz samooceny głosu dzieci.  Zapraszamy do udziału w webinarze na temat profilaktyki, diagnozy i terapii zaburzeń głosu. Przekazane w nim treści to kompendium wiedzy z zakresu dysfonii, przydatnej w praktyce zawodowej każdego logopedy.   »

  • Certyfikowane e-szkolenia
Więcej

Autyzm nastolatków. Okres dojrzewania jako wyzwanie dla młodzieży z ASD

  • 16 września 2024
  • Malwina Wilczyńska

Okres dojrzewania jest wyjątkowo intensywnym etapem w życiu każdego młodego człowieka. Mogą towarzyszyć mu poczucie dezintegracji, trudności z identyfikacją swoich własnych emocji oraz osób wokół, a także nowych oczekiwań, które stawia otoczenie. Dla nastolatka z autyzmem etap ten tym bardziej może wiązać się ze wzmożonym doświadczaniem skutków uzyskanej diagnozy. Autyzm nastolatków zazwyczaj manifestuje się w inny, mniej wyrazisty sposób niż u najmłodszych dzieci. Z artykułu dowiesz się: Jakich trudności może doświadczać nastolatek z autyzmem? W jaki sposób można zrozumieć i wesprzeć nastolatka z autyzmem? Jak radzić sobie ze zmianami nastroju u osoby w spektrum autyzmu? Jakie są objawy autyzmu u nastolatków? Czym różnią się objawy autyzmu nastolatków od autyzmu młodszych dzieci? Na jakie kwestie warto zwrócić szczególną uwagę w trakcie diagnozy i terapii osoby z autyzmem? Czy nastolatek z ASD nadal potrzebuje rutyny? Jakie strategie terapeutyczne mogą sprawdzić się w pracy z nastolatkiem z ASD? Uwaga! Na temat terapii logopedycznej dziecka z ASD będziemy pisać w listopadowym wydaniu magazynu „Strefa Logopedy”. »

  • Artykuły
Więcej

Organizacja i przebieg logopedycznych badań przesiewowych w szkole i przedszkolu – dokumenty i źródła wiedzy

  • 11 września 2024
  • Dorota Dudzińska

Początek roku szkolnego to czas intensywnych logopedycznych badań przesiewowych. Ich celem nie jest diagnoza, ale ocena czy dziecko wymaga dalszej obserwacji, pogłębionej diagnostyki i wsparcia terapeutycznego. Organizacja badań wiąże się z koniecznością przygotowanie licznych dokumentów. Z artykułu dowiesz się: Jakie dokumenty będą potrzebne w trakcie organizacji badania logopedycznego we wrześniu? Gdzie znaleźć na stronie www.strefalogopedy.pl arkusze diagnostyczne, wywiady, informacje dla rodziców, szkolenia, artykuły na temat przebiegu badania mowy – wszystkie dokumenty i informacje potrzebne do organizacji logopedycznych badań przesiewowych? Kiedy i w jaki sposób przeprowadzać badania przesiewowe mowy w przedszkolu i szkole? Z jakich kwestionariuszy i dokumentacji warto skorzystać? »

  • Artykuły
Więcej

Współpraca logopedy z foniatrą

  • 9 września 2024
  • Kamil Jaros

Częstość występowania dysfonii (zaburzeń głosu) na świecie zależy od wielu czynników, zwłaszcza populacji, w jakiej prowadzone były badania. Dane amerykańskie szacują, że w USA w 2022 r. dysfonia dotykała jednej osoby na ok. 8–9 dorosłych (Hong i in., 2024). Badania populacji pediatrycznej wskazują natomiast, że dysfonia dotyka 6–24% dzieci w wieku szkolnym (Hron i in., 2019), a zmiany organiczne fałdów głosowych występują nawet u 17–30% z nich (Wu i in., 2023). Dokładne dane epidemiologiczne dotyczące jakości głosu dzieci w Polsce są nieznane. W przypadku pacjentów z zaburzeniami głosu konieczna jest współpraca logopedy z foniatrą, która umożliwia interdyscyplinarną i kompleksową opiekę, co jest kluczowe w procesie rehabilitacji. Z artykułu dowiesz się: Czym zajmują się foniatrzy? Jakich narzędzi do diagnozy zaburzeń głosu używa się w logopedii? Którzy specjaliści zajmują się diagnozą zaburzeń głosu? Kiedy potrzebna jest współpraca logopedy z foniatrą? Z jakich metod korzysta się w logopedycznej terapii osób z zaburzeniem głosu? Czy ankyloglosja – wada anatomiczna w obrębie jamy ustnej – może przyczyniać się do powstania dysfonii? Jak jest podział ról w wielospecjalistycznej współpracy logopeda – foniatra? »

  • Artykuły
Więcej
  • « pierwsza
  • «
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • »
  • ostatnia »
2558255725472522250725062505250425032502

Karty Pracy i ćwiczenia

Plakaty i broszury

Gry i dodatki

Aktualny numer Pokaż listę wydań »

WĘDZIDEŁKA JAMY USTNEJ W PRAKTYCE LOGOPEDYCZNEJ. UTRWALANIE WYMOWY GŁOSEK TRZECH SZEREGÓW LOGOPEDYCZNYCH

WĘDZIDEŁKA JAMY USTNEJ W PRAKTYCE LOGOPEDYCZNEJ. UTRWALANIE WYMOWY GŁOSEK TRZECH SZEREGÓW LOGOPEDYCZNYCH
Sprawdź »
Bądź na bieżąco z nowościami dotyczącymi pracy logopedy. Zapisz się na bezpłatny newsletter „Strefa logopedy”

Odbierz e-book w
prezencie!

Terapia miofunkcjonalna – 8 pytań i odpowiedzi

Wideo Pokaż więcej »

Zapraszamy na szkolenie: O rozmowie w ujęciu diagnostycznym

Zapraszamy na szkolenie: O rozmowie w ujęciu diagnostycznym

Więcej »
Zapraszamy na szkolenie: Ciąć czy nie ciąć? Diagnoza wędzidełka języka

Zapraszamy na szkolenie: Ciąć czy nie ciąć? Diagnoza wędzidełka języka

Więcej »
RODO w gabinecie logopedycznym i prezentacja programu Logopeda+

RODO w gabinecie logopedycznym i prezentacja programu Logopeda+

Więcej »

Informacje

  • Oferta
  • Redakcja
  • Prezent powitalny
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Pomoc
  • Kontakt
  • Współpraca

Partnerzy

Kontakt

  • Wiedza i Praktyka
    ul. Łotewska 9a
    03-918 Warszawa
  • Centrum Obsługi Klienta
    Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
    Telefon: 22 518 29 29
    Fax: 22 617 60 10
  • Email: [email protected]

© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka

Logo WiP

Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?

Włącz powiadomienia

Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.