Logopedyczne objawy guza mózgu
W wyniku pojawienia się guza mózgu zostaje zachwiana równowaga warunków anatomicznych. Część objawów jest zależna od wzrostu ciśnienia śródczaszkowego. Druga grupa objawów guza mózgu to efekt bezpośrednich uszkodzeń określonych struktur w mózgu, czyli zmian nowotworowych. Do charakterystycznych patologicznych konsekwencji nowotworu mózgu należą między innymi zaburzenia komunikacji werbalnej i pisanej (pisania i czytania). Zmiany w mowie, artykulacji oraz rozumieniu języka mogą być pierwszymi, logopedycznymi objawami guza mózgu i wskazywać na konieczność dalszej diagnostyki neurologicznej. Z artykułu dowiesz się: Jakie zmiany w artykulacji oraz rozumieniu mowy mogą wskazywać na konieczność dalszej diagnostyki neurologicznej? Z czego wynikają określone ogólne oraz logopedyczne objawy guza mózgu? Jaki wpływ na obraz zaburzenia ma lokalizacja guza mózgu? Jaką diagnozę logopedyczną najczęściej stawia się pacjentom z guzem mózgu? »
Praksja ręki – planowanie motoryczne w zakresie pracy kończyny górnej
Świadome ruchy kończyn górnych nie tylko warunkują prawidłową manipulację oraz grafomotorykę, ale także wpływają na funkcjonowanie poznawcze oraz sprawności językowe i komunikacyjne. Rozwój motoryczny, w tym rozwój umiejętności planowania ruchu (praksji) ręki, oddziałuje na funkcjonowanie całego organizmu i jest fundamentem rozwoju emocjonalnego i zachowania człowieka. Z artykułu dowiesz się: Czym jest praksja? Jak przebiega rozwój ruchowy kończyn górnych? Jak opóźniony rozwój praksji wpływa na trudności szkolne? Jakie są rodzaje chwytu narzędzia pisarskiego? »
Współpraca logopedy z ortodontą
Zarówno logopeda, jaki ortodonta zajmują się dbałością o zdrowe, prawidłowe funkcjonowanie jamy ustnej. Współpraca obu specjalistów pozwala na kompleksową diagnozę i leczenie/terapię pacjenta. Wady anatomiczne w obrębie narządu żucia mogą być przyczyną m.in. trudności w wymowie głosek, nieprawidłowego rozwoju sprawności aparatu żucia czy problemów z oddychaniem. Wspólnie ustalony plan oddziaływań pozwoli na poprawę funkcjonowania i estetyki jamy ustnej oraz skuteczną korekcję zaburzeń mowy. Z artykułu dowiesz się: Jakie są najczęściej spotykane wady zgryzu? Jakie są cele oddziaływań logopedy i ortodonty? Na czym powinna polegać współpraca logopedy z ortodontą? Jakie korzyści przynosi pacjentowi współpraca ortodonty i logopedy? Co zapewni trwałość efektów leczenie nieprawidłowości w budowie anatomicznej w obrębie jamy ustnej? »
Zapraszamy na szkolenie: Wypalenie zawodowe nauczycieli i terapeutów
W tym szkoleniu zachęcamy logopedów i nauczycieli do wglądu w siebie, oceny swoich zasobów i refleksji nad własnym stanem psychicznym związanym z wykonywaną pracą. Przedstawiciele zawodów wymagających stałego kontaktu z drugim – często będącym w potrzebie i prezentującym trudne zachowania – człowiekiem, są szczególnie narażeni na wypalenie zawodowe. Czym jest wypalenie zawodowe? Jak ocenić, czy ten problem nas dotyczy? Jak sobie radzić z syndromem wypalenia zawodowego? Co robić, by uniknąć wypalenia zawodowego? Zapraszamy do wysłuchania szkolenia autorstwa Katarzyny Płuski. Zachęcamy do zapoznania się z notatkami załączonymi w formie pliku PDF. »
NR 65 - SIERPIEŃ 2024: "Zamknięta twierdza - wiedza o głoskach [z] i [ʒ]"
W 65. numerze naszego miesięcznika zapraszamy do zgłębienia wiedzy na temat dwóch głosek tzw. szeregu syczącego – [z] oraz [ʒ]. W teoretycznej części czasopisma autorka Malwina Wilczyńska udziela odpowiedzi m.in. na pytania: Czym charakteryzują się fonemy spółgłoskowe /z/ i /ʒ/? Czy wszyscy badacze są zgodni w kwestii miejsca normatywnej artykulacji głoski [c]? Jakie mogą być przyczyny i formy nieprawidłowej artykulacji głosek [z] i [ʒ]? Które ćwiczenia warto zastosować, by przygotować pacjenta do wywoływania [z] i/lub [ʒ]? »
Oddelegowanie logopedy do prowadzenia zajęć wychowania przedszkolnego w wakacje
Czy w okresie wakacji dyrektor przedszkola może oddelegować osobę zatrudnioną jako logopeda posiadającą kwalifikacje nauczyciela wychowania przedszkolnego do prowadzenia zajęć opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznych (dyżur w grupie zgodnie z wymiarem czasu pracy logopedy)? »
Współpraca logopedy z psychologiem
Z artykułu dowiesz się: Jakie korzyści dla pacjenta i terapeutów przynosi terapia w zespole interdyscyplinarnym? W jakich sytuacjach konsultacja i współpraca logopedy z psychologiem może być konieczna? W terapii których zaburzeń mowy potrzebne jest wsparcie w postaci terapii psychologicznej? »
Podsumowanie terapii logopedycznej przed wakacjami - opinia dotycząca zajęć krok po kroku
Zakończenie roku edukacji w przedszkolu czy szkole to okres podsumowania pracy dziecka, także w czasie zajęć logopedycznych. Opinia logopedy powinna zawierać podstawowe informacje na temat spotkań z logopedą. Przed wakacyjną przerwą w terapii warto przygotować dokument zawierający przyczyny, przebieg i rezultaty terapii, sugestię dalszej pracy, propozycję wartych zastosowania działań. Niniejszy dokument ma na celu przede wszystkim zaznajomić rodzica i/lub nauczycieli z aktualnym stanem mowy dziecka. Z artykułu dowiesz się: Jakie informacje dotyczące zajęć warto zawrzeć w opinii logopedycznej? W jaki sposób zaplanować rozmieszczenie treści w opinii logopedycznej? W jakim celu przygotować podsumowanie terapii logopedycznej? Jakie dodatkowe informacje na temat przeprowadzonych ćwiczeń logopedycznych warto zawrzeć w piśmie? »
Zespół Smitha, Lemliego i Opitza – terapia logopedyczna SLOS
Zespół Smitha, Lemliego i Opitza (SLOS – od ang. Smith-Lemli-Opitz syndrome) to genetycznie uwarunkowana choroba metaboliczna, w wyniku której organizm nie wytwarza potrzebnej ilości cholesterolu. Zaliczana jest do grupy chorób rzadkich [1]. Charakterystyczne cechy choroby powodują konieczność udziału pacjenta w terapii logopedycznej. Z artykułu dowiesz się: Jak inaczej nazywany jest Zespół Smitha, Lemliego i Opitza? Czy SLOS jest chorobą często spotykaną w Polsce? Jakie zaburzenia są charakterystyczne dla zespołu wad wrodzonych choroby Smitha, Lemliego i Opitza? Terapia logopedyczna SLOS – na czym powinny skupić się oddziaływania logopedy w terapii dziecka z diagnozą choroby Smitha, Lemliego i Opitza? »
Zapraszamy na szkolenie: Rola zabawy w terapii dziecka z ASD
Zapraszamy od udziału w szkoleniu autorstwa Agnieszki Stefaniak-Szołygi pt. „Rola zabawy w terapii dziecka z ASD”. Ekspertka zawarła w treści odpowiedzi między innymi na pytania: Czym dla dziecka jest zabawa? Jakie są rodzaje zabawy i jakie są jej cele? Jak wygląda zabawa dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu i z czego wynikają różnice względem zabawy dziecka rozwijającego się neurotypowo? W jakim celu i jak uczyć dziecko bawienia się? »
- « pierwsza
- «
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- »
- ostatnia »