Niepełnosprawność intelektualna. Trochę wiedzy teoretycznej
Niepełnosprawność intelektualna objawia się obniżonymi możliwościami przystosowawczymi, adaptacyjnymi do środowiska, poznawczymi, a także komunikacyjnymi. Nie stanowi żadnej określonej jednostki chorobowej, ale jest niejednorodną grupą zaburzeń o różnej etiologii, obrazie klinicznym i przebiegu [1]. Z artykułu dowiesz się: Czym jest niepełnosprawność intelektualna? Jakie są przyczyny niepełnosprawności intelektualnej? W jaki sposób diagnozuje się niepełnosprawność intelektualną? W jaki sposób niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym wpływa na rozwój komunikacji? »
Emocje a komunikacja pozawerbalna
Komunikowanie to proces, który polega na wymianie myśli oraz na dzieleniu się informacjami, wiedzą i ideami. Poprzez użycie różnych środków, wywołuje określone skutki [1]. Istnieje kilka kategorii podziału komunikacji, jednak najbardziej popularnym jest rozróżnienie komunikacji werbalnej i pozawerbalnej. Obie formy nadawania komunikatów zazwyczaj występują razem i wzajemnie się uzupełniają [2]. Z artykułu dowiesz się: Co to jest komunikacja pozawerbalna? Jakie rodzaje komunikatów niewerbalnych wysyła człowiek? Jakie podstawowe emocje wyrażane są w sposób niewerbalny? W jaki sposób przeżywane emocje uwidaczniają się w wyrazie twarzy? »
Rozwój mowy dzieci urodzonych przedwcześnie
Wcześniactwo nie jest przyczyną tego, że dziecko nie mówi. Kalendarz rozwoju mowy jest dla wszystkich dzieci taki sam, ale rzeczywiście dane naukowe dostarczają nam informacji o tym, że dzieci przedwcześnie urodzone mogą doświadczać większych trudności w zakresie rozwoju mowy i umiejętności komunikacyjnych. Z artykułu dowiesz się: Czym jest wiek urodzeniowy a czym wiek korygowany? Jak obliczać wiek korygowany? Dlaczego rozwój mowy dzieci urodzonych przedwcześnie może przebiegać z opóźnieniem? Czy badanie logopedyczne wcześniaka różni się od badania dziecka urodzonego o czasie? »
Cukrzyca okiem logopedy
Cukrzyca to choroba metaboliczna, która charakteryzuje się podwyższonym stężeniem cukru we krwi. Związana jest z nieprawidłowym wydzielaniem i/lub działaniem insuliny w organizmie. Wyniki badań statystycznych pokazują, że cierpi na nią blisko 2,7 milionów dorosłych Polaków. Prawie 1,7 mln osób pozostaje niezdiagnozowanych. Z powodu cukrzycy i jej powikłań w naszym kraju umiera ponad 50 tysięcy osób rocznie. Z tej przyczyny jest ona określana mianem choroby cywilizacyjnej. W przypadku cukrzycy niezwykle istotne jest jej wczesne rozpoznanie oraz właściwa kontrola. Pozwala to zapobiec powikłaniom, a najczęstsze z nich to nefropatia, choroba wieńcowa oraz niewydolność serca. Cukrzyca może negatywnie wpływać na stan zdrowia jamy ustnej oraz jakość mowy chorego. Z artykułu dowiesz się: Czym jest cukrzyca? Jaki wpływ na stan zdrowia jamy ustnej może mieć cukrzyca? Jakie choroby jamy ustnej często towarzyszą cukrzycy? Jakie są konsekwencje dla jakości mowy w przypadku podwyższonego poziomu glukozy w organizmie? Jakie są konsekwencje dla jakości mowy w przypadku obniżonego poziomu cukru we krwi? »
Wyliczanie urlopu logopedy zatrudnionego w przedszkolu
Jak wyliczyć urlop logopedy zatrudnionego w przedszkolu od 1 listopada 2023 roku na 5/22 etatu? Nauczyciel ma pracować 3 dni w tygodniu. Zapraszam do zapoznania się z konkretnymi wytycznymi, przepisami i postępowaniem krok po korku przy wyliczaniu urlopu nauczyciela logopedy! »
Kwalifikacje wymagane od logopedy od 3 października 2023 roku
3 października 2023 r. weszło w życie rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Jego celem jest dostosowanie do nowych standardów kształcenia nauczycieli. Oprócz nauczycieli w przedszkolu, szkole podstawowej i ponadpodstawowej, rozporządzenie odnosi się do nauczycieli przedmiotów zawodowych, nauczycieli wspomagających oraz specjalistów, w tym logopedów. »
Czym jest percepcja wzrokowa?
Percepcja wzrokowa jest procesem złożonym. Polega na rozpoznawaniu i rozróżnianiu bodźców wzrokowych pochodzących z otoczenia i na ich interpretowaniu oraz analizie na podstawie wcześniejszego doświadczenia życiowego. Aż 80% informacji o otaczającym świecie odbieramy dzięki prawidłowemu funkcjonowaniu układu wzrokowego. »
- « pierwsza
- «
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- »
- ostatnia »