• Strefa LogopedyStrefa Logopedy
  • x

    Wyszukaj na stronie:

  • Zaloguj sięZamów »
  • x
  • Kreator
    kart pracy
  • Teoria
  • Certyfikowane
    e-szkolenia
  • Pytania Czytelników
  • Teczka logopedy
    • Wszystkie dokumenty
    • Logopeda w placówce oświatowej
    • Kwestionariusze, badania, testy
    • Kontakt z rodzicem
    • Badania przesiewowe
  • Artykuły

Aktualności

  • Aktualności

Zapraszamy na szkolenie: Dysfonia – cechy świadczące o nieprawidłowości w pracy głosem. Propozycje postępowania terapeutycznego

  • 17 września 2024
  • Jagna Trawniczek

Podczas dedykowanego logopedom szkolenia pt. „Dysfonia – cechy świadczące o nieprawidłowości w pracy głosem. Propozycja postępowania terapeutycznego” ekspertka Jagna Trawniczek przedstawia najważniejsze informacje na temat głosu.  Słuchacz: Dowie się, jakie są cechy głosu zdrowego i głosu zaburzonego; Pozna zalecenia postępowania profilaktycznego w przypadku ryzyka zaburzeń głosu; Pozna możliwe sposoby diagnozy jakości głosu; Dowie się, jakie mogą być przyczyny dysfonii; Zapozna się z propozycjami różnych metod i technik oddziaływań terapeutycznych w pracy z pacjentem z zaburzeniem emisji głosu.  Do wideo dołączono wartościowe materiały dodatkowe, przydatne w pracy diagnostycznej: Kwestionariusz samooceny głosu, Kwestionariusz samooceny głosu dzieci.  Zapraszamy do udziału w webinarze na temat profilaktyki, diagnozy i terapii zaburzeń głosu. Przekazane w nim treści to kompendium wiedzy z zakresu dysfonii, przydatnej w praktyce zawodowej każdego logopedy.   »

  • Certyfikowane e-szkolenia
Więcej

Autyzm nastolatków. Okres dojrzewania jako wyzwanie dla młodzieży z ASD

  • 16 września 2024
  • Malwina Wilczyńska

Okres dojrzewania jest wyjątkowo intensywnym etapem w życiu każdego młodego człowieka. Mogą towarzyszyć mu poczucie dezintegracji, trudności z identyfikacją swoich własnych emocji oraz osób wokół, a także nowych oczekiwań, które stawia otoczenie. Dla nastolatka z autyzmem etap ten tym bardziej może wiązać się ze wzmożonym doświadczaniem skutków uzyskanej diagnozy. Autyzm nastolatków zazwyczaj manifestuje się w inny, mniej wyrazisty sposób niż u najmłodszych dzieci. Z artykułu dowiesz się: Jakich trudności może doświadczać nastolatek z autyzmem? W jaki sposób można zrozumieć i wesprzeć nastolatka z autyzmem? Jak radzić sobie ze zmianami nastroju u osoby w spektrum autyzmu? Jakie są objawy autyzmu u nastolatków? Czym różnią się objawy autyzmu nastolatków od autyzmu młodszych dzieci? Na jakie kwestie warto zwrócić szczególną uwagę w trakcie diagnozy i terapii osoby z autyzmem? Czy nastolatek z ASD nadal potrzebuje rutyny? Jakie strategie terapeutyczne mogą sprawdzić się w pracy z nastolatkiem z ASD? Uwaga! Na temat terapii logopedycznej dziecka z ASD będziemy pisać w listopadowym wydaniu magazynu „Strefa Logopedy”. »

  • Artykuły
Więcej

Organizacja i przebieg logopedycznych badań przesiewowych w szkole i przedszkolu – dokumenty i źródła wiedzy

  • 11 września 2024
  • Dorota Dudzińska

Początek roku szkolnego to czas intensywnych logopedycznych badań przesiewowych. Ich celem nie jest diagnoza, ale ocena czy dziecko wymaga dalszej obserwacji, pogłębionej diagnostyki i wsparcia terapeutycznego. Organizacja badań wiąże się z koniecznością przygotowanie licznych dokumentów. Z artykułu dowiesz się: Jakie dokumenty będą potrzebne w trakcie organizacji badania logopedycznego we wrześniu? Gdzie znaleźć na stronie www.strefalogopedy.pl arkusze diagnostyczne, wywiady, informacje dla rodziców, szkolenia, artykuły na temat przebiegu badania mowy – wszystkie dokumenty i informacje potrzebne do organizacji logopedycznych badań przesiewowych? Kiedy i w jaki sposób przeprowadzać badania przesiewowe mowy w przedszkolu i szkole? Z jakich kwestionariuszy i dokumentacji warto skorzystać? »

  • Artykuły
Więcej

Współpraca logopedy z foniatrą

  • 9 września 2024
  • Kamil Jaros

Częstość występowania dysfonii (zaburzeń głosu) na świecie zależy od wielu czynników, zwłaszcza populacji, w jakiej prowadzone były badania. Dane amerykańskie szacują, że w USA w 2022 r. dysfonia dotykała jednej osoby na ok. 8–9 dorosłych (Hong i in., 2024). Badania populacji pediatrycznej wskazują natomiast, że dysfonia dotyka 6–24% dzieci w wieku szkolnym (Hron i in., 2019), a zmiany organiczne fałdów głosowych występują nawet u 17–30% z nich (Wu i in., 2023). Dokładne dane epidemiologiczne dotyczące jakości głosu dzieci w Polsce są nieznane. W przypadku pacjentów z zaburzeniami głosu konieczna jest współpraca logopedy z foniatrą, która umożliwia interdyscyplinarną i kompleksową opiekę, co jest kluczowe w procesie rehabilitacji. Z artykułu dowiesz się: Czym zajmują się foniatrzy? Jakich narzędzi do diagnozy zaburzeń głosu używa się w logopedii? Którzy specjaliści zajmują się diagnozą zaburzeń głosu? Kiedy potrzebna jest współpraca logopedy z foniatrą? Z jakich metod korzysta się w logopedycznej terapii osób z zaburzeniem głosu? Czy ankyloglosja – wada anatomiczna w obrębie jamy ustnej – może przyczyniać się do powstania dysfonii? Jak jest podział ról w wielospecjalistycznej współpracy logopeda – foniatra? »

  • Artykuły
Więcej

Dokumentacja logopedy w placówce oświatowej – profilaktyka, badania przesiewowe, diagnoza, wywiad, organizacja logopedii

  • 23 sierpnia 2024
  • Dorota Dudzińska

Prowadzenie dokumentacji w praktyce zawodowej niejednokrotnie przysparza logopedzie problemu i zabiera cenny czas. Niektóre arkusze mają stałą formę, a zatem warto ułatwić sobie zadanie i skorzystać z gotowych, edytowalnych wzorów. Inne dokumenty wymagają szczegółowej indywidualizacji. W artykule zebrano liczne wzory i przykłady dokumentacji, wykorzystywanej w trakcie diagnozy, badań przesiewowych i wywiadów logopedycznych oraz w trakcie organizacji pracy gabinetu logopedycznego w szkole lub przedszkolu. Logopeda znajdzie tu praktyczne wskazówki, jak prawidłowo zorganizować i prowadzić dokumentację logopedyczną. Z artykułu dowiesz się: Jakiego rodzaju dokumenty należy lub warto przekazać rodzicom w przebiegu badań przesiewowych? W jaki sposób napisać regulamin gabinetu logopedycznego? Jakie informacje zawrzeć w wywiadzie z rodzicem dziecka zakwalifikowanego na zajęcia logopedyczne w placówce oświatowej? Jakie dokumenty powinien przygotować w ciągu roku szkolnego logopeda pracujący w szkole? Jakie wzory dokumentów, kwestionariuszy, arkuszy diagnostycznych, wywiadów i innych, dostępne są dla prenumeratorów „Strefy Logopedy”? »

  • Artykuły
Więcej

Standardy ochrony małoletnich w pracy logopedy

  • 22 sierpnia 2024
  • Katarzyna Lewandowska-Staroń

Czy dziecko może przebywać samo w pomieszczeniu z logopedą w przedszkolu? Pytanie jest związane z wymaganiami dotyczącymi standardów ochrony małoletnich. »

  • Pytania Czytelników
Więcej

Wakacyjne sztuczki języka

  • 20 sierpnia 2024

Zapraszamy do wspólnej zabawy! »

  • Karty pracy i ćwiczenia
Więcej

Współpraca logopedy z fizjoterapeutą

  • 12 sierpnia 2024
  • Malwina Wilczyńska

Jeszcze do niedawna logopedia kojarzyła się tylko z usuwaniem seplenienia, nieprawidłowej artykulacji głoski [r] lub innych wad wymowy, a działania logopedy postrzegano jako ograniczające się do ćwiczeń w obrębie jamy ustnej. Warto pamiętać, że logopedia jest dziedziną interdyscyplinarną, która poza terapią wad wymowy zajmuje się między innymi usprawnianiem komunikacji w obszernym tego słowa znaczeniu, np. programowaniem języka, treningiem umiejętności społecznych, wzbogacaniem słownika biernego i czynnego czy komunikacją alternatywną. Efektywność podjętej terapii logopedycznej zależy jednak od wielu czynników, a właśnie przez swą interdyscyplinarność logopedia wymaga często współpracy z innymi specjalistami. W zależności od potrzeb pacjenta ważne jest, aby jego terapia miała charakter holistyczny, czyli uwzględniała całościowo stan jego zdrowia. Czasem w procesie terapii logopedycznej niezbędna jest również pomoc fizjoterapeuty. Z artykułu dowiesz się: Czym jest fizjoterapia? W jakich zaburzeniach szczególnie istotna jest współpraca logopedy z fizjoterapeutą? Jaki jest związek między zaburzonym napięciem mięśniowym w ciele a wadami wymowy? »

  • Artykuły
Więcej

Zapraszamy na szkolenie: Pacjent z zaburzeniami integracji sensorycznej w gabinecie logopedy

  • 6 sierpnia 2024

Zapraszamy do udziału w szkoleniu pt. „Pacjent z zaburzeniami integracji sensorycznej w gabinecie logopedy” autorstwa Aleksandry Światowskiej. Specjalistka szczegółowo omawia następujące zagadnienia: cechy zachowania dziecka, które mogą świadczyć o zaburzeniu integracji sensorycznej, przyczyny wybranych zachowań dzieci z zaburzeniami SI, plan przebiegu zajęć i organizacja miejsca pracy dla dziecka z zaburzeniami SI, odczytywanie diagnozy od terapeuty integracji sensorycznej. Przedstawione informacje pozwolą logopedzie nawiązać owocną współpracę z terapeutą integracji sensorycznej, zrozumieć zachowanie podopiecznego i w możliwie najlepszy sposób zorganizować przebieg zajęć logopedycznych.  »

  • Certyfikowane e-szkolenia
Więcej

Odruch wymiotny dziecka podczas jedzenia - postępowanie

  • 26 lipca 2024
  • Marcelina Przeździęk

Chciałam zapytać o porady, wskazówki dla mamy dziewczynki w wieku 17 miesięcy. Dziecko przy jedzeniu małych kawałków (~ 1x1 cm) ma odruchy wymiotne – potrafi wymiotować, zwracać to, co zjadła.  Dziewczynka jest karmiona butelką, ładnie przybiera na wadze. Jest pod opieką fizjoterapeuty, miała obniżone napięcie mięśniowe. Poród był przez cesarskie cięcie. »

  • Artykuły
Więcej
  • « pierwsza
  • «
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • »
  • ostatnia »
2505250425032502246824672466246524642420

Karty Pracy i ćwiczenia

Plakaty i broszury

Gry i dodatki

Aktualny numer Pokaż listę wydań »

ĆWICZENIA SŁUCHU FONEMATYCZNEGO

ĆWICZENIA SŁUCHU FONEMATYCZNEGO
Sprawdź »
Bądź na bieżąco z nowościami dotyczącymi pracy logopedy. Zapisz się na bezpłatny newsletter „Strefa logopedy”

Odbierz e-book w
prezencie!

Terapia miofunkcjonalna – 8 pytań i odpowiedzi

Wideo Pokaż więcej »

Jak być usłyszanym i słuchanym? Sztuka wystąpień publicznych

Jak być usłyszanym i słuchanym? Sztuka wystąpień publicznych

Więcej »
Zapraszamy na szkolenie: Dziecko słabo mówiące po polsku w gabinecie logopedy

Zapraszamy na szkolenie: Dziecko słabo mówiące po polsku w gabinecie logopedy

Więcej »
Zapraszamy na szkolenie: Dysfonia – cechy świadczące o nieprawidłowości w pracy głosem. Propozycje postępowania terapeutycznego

Zapraszamy na szkolenie: Dysfonia – cechy świadczące o nieprawidłowości w pracy głosem. Propozycje postępowania terapeutycznego

Więcej »

Informacje

  • Oferta
  • Redakcja
  • Prezent powitalny
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Pomoc
  • Kontakt
  • Współpraca

Partnerzy

Kontakt

  • Wiedza i Praktyka
    ul. Łotewska 9a
    03-918 Warszawa
  • Centrum Obsługi Klienta
    Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
    Telefon: 22 518 29 29
    Fax: 22 617 60 10
  • Email: [email protected]

© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka

Logo WiP

Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?

Włącz powiadomienia

Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.