Nieprawidłowe nawyki głosowe oraz nieprzestrzeganie zasad higieny głosu. Lista chorób stanowiących przeciwwskazania do pracy głosem
Warto już przed podjęciem kształcenia logopedycznego poznać listę schorzeń będących przeciwwskazaniem do zawodowego wykorzystywania głosu, aby – w wypadku takiej diagnozy – nie inwestować czasu i energii w szkolenie do zawodu, którego nie da się bezpiecznie i efektywnie wykonywać. Przeciwwskazania do pracy głosem mogą mieć charakter względny lub bezwzględny. Mogą pojawić się w trakcie pracy zawodowej i być konsekwencją między innymi nieprawidłowych nawyków głosowych oraz nieprzestrzegania zasad higieny głosu. Z artykułu dowiesz się: Jakie zaburzenia głosu wymagają rehabilitacji i są bezwzględnym przeciwwskazaniem do pracy głosem, np. w roli logopedy? Jakie czynniki mogą przyczynić się do zaburzenia prawidłowej emisji głosu? Na czym powinna polegać profilaktyka zdrowia głosu? Jakie mogą być konsekwencje nieprzestrzegania zasad higieny głosu u osób pracujących głosem? W jakiej sytuacji można uznać dysfunkcję narządu głosu za chorobę zawodową? »
Współpraca logopedy z rodzicem ucznia
Terapia logopedyczna to proces, na którego końcowy sukces składa się wiele czynników. Zadowalające efekty oddziaływań logopedycznych zależą w przeważającej mierze od wiedzy i umiejętności logopedy. Niezwykle istotne są także częstotliwość spotkań, rodzaj i zakres zaburzenia pacjenta oraz zaangażowanie w terapię opiekunów dziecka. Postawy rodzica wobec terapii logopedycznej bywają różne – od biernej i wycofanej, nie wykazującej szczególnego zainteresowania, po wręcz nadmiernie zaangażowaną, a nawet wymuszającą na dziecku niemal natychmiastowe efekty. Niezależnie od tego, czy logopeda akceptuje nastawienie rodziców, czy też uważa je za trudne, nie powinien go oceniać. Często za nadgorliwością lub niechęcią do współpracy stoi strach rodzica przed popełnieniem błędu, świadomość własnych ograniczeń albo niewiedza na temat skutecznych form pomocy dziecku. Z artykułu dowiesz się: Jak skutecznie uświadomić rodzicowi jego rolę w terapii logopedycznej? Na czym powinna polegać współpraca z rodzicami dziecka będącego w terapii logopedycznej? Jakie postępowanie logopedy skutecznie motywuje rodzica do pracy z dzieckiem w domu? Czy warto dawać dziecku prace domowe z logopedii? W jaki sposób można zaangażować rodzica do wsparcia terapii logopedycznej, jeśli odbywa się ona w przedszkolu? »
Dwulatek nie mówi – przyczyny, postępowanie, przykładowy kwestionariusz wywiadu z rodzicem
Przełom końca drugiego i początku trzeciego roku życia to okres burzliwego rozwoju mowy czynnej. W tym okresie w mowie dziecka dwuletniego powinna pojawić się gramatyka. Sposób używania języka zmienia się zatem z jednowyrazowego nazywania czynności, potrzeb lub przedmiotów (np. „buju”, „lala”, „piciu”) na bardziej złożoną i precyzyjną formę (np. „Chcę buju”, „To jest lala”, „Daj piciu”). Niekiedy jednak dwulatek nie mówi. Z artykułu dowiesz się: Jakie mogą być przyczyny różnego tempa rozwoju mowy u dzieci? Czy każdy niemówiący dwulatek powinien korzystać z terapii logopedycznej? Na co zwrócić uwagę podczas obserwacji niemówiącego dwulatka? Jaki zasób słownika czynnego dziecka dwuletniego jest normatywny? Z jakich przyczyn niektóre dzieci zaczynają mówić później? »
Zapraszamy na szkolenie: Dziecko słabo mówiące po polsku w gabinecie logopedy
Zapraszamy do obejrzenia i wysłuchania szkolenia pt. „Dziecko słabo mówiące po polsku w gabinecie logopedy” autorstwa dr Urszuli Ciszewskiej-Psujek. Ekspertka w sposób wyczerpujący omawia kwestie związane z rozwojem mowy oraz diagnozą i terapią logopedyczną dziecka niepolskojęzycznego. Podczas webinaru poruszone zostały między innymi takie kwestie, jak: rodzaje dwujęzyczności, strategie nabywania/uczenia się języków przez osoby dwujęzyczne, korzyści płynące z posługiwania się dwoma lub większą liczbą języków, rozwój dziecka dwujęzycznego i funkcjonowanie osób dwujęzycznych, czynniki wpływające na przebieg dwujęzycznego rozwoju dziecka, diagnoza i terapia logopedyczna dziecka dwujęzycznego, metody, materiały i pomoce dydaktyczne do pracy z dzieckiem dwujęzycznym. »
Wspieranie rozwoju mowy w terapii SI. Postawa ciała i rozwój zmysłów a rozwój mowy
Metoda integracji sensorycznej jest często stosowana w przypadku opóźnionego rozwoju psychoruchowego oraz opóźnionego rozwoju mowy. Proces nabywania mowy jest zależny od zdolności ruchowych dziecka, napięcia mięśniowego oraz umiejętności motoryki małej, które rozwijają się na bazie prawidłowych procesów sensomotorycznych [1]. Wspieranie rozwoju mowy w terapii SI może przyczynić się do zauważalnej poprawy jakości mowy. Z artykułu dowiesz się: Na czym polega wzajemna zależność pomiędzy jakością rozwoju poszczególnych zmysłów a rozwojem mowy dziecka? Czym są łańcuch neuromięśniowe? Jaki wpływ na rozwój mowy ma wada postawy? Jaki wpływ na skuteczność terapii logopedycznej zaburzenia mowy ma współpraca logopedy z terapeutą integracji sensorycznej? »
Halloweenowe karty pracy - zapraszamy do wspólnej zabawy!
Już 31 października będziemy obchodzić Halloween. Choć najhuczniej obchodzony jest w USA i Kanadzie, również w Polsce cieszy się coraz większą popularnością. Z okazji zbliżającego się Halloween zapraszamy do wykorzystania naszych strasznych kart pracy :) »
Współpraca logopedy z osteopatą
Osteopatia, ze względu na szeroki wachlarz stosowanych narzędzi, zindywidualizowany tor oddziaływania w przypadku pacjenta i postępowanie w oparciu na subiektywną ocenę palpacyjną terapeuty, jest trudna do potwierdzenia badaniami naukowymi. Wielu osteopatów traktuje tę dziedzinie jak sztukę lub filozofię leczenia. Nie sposób mówić o współpracy logopedy z osteopatą bez wstępu filozoficznego i wyjaśnienia trzech podstawowych pojęć: dysfunkcji, allostazy, przepony. Z artykułu dowiesz się: Czym zajmuje się osteopata? Kto i w jaki sposób może zostać osteopatą? W jakich sytuacjach warto skierować pacjenta będącego w terapii logopedycznej na konsultacje do osteopaty? W jaki sposób w osteopatii rozumie się pojęcie „dysfunkcji”? Czym jest „allostaza”? Na czym polega teoria przepon funkcjonalnych? »
Teczka ucznia w terapii logopedycznej
Większość uczniów kwalifikowanych jest do udziału w terapii logopedycznej w placówce oświatowej na podstawie logopedycznych badań przesiewowych prowadzonych co roku we wrześniu. Niezależnie od tego, czy uczeń ma opinię, orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z poradni psychologiczno-pedagogicznej czy też jedynie wynik badania przesiewowego, obowiązkiem logopedy jest prowadzenie indywidualnej teczki ucznia. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie przepisy prawne obligują logopedów do kompletowania dokumentów w indywidualnych teczkach ucznia? Jakie dokumenty należy lub warto gromadzić w teczce ucznia? Kto, oprócz logopedy, powinien gromadzić dokumentację w teczce ucznia? »
- « pierwsza
- «
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- »
- ostatnia »







