Oburęczność – powód do dumy czy źródło problemów?
Uczeń rozpoczynający w wieku 6 lub 7 lat naukę w szkole podstawowej powinien pisać i kolorować przy użyciu jednej, dominującej ręki[1]. Czasami jednak tak się nie dzieje. W związku z brakiem działań terapeutycznych lub pomimo prowadzonych oddziaływań człowiek pozostaje oburęczny. Jedynie jedna na 100 osób jest oburęczna, czyli potrafi równie dobrze posługiwać się prawą i lewą ręką. »
Światowy Dzień Lwa
10 sierpnia obchodzimy Światowy Dzień Lwa. Lew, obok nosorożca, słonia, lamparta i bawołu, zaliczany jest do tzw. wielkiej piątki, czyli pięciu najbardziej niebezpiecznych zwierząt Afryki. Niestety, populacja lwów maleje z roku na rok. Obecnie szacuje się, że na całym świecie jest ich maksymalnie 25 tysięcy. Międzynarodowy Dzień Lwa ma zwrócić uwagę na to, jak wiele możemy stracić, jeśli dopuścimy do ich wyginięcia. Z okazji tego święta przygotowaliśmy dla Państwa specjalne karty pracy, opracowane w Kreatorze Kart Pracy. »
Czynność ssania u noworodków i niemowląt – transformacja i rodzaje
Z badań nad czynnością ssania i połykania, przeprowadzonych przez M. Rządzką wynika, że istotą ruchu inicjującego ssanie jest wysunięcie przez dziecko korony języka do przedsionka jamy ustnej oraz lekkie jej dociśnięcie w płaszczyźnie horyzontalno-wertykalnej, co umożliwia dziecku uzyskanie niezbędnego do przełknięcia podciśnienia. Dzięki ruchom kompresyjnym języka oraz ruchowi żuchwy ku dołowi zwiększeniu ulega ciśnienie ujemne w jamie ustnej, a możliwe jest to również dzięki uszczelnieniu, jakie dają sprawnie pracujące mięśnie policzków i warg. Zdrowy noworodek, urodzony w terminie, przystawiony do piersi ssie brodawkę sutkową wykorzystując płynnie i cyklicznie następujące po sobie ruchy kompresji oraz zassania. »
Metody badania mózgu w procesie diagnozowania logopedycznego
Mózg człowieka jest skomplikowaną, heterogeniczną strukturą, złożoną z wyspecjalizowanych tkanek i podstruktur. Mózg waży jedynie ok. 1300 g, a zużywa aż 20% tlenu dostarczanego do organizmu. Każdy obszar mózgu posiada nieco inną budowę i swoiste zadania. Części te w całości tworzą jedną, w pełni zintegrowaną strukturę sterującą całym organizmem. Neuroradiologiczne badania obrazowe należą do podstawowych metod diagnostycznych w przypadku schorzeń w zakresie centralnego układu nerwowego (CUN). Od czasu wprowadzenia tomografii komputerowej, czyli od lat 70. XX wieku, możemy badać mózg w sposób nieinwazyjny. Lecz dopiero wprowadzenie rezonansu magnetycznego, jego technik (MRS, DWI, TDI, PWI, SWI, fMR), dało badaczom ogrom możliwości badań morfologicznych oraz czynnościowych tego narządu. Dzięki spektroskopii MR (MRS) możemy przypatrzeć się wnętrzu mózgu. Badanie to daje możliwość analizy przemian metabolicznych, jakie tam zachodzą. Funkcjonalny Rezonans Magnetyczny (fMRI) pokazuje te obszary mózgu, które są aktywne w czasie wykonywania różnych czynności. Angiografia służy do odkrywania struktur krwionośnych. »
Krople dżdżu na źdźbłach trawy – dz, dzi/dź, dż
W terapii wymowy tzw. trzech szeregów logopedycznych zazwyczaj najwięcej czasu poświęcamy pracy nad doskonaleniem artykulacji głosek szczelinowych oraz zwarto-szczelinowych [c ć č]. Zwarto-szczelinowe [ʒ ʒ́ ǯ], ze względu na niższą frekwencję w języku, rzadziej są opracowywane i proponowane do wykorzystania w materiałach dydaktycznych. Nie łatwo znaleźć taki zestaw wyrazów, który można zobrazować na karcie pracy. »
Czym jest empatia? O empatii w autyzmie
W wynikach badań (S. Baron-Cohen i in.) wykazano, iż dzieci z zaburzeniem ze spektrum autyzmu nie przejawiają trudności z odczytywaniem i rozumieniem przeżywanych przez innych tzw. prostych stanów emocjonalnych: radości, smutku, złości czy strachu. Problematyczne natomiast okazało się rozpoznawanie tzw. emocji kognitywnych: zaskoczenia, zakłopotania, zaciekawienia, zdziwienia, rozczarowania, zazdrości, wstydu czy znudzenia. Zrozumienie tych stanów wymaga wyobrażenia sobie, co przeżywa obserwowana osoba, tego co dzieje się w jej umyśle – wymaga empatii. »
1 lipca: Światowy Dzień Architektury. Zapraszamy do wspólnej zabawy!
1 lipca obchodzony jest Światowy Dzień Architektury. Święto ustanowione zostało przez Międzynarodową Unię Architektów. W niektórych krajach obchodzone jest pierwszy poniedziałek października, w Polsce ustalono datę 1 lipca. Z okazji tego dnia przygotowaliśmy dwie karty pracy, związane z architekturą. Karty pracy zostały przygotowane za pomocą naszego narzędzia - Kreatora Kart Pracy, który znajduje się na stronie "Strefy Logopedy". Jeśli chcecie tworzyć własne pomoce dydaktyczne, koniecznie zalogujcie się na Strefie Logopedy i korzystajcie z Kreatora bez ograniczeń! »
Zapraszamy na szkolenie: Zwykła niepłynność mówienia, a jąkanie
Zapraszamy do obejrzenia i wysłuchania szkolenia pt. Zwykła niepłynność mówienia, a jąkanie. Ekspertka, dr Aleksandra Jastrzębowska-Jasińska omawia m.in.: klasyfikacje zaburzeń płynności mowy, cechy jąkania, cechy fizjologicznej niepłynności mowy, czynniki powodujące występowanie obu typów niepłynności, epidemiologię. »
Światowy Dzień Smerfa
Światowy Dzień Smerfa, to idealna okazja do tego, aby poćwiczyć wymawianie głosek "s" i "z". Specjalnie dla Was przygotowaliśmy więc smerfowe karty pracy, które pomogą najmłodszym pacjentom w utrwaleniu tych głosek!Pomoce przygotowaliśmy oczywiście w naszym Kreatorze Kart Pracy - narzędziu, które pozwala tworzyć samodzielnie autorskie karty pracy. Jeśli chcecie tworzyć własne pomoce dydaktyczne, które dostosowane będą do indywidualnych potrzeb każdego ucznia, koniecznie przetestujcie nasz Kreator! »
- « pierwsza
- «
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- »
- ostatnia »