• Strefa LogopedyStrefa Logopedy
  • x

    Wyszukaj na stronie:

  • Zaloguj sięZamów »
  • x
  • Kreator
    kart pracy
  • Teoria
  • Certyfikowane
    e-szkolenia
  • Pytania Czytelników
  • Teczka logopedy
    • Wszystkie dokumenty
    • Logopeda w placówce oświatowej
    • Kwestionariusze, badania, testy
    • Kontakt z rodzicem
    • Badania przesiewowe
  • Artykuły

Aktualności

  • Aktualności

NUMER 61 - KWIECIEŃ 2024: „To, że milczę, nie znaczy, że nie mam nic do powiedzenia”. Komunikacja wspomagająca i alternatywna (AAC)

  • 5 marca 2024

Tematem przewodnim wiosennej, kwietniowej „Strefy Logopedy” jest AAC – komunikacja alternatywna i wspomagająca. Wokół niniejszego zagadnienia funkcjonuje, szczególnie wśród rodziców, wiele mylnych przekonań. AAC budzi pewne obawy. W 61. wydaniu gazety podejmujemy próbę „odczarowania” go – udowadniamy, że jest to potrzebna, wartościowa i nieograniczająca rozwoju mowy werbalnej forma komunikacji. Numer będzie dostępny 28 marca! »

  • Co w kolejnych wydaniach
Więcej

Zaburzenie percepcji słuchowej a zaburzenia ze spektrum autyzmu

  • 5 marca 2024

Chyba każdy terapeuta czynnie pracujący z małymi dziećmi zwrócił uwagę na fakt, że od dłuższego czasu obserwuje się niemalże stały wzrost liczby pacjentów, u których w diagnozie są słowa „spektrum autyzmu”. Pod tym określeniem kryje się wiele różnorakich zachowań i trudności. Wiele miejsca i energii poświęca się na badania dotyczące tej grupy osób. Warto wiedzieć, że od niedawna pojawiają się koncepcje głoszące, iż problemy z percepcją sensoryczną są główną przyczyną całego bogactwa cech charakterystycznych dla autyzmu. Percepcja sensoryczna to temat nie tylko bardzo ciekawy, lecz także szeroki. Treść niniejszego artykułu skupia się jedynie wokół percepcji słuchowej. Z artykułu dowiesz się: Jaki wpływ na jakość rozwoju komunikacji mają charakterystyczne dla autyzmu zaburzenia przetwarzania słuchowego? Jakie deficyty, oprócz nadwrażliwości czy zaburzenia uwagi słuchowej, towarzyszą najczęściej dzieciom z zaburzeniem ze spektrum autyzmu? Jakie są konsekwencje zaburzeń wyższych funkcji słuchowych? »

  • Artykuły
Więcej

Depresja ma głos! O cechach osób w depresji

  • 23 lutego 2024

23 lutego obchodzimy Światowy Dzień Walki z Depresją. Zgodnie z danymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), depresja jest czwartą najpoważniejszą chorobą na świecie i jedną z głównych przyczyn samobójstw. Choruje na nią na świecie około 350 mln ludzi. W Polsce stanowi 3-4 proc. wszystkich występujących zaburzeń psychicznych, a cierpi na nią prawdopodobnie około 1,5 mln osób. »

  • Aktualności
Więcej

Konkurs z wierszykiem na 5 lat "Strefy Logopedy"!

  • 21 lutego 2024

W marcu wyjdzie 60. numer "Strefy Logopedy". Od 5 lat jesteśmy z Wami, a grono naszych Czytelników stale rośnie. Zapraszamy do wspólnej zabawy. »

  • Aktualności
Więcej

Afazja motoryczna (afazja ruchowa) – przyczyny, objawy, postępowanie terapeutyczne

  • 19 lutego 2024
  • Małgorzata Mańkowska-Ponieważ

Afazja motoryczna to zespół objawów, mających przyczyny neurologiczne. Charakteryzuje się zaburzeniem nadawania mowy przy zachowaniu jej rozumienia. Polega na całkowitej lub częściowej utracie zdolności wypowiadania się – w najgłębszej postaci do niemożności wydania z siebie jakiegokolwiek dźwięku. Z artykułu dowiesz się: W wyniku uszkodzeń których obszarów mózgu może wystąpić afazja motoryczna? Jakie są najczęstsze, obok udaru mózgu, przyczyny afazji? Czym różni się afazja dziecięca od afazji u dorosłego? Czym charakteryzuje się każdy rodzaj afazji motorycznej? »

  • Teoria
Więcej

Zapraszamy do wspólnej walentynkowej zabawy!

  • 13 lutego 2024

Dnia 14 lutego obchodzimy święto zakochanych. Nazwa wywodzi się od świętego Walentego. Każdemu z nas dzień ten kojarzy się z wysyłaniem listów i wierszyków miłosnych. My zapraszamy do wspólnej zabawy - walentynowej gry! »

  • Karty pracy i ćwiczenia
Więcej

Zespół Pradera-Williego - opieka logopedyczna nad pacjentem

  • 6 lutego 2024
  • Marcelina Przeździęk

Zespół Pradera-Williego (PWS) jest bardzo rzadką chorobą genetyczną. Częstość występowania szacuje się na 1 na 20 000 żywych urodzeń. W Polsce rodzi się więc co roku kilkanaścioro dzieci, którym przyjdzie walczyć z wiecznym brakiem uczucia sytości. Zespół Pradera-Williego jest zespołem genetycznym, wynikającym z poważnych zmian w układzie genów znajdujących się na chromosomie 15 [1]. Kluczowymi objawami zespołu są niskorosłość (niedobór hormonu wzrostu), niepełne dojrzewanie płciowe, a także brak uczucia sytości, co powoduje, że chorzy mogą jeść bez końca. W przypadku braku kontroli z zewnątrz może to prowadzić do otyłości. Z artykułu dowiesz się: Czym jest zespół Pradera-Williego? Jakie są osiowe objawy tego syndromu? Jakie problemy logopedyczne pojawiają się w grupie pacjentów z zespołem Pradera-Williego? Jakiej pomocy osobom z zespołem Pradera-Williego powinien udzielać logopeda? Jakie są rokowania terapii dzieci z PWS? »

  • Artykuły
Więcej

Opinia logopedyczna dla dziecka z podejrzeniem lub diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu

  • 1 lutego 2024
  • Renata Bronisz

Opinia logopedyczna dotycząca stanu rozwoju mowy, języka i komunikacji dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD - ang. autism spectrum disorder) powinna być poprzedzona rzetelną oceną funkcjonalną stanu mowy podopiecznego. Wskazuje to na konieczność ścisłej współpracy z rodzicami dziecka i, jeśli to możliwe, konsultacji z innymi specjalistami (np. wchodzącymi w skład zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, powołanego w placówce oświatowej na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego). Ważne, aby logopeda tworzący dokument, pamiętał o holistycznym spojrzeniu na pacjenta, ale bez wychodzenia poza zakres swoich kompetencji zawodowych. »

  • Teoria
Więcej

Zapraszamy na szkolenie! Czas pracy i urlop wypoczynkowy nauczyciela logopedy

  • 26 stycznia 2024

Zapraszamy do wysłuchania szkolenia pt. „Czas pracy i urlop wypoczynkowy nauczyciela logopedy” autorstwa radcy prawnego, specjalisty prawa oświatowego Michała Kowalski. Specjalista wyjaśnia m.in.: Ile wynosi pensum nauczyciela logopedy? Jakie zadania statutowe szkoły może realizować logopeda i czy może otrzymywać za nie dodatkowe wynagrodzenie? W jaki sposób ustala się wysokość pensum łączonego? Czy i kiedy logopeda może pełnić godziny ponadwymiarowe i doraźne zastępstwa? Czy nauczyciel logopeda może „odebrać” dzień wolny ze święto przypadające w weekend? »

  • Certyfikowane e-szkolenia
Więcej

Prowadzenie zajęć logopedycznych bez umowy o pracę

  • 17 stycznia 2024
  • Marta Wysocka

Czy nauczyciel logopeda, który ma uprawnienia do prowadzenia zajęć metodą terapii  słuchowej (zatrudniony w szkole podstawowej), może prowadzić zajęcia z przedszkolakami (z innej placówki) bez umowy o pracę? »

  • Pytania Czytelników
Więcej
  • « pierwsza
  • «
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • »
  • ostatnia »
2343234222942293229122902289228822512249

Karty Pracy i ćwiczenia

Plakaty i broszury

Gry i dodatki

Aktualny numer Pokaż listę wydań »

ĆWICZENIA SŁUCHU FONEMATYCZNEGO

ĆWICZENIA SŁUCHU FONEMATYCZNEGO
Sprawdź »
Bądź na bieżąco z nowościami dotyczącymi pracy logopedy. Zapisz się na bezpłatny newsletter „Strefa logopedy”

Odbierz e-book w
prezencie!

Terapia miofunkcjonalna – 8 pytań i odpowiedzi

Wideo Pokaż więcej »

Jak być usłyszanym i słuchanym? Sztuka wystąpień publicznych

Jak być usłyszanym i słuchanym? Sztuka wystąpień publicznych

Więcej »
Zapraszamy na szkolenie: Dziecko słabo mówiące po polsku w gabinecie logopedy

Zapraszamy na szkolenie: Dziecko słabo mówiące po polsku w gabinecie logopedy

Więcej »
Zapraszamy na szkolenie: Dysfonia – cechy świadczące o nieprawidłowości w pracy głosem. Propozycje postępowania terapeutycznego

Zapraszamy na szkolenie: Dysfonia – cechy świadczące o nieprawidłowości w pracy głosem. Propozycje postępowania terapeutycznego

Więcej »

Informacje

  • Oferta
  • Redakcja
  • Prezent powitalny
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Pomoc
  • Kontakt
  • Współpraca

Partnerzy

Kontakt

  • Wiedza i Praktyka
    ul. Łotewska 9a
    03-918 Warszawa
  • Centrum Obsługi Klienta
    Czynne: pn-pt w godz. 8:00-16:00
    Telefon: 22 518 29 29
    Fax: 22 617 60 10
  • Email: [email protected]

© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka

Logo WiP

Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?

Włącz powiadomienia

Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.