3. obchody Międzynarodowego Dnia Matematyki
12 marca obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Matematyki. 14 marca to Dzień Liczby Pi, gdyż wartość tej stałej matematycznej wynosi 3,14.
3. obchody Międzynarodowego Dnia Matematyki
Jaki jest cel obchodzenia Dnia Matematyki i Dnia Liczby Pi?
Międzynarodowy Dzień Matematyki ma podkreślić rolę „królowej nauk” w osiąganiu Celów Agendy Zrównoważonego Rozwoju 2030, a także pomóc UNESCO w realizacji działań związanych z Afryką i równością płci. Ma też ułatwić stawianie czoła wyzwaniom spowodowanym przez: pojawienie się sztucznej inteligencji, zmiany klimatyczne i energetykę. Z tej okazji organizowane są różne konkursy i zawody, by zachęcić ludzi do czerpania radości z wyzwań, jakie niesie ze sobą matematyka.
Czym jest dyskalkulia?
Pisząc o matematyce, nie sposób pominąć problemu, z którym boryka się wielu ludzi na świecie, czyli dyskalkulię. Jest to zaburzenie zdolności wykonywania działań arytmetycznych.
Diagnoza następuje później niż w przypadku dysleksji rozwojowej (najczęściej po 14 r. ż.), ze względu na późniejsze dojrzewanie funkcji myślowych (pojęcie miary kształtuje się do 8 r. ż., pojęcie objętości – do 9 r. ż., pojęcie wagi – do 10 r. ż., znajomość zegara i ułamków – do 11-12 r. ż.).
Dyskalkulia w Międzynarodowej Klasyfikacji Medycznej ICD-11
Klasyfikacja ICD 11 F81.2 - Specyficzne zaburzenie umiejętności arytmetycznych częściej określane jako dyskalkulia A. Słabe umiejętności matematyczne (istotnie niższe od oczekiwanych na podstawie wieku inteligencji dziecka).
Przejawy dyskalkulii u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym:
- nieznajomość podstawowych figur geometrycznych,
- zaburzenia w orientacji w czasie (kalendarz) i przestrzeni,
- nieumiejętność porządkowania obiektów wg kolejności rosnącej i/lub malejącej,
- niezdolność do porównywania obiektów wg kryteriów fizycznych (wielkość, ilość, odległość),
- nierozumienie pojęcia liczby,
- nieumiejętność przeliczania, odczytywania i zapisywania liczb.
Źródła: