Tematy zajęć logopedycznych – pomysły na ciekawe zajęcia

Dodano: 11 kwietnia 2022
zajęcia logopedyczne

W pracy z dziećmi ogromne znaczenie ma zainteresowanie i zmotywowanie małego pacjenta do wykonywania ćwiczeń. Zaangażowanie w pracę skutkuje zazwyczaj zadowalającym postępem w terapii. Regularne spotkania z logopedą to doskonała okazja nie tylko do kształtowania i korekcji mowy, ale też do poszerzania ogólnej wiedzy o otaczającym świecie. W praktyce terapeutycznej doskonale sprawdza się pomysł zajęć tematycznych. To zajęcia, których cele terapeutyczne są realizowane w trakcie różnych ćwiczeń, które łączy wspólny temat. Przedstawiamy pomysły na tematy zajęć logopedycznych dla dzieci!

 

W artykule m.in.:

  • Gdzie szukać pomysłów, aby zajęcia logopedyczne były ciekawe?
  • Przykładowe tematy zajęc logopedycznych

Tematy zajęć logopedycznych – pomysły na ciekawe zajęcia

Gdzie szukać pomysłów, aby zajęcia logopedyczne były ciekawe? Z pomocą może przyjść m.in. kalendarz świąt nietypowych. Ustalając plan pracy, warto nawiązywać do zjawisk i przedmiotów powiązanych z zainteresowaniami dziecka, aktualną porą roku czy zbliżającym się dniem świątecznym.

Przykładowe tematy zajęć logopedycznych

Przykład wybranych rodzajów ćwiczeń wpisujących się w plan zajęć tematycznych pt. „Dzień żaby”:

  • ćwiczenia aparatu artykulacyjnego (np. z wykorzystaniem pokazowych obrazków z wizerunkiem żaby);
  • ćwiczenie oddechowe (np. „Karmienie żaby”: zasysanie słomką małych obrazków much i układanie na dużej ilustracji wysuwającej język żaby);
  • ćwiczenie poszerzania zasobu słownictwa, kojarzenia i definiowania (np. zagadki „Przyjaciele żaby” – zbiór zagadek dotyczących różnych zwierząt, roślin i zjawisk powiązanych z łąką i stawem);
  • ćwiczenie słuchania ze zrozumieniem i pamięci słuchowej (np. lektura wiersza „Zakochana żaba” Tadeusza Śliwiaka, „Żaba” Jana Brzechwy – pytania kontrolujące zrozumienie i zapamiętanie wiersza);
  • ćwiczenie słuchu mownego, analizy głoskowej wyrazu (np. dwie ilustracje: żaba i szpak; logopeda wymienia kolejno wyrazy, a dziecko ocenia, czy pasują one do żaby – mają głoskę [ž], czy do szpaka – mają głoskę [š]);
  • ćwiczenie narracji (np. omówienie ilustracji przedstawiającej scenę na łące lub w stawie);
  • ćwiczenie dialogu (np. rozmowa żaby-dziecka z bocianem-logopedą – do zabawy można wykorzystać pacynki na dłonie, maskotki lub przygotowane obrazki postaci);
  • ćwiczenie analizy sylabowej wyrazu, ćwiczenie wymowy głoski w wyrazie (np. dziecko nazywa przedmioty przedstawione na ilustracjach, których nazwy zawierają utrwalaną w mowie głoskę; dziecko dzieli słowa na sylaby i rysuje obok ilustracji tyle głów żaby, ile sylab występuje w wyrazie);

Nawiązując do wybranego tematu, można przygotować zadania realizujące większość celów terapeutycznych. Należy pamiętać, że rodzaj proponowanych ćwiczeń powinien być dostosowany do rzeczywistych potrzeb pacjenta (dzieci, dzieci z autyzmem, grupowych zajęć logopedycznych). 

Autor: Dorota Dudzińska

ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ A ROZWÓJ MOWY

ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ A ROZWÓJ MOWY
Sprawdź »