Obowiązkowe zajęcia logopedyczne w szkole – dla kogo?

Czy istnieją regulacje prawne, dla jakich dzieci należy zapewnić zajęcia logopedyczne w szkole? Jesteśmy publiczną szkołą podstawową z przedszkolem. Największe potrzeby są w przedszkolu i klasach I-III, ale podczas diagnozy klas IV-VII również pojawiły się dzieci, które potrzebują pomocy logopedy. Czy szkoła ma obowiązek prowadzenia zajęć logopedycznych w szkole, jeżeli dzieci nie mają opinii/orzeczenia?
Obowiązkowe zajęcia logopedyczne w szkole – dla kogo?
Jeżeli wyniki diagnoz przeprowadzonych przez specjalistów wskazują na potrzebę udzielenia uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, to przepisy określają taki obowiązek szkoły.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla każdego ucznia wymagającego wsparcia
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu czy szkole polega na:
- rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych,
- rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie (§ 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach).
W związku z tym, jednym z głównych zadań szkoły jest rozpoznawanie potrzeb, w tym potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów i udzielanie, zarówno im, jak i ich rodzicom możliwego wsparcia i pomocy. Katalog potrzeb, w związku z którymi pomoc winna być udzielana nie jest zamknięty (§ 2 ust. 2 rozporządzenia).
Udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole nie wymaga i nie jest uwarunkowane dostarczeniem przez rodzica opinii lub orzeczenia wydanego przez poradnię. Każdy nauczyciel jest zobowiązany do rozpoznawania potrzeb i możliwości, udzielania pomocy i indywidualizowania pracy z uczniem ze szczególnym podkreśleniem roli wychowawcy danego oddziału.
Udzielanie pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu, szkole i placówce jest udzielana z inicjatywy:
- ucznia;
- rodziców ucznia;
- dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki;
- nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem;
- pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej;
- poradni;
- asystenta edukacji romskiej;
- pomocy nauczyciela;
- pracownika socjalnego;
- asystenta rodziny;
- kuratora sądowego;
- organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży (zgodnie z § 5 rozporządzenia).
Dyrektor organizuje udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, mając na uwadze, że w szkole pomoc ta jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie m.in.:
- zajęć rozwijających uzdolnienia;
- zajęć rozwijających umiejętności uczenia się;
- zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
- porad i konsultacji;
- warsztatów (§ 6 ust. 2 ww. rozporządzenia).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2023 r. poz. 1798) – § 2 ust. 1, § 2 ust. 2, § 5, § 6 ust. 2.