Aktualny

Obowiązkowe zajęcia logopedyczne w szkole – dla kogo?

Katarzyna Lewandowska-Staroń

Autor: Katarzyna Lewandowska-Staroń

Dodano: 3 marca 2025
logopedia w szkole

Czy istnieją regulacje prawne, dla jakich dzieci należy zapewnić zajęcia logopedyczne w szkole? Jesteśmy publiczną szkołą podstawową z przedszkolem. Największe potrzeby są w przedszkolu i klasach I-III, ale podczas diagnozy klas IV-VII również pojawiły się dzieci, które potrzebują pomocy logopedy. Czy szkoła ma obowiązek prowadzenia zajęć logopedycznych w szkole, jeżeli dzieci nie mają opinii/orzeczenia?

Obowiązkowe zajęcia logopedyczne w szkole – dla kogo?

Jeżeli wyniki diagnoz przeprowadzonych przez specjalistów wskazują na potrzebę udzielenia uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, to przepisy określają taki obowiązek szkoły.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla każdego ucznia wymagającego wsparcia

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu czy szkole polega na:

  • rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych,
  • rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie (§ 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach).

W związku z tym, jednym z głównych zadań szkoły jest rozpoznawanie potrzeb, w tym potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów i udzielanie, zarówno im, jak i ich rodzicom możliwego wsparcia i pomocy. Katalog potrzeb, w związku z którymi pomoc winna być udzielana nie jest zamknięty (§ 2 ust. 2 rozporządzenia).

Udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole nie wymaga i nie jest uwarunkowane dostarczeniem przez rodzica opinii lub orzeczenia wydanego przez poradnię. Każdy nauczyciel jest zobowiązany do rozpoznawania potrzeb i możliwości, udzielania pomocy i indywidualizowania pracy z uczniem ze szczególnym podkreśleniem roli wychowawcy danego oddziału.

Udzielanie pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu, szkole i placówce jest udzielana z inicjatywy:

  • ucznia;
  • rodziców ucznia;
  • dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki;
  • nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem;
  • pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej;
  • poradni;
  • asystenta edukacji romskiej;
  • pomocy nauczyciela;
  • pracownika socjalnego;
  • asystenta rodziny;
  • kuratora sądowego;
  • organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży (zgodnie z § 5 rozporządzenia).

Dyrektor organizuje udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, mając na uwadze, że w szkole pomoc ta jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie m.in.:

  • zajęć rozwijających uzdolnienia;
  • zajęć rozwijających umiejętności uczenia się;
  • zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
  • zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
  • porad i konsultacji;
  • warsztatów (§ 6 ust. 2 ww. rozporządzenia).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2023 r. poz. 1798) – § 2 ust. 1, § 2 ust. 2, § 5, § 6 ust. 2.
Autor: Katarzyna Lewandowska-Staroń
Katarzyna Lewandowska-Staroń

Autor: Katarzyna Lewandowska-Staroń

Pracownik nadzoru pedagogicznego, specjalista ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych, dostępności, trener oświaty i kompetencji miękkich, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, egzaminator z listy OKE Warszawa, trener wspomagania w rozwoju kompetencji kluczowych, terapeuta pedagogiczny, nauczyciel języka polskiego, niemieckiego, historii, edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, pedagog opiekuńczo – wychowawczy.

DWULATEK U LOGOPEDY

DWULATEK U LOGOPEDY
Sprawdź »